PODSUMOWANIE 2016 ROKU Z PUNKTU WIDZENIA BADAŃ I ANALITYKI

PODSUMOWANIE 2016 ROKU Z PUNKTU WIDZENIA BADAŃ I ANALITYKI

Brief.pl / Aktualności

Publikujemy podsumowanie 2016 roku i trendy na 2017 rok autorstwa IRCenter, czyli listę tematów, na które należy zwrócić uwagę w digital marketingu, badaniach i analityce.

-

Wiele różnych dziedzin marketingu i digitalu łączy się tworząc zapotrzebowanie na coraz to kolejne rodzaje usług. Nowe narzędzia i rozwiązania pojawiają się szybciej niż faktycznie może przyswoić rynek. I to znaczy, że będzie coraz więcej biznesów opartych o łączenie danych z wielu różnych źródeł. W raporcie opisaliśmy szerszy kontekst każdego z kluczowych trendów na rynku. Lista została stworzona w oparciu o rozmowy z klientami IRCenter, kluczowe wydarzenia rynkowe, własne i niezależne projekty badawcze i analityczne i obserwację entuzjastów działań digitalowych w Polsce i na świecie.

Polacy

2016 rok obfitował w wiele różnych wydarzeń – zamachy na całym świecie i w Europie (m.in. w Nicei, Turcji i Brukseli), problemy z uchodźcami i państwem ISIS, Brexitu, wybory prezydenckie w USA i Olimpiada w Brazylii. Pomimo to social media i Google wydarzeniem, które zdeklasowało wszystkie inne (zamachy, terroryzm itp.), były Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej.

 Postprawda – słowo przyjęte w tym roku do Oxford English Dictionary – pokazuje, że wydawcy mediowi są coraz bardziej odpowiedzialni za kształtowanie światopoglądów.

 Najnowsze trendy wśród Polaków bardzo dobrze oddają wyniki projektu Konsument 2016 PTBRiO i wynikające z niego hasła: niepewność, jakby jutra miało nie być, nie oglądaj się na innych, koniec nijakości i permanentna transgresja.

 Z badań IRCenter wychodzi również potrzeba naturalności, która pojawia się nie tylko wśród osób zorientowanych na ekologię i ochronę przyrody i chęci do rozwoju własnego organizmu.

 

Technologie

Kluczowe wydarzenia 2016 to oczywiście sukces Pokemon GO Nintendo i okulary Snapchata.

 To pierwsze pokazało niestety, jak krótko może trwać hype na zwykłą grę mobilną, a te drugie – że Snapchat bardzo się boi wypuścić te okulary (Google Glass odniosły porażkę; okulary są udostępniane albo zwykłym osobom w niestandardowy sposób albo influencerom – ale nie tym od testowania sprzętu).

 

Content marketing

W tym roku to Allegro pokazało, co to jest content marketing – magazynem Allegro, cyklem filmów Legendy Polskie i reklamami tv/video. Internetowi reklamodawcy generalnie już wiedzą, że bardzo trudno jest oprzeć biznes tylko na Google’u, Facebooku i display; coś przecież musi przyciągać klientów do marki. Będzie rósł pomost pomiędzy strategią marki a agencjami content marketingowymi.

Customer Journey i Omnichannel

 Trendy związane z retailem i e-commerce to wciąż w Polsce wyzwanie. Dla wielu firm kluczowym problemem jest przyziemna logistyka i stany magazynowe. Wszyscy wiedzą jednak, w którą stronę chcą iść.  Wyzwaniem, przed którymi stoją praktycznie wszyscy jest wciąż połączenie danych z CRM, ze stron internetowych, mediów społecznościowych, wizyt w fizycznych punktach sprzedaży, kontaktów telefonicznych, czyli – customer centric data.  Obecnie najczęściej klienci chcą wszystko albo nic i trudno jest im pogodzić się z tym, że integracja tych danych to długotrwały proces, w którym nigdy nie zostanie osiągnięty pełen cel.

Badania marketingowe

W Polsce najlepszym podsumowaniem świata badań marketingowych jest oczywiście Kongres Badaczy. Tegoroczna edycja (XVII) była zdominowana przez wystąpienia jakościowe, dotyczące miękkich trendów wśród konsumentów. Bardzo mało było wystąpień stricte analitycznych i ilościowych.

 Najlepiej sytuację oddaje jedno z haseł tegorocznego Kongresu Kultury – Królestwo za narrację! Badacze marketingowi nie tyle ostatnio rozwijają narzędzia i techniki, co – miękkie sposoby interpretacji danych (jakościowych, a nie – danych wieloźródłowych). • To na co warto jeszcze zwrócić uwagę to to, że coraz więcej klientów końcowych zaczyna samodzielnie prowadzić badania marketingowe, nie zawsze korzystając z agencji badawczych

UX 

W Polsce jest coraz więcej badaczy marketingowych, którzy chcąc się rozwijać, idą w kierunku badań użyteczności (user experience - serwisów, interface’ów, stron, aplikacji mobilnych itp.). Powoduje to profesjonalizację projektów lean design, wcześniej prowadzonych raczej przez informatyków.  Badacze marketingowi wnoszą do UX przede wszystkim zróżnicowane i sprawdzone techniki badawcze i doświadczenie w ich korzystaniu.

Marketing technologies

2016 to kolejny rok z rzędu, w którym pojawiają się kolejne rozwiązania. W tym roku ciekawą premierą był kolejny system do tego samego – Customer Data Platform, czyli system do łączenia danych o konsumentach z wiele różnych źródeł. Drugą ciekawą premierą było Data Studio od Google. Można było oczekiwać, że to będzie system do zaawansowanej analityki dużych zbiorów przetrzymywanych w chmurze Google; na razie niestety to tylko system do prezentowania widoków ze standardowych narzędzi Google, takich jak Analytics czy AdWords.

 Swoją pozycję umacniają typowe platformy do business intelligence i analityki – Qlik i Tablaux. Te dwa narzędzia i Power BI udostępniany Microsoftu to trzy najlepiej oceniane dashboardy do analizy danych w Kwadracie Gartnera z 2016 roku.

 

Big data i data science

W Polsce do dzisiaj bardzo mało osób wie, co to tak naprawdę jest Big Data, a wiele wręcz uważa, że to jakiś buzzword i raczej nie istnieje. Tymczasem na świecie Microsoft agresywnie wchodzi w analityczne technologie opensource (m.in. R), wszyscy duzi gracze udostępniają coraz więcej serwerów do pracy na dużych zbiorach danych, powstają kolejne platformy martechowe (Marketing Technologies), a najbardziej sexy stanowiskiem jest data scientist.

 W Polsce takie osoby coraz częściej zatrudniają duzi wydawcy, głównie w związku z programmatic. Pozytywną zmianą jest to, że można coraz częściej rozmawiać z klientami o modelach danych. Jednak oczekiwania są wciąż jeszcze na szczycie krzywej Gartnera i mało osób praktycznie zdaje sobie sprawę, na jakich danych te działania mogą być oparte.

 

Donald Trump

 Wybory Prezydenckie w USA to ważne wydarzenie z punktu widzenia analityki danych marketingowych. Hillary Clinton wydała gigantyczne budżety na precyzyjne targetowanie reklamowe i miała najlepsze możliwe bazy danych elektoratu (przejęte od Berniego Sandersa). W tym samym czasie Donald Trump postawił na telewizję i mass media i dysponował tylko jednym sztabem data scientist (w Ameryce to bardzo mało; Clinton miała takie sztaby w każdym stanie). Trump postawił na elektorat pasywny, który raczej nie chodzi na wybory. I wiedział, że do niego trafia się z pomocą telewizji. I wydał o wiele mniej pieniędzy na reklamę niż Clinton.

 W trakcie tych wyborów czołowi analitycy ścigali się w modelowanie wyników i prezentowali swoje wyniki niemal na żywo w trakcie kampanii. I wszystkie czołowe modele analityczne zawiodły (m.in. NYT, FiveThirtyEight i PredictWise) – stawiały na Hillary Clinton. Donald Trump jest przykładem marki, która może się wymykać cyfrowym modelom marketingowym; nie jest jedyny.

 

Programmatic

 Będzie się coraz bardziej koncentrował wokół dużych wydawców (grup medialnych, takich jak WP i Onet), ponieważ to oni mają największą wiedzę o swoich użytkownikach i po prostu mają największe zasięgi. Na koniec dnia to właśnie programmatic będzie teraz konkurował z Google i Facebookiem w budżetach mediowych.

 W tym roku wg raportu IAB Polska w 66 proc. przypadków programmatic nie jest większy niż 20 proc. w budżetach reklamowych. Przed tą częścią rynku stoi jednak duże wyzwanie – Rozporządzenie o Ochronie Danych osobowych (RODO) – prawo europejskie znacząco ograniczające możliwości targetowania reklam (szczegóły jeszcze nie są znane, wiadomo, że nowe prawo wejdzie w życie w przyszłym roku).

 

Sztuczna inteligencja

2016 rok zdecydowanie należał do AI. Największe firmy zatrudniały na potęgę specjalistów z tej dziedziny za gwiazdorskie pensje, a także otwierają API do swoich centrów obliczeniowych pozwalające na korzystanie z sieci neuronowych. M.in. Google udostępnił i rozwinął ogólnodostępny Tensor Flow, a IBM – otwarty interface do komputera Watson. Dla Google największe sukcesy w tej dziedzinie to rozwój translatora; Amazon, Google i Apple inwestują w sztuczną inteligencję w domowych asystentach (Echo, Alexa itp.).

 Do tej pory sztuczna inteligencja w kontekście tych trendów w praktyce oznacza coraz lepsze rozpoznawanie obrazów. Więc powinni się na nią rzucić wszyscy, którzy mają dużo zdjęć lub nagrań.

Co z tego wynika?

Nowe możliwości i rozwiązania digitalowe pojawiają się szybciej, niż polskie firmy mogą je wdrażać. Rynek potrzebuje rozprzestrzeniania wiedzy, ponieważ poszczególni gracze nie są w stanie śledzić wszystkiego na bieżąco. Dlatego w 2017 roku będziemy oferować szkolenia z zakresu:

• zbierania, przechowywania i przetwarzania danych pochodzących z wielu źródeł,

• korzystania z narzędzi analitycznych – systemów do Business Intelligence i analityki, data management platforms i systemów do data mining,

• wdrażania analityki w proces customer journey. 

::

W listopadowo-grudiowym numerze magazynu Business in Brief ukaże się nasz materiał na temat trendów 2017 w biznesie i marketingu. Zapraszamy do zapoznania się z wypowiedziami ekspertów! 

::

Foto: Fotolia

 

 

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.