Co czeka e-commerce w 2017 roku?

Co czeka e-commerce w 2017 roku?

Brief.pl / Aktualności

Rynek e-handlu cały czas rośnie, umacnia się pozycja SaaSów, Polska uznawana jest za liczący się rynek, a kupujący doceniają szybkie płatności – tak można podsumować mijający rok. Co czeka e-commerce w 2017 roku? Wejście kolejnych dużych graczy, rozwój sprzedaży zagranicznej oraz automatyzacja i personalizacja obsługi.

-

Duże ruchy w e-commerce

2016 rok obfitował w wydarzenia ważne dla polskiego i globalnego rynku e-handlu: sprzedanie Allegro, uruchomienie Amazon.de w języku polskim, nowa usługa Facebook Marketplace. Na samym początku roku polską wersję serwisu wprowadził również Aliexpress, a w przyszłym roku do Polski zawitać ma Alibaba. Ruchy dużych graczy pokazują, że polski rynek e-commerce liczy się na scenie międzynarodowej. Na 2017 rok start sklepu internetowego zapowiedziała również IKEA, już teraz firma testuje usługę Meble przez internet w okolicach Wrocławia.

 

Dobry SaaS

Właściciele sklepów coraz chętniej sięgają po SaaS. Model biznesu internetowego, który pozwala dużo szybciej zacząć sprzedawać, jednocześnie nie wymaga od sprzedawcy samodzielnych aktualizacji i integracji. Skalowalność i łatwość obsługi staje się ważniejsza niż system dedykowany. – Rozwiązania SaaS-owe są już dojrzałe i odpowiednie dla większości graczy na rynku, nie tylko tych mniejszych, ale również dla tych z wyższej półki. Widać to po rozwoju platform na świecie i w Polsce. W ciągu ostatnich trzech lat liczba sklepów zakładanych na platformie Shoper, najpopularniejszej na naszym rynku, potroiła się – zauważa Tomasz Tybon dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w Dreamcommerce S.A., dostawcy oprogramowania Shoper. Wielu sprzedawców nadal korzysta z popularności serwisów aukcyjnych i marketplace’ów, prowadząc sprzedaż w kilku kanałach jednocześnie, ale w przyszłym roku może się to zmienić. Od lutego 2017 r. regulamin Allegro wprowadza m.in. obowiązkową profesjonalizację zdjęć oferowanych przedmiotów. Te decyzje mogą spowodować, że jeszcze więcej sprzedawców zwróci się w stronę własnych sklepów internetowych.

 

Bezpieczne płatności

W mijającym roku PayPal zaliczył poważny kryzys - przy okazji zmiany pośrednika odpowiadającego za doładowania konta z polskiej firmy Blue Media na mało znany Trusty.com, który żądał od użytkowników loginu i hasła do konta.

Mimo zamieszania, popularność płatności natychmiastowych w naszym kraju nie zmalała, a wzrosła. Wśród sklepów korzystających z platformy Shoper to najchętniej wybierany sposób płatności – w listopadzie został on użyty przy 38 proc. transakcji. Transakcje opłacone gotówką stanowiły 30 proc, a przelewem tradycyjnym – 32 proc. Coraz więcej sklepów wprowadza wygodne płatności – tylko w ciągu tego roku liczba sklepów korzystających z systemu płatności elektronicznych Płatności Shoper podwoiła się. Z danych platformy wynika też, że zmalała liczba konsumentów wybierających płatność przy odbiorze. W okresie  przedświątecznym rośnie natomiast liczba transakcji, za które kupujący płacą gotówką w punkcie odbioru - takie zamówienia nie muszą czekać na zaksięgowanie wpłaty i są dostarczane szybciej.

 

Zagranica bliżej

Małymi krokami, ale jednak, polskie sklepy i polscy konsumenci zwracają się w stronę transakcji zagranicznych. Sprzyjają temu wprowadzane przepisy prawne. - Po kilku latach przygotowań Europa rozpoczęła proces wdrażania zunifikowanych regulacji dotyczących sprzedaży na odległość. Standardy wprowadzane są w obszarze płatności internetowych, np. poprzez dyrektywę PSD2 oraz w logistyce dostaw, m.in. poprzez ustalanie stałych kosztów wysyłek i przystępnych zasad zwrotów – zauważa Tomasz Tybon z Dreamcommerce. – Trendem wspierającym handel transgraniczny jest też umacnianie się pozycji azjatyckich serwisów na europejskim rynku. Za ich pomocą Polacy mogą nie tylko kupować więcej i prościej z Chin, ale również sprzedawać na azjatyckie rynki – dodaje.

 

Automatyzacja i personalizacja

Coraz więcej Polaków robi zakupy w internecie, pozostawiając w sklepach dane na temat swoich zainteresowań i preferencji. Ich analiza oraz wynikające z niej dopasowanie przekazu i oferty do upodobań klientów to obowiązkowe zadanie dla właścicieli e-sklepów w 2017. Automatyzacja, kluczowa w skalowaniu biznesu i zwiększaniu liczby zamówień, powinna znaleźć zastosowanie również w obsłudze klienta. W tym roku, Shoper, jako pierwsza platforma sklepowa, wprowadził integrację sklepu z komunikatorem Facebook Messenger, umożliwiającą kupującemu rozmowę o produktach z botem. Podobną integrację wprowadził również lider światowego e-commerce, Shopify. Obsługa klienta to wciąż element prowadzenia e-sklepów, który wymaga dopracowania – pozytywne doświadczenie po kontakcie z pracownikami sklepu (nawet jeśli są botem) potrafią skłonić kupującego do powrotu w przyszłości pod ten sam adres.

::

Fot. Shutterstock

Tagi:

e-commerce

Zobacz inne polecane artykuły

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Brief.pl / Wiedza

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku
5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Algorytmy wyszukiwarki Google aktualizowane są nawet kilkaset razy w ciągu roku. Nic więc dziwnego, że nadążenie za zmianami bywa trudne, nawet dla dobrego specjalisty SEO, a to, co sprawdzało się jeszcze pół roku temu, obecnie może być traktowane co najwyżej jako mit. Przekonaj się, jakie działania pozycjonujące mają sens na dziś, a które lepiej odpuścić.

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Brief.pl / Aktualności

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar
Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Zbierają dane o użytkownikach sieci w 187 państwach, a ich autorska platforma DMP – OnAudience.com - przetwarza już ponad 3 mld profili internautów. Pokornie przyznają, że nie monitorują jeszcze aktywności sieciowej mieszkańców San Escobar, ale i tu obiecują rychłą poprawę. Warszawska spółka Cloud Technologies swój biznes zaczynała jako start-up w garażu, dziś po 6 latach działalności ma pozycję polskiego lidera analityki Big Data, posiadającego największą hurtownię danych w Europie. W tym roku spółka planuje opuścić NewConnect na rzecz głównego parkietu GPW.