Co czeka e-commerce w 2017 roku?

Co czeka e-commerce w 2017 roku?

Brief.pl / Aktualności

Rynek e-handlu cały czas rośnie, umacnia się pozycja SaaSów, Polska uznawana jest za liczący się rynek, a kupujący doceniają szybkie płatności – tak można podsumować mijający rok. Co czeka e-commerce w 2017 roku? Wejście kolejnych dużych graczy, rozwój sprzedaży zagranicznej oraz automatyzacja i personalizacja obsługi.

-

Duże ruchy w e-commerce

2016 rok obfitował w wydarzenia ważne dla polskiego i globalnego rynku e-handlu: sprzedanie Allegro, uruchomienie Amazon.de w języku polskim, nowa usługa Facebook Marketplace. Na samym początku roku polską wersję serwisu wprowadził również Aliexpress, a w przyszłym roku do Polski zawitać ma Alibaba. Ruchy dużych graczy pokazują, że polski rynek e-commerce liczy się na scenie międzynarodowej. Na 2017 rok start sklepu internetowego zapowiedziała również IKEA, już teraz firma testuje usługę Meble przez internet w okolicach Wrocławia.

 

Dobry SaaS

Właściciele sklepów coraz chętniej sięgają po SaaS. Model biznesu internetowego, który pozwala dużo szybciej zacząć sprzedawać, jednocześnie nie wymaga od sprzedawcy samodzielnych aktualizacji i integracji. Skalowalność i łatwość obsługi staje się ważniejsza niż system dedykowany. – Rozwiązania SaaS-owe są już dojrzałe i odpowiednie dla większości graczy na rynku, nie tylko tych mniejszych, ale również dla tych z wyższej półki. Widać to po rozwoju platform na świecie i w Polsce. W ciągu ostatnich trzech lat liczba sklepów zakładanych na platformie Shoper, najpopularniejszej na naszym rynku, potroiła się – zauważa Tomasz Tybon dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w Dreamcommerce S.A., dostawcy oprogramowania Shoper. Wielu sprzedawców nadal korzysta z popularności serwisów aukcyjnych i marketplace’ów, prowadząc sprzedaż w kilku kanałach jednocześnie, ale w przyszłym roku może się to zmienić. Od lutego 2017 r. regulamin Allegro wprowadza m.in. obowiązkową profesjonalizację zdjęć oferowanych przedmiotów. Te decyzje mogą spowodować, że jeszcze więcej sprzedawców zwróci się w stronę własnych sklepów internetowych.

 

Bezpieczne płatności

W mijającym roku PayPal zaliczył poważny kryzys - przy okazji zmiany pośrednika odpowiadającego za doładowania konta z polskiej firmy Blue Media na mało znany Trusty.com, który żądał od użytkowników loginu i hasła do konta.

Mimo zamieszania, popularność płatności natychmiastowych w naszym kraju nie zmalała, a wzrosła. Wśród sklepów korzystających z platformy Shoper to najchętniej wybierany sposób płatności – w listopadzie został on użyty przy 38 proc. transakcji. Transakcje opłacone gotówką stanowiły 30 proc, a przelewem tradycyjnym – 32 proc. Coraz więcej sklepów wprowadza wygodne płatności – tylko w ciągu tego roku liczba sklepów korzystających z systemu płatności elektronicznych Płatności Shoper podwoiła się. Z danych platformy wynika też, że zmalała liczba konsumentów wybierających płatność przy odbiorze. W okresie  przedświątecznym rośnie natomiast liczba transakcji, za które kupujący płacą gotówką w punkcie odbioru - takie zamówienia nie muszą czekać na zaksięgowanie wpłaty i są dostarczane szybciej.

 

Zagranica bliżej

Małymi krokami, ale jednak, polskie sklepy i polscy konsumenci zwracają się w stronę transakcji zagranicznych. Sprzyjają temu wprowadzane przepisy prawne. - Po kilku latach przygotowań Europa rozpoczęła proces wdrażania zunifikowanych regulacji dotyczących sprzedaży na odległość. Standardy wprowadzane są w obszarze płatności internetowych, np. poprzez dyrektywę PSD2 oraz w logistyce dostaw, m.in. poprzez ustalanie stałych kosztów wysyłek i przystępnych zasad zwrotów – zauważa Tomasz Tybon z Dreamcommerce. – Trendem wspierającym handel transgraniczny jest też umacnianie się pozycji azjatyckich serwisów na europejskim rynku. Za ich pomocą Polacy mogą nie tylko kupować więcej i prościej z Chin, ale również sprzedawać na azjatyckie rynki – dodaje.

 

Automatyzacja i personalizacja

Coraz więcej Polaków robi zakupy w internecie, pozostawiając w sklepach dane na temat swoich zainteresowań i preferencji. Ich analiza oraz wynikające z niej dopasowanie przekazu i oferty do upodobań klientów to obowiązkowe zadanie dla właścicieli e-sklepów w 2017. Automatyzacja, kluczowa w skalowaniu biznesu i zwiększaniu liczby zamówień, powinna znaleźć zastosowanie również w obsłudze klienta. W tym roku, Shoper, jako pierwsza platforma sklepowa, wprowadził integrację sklepu z komunikatorem Facebook Messenger, umożliwiającą kupującemu rozmowę o produktach z botem. Podobną integrację wprowadził również lider światowego e-commerce, Shopify. Obsługa klienta to wciąż element prowadzenia e-sklepów, który wymaga dopracowania – pozytywne doświadczenie po kontakcie z pracownikami sklepu (nawet jeśli są botem) potrafią skłonić kupującego do powrotu w przyszłości pod ten sam adres.

::

Fot. Shutterstock

Tagi:

e-commerce

Zobacz inne polecane artykuły

GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!

Brief.pl / Aktualności

GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!
GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!

Już w ten czwartek o godzinie 14.30 na Facebooku Business in Brief rusza transmisja live z wyjątkowego wydarzenia, jakie przygotowaliśmy dla Was wspólnie z partnerami. Jeśli spodziewacie się nudnych prezentacji, przydługich paneli, straconego czasu... pozwólcie, że Was zaskoczymy.

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Brief.pl / Aktualności

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster
YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Z każdym rokiem rośnie rola treści wideo, co przekłada się na wzrost popularności YouTuberów. Potencjał ten dostrzegają firmy, stawiając na współpracę z Vlogerami. Których z nich ma największy potencjał reklamowy? W analizie przygotowanej przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” podsumowano obecność medialną 100 najpopularniejszych pod względem liczby subskrybentów polskich YouTuberów. Raport dotyczy 2016 roku.

Rola prezentów w budowaniu relacji biznesowych

Brief.pl / Aktualności

Rola prezentów w budowaniu relacji biznesowych
Rola prezentów w budowaniu relacji biznesowych

Zbudowanie długotrwałych relacji z pracownikami, klientami czy partnerami biznesowymi, przekłada się na realizację celów założonych przez przedsiębiorstwa. Z kolei drobne upominki wręczane podczas spotkań biznesowych i prezenty dla pracowników, mają bezpośredni wpływ na stosunki międzyludzkie. Podpowiadamy, kiedy i jakie upominki wręczać, by odnieść sukces w biznesie.