Rynek FinTech w Europie Środkowo-Wschodniej

Rynek FinTech w Europie Środkowo-Wschodniej

Brief.pl / Aktualności

Rynek FinTech w Europie Środkowo-Wschodniej jest wart 2,2 mld euro, Polska liderem w obszarze innowacji w bankowości oraz płatnościach. Powodzenie rozwoju spółek technologicznych w branży finansowej w Polsce zależy od ich współpracy z instytucjami finansowymi, w tym szczególnie z bankami.

-

Jedną z najszybciej rozwijających się branż technologicznych na świecie jest FinTech, czyli firmy dostarczające rozwiązania technologiczne wspierające usługi finansowe. Prognozowany jest globalny wzrost inwestycji w firmy należące do tego sektora nawet o 55 proc. rocznie do 2020 roku, gdy jego poziom może przekroczyć 130 mld euro. Jednym z największych rynków w tej branży jest Wielka Brytania. Zdaniem ekspertów firmy doradczej Deloitte, autorów „CEE FinTech Report”, przygotowanego dla brytyjskiego Departamentu ds. Międzynarodowego Handlu i Inwestycji, ze względu na popyt wewnętrzny interesującym regionem dla rozwoju spółek FinTech jest również Europa Środkowo-Wschodnia, w tym Polska. Obecnie rynek FinTech w naszej części kontynentu wart jest około 2,2 mld euro, z czego prawie 860 mln euro przypada na Polskę. Rozwój tego rynku w naszym kraju w dużej mierze zależny będzie od działań banków – w szczególności umiejętności współpracy z firmami z sektora FinTech oraz skutecznego propagowania innowacyjnych rozwiązań wśród klientów.  

– Startupy FinTech w krótkim czasie potrafią pozyskać znaczne środki od inwestorów, a nawet uzyskać status jednorożców, czyli młodych firm, które są wyceniane na co najmniej miliard dolarów. W 2014 roku w rankingu Finovate status ten otrzymało jedenaście spółek z tej branży, rok później było to już 46 firm, a kolejnych 37 aspiruje do tego miana” – wyjaśnia Daniel Martyniuk, Dyrektor w Deloitte Digital.

W 106-milionowej Europie Środkowo-Wschodniej aż 75 proc. osób ma dostęp do Internetu, a 55 proc. posiada smartfona. Między innymi dlatego, zdaniem ekspertów, region ten ma znaczący potencjał rozwoju rynku FinTech, dla którego kluczowa jest nie tylko podaż innowacji, ale również ich szybka adopcja wśród klientów. Aktywa instytucji finansowych przekładające się na wielkość potencjalnego popytu na usługi FinTech wynoszą w Europie Środkowo-Wschodniej prawie 2 biliony euro (bankowość) i 45 mld euro (ubezpieczenia), jednak wartości w poszczególnych krajach są zróżnicowane.

– Widzimy korelację pomiędzy wielkością sektora finansowego, a rozwojem rynku FinTech, dla którego sektor finansowy stanowi trzon popytu. Dlatego największym potencjałem w zakresie wzrostu branży FinTech charakteryzują się: Austria, Polska i Czechy. Wartość aktywów bankowych w Polsce wynosi niespełna 360 mld euro, w Czechach prawie 195 mld euro. Z kolei w Austrii jest to ponad bilion euro – mówi Daniel Martyniuk.

Pod terminem FinTech, który oznacza rozwiązania informatyczne dla sektora finansowego oraz dla klientów tego sektora, dostarczane zarówno przez podmioty o ugruntowanej pozycji na rynku, jak i nowe firmy, kryje się według ekspertów Deloitte osiem podsegmentów. Są to rozwiązania dla bankowości, ubezpieczeń, zarządzania aktywami i rynków kapitałowych, pozyskiwanie kapitału i finanse osobiste, płatności, dane i analityka, cyberbezpieczeństwo oraz pozostałe technologie. Trzy pierwsze, czyli rozwiązania dla bankowości, ubezpieczeń oraz rynków kapitałowych zaliczają się do tradycyjnych technologii finansowych, a pozostałe to wschodzące technologie.

– FinTech w Europie Środkowo-Wschodniej generuje 2,2 mld euro przychodów rocznie, z czego niespełna 40 proc., czyli 856 mln euro przypada na rynek polski. Wciąż daleko nam jednak do globalnych liderów innowacyjności w obszarze technologii dla finansów, czyli na przykład Wielkiej Brytanii, gdzie FinTech jest rynkiem około dwunastokrotnie większym – mówi Agnieszka Śpionek, Starszy Konsultant w Dziale Konsultingu Deloitte.

Eksperci Deloitte przeanalizowali ponad 480 firm działających w Europie Środkowo-Wschodniej, w tym ponad 100 w Polsce, by zarysować najważniejsze trendy. Najszybszy rozwój sektora w Europie Środkowo -Wschodniej obserwowany jest w segmentach: technologii dla bankowości, płatności oraz pozyskiwania kapitału i zarządzania finansami. W przypadku bankowości są to przede wszystkim inwestycje w rozwiązania dotyczące bankowości cyfrowej. W branży ubezpieczeniowej współpraca z FinTech koncentruje się przede wszystkim na digitalizacji i rozwiązaniach telematycznych, a w zarządzaniu aktywami są to narzędzia analityczne wspomagające proces podejmowania decyzji inwestycyjnych przez klientów indywidualnych.

Polska wyróżnia się w regionie dużą innowacyjnością w obszarze bankowości. Coraz więcej Polaków korzysta z usług finansowych za pośrednictwem kanałów cyfrowych oraz płatności bezstykowych. Nowe metody transferu środków są przyjmowane przez klientów szybko i bez obaw, w tym często dzięki promowaniu rozwiązań przez banki.

– Polskie banki zajmują wiodącą pozycję na rynku Europy Środkowo-Wschodniej pod względem innowacji. Najważniejsi gracze rynkowi śledzą najnowsze trendy na rynku technologii cyfrowych, zapewniając wysokiej jakości doświadczenie użytkownikom, dzięki zastosowaniu zaawansowanych funkcjonalności – dodaje Agnieszka Śpionek z Deloitte.

Jednak zdecydowana większość rozwiązań dla banków tworzona jest we własnym zakresie lub udostępniana przez dużych dostawców IT na indywidualne zamówienie. Polskie banki wchodzą na rynek płatności dzięki wspólnym inicjatywom, takim jak m-płatności (Blik). Obserwowany jest również szybki rozwój pożyczek online (w tym platform typu peer-to-peer), gdzie rozwiązania FinTech stosowane są na dużą skalę. Z kolei cyberbezpieczeństwo i analityka danych to obszary istotne dla sektora finansowego, jednak ostrożnie czynione są inwestycje w przełomowe innowacje w tym zakresie.  

– Rozwój rynku FinTech w Polsce w dużej mierze zależny będzie od działań samych banków. Chodzi w szczególności o umiejętność współpracy ze spółkami technologicznymi oraz propagowania innowacyjnych rozwiązań wśród klientów instytucji bankowych. W całym regionie ważny jest również znaczny popyt wewnętrzny, relatywnie łagodne regulacje oraz otwarcie na działalność startupów – podsumowuje Daniel Martyniuk.

 

Zobacz inne polecane artykuły

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Magazyn / Aktualności

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?
Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Marketing afiliacyjny, jako rodzaj działań marketingowych online, powinna znać każda duża i średnia firma, prowadząca aktywną sprzedaż w sieci. Stwarza on optymalne warunki do promocji produktów i usług, zapewniając jednocześnie dodatkowe korzyści, wynikające ze współpracy z siecią afiliacyjną. Choć zainteresowanie nim stale wzrasta, wciąż nie wszyscy mają świadomość istnienia tego rozwiązania i nie dla wszystkich jest ono zrozumiałe. Czym zatem jest afiliacja i kto powinien z niej skorzystać?