Modele biznesowe agencji marketingu mobilnego

Modele biznesowe agencji marketingu mobilnego

Brief.pl / Wiedza

Stopniowo rośnie udział mobile marketingu w kampaniach promocyjnych, wykorzystujących wiele kanałów komunikacji. Nic dziwnego - telefon z dostępem do internetu towarzyszy nam przez niemal całą dobę - aż 25 proc. Polaków posiada smartfona z możliwością instalowania aplikacji.

-

Coraz więcej marek widzi korzyści w posiadaniu aplikacji mobilnych czy zamieszczaniu reklam na urządzeniach mobilnych. Wprost proporcjonalnie rośnie też liczba agencji chcących się specjalizować w marketingu mobilnym. Rynek powoli się zapełnia, co sprawia, że konkurencja jest silna. Jaką zatem drogę obrać, aby nie zostać w tyle? Na jaki model biznesowy się zdecydować?

Pierwszy model biznesowy to szukanie klientów i przygotowanie aplikacji odpowiadających ich potrzebom. Zaletą jest możliwość budowania portfolio i jego powiększanie z każdym wykonanym projektem. Niestety musimy być przygotowani na to, że przez pierwsze miesiące nie będziemy zarabiać. Zerowe portfolio nie zachęci potencjalnych klientów, nawet jeśli zatrudnimy bardzo dobrego sprzedawcę (któremu też trzeba zapłacić). Nie możemy też przesadzać z ceną za swoje usługi ponieważ istnieje ryzyko, że zlecenia padną łupem tańszych freelancerów.

Drugi model biznesowy to praca jako podwykonawca dla innych, większych agencji. Nie zarobimy dużo, nie powiększymy portfolio, ale za to zapewnimy sobie w miarę regularny przypływ gotówki, który jest niezbędny do funkcjonowania. Agencje czy domy mediowe żyją na krawędzi asap i rzeczywistości więc od podwykonawcy oczekują terminowości i sumienności. Zawiedziesz raz i na twoje miejsce wskakuje inna agencja. Minusem jest też to, że najczęściej dostajemy już gotową koncepcję, którą musimy wykonać i nie mamy za bardzo szans na pokazanie naszej kreatywności. No chyba, że nasz zleceniodawca wierzy nam na tyle, że pyta nas o zdanie.

Trzecim modelem dającym możliwość osiągnięcia sukcesu jako podmiot specjalizujący się w marketingu mobilnym to tworzenie aplikacji (w modelu płatnym bądź freemium) i zamieszczanie ich w sklepach aplikacji takich jak App Store czy Google Play. Niewątpliwą zaletą jest to, że nie musimy szukać klientów - musimy mieć tylko pomysł. Najlepiej kilkanaście, bo nikt nie da nam gwarancji, że pierwsza aplikacja będzie strzałem w dziesiątkę i dzięki niej zarobimy. Większym problemem jednak jest to, że nawet najlepsza aplikacja nie zostanie wysoko wypozycjonowana w sklepie bez odpowiedniej promocji i dużej liczby ściągnięć w krótkim okresie po jej opublikowaniu w sklepie.

Podsumowanie

W praktyce wygląda to tak, że większość agencji czy domów produkcyjnych zajmujących się aplikacjami mobilnymi stosuje mieszany model działania. Jest to najlepsze rozwiązanie - zwłaszcza dla małej lub średniej firmy. Oczywiście powinno się dążyć do trzeciego modelu, w którym jesteśmy niezależni od zleceń zewnętrznych, a zarabiamy wyłącznie na sprzedaży aplikacji (lub zawartych w nich dodatkowych funkcjonalności). Jednak, aby wspiąć się na ten poziom niezbędne jest przejście przez dwa poprzednie lub duży budżet na start firmy.

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.