Mech, który pożera smog. Znamy zwycięzcę Smogathonu!

Mech, który pożera smog. Znamy zwycięzcę Smogathonu!

Brief.pl / Aktualności

Konstrukcja wypełniona mchem pochłaniającym smog została uznana za najlepsze rozwiązanie tegorocznego Smogathonu. Jej pomysłodawcy z Niemiec wrócą do domu ze 100 tys. zł nagrody. Finał kolejnej edycji antysmogowej imprezy również odbędzie się w Krakowie, ale półfinały będą miały miejsce na trzech kontynentach – zapowiedzieli organizatorzy.

-

Zwycięzcy 

 

Berlińska firma, która wygrała Smogathon, tworzy wolnostojące konstrukcje wypełnione mchem. Jej rozwiązanie już teraz wykorzystywane jest w 11 miastach i 5 krajach. Jedna instalacja ma taką moc w pochłanianiu smogu jak 275 drzew, zajmując jednocześnie 99 proc. mniej miejsca. Spełnia też funkcję estetyczną.

– Mam nadzieję, że nasza obecność w Krakowie zachęci urząd miejski do wprowadzenia tego rozwiązania w tym mieście – powiedziała Małgorzata Olesiewicz z firmy Green City Solutions zaraz po otrzymaniu nagrody. Do niemieckiego zespołu dołączyła rok temu. Teraz marzy o sprowadzeniu projektu do Polski. Niestety, urządzenie nie jest tanie – kosztuje 25 tys. euro. Jednak za wygraną na Smogathonie nagrodę 100 tys. zł zespół chce rozwinąć swoje urządzenie tak, aby można je było dołączać do istniejącej miejskiej infrastruktury, np. instalując pokryty mchem panel na przystankach autobusowych. To znacznie ograniczyłoby koszty.

Innowacyjne pomysły

 

Smogathon ukończyło 27 zespołów. Przez 24 godziny słuchali uwag mentorów oraz byli przez nich oceniani. Na galę finałową zakwalifikowało się 10 zespołów. Wśród finałowych propozycji znalazły się nowoczesne czujniki mierzące poziom zanieczyszczenia – również za pomocą dronów, kotły do spalania ekogroszku emitujące o 96 proc. mniej zanieczyszczeń niż dotychczas i wieże-wentylatory wspomagające cyrkulację powietrza w miastach takich, jak Kraków.

– Smogathon ma świetny wymiar edukacyjny. Choć inwestujemy przede wszystkim w oficjalne stacje badawcze i antysmogowe prawo, z przyjemnością zapoznam się ze zwycięskimi projektami – mówiła Ewa Olszowska-Dej, dyrektor kształtowania środowiska krakowskiego urzędu miejskiego.

– Jest nas dzisiaj na sali kilkaset osób. To wciąż za mało. Jedynym rozwiązaniem na pokonanie smogu jest zdanie sobie sprawy z tego, że problem jest globalny. Dlatego na półfinały Smogathonu 2017 zaprosimy was do pięciu różnych miast znajdujących się na trzech kontynentach. Międzynarodowy finał odbędzie się w Krakowie – mówi pomysłodawca imprezy, Maciej Ryś.

Jury

 

Wśród mentorów i członków jury nie zabrakło ekspertów z różnych dziedzin. Swą obecność zaznaczyli m.in. Sławomir Tokarski – dyrektor innowacji Komisji Europejskiej, Jacek Krupa – marszałek województwa małopolskiego, Andrzej Guła – prezes Krakowskiego Alarmu Smogowego, Marton Kis – profesor Uniwersytetu Semmelweisa w Budapeszcie oraz inwestorzy Piotr Wilam i Wojciech Burkot.

– Problem jest na tyle istotny, że należy połączyć wysiłki świata biznesu, innowatorów, polityków oraz całego społeczeństwa, które często wciąż nie rozumie powagi sytuacji – uważa Ryś. Tymczasem wedle różnych szacunków schorzenia wywołane zanieczyszczeniami powietrza powodują w Polsce od 40 do 47,3 tys. przedwczesnych zgonów rocznie (dane HEAL Polska i Europejskiej Agencji Środowiska).

Partnerami tegorocznego Smogathonu byli: Komisja Europejska, Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Rozwoju, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, Miasto Kraków, Alior Bank, Codewise, Electrolux, Krakowski Park Technologiczny i PKO Bank Polski.

 

Zobacz inne polecane artykuły

Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production

Brief.pl / Ludzie

Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production
Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production

Czym jest branded content? Którym markom czy branżom działania branded contentowe przynieść mogą szczególną korzyść? O stosunkowo młodym trendzie, który w najbliższym czasie może zrewolucjonizować komunikację marketingową marek rozmawiamy z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production.

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Brief.pl / Ludzie

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland
Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Czy istnieje dobry moment na odpalenie własnego biznesu? Jak w kontekście wszechobecnych startupów rysuje się przyszłość korporacji? Jaka jest świadomość siły małych i średnich przedsiębiorców w Polsce? W ramach cyklu wywiadów przedstawiającego Kapitułę 7. edycji 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie rozmawiamy z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland.