Mech, który pożera smog. Znamy zwycięzcę Smogathonu!

Mech, który pożera smog. Znamy zwycięzcę Smogathonu!

Brief.pl / Aktualności

Konstrukcja wypełniona mchem pochłaniającym smog została uznana za najlepsze rozwiązanie tegorocznego Smogathonu. Jej pomysłodawcy z Niemiec wrócą do domu ze 100 tys. zł nagrody. Finał kolejnej edycji antysmogowej imprezy również odbędzie się w Krakowie, ale półfinały będą miały miejsce na trzech kontynentach – zapowiedzieli organizatorzy.

-

Zwycięzcy 

 

Berlińska firma, która wygrała Smogathon, tworzy wolnostojące konstrukcje wypełnione mchem. Jej rozwiązanie już teraz wykorzystywane jest w 11 miastach i 5 krajach. Jedna instalacja ma taką moc w pochłanianiu smogu jak 275 drzew, zajmując jednocześnie 99 proc. mniej miejsca. Spełnia też funkcję estetyczną.

– Mam nadzieję, że nasza obecność w Krakowie zachęci urząd miejski do wprowadzenia tego rozwiązania w tym mieście – powiedziała Małgorzata Olesiewicz z firmy Green City Solutions zaraz po otrzymaniu nagrody. Do niemieckiego zespołu dołączyła rok temu. Teraz marzy o sprowadzeniu projektu do Polski. Niestety, urządzenie nie jest tanie – kosztuje 25 tys. euro. Jednak za wygraną na Smogathonie nagrodę 100 tys. zł zespół chce rozwinąć swoje urządzenie tak, aby można je było dołączać do istniejącej miejskiej infrastruktury, np. instalując pokryty mchem panel na przystankach autobusowych. To znacznie ograniczyłoby koszty.

Innowacyjne pomysły

 

Smogathon ukończyło 27 zespołów. Przez 24 godziny słuchali uwag mentorów oraz byli przez nich oceniani. Na galę finałową zakwalifikowało się 10 zespołów. Wśród finałowych propozycji znalazły się nowoczesne czujniki mierzące poziom zanieczyszczenia – również za pomocą dronów, kotły do spalania ekogroszku emitujące o 96 proc. mniej zanieczyszczeń niż dotychczas i wieże-wentylatory wspomagające cyrkulację powietrza w miastach takich, jak Kraków.

– Smogathon ma świetny wymiar edukacyjny. Choć inwestujemy przede wszystkim w oficjalne stacje badawcze i antysmogowe prawo, z przyjemnością zapoznam się ze zwycięskimi projektami – mówiła Ewa Olszowska-Dej, dyrektor kształtowania środowiska krakowskiego urzędu miejskiego.

– Jest nas dzisiaj na sali kilkaset osób. To wciąż za mało. Jedynym rozwiązaniem na pokonanie smogu jest zdanie sobie sprawy z tego, że problem jest globalny. Dlatego na półfinały Smogathonu 2017 zaprosimy was do pięciu różnych miast znajdujących się na trzech kontynentach. Międzynarodowy finał odbędzie się w Krakowie – mówi pomysłodawca imprezy, Maciej Ryś.

Jury

 

Wśród mentorów i członków jury nie zabrakło ekspertów z różnych dziedzin. Swą obecność zaznaczyli m.in. Sławomir Tokarski – dyrektor innowacji Komisji Europejskiej, Jacek Krupa – marszałek województwa małopolskiego, Andrzej Guła – prezes Krakowskiego Alarmu Smogowego, Marton Kis – profesor Uniwersytetu Semmelweisa w Budapeszcie oraz inwestorzy Piotr Wilam i Wojciech Burkot.

– Problem jest na tyle istotny, że należy połączyć wysiłki świata biznesu, innowatorów, polityków oraz całego społeczeństwa, które często wciąż nie rozumie powagi sytuacji – uważa Ryś. Tymczasem wedle różnych szacunków schorzenia wywołane zanieczyszczeniami powietrza powodują w Polsce od 40 do 47,3 tys. przedwczesnych zgonów rocznie (dane HEAL Polska i Europejskiej Agencji Środowiska).

Partnerami tegorocznego Smogathonu byli: Komisja Europejska, Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Rozwoju, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, Miasto Kraków, Alior Bank, Codewise, Electrolux, Krakowski Park Technologiczny i PKO Bank Polski.

 

Zobacz inne polecane artykuły

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?

Brief.pl / Aktualności

Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?
Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?

W dzisiejszych czasach bardzo popularna jest strategia promocji, wchodząc do sklepu jesteśmy z każdej półki atakowani promocjami cenowymi. Okazuje się jednak, że promocje w dłuższej perspektywie przynoszą pyrrusowe zwycięstwa. W co zatem warto zainwestować, co jest driverem zakupowym, którym kieruje się coraz więcej klientów?

Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków

Brief.pl / Aktualności

Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków
Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków

Rozwój technologiczny, który z roku na rok nabiera tempa, coraz bardziej wpływa na życie każdego z nas. Zgodnie z tegorocznym raportem firmy doradczej Deloitte „TMT Predictions” na progu kolejnej rewolucji stoi telekomunikacja, której napędem będą m.in. sieć piątej generacji (5G), beacony oraz technologie biometryczne. Polska w tych aspektach już dziś nie ustępuje rynkom światowym. Jak wynika z badania Deloitte aż 57 proc. dorosłych użytkowników telefonów komórkowych w Polsce korzysta już z 4G/LTE, a 31 proc. nieposiadających takiej usługi w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy chce z niej skorzystać. Beneficjentem kolejnej fali zmian w telekomunikacji będą też polskie firmy technologiczne, specjalizujące się w świadczeniu obsługi IT-as-a-service i działające na rynku beaconów.