Wyniki konkursu Grand Prix Fotofestiwal 2013

Magazyn / Patronaty

Trwa właśnie 12. edycja Fotofestiwalu - Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi, któremu patronuje magazyn "Brief". Jak zapewniają organizatorzy, ma to być najlepsza odsłona festiwalu w historii. 20 tys. uczestników, ponad 30 wystaw, fotospacery, pokazy slajdów i imprezy - to tylko niektóre z atrakcji.

-

Integralną częścią festiwalu jest konkurs, do którego w tym roku swoje prace zgłosiło ponad 500 artystów. Ośmiu jurorów wybrało ośmiu finalistów, a  następnie - spośród nich - jednego zwycięzcę. Tegoroczny wybór miał być najtrudniejszy w dziejach Grand Prix, nie tylko z powodu ilości prac, ale także ich wysokiego i wyrównanego poziomu. Nagrodą w konkursie było 10 tys. złotych.

6 czerwca, podczas otwarcia imprezy, ogłoszono, że Grand Prix Fotofestiwal 2013 przyznano projektowi Karla Burkego The Harvest of Death v.2. Zwycięski projekt przedstawia "wyreżyserowane stopklatki z gry komputerowej, które udają realistyczne sceny - nawet sprzed półtora wieku". Kadry z gier autor utrwalił techniką mokrego kolodionu, osiągając efekt fotografii wojennej z początku poprzedniego wieku.

Oprócz nagrody głównej jury przyznało specjalne wyróżnienie - voucher na publikację ufundowany przez firmę Empresse - dla Ilony Szwarc za projekt American Girls / Amerykańskie dziewczęta.

Poniżej cytujemy uzasadnienie decyzji jury:

Joanna Kinowska: Karl Burke zaproponował projekt koncepcyjny, wielopoziomowy, wciągający. Pomiędzy zdjęciami buduje napięcie i historię, którą dodatkowo potęguje odpowiednio dobraną techniką wykonania. Fotografia Burke to starannie wyreżyserowane stopklatki z gry komputerowej, które udają realistyczne sceny - nawet sprzed półtora wieku. Odnoszą się tym samym do całej historii fotografii wojennej, potrzeby patrzenia na drastyczne sceny przez społeczeństwa i wreszcie do tematu wojny jako rozrywki, którą możemy rozegrać we własnym domu. Burke został nagrodzony przede wszystkim za wielopoziomowy koncept, bogate odniesienia i unikalny sposób opowiadania. Nie bez znaczenia dla decyzji jurorów było także znakomite wykonanie, w którym technika poddaje się i przedłuża "działanie" idei.

Tomasz Ferenc: Autor w swoich pracach dotyka zarówno problematyki współczesnej mediatyzacji rzeczywistości, jak i tradycji fotografii wojennej. Gry komputerowe, które osiągają coraz wyższy stopień realności, stały się dziś masową rozrywką, z drugiej strony mocarstwa takie jak USA prowadzą swoje działania militarne za pośrednictwem zaawansowanych technologii informatycznych. Wojna przypomina grę komputerową (słynna koncepcja adiaforyzacji Z. Baumana), a gra komputerowa staje się coraz bardziej rzeczywista. Na to wszystko nałożony został kolodionowy filtr, który od razu przywołuje skojarzenia z dawnymi obrazami R. Fentona, M. Bradyego, J. Gardnera i innych.

Karl Burke - The Harvest of Death v.2

Więcej informacji o festiwalu oraz harmonogram imprezy można znaleźć na stronie organizatora: http://www.fotofestiwal.com/2013

Finaliści 2013:

1. Anja Bohnhof, Bahak (Niemcy)
2. Jan Brykczyński, Boiko (Polska)
3. Karl Burke, The Harvest of Death, v.2 (Irlandia)
4. Frank Herfort, Time in Between - Narrative Scenes / Czas pomiędzy - sceny narracyjne (Niemcy)
5. Lucia Herrero, Species / Gatunek (Hiszpania)
6. Nadav Kander, Bodies. 6 Woman. 1 Man / Ciała. 6 kobiet, 1 mężczyzna (Wielka Brytania)
7. Emilio Pemjean, Palimpsest (Hiszpania)
8. Ilona Szwarc, American Girls / Amerykańskie dziewczęta (Polska)

W skład jury weszli:

- Peggy Sue Amison, dyrektor Sirius Arts Center, Cobh, Irlandia,
- Alison Nordstrom, dyrektor George Eastman House, USA,
- Rui Prata, dyrektor festiwalu Enocntros da Imagem, Braga, Portugalia,
- Tomasz Ferenc, Uniwersytet Łódzki,
- Joanna Kinowska, Zachęta, Narodowa Galeria Sztuki,
- Adam Mazur, kurator Centrum Sztuki Współczesnej "Zamek Ujazdowski" w Warszawie,
- Krzysztof Candrowicz, dyrektor Fotofestiwalu - Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi,
- Marta Szymańska, dyrektor programowa Fotofestiwalu - Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi

Nagroda - Grand Prix Fotofestiwal - przyznawana jest już od 2006 roku. Wśród zdobywców tytułu z poprzednich lat znaleźli się:

2012 Tomasz Lazar
2011 nagrody nie przyznano
2010 Katrin Trautner, Morning Love
2009 Christien Jaspars, Do
2008 Eric Vazzoler, Face me
2007 Arja Hyytiainen, Distance-Now
2006 Andreas Pein, Wading, Kai Bornhöft, True Colours

Zobacz inne polecane artykuły

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?

Brief.pl / Aktualności

Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?
Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?

W dzisiejszych czasach bardzo popularna jest strategia promocji, wchodząc do sklepu jesteśmy z każdej półki atakowani promocjami cenowymi. Okazuje się jednak, że promocje w dłuższej perspektywie przynoszą pyrrusowe zwycięstwa. W co zatem warto zainwestować, co jest driverem zakupowym, którym kieruje się coraz więcej klientów?

Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków

Brief.pl / Aktualności

Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków
Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków

Rozwój technologiczny, który z roku na rok nabiera tempa, coraz bardziej wpływa na życie każdego z nas. Zgodnie z tegorocznym raportem firmy doradczej Deloitte „TMT Predictions” na progu kolejnej rewolucji stoi telekomunikacja, której napędem będą m.in. sieć piątej generacji (5G), beacony oraz technologie biometryczne. Polska w tych aspektach już dziś nie ustępuje rynkom światowym. Jak wynika z badania Deloitte aż 57 proc. dorosłych użytkowników telefonów komórkowych w Polsce korzysta już z 4G/LTE, a 31 proc. nieposiadających takiej usługi w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy chce z niej skorzystać. Beneficjentem kolejnej fali zmian w telekomunikacji będą też polskie firmy technologiczne, specjalizujące się w świadczeniu obsługi IT-as-a-service i działające na rynku beaconów.