Wyniki konkursu Grand Prix Fotofestiwal 2013

Magazyn / Patronaty

Trwa właśnie 12. edycja Fotofestiwalu - Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi, któremu patronuje magazyn "Brief". Jak zapewniają organizatorzy, ma to być najlepsza odsłona festiwalu w historii. 20 tys. uczestników, ponad 30 wystaw, fotospacery, pokazy slajdów i imprezy - to tylko niektóre z atrakcji.

-

Integralną częścią festiwalu jest konkurs, do którego w tym roku swoje prace zgłosiło ponad 500 artystów. Ośmiu jurorów wybrało ośmiu finalistów, a  następnie - spośród nich - jednego zwycięzcę. Tegoroczny wybór miał być najtrudniejszy w dziejach Grand Prix, nie tylko z powodu ilości prac, ale także ich wysokiego i wyrównanego poziomu. Nagrodą w konkursie było 10 tys. złotych.

6 czerwca, podczas otwarcia imprezy, ogłoszono, że Grand Prix Fotofestiwal 2013 przyznano projektowi Karla Burkego The Harvest of Death v.2. Zwycięski projekt przedstawia "wyreżyserowane stopklatki z gry komputerowej, które udają realistyczne sceny - nawet sprzed półtora wieku". Kadry z gier autor utrwalił techniką mokrego kolodionu, osiągając efekt fotografii wojennej z początku poprzedniego wieku.

Oprócz nagrody głównej jury przyznało specjalne wyróżnienie - voucher na publikację ufundowany przez firmę Empresse - dla Ilony Szwarc za projekt American Girls / Amerykańskie dziewczęta.

Poniżej cytujemy uzasadnienie decyzji jury:

Joanna Kinowska: Karl Burke zaproponował projekt koncepcyjny, wielopoziomowy, wciągający. Pomiędzy zdjęciami buduje napięcie i historię, którą dodatkowo potęguje odpowiednio dobraną techniką wykonania. Fotografia Burke to starannie wyreżyserowane stopklatki z gry komputerowej, które udają realistyczne sceny - nawet sprzed półtora wieku. Odnoszą się tym samym do całej historii fotografii wojennej, potrzeby patrzenia na drastyczne sceny przez społeczeństwa i wreszcie do tematu wojny jako rozrywki, którą możemy rozegrać we własnym domu. Burke został nagrodzony przede wszystkim za wielopoziomowy koncept, bogate odniesienia i unikalny sposób opowiadania. Nie bez znaczenia dla decyzji jurorów było także znakomite wykonanie, w którym technika poddaje się i przedłuża "działanie" idei.

Tomasz Ferenc: Autor w swoich pracach dotyka zarówno problematyki współczesnej mediatyzacji rzeczywistości, jak i tradycji fotografii wojennej. Gry komputerowe, które osiągają coraz wyższy stopień realności, stały się dziś masową rozrywką, z drugiej strony mocarstwa takie jak USA prowadzą swoje działania militarne za pośrednictwem zaawansowanych technologii informatycznych. Wojna przypomina grę komputerową (słynna koncepcja adiaforyzacji Z. Baumana), a gra komputerowa staje się coraz bardziej rzeczywista. Na to wszystko nałożony został kolodionowy filtr, który od razu przywołuje skojarzenia z dawnymi obrazami R. Fentona, M. Bradyego, J. Gardnera i innych.

Karl Burke - The Harvest of Death v.2

Więcej informacji o festiwalu oraz harmonogram imprezy można znaleźć na stronie organizatora: http://www.fotofestiwal.com/2013

Finaliści 2013:

1. Anja Bohnhof, Bahak (Niemcy)
2. Jan Brykczyński, Boiko (Polska)
3. Karl Burke, The Harvest of Death, v.2 (Irlandia)
4. Frank Herfort, Time in Between - Narrative Scenes / Czas pomiędzy - sceny narracyjne (Niemcy)
5. Lucia Herrero, Species / Gatunek (Hiszpania)
6. Nadav Kander, Bodies. 6 Woman. 1 Man / Ciała. 6 kobiet, 1 mężczyzna (Wielka Brytania)
7. Emilio Pemjean, Palimpsest (Hiszpania)
8. Ilona Szwarc, American Girls / Amerykańskie dziewczęta (Polska)

W skład jury weszli:

- Peggy Sue Amison, dyrektor Sirius Arts Center, Cobh, Irlandia,
- Alison Nordstrom, dyrektor George Eastman House, USA,
- Rui Prata, dyrektor festiwalu Enocntros da Imagem, Braga, Portugalia,
- Tomasz Ferenc, Uniwersytet Łódzki,
- Joanna Kinowska, Zachęta, Narodowa Galeria Sztuki,
- Adam Mazur, kurator Centrum Sztuki Współczesnej "Zamek Ujazdowski" w Warszawie,
- Krzysztof Candrowicz, dyrektor Fotofestiwalu - Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi,
- Marta Szymańska, dyrektor programowa Fotofestiwalu - Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi

Nagroda - Grand Prix Fotofestiwal - przyznawana jest już od 2006 roku. Wśród zdobywców tytułu z poprzednich lat znaleźli się:

2012 Tomasz Lazar
2011 nagrody nie przyznano
2010 Katrin Trautner, Morning Love
2009 Christien Jaspars, Do
2008 Eric Vazzoler, Face me
2007 Arja Hyytiainen, Distance-Now
2006 Andreas Pein, Wading, Kai Bornhöft, True Colours

Zobacz inne polecane artykuły

GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!

Brief.pl / Aktualności

GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!
GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!

Już w ten czwartek o godzinie 14.30 na Facebooku Business in Brief rusza transmisja live z wyjątkowego wydarzenia, jakie przygotowaliśmy dla Was wspólnie z partnerami. Jeśli spodziewacie się nudnych prezentacji, przydługich paneli, straconego czasu... pozwólcie, że Was zaskoczymy.

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Brief.pl / Aktualności

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster
YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Z każdym rokiem rośnie rola treści wideo, co przekłada się na wzrost popularności YouTuberów. Potencjał ten dostrzegają firmy, stawiając na współpracę z Vlogerami. Których z nich ma największy potencjał reklamowy? W analizie przygotowanej przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” podsumowano obecność medialną 100 najpopularniejszych pod względem liczby subskrybentów polskich YouTuberów. Raport dotyczy 2016 roku.

Rola prezentów w budowaniu relacji biznesowych

Brief.pl / Aktualności

Rola prezentów w budowaniu relacji biznesowych
Rola prezentów w budowaniu relacji biznesowych

Zbudowanie długotrwałych relacji z pracownikami, klientami czy partnerami biznesowymi, przekłada się na realizację celów założonych przez przedsiębiorstwa. Z kolei drobne upominki wręczane podczas spotkań biznesowych i prezenty dla pracowników, mają bezpośredni wpływ na stosunki międzyludzkie. Podpowiadamy, kiedy i jakie upominki wręczać, by odnieść sukces w biznesie.