Startupy a sprawa polskiej gospodarki: Wojciech Borowski, McCANN

Startupy a sprawa polskiej gospodarki: Wojciech Borowski, McCANN

Brief.pl / Ludzie

W ramach cyklu poświęconego miejscu startupów w Polskiej gospodarce prezentujemy poglądy przedstawicieli różnych branż, m.in. ekonomistów oraz pracowników dużych korporacji, dotyczące znaczenia rynku startupów w strategii rozwoju polskiego systemu ekonomicznego. Tym razem na temat roli startupów w polskiej gospodarce wypowiedział się Wojciech Borowski, prezes McCann Worldgroup.

-

Jakie jest miejsce startupów w Polskiej gospodarce?

Uważam, że przyszłość światowych gospodarek będzie uzależniona od współpracy pomiędzy dużymi podmiotami, a startupami, od wspólnie realizowanych przez nich projektów. Obie strony posiadają tu bardzo kompatybilne, ale różniące się od siebie umiejętności. Startupy wnoszą do gospodarki innowacje, entuzjazm, zaszczepiają myślenie poza schematami. Z drugiej strony są duże korporacje, które oferują odpowiedni sposób dystrybucji, wypracowane umiejętności i schematy sprzedażowe czy marketingowe. Myślę, że w przyszłości największe sukcesy będą odnosiły firmy, które pracują na obu płaszczyznach. Nie wierzę, że można być wielką firmą i startupem na raz, za to połączenie sił tych podmiotów może przynieść niesamowity efekt.



Współpraca jest więc niezbędna, by korporacje miały rację bytu?

Zdecydowanie tak. Z drugiej strony są na przykład startupy, które stały się wielkimi korporacjami. Przykładem mogą być firmy takie jak Facebook czy Google, które wiele lat wstecz były właśnie startupami. Mówiąc o współpracy, z jednej strony mam na myśli to, że duże firmy mogą pomagać mniejszym w rozwoju, a potem nawet je wchłaniać. Startupy mogą z kolei dostarczać korporacjom właśnie wspomnianych innowacyjnych rozwiązań, być zastrzykiem nowej energii i kreatywnego myślenia.



Co musiałoby się wydarzyć, by Polska stała się jeszcze bardziej przyjaznym ekosystemem dla startupów?

Obecnie barierą jest na pewno ustawodawstwo. Powinno być ono przyjazne zarówno dla startupów, jak i dla ludzi, którzy chcą w nie inwestować. Obecnie pełne ryzyko, jeśli mowa o tworzeniu startupu, leży po stronie założycieli, z kolei pełne ryzyko inwestycji - po stronie inwestora. Nie ma inicjatyw, które miałyby na celu stymulownie tej gałęzi gospodarki. Powinna zostać zarysowana różnica pomiędzy lokowaniem pieniędzy w bezpieczne akcje na giełdzie, a inwestowanie w innowacyjne, często przyjazne środowisku startupy. Obecnie inwestorzy nie są w żaden sposób motywowani do tego, by pomagać startupom.



Czy ustawodawcy, Pana zdaniem, są świadomi tego, jaką wartość startupy mają dla gospodarki?

Ciężko powiedzieć. Dużo się o tym mówi i często przez polityków jest ten obszar podkreślany jako strategiczny. Niemniej, jak do tej pory, żadna z rządzących ekip nie stworzyła ekosystemu działania, który mógłby być motywujący dla podmiotów, które chcą inwestować w startupy.

::

Fot. M. Suder

Zobacz inne polecane artykuły

Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production

Brief.pl / Ludzie

Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production
Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production

Czym jest branded content? Którym markom czy branżom działania branded contentowe przynieść mogą szczególną korzyść? O stosunkowo młodym trendzie, który w najbliższym czasie może zrewolucjonizować komunikację marketingową marek rozmawiamy z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production.

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Brief.pl / Ludzie

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland
Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Czy istnieje dobry moment na odpalenie własnego biznesu? Jak w kontekście wszechobecnych startupów rysuje się przyszłość korporacji? Jaka jest świadomość siły małych i średnich przedsiębiorców w Polsce? W ramach cyklu wywiadów przedstawiającego Kapitułę 7. edycji 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie rozmawiamy z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland.