Wystawa „Więcej niż reklama - jak to robią Szwedzi” od 3 listopada na warszawskiej Pradze

Wystawa „Więcej niż reklama - jak to robią Szwedzi” od 3 listopada na warszawskiej Pradze

Brief.pl / Aktualności

Filmy, kampanie, teksty, wykłady, warsztaty. W dniach 3-23 listopada w Centrum Kreatywności Targowa przy ul. Targowej 56 w Warszawie dostępna będzie wystawa „Więcej niż reklama - jak to robią Szwedzi”. Wstęp na wystawę jest bezpłatny.

-

W 2011 roku Szwecja podjęła decyzję o udostępnieniu zwykłym obywatelom jednego ze swoich oficjalnych kanałów PR na Twitterze. Co tydzień kolejny „zwykły Szwed” prowadzi profil @Sweden, gdzie podnosi ważne dla siebie kwestie. Nietypowa promocja kraju? A jednak profil śledzi już ponad sto tysięcy osób!

Niesztampowo do komunikacji podeszli także twórcy kampanii sieci sklepów spożywczych ICA. Dziś wiadomo już, że obsadzając w roli stażysty Jerry’ego aktora z zespołem Downa, zrobili dla osób niepełnosprawnych o wiele więcej niż liczni spece od kampanii społecznych. Seria reklam stała się niekwestionowanym hitem, a liczba ich wyświetleń tylko na kanale Youtube to prawie milion.

W 2014 roku Forsman & Bodenfors, szwedzka agencja realizująca reklamy dla Volvo Trucks, była chyba najbardziej utytułowaną agencją reklamową na świecie. Kampanie jej autorstwa dotarły do niespotykanej dotąd grupy docelowej, zyskując ogromną popularność w sieci. Jeden ze spotów obejrzało już 85 milionów osób na całym świecie!

Takie przykłady można by mnożyć. Czy kampanie realizowane niecałe tysiąc kilometrów stąd różnią się znacząco od tego, co tworzone jest na polskim rynku? Czy podejście Szwedów do kreacji reklam jest bardziej niestandardowe? A jeżeli tak, to czy bardziej efektywne? Jaka jest rola reklamy? Czy chodzi wyłącznie o to, żeby „sprzedać”? A może dzięki niej można powiedzieć COŚ WIĘCEJ? Czy taka reklama mogłaby poruszyć także polskiego odbiorcę?

Odpowiedzi na te pytania stara się udzielić wystawa Instytutu Szwedzkiego i Ambasady Szwecji „Więcej niż reklama - jak to robią Szwedzi”, która już 3 listopada zawita na warszawską Pragę. Ekspozycję tworzą m.in. szwedzkie filmy reklamowe, w tym te zrealizowane przez laureata Złotej Palmy – Roya Anderssona, oraz przykładowe kampanie reklamowe.

Wystawa koncentruje się na realizacjach reklamowych z ostatnich trzech dekad i dzieli się na cztery bloki tematyczne:

  • informacja podmiotów publicznych i organizacji pozarządowych
  • reklama jako znak czasu
  • rola humoru w reklamie
  • marketing cyfrowy.

Zwiedzający będą mogli obejrzeć zarówno kampanie reklamowe podmiotów komercyjnych, jak i kampanie społeczne, stworzone dla organów administracji rządowej i organizacji pozarządowych.

- Wyróżnikiem szwedzkiej branży reklamowej jest to, że tamtejsze agencje skupiają się na instytucjach publicznych i organizacjach pozarządowych – mówi Sara Kristofersson, profesor University College of Arts, Crafts and Design ze Sztokholmu, kuratorka wystawy. - W związku z tym szwedzkie kampanie, także te komercyjne, często podejmują szeroką gamę tematów „społecznych”: od równouprawnienia płci i ochrony zdrowia po odpowiedzialność społeczną i bezpieczeństwo.

Rynek szwedzkiej reklamy – choć jest integralną częścią branży marketingowej w ujęciu globalnym - często odwołuje się też do specyficznych elementów lokalnych i narodowych osobliwości.

Prezentowana ekspozycja koncentruje się na reklamie, która przenosi jakość komunikacji na „wyższy poziom”, a poprzez kampanie zdolne do wywoływania zmian, współkształtuje role społeczne, aspiracje i wyobrażenia. Przykład? Reklama zlecona przez Barncancerfonden, organizację charytatywną wspierającą dzieci chore na raka, była prezentowana w sztokholmskim metrze. Jej autorzy w przewrotny sposób wykorzystali pewną reklamę szamponu, by sformułować zupełnie odmienne przesłanie.

Ekspozycja „Więcej niż reklama, czyli jak to robią Szwedzi” dostępna będzie dla zwiedzających od 3 do 23 listopada w godzinach od 10.00 – 21.00 w Centrum Kreatywności Targowa – nowym kompleksie na kulturalnej mapie Warszawy. Wydarzeniu towarzyszyć będą także warsztaty kreatywne, które poprowadzi zespół szwedzko-polskich ekspertów z branży reklamowej.

Wernisaż wystawy odbędzie się 3 listopada o godzinie 18.00 w Centrum Kreatywności Targowa. Podczas inauguracji przemówienie wygłosi Sara Kristoffersson, kuratorka wystawy. Wstęp na wernisaż, wystawę oraz wydarzenia towarzyszące jest wolny.

Organizatorami wydarzenia są Ambasada Szwecji i Instytut Szwedzki. Partnerami wystawy zostali z kolei: Miasto Stołeczne Warszawa, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska i Międzynarodowe Stowarzyszenie reklamy IAA.

::

Fot. Materiały prasowe

 

Zobacz inne polecane artykuły

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?

Brief.pl / Aktualności

Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?
Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?

W dzisiejszych czasach bardzo popularna jest strategia promocji, wchodząc do sklepu jesteśmy z każdej półki atakowani promocjami cenowymi. Okazuje się jednak, że promocje w dłuższej perspektywie przynoszą pyrrusowe zwycięstwa. W co zatem warto zainwestować, co jest driverem zakupowym, którym kieruje się coraz więcej klientów?

Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków

Brief.pl / Aktualności

Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków
Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków

Rozwój technologiczny, który z roku na rok nabiera tempa, coraz bardziej wpływa na życie każdego z nas. Zgodnie z tegorocznym raportem firmy doradczej Deloitte „TMT Predictions” na progu kolejnej rewolucji stoi telekomunikacja, której napędem będą m.in. sieć piątej generacji (5G), beacony oraz technologie biometryczne. Polska w tych aspektach już dziś nie ustępuje rynkom światowym. Jak wynika z badania Deloitte aż 57 proc. dorosłych użytkowników telefonów komórkowych w Polsce korzysta już z 4G/LTE, a 31 proc. nieposiadających takiej usługi w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy chce z niej skorzystać. Beneficjentem kolejnej fali zmian w telekomunikacji będą też polskie firmy technologiczne, specjalizujące się w świadczeniu obsługi IT-as-a-service i działające na rynku beaconów.