Pierwszy polski eko-autobus

Pierwszy polski eko-autobus

Brief for Poland / Technologie

Stworzony przez spółkę Solaris Bus & Coach Urbino Electric jest pierwszym polskim autobusem z napędem elektrycznym.

-

Modele powstały w oparciu o konstrukcję niskopodłogowych i niskowejściowych Turbino i mają stanowić prawdziwy przełom w komunikacji miejskiej.

Urbino Electric nie emituje spalin, dzięki czemu stał się pojazdem wyjątkowo przyjaznym środowisku, dorównując pod tym względem trolejbusom i tramwajom. Własne źródło energii zapewnia z kolei elastyczność i niezależność, niespotykane do tej pory wśród tak ekologicznych środków transportu.

Elektryczny Solaris swoją premierę świętował w roku 2011 na targach Busworld w belgijskim Kortrijk. Następnie przeszedł szereg testów w wielu europejskich miastach, w tym m.in. w Poznaniu podczas Euro 2012, gdzie bezemisyjnie pokonał 3 tys. kilometrów.

Możliwości adaptacji wielkości baterii, jaką oferuje firma Solaris, pozwala na stworzenie autobusu o zasięgu dostosowanym do wymagań praktycznie każdej trasy. Tym samym optymalizowane są koszty zakupu pojazdu, koszty eksploatacyjne oraz liczba osób, jaką może przewieźć.

Sercem układu napędowego elektrycznych Urbino są czteropolowe, asynchroniczne silniki trakcyjne oraz współtworzone przez inżynierów Solarisa baterie litowe. Ich moc jest dobierana odpowiednio do trasy, na której będzie kursował autobus.


Baterie są źródłem energii nie tylko dla układu napędowego, ale zasilają również wszystkie pozostałe systemy, w tym klimatyzację i ogrzewanie, wspomaganie kierownicy czy sterowanie elektrycznymi drzwiami. Układy, które zwykle wykorzystywały kompresory napędzane za pomocą silnika spalinowego, zastąpiono elektrycznymi rozwiązaniami. Te innowacje, w połączeniu z nowatorskimi systemami ładowania, gwarantują zdolność operacyjną autobusu równą osiągom pojazdów z silnikiem spalinowym, przy jednoczesnym znacznie mniejszym koszcie eksploatacji. Dodatkowym atutem jest ogromny zysk dla środowiska naturalnego i poprawa jakości powietrza, którym oddychamy w naszych miastach.

Kierowca Solarisa Urbino electric ma do dyspozycji kabinę wyposażoną w pulpit dotykowy, który oprócz podstawowych parametrów na ekranach LCD wyświetla informacje o stanie pracy układu elektrycznego i o poziomie naładowania baterii. Za pomocą dotykowych ekranów można m.in. sterować parametrami ogrzewania, czy też uruchomić radio. łatwy w obsłudze system ma pozwolić kierowcy skoncentrować się wyłącznie na jeździe.

 

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Brief.pl / Aktualności

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości
5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Długie, mroźne miesiące zimy dają się nam we znaki, rozbudzając tym samym pragnienie zmiany, zieleni i kolorów. Tak też powinny wyglądać newslettery – świeżo i słonecznie. Marketerzy, jako ci, którzy zawsze podążają nie tylko za panującymi w branży trendami, ale także za potrzebami odbiorców, powinni włączyć do komunikacji te elementy, których odbiorcy w tym okresie szczególnie łakną.