12 porad, które pomogą przeprowadzić rozmowę na stanowisko kierownika działu sprzedaży

12 porad, które pomogą przeprowadzić rozmowę na stanowisko kierownika działu sprzedaży

Brief.pl / Wiedza

Odpowiednie dobrany zespół jest jednym z najważniejszych czynników sukcesu przedsiębiorstwa. Jednak rozbudowany dział HR jest domeną dużych korporacji. Jak znaleźć osobę, która zapewni firmie konkretne zyski i pokieruje działem sprzedaży młodego startupu?

-

W każdej małej, intensywnie rozwijającej się firmie, może nastąpić moment, w którym trzeba zatrudnić osobę z zewnątrz do zarządzania sprzedażą. W tym momencie pojawia się od razu dużo pytań. Gdzie szukać takiej osoby? Jak przeprowadzać z nią rozmowę? Co jej zaoferować? Postaram się przybliżyć temat przeprowadzania poprawnej rozmowy rekrutacyjnej z punktu widzenia małej firmy lub startupu, który nie ma swojego działu HR i po raz pierwszy zatrudnia kierownika ds. sprzedaży.

Rozmowa rekrutacyjna jest niezwykle ważna przy wyborze kierownika działu sprzedaży. Oto kilka rad, które pomogą w efektywnej rekrutacji:

1. Warto przeprowadzić rozmowę rekrutacyjną na stanowisko kierownika działu sprzedaży w kilku etapach, ponieważ w czasie jednej rozmowy trudno jest ocenić wszystkie umiejętności i osobowość kandydata.

2. Rozmowa rekrutacyjna na stanowisko kierownika działu sprzedaży nie powinna przypominać przesłuchania ani rozmowy w formie „pytanie-odpowiedź”. Spróbuj zdobyć przychylność kandydata i zbudować konstruktywny dialog.

3. Najlepiej jest zapytać na początku o wykształcenie kandydata oraz zwrócić uwagę na ukończoną przez niego uczelnię. Trzeba jednak pamiętać o tym, że kandydat może też samodzielnie nabywać wiedzę. Trzeba więc również przyjrzeć się kursom zrealizowanym przez rozmówce. Warto dowiedzieć się, dlaczego właśnie je wybrał.

4. Należy zwrócić uwagę na odpowiedź kandydata na pytanie “Jak trafił do sprzedaży?”. Jeżeli zaczął on swoją przygodę ze sprzedażą tylko ze względu na to, że było to jedyne miejsce, w którym mógł znaleźć zatrudnienie, a teraz kontynuuje pracę „ponieważ ma już pewne doświadczenie”, to taki kandydat może nie pasować na stanowisko kierownika działu sprzedaży.

5. Prawdziwy kierownik działu sprzedaży to osoba, która jest zachwycona swoja pracą.

6. Osoby, które często zmieniają branżę, zazwyczaj nie są najlepszymi kandydatami. Jeżeli przyszły pracownik posiada spore doświadczenie w bardzo zróżnicowanych branżach, a okres pracy w każdej wynosi ok.1-1.5 roku, to nie jest to najlepsza osoba na stanowisko kierownika ds. sprzedaży.

7. Zapytajmy kandydata o to, na co będzie on zwracał uwagę w trakcie rozmowy rekrutacyjnej z potencjalnym handlowcem do swojego zespołu (bardzo ważna jest poważnie przemyślana odpowiedź na pytanie: „ Co tak naprawdę jest dla ciebie ważne”) oraz o to, jak będzie on motywował i uczył swój zespół.

8. Zachęć kandydata do rozmowy o konkretnych liczbach: średnich wartościach faktur, konwersji, ilości umawianych spotkań, cyklach sprzedażowych itd. Kandydat powinien z łatwością odpowiadać na te pytania i umieć liczyć w pamięci. Dobry kierownik zawsze potrafi podać konkretne liczby.

9. Zapytaj, co zrobi z handlowcem, który regularnie osiąga znacznie niższe wyniki niż reszta zespołu. Dobry kierownik zwolni słabego handlowca i zatrudni nowego. Jeżeli kandydat odpowie: „będę szkolić wszystkich handlowców”, „należy do silniejszych dołączyć słabszych i pozwolić im pracować razem” itd., to będzie to oznaczało, że nie umie on podejmować rozsądnych decyzji dotyczących zwolnień. W tym przypadku są one potrzebne by firma mogła się dalej rozwijać.

10. Opowiedz kandydatowi o zespole, do którego chce dołączyć, lub, jeżeli jeszcze nie został on stworzony, przedstaw główne założenia, którym firma będzie się kierowała przy budowaniu tego zespołu.

11. Jeżeli kandydat wywołał u Ciebie zainteresowanie oraz zaufanie, zaproponuj mu wymianę maili. Prześlij mu e-maila z informacją o najważniejszych zadaniach oraz o swoich oczekiwaniach i zachęć go do skomentowania maila oraz zadawania pytań. W taki sposób można sprawdzić, czy kandydat radzi sobie z prowadzeniem negocjacji.

12. Powinieneś pamiętać, że nie tylko Ty wybierasz kandydata, ale także on Ciebie. Dlatego w czasie spotkania udziel mu jak największej ilości informacji na temat jego przyszłych obowiązków oraz firmy, w której będzie pracował.

 

::

Foto: Fotolia

 

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.