Ekonomia współpracy w Polsce 2016. Najnowszy raport

Ekonomia współpracy w Polsce 2016. Najnowszy raport

Brief.pl / Aktualności

Raport „Ekonomia współpracy w Polsce 2016”, porządkujący i analizujący zjawisko ekonomii współpracy (Collaborative Economy) w kontekście pierwszego w Polsce szczegółowego badania użytkowników przygotowanego przez społeczność ekonomiawspolpracy.pl ujrzał światło dzienne. Patronat merytoryczny nad raportem objęły ABR SESTA, Deloitte i Sieć Sensownego Biznesu, z kolei patronem medialnym został magazyn „Business in Brief”. Nasi czytelnicy mają więc możliwość pobrania raportu z 10 proc. rabatem. Szczegóły poniżej.

-

Ekonomia współpracy to znacznie więcej niż serwisy typu UBER, Blablacar, Airbnb, Kickstarter, PolakPotrafi.pl, TakeTask czy Khan Academy. Jest to fundamentalna zmiana modeli organizacyjnych i dystrybucyjnych, idąca w kierunku rozproszonych sieci połączonych ze sobą jednostek i społeczności, co umożliwia radykalne zwiększenie efektywności wykorzystywanych zasobów. 

Dzięki rozbudowanemu badaniu przeprowadzonemu na próbie 1406 osób przez instytut badania rynku ABR SESTA (pełny raport z 10 proc. zniżką do pobrania TUTAJ), można zyskać głęboki wgląd w środowisko użytkowników ekonomii współpracy w Polsce, ich doświadczenia, postawy oraz motywacje. Aż 92% polskich użytkowników internetu zetknęło się już z usługami ekonomii współpracy, a 43% z niech skorzystało. Sam termin „ekonomia współpracy” jest już znany 18% polskich internautów. W ciągu najbliższego roku można spodziewać się co najmniej 53% więcej przypadków skorzystania z usług ekonomii współpracy. Badanie ukazuje również wiele ważnych wniosków dotyczących zaufania oraz symboli statusu obalając częste stereotypy np. o tzw. millenialsach.

- Ekonomia współpracy nie jest żadną sztywno zdefiniowaną dziedziną, modelem biznesowym, czy stylem życia. Jest raczej spójnym opisem wielu dziedzin, modeli biznesowych, trendów i stylów życia, które wydają się być luźno połączone, a jednak łączą je pewne fundamentalnie ważne jakości – mówi Dawid Sokołowski, założyciel Sieci Sensownego Biznesu.

- Ekonomia współpracy jest zbudowana na rozproszonych sieciach połączonych jednostek oraz społeczności, przez co prowadzi do rozmycia granicy pomiędzy producentami a konsumentami. Transformacja tego, jak produkujemy, użytkujemy, finansujemy i uczymy się jest możliwa dzięki powszechnym technologiom internetowym - dodaje Łukasz Zgiep, doktorant SGGW, blogger zgiep.com.

Dzięki systemom ocen, czy też szerzej systemom reputacyjnym możliwe jest zapewnienie bezpieczeństwa oraz jakości usług w zupełnie inny sposób. W pewnym sensie to powrót do czasów kiedy wszyscy znali wszystkich w swoich lokalnych społecznościach. Tym razem dzięki technologiom taki mechanizm pozytywnej selekcji jest możliwy w stosunku do nieznajomych. Już teraz okazuje się, że polscy internauci są skłonni pożyczyć 1000 zł na okres 1 miesiąca czy oddać swoje dziecko do opieki na dwie godziny mniej więcej w takim samym stopniu sąsiadowi, któremu mówią „dzień dobry” co nieznajomej osobie z dobrą opinią w internecie. Stwierdzenie „Zaufanie staje się nową walutą” może okazać się bardziej prawdziwe niż się nam wydaje.

- Przedsięwzięcia w ekonomii współpracy działają na rzecz pozytywnej zmiany społecznej, stwarzając i wykorzystując możliwości, które zazwyczaj nie są dostrzegane przez bardziej tradycyjnie zorientowane podmioty. Przedsiębiorcy w ekonomii współpracy potrafią znajdować takie rozwiązania, które generują korzyści ekonomiczne i społeczne jednocześnie, przyczyniając się wprost np. do zwalczania nierówności społecznych, do przeciwdziałania zmianom klimatycznym i promowania odpowiedzialnej konsumpcji - podkreśla prof. Bolesław Rok, Dyrektor Centrum Etyki Biznesu i Innowacji Społecznych Akademii Leona Koźmińskiego.

Platformy takie jak np. UBER czy Airbnb rozwijają się w tempie niemożliwym do osiągnięcia dla tradycyjnego biznesu. Radykalność przewag konkurencyjnych sprawia, że „tradycyjne” konkurowanie z ekonomią współpracy  już dziś dla wielu biznesów jest skazane na porażkę. - Wchodzimy tu w dużej mierze na nieznane terytoria. Ekonomia współpracy to inna filozofia biznesowa, zmieniająca dotychczasowe „zasady gry”. Mamy tu do czynienia z wieloma nowymi i nieintuicyjnymi praktykami, jak chociażby z tym, że zamiast dążenia do centralizacji procesów i efektu skali, mamy do czynienia z rozproszeniem i efektem sieciowym. Wytłumaczenie biznesowej logiki za nimi idącej to duże wyzwanie, które podjęliśmy  w Raporcie – mówi Sebastian Starzyński, Prezes instytutu badania rynku ABR SESTA.

Raport kierowany jest zatem do szerokiego grona zarówno kluczowych osób z dużych przedsiębiorstw w tych branżach, w których już zachodzą gwałtowne zmiany, jak i do przedstawicieli sektora publicznego, doradców i szeroko rozumianych liderów nowych idei. Naturalnymi adresatami raportu są również wszyscy ci, którzy już obecnie działają lub rozważają wystartowanie z przedsięwzięciem w tym obszarze. Raport jest ważnym punktem odniesienia i impulsem do dalszej debaty publicznej dotyczącej perspektyw rozwoju ekonomii współpracy w Polsce.

Raport ten jest również ważny na głębszym poziomie. Rozumiejąc ekonomię współpracy, a zwłaszcza jej fundamentalne mechanizmy oraz trendy je napędzające, możemy „połączyć kropki” i zobaczyć spójną historię za wieloma – wydawałoby się – niepołączonymi ze sobą zjawiskami. Może to przyczynić się do lepszego zrozumienia otaczającego nas świata, a co za tym idzie, zwiększenia poczucia sensu, celowości, a także zaufania i przynależności dla wielu ludzi. 

Raport podstawowy i wersja rozszerzona z 10 proc. zniżk dla naszych czytelników dostępne na stronie ekonomiawspolpracy.pl.

::

Zobacz inne polecane artykuły

Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production

Brief.pl / Ludzie

Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production
Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production

Czym jest branded content? Którym markom czy branżom działania branded contentowe przynieść mogą szczególną korzyść? O stosunkowo młodym trendzie, który w najbliższym czasie może zrewolucjonizować komunikację marketingową marek rozmawiamy z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production.

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Brief.pl / Ludzie

Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland
Kapituła 50 Kreatywnych: Rozmowa z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland

Czy istnieje dobry moment na odpalenie własnego biznesu? Jak w kontekście wszechobecnych startupów rysuje się przyszłość korporacji? Jaka jest świadomość siły małych i średnich przedsiębiorców w Polsce? W ramach cyklu wywiadów przedstawiającego Kapitułę 7. edycji 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie rozmawiamy z Dariuszem Żukiem, CEO Business Link Poland.