wp - grudzien 2016

Ekonomia współpracy w Polsce 2016. Najnowszy raport

Ekonomia współpracy w Polsce 2016. Najnowszy raport

Brief.pl / Aktualności

Raport „Ekonomia współpracy w Polsce 2016”, porządkujący i analizujący zjawisko ekonomii współpracy (Collaborative Economy) w kontekście pierwszego w Polsce szczegółowego badania użytkowników przygotowanego przez społeczność ekonomiawspolpracy.pl ujrzał światło dzienne. Patronat merytoryczny nad raportem objęły ABR SESTA, Deloitte i Sieć Sensownego Biznesu, z kolei patronem medialnym został magazyn „Business in Brief”. Nasi czytelnicy mają więc możliwość pobrania raportu z 10 proc. rabatem. Szczegóły poniżej.

-

Ekonomia współpracy to znacznie więcej niż serwisy typu UBER, Blablacar, Airbnb, Kickstarter, PolakPotrafi.pl, TakeTask czy Khan Academy. Jest to fundamentalna zmiana modeli organizacyjnych i dystrybucyjnych, idąca w kierunku rozproszonych sieci połączonych ze sobą jednostek i społeczności, co umożliwia radykalne zwiększenie efektywności wykorzystywanych zasobów. 

Dzięki rozbudowanemu badaniu przeprowadzonemu na próbie 1406 osób przez instytut badania rynku ABR SESTA (pełny raport z 10 proc. zniżką do pobrania TUTAJ), można zyskać głęboki wgląd w środowisko użytkowników ekonomii współpracy w Polsce, ich doświadczenia, postawy oraz motywacje. Aż 92% polskich użytkowników internetu zetknęło się już z usługami ekonomii współpracy, a 43% z niech skorzystało. Sam termin „ekonomia współpracy” jest już znany 18% polskich internautów. W ciągu najbliższego roku można spodziewać się co najmniej 53% więcej przypadków skorzystania z usług ekonomii współpracy. Badanie ukazuje również wiele ważnych wniosków dotyczących zaufania oraz symboli statusu obalając częste stereotypy np. o tzw. millenialsach.

- Ekonomia współpracy nie jest żadną sztywno zdefiniowaną dziedziną, modelem biznesowym, czy stylem życia. Jest raczej spójnym opisem wielu dziedzin, modeli biznesowych, trendów i stylów życia, które wydają się być luźno połączone, a jednak łączą je pewne fundamentalnie ważne jakości – mówi Dawid Sokołowski, założyciel Sieci Sensownego Biznesu.

- Ekonomia współpracy jest zbudowana na rozproszonych sieciach połączonych jednostek oraz społeczności, przez co prowadzi do rozmycia granicy pomiędzy producentami a konsumentami. Transformacja tego, jak produkujemy, użytkujemy, finansujemy i uczymy się jest możliwa dzięki powszechnym technologiom internetowym - dodaje Łukasz Zgiep, doktorant SGGW, blogger zgiep.com.

Dzięki systemom ocen, czy też szerzej systemom reputacyjnym możliwe jest zapewnienie bezpieczeństwa oraz jakości usług w zupełnie inny sposób. W pewnym sensie to powrót do czasów kiedy wszyscy znali wszystkich w swoich lokalnych społecznościach. Tym razem dzięki technologiom taki mechanizm pozytywnej selekcji jest możliwy w stosunku do nieznajomych. Już teraz okazuje się, że polscy internauci są skłonni pożyczyć 1000 zł na okres 1 miesiąca czy oddać swoje dziecko do opieki na dwie godziny mniej więcej w takim samym stopniu sąsiadowi, któremu mówią „dzień dobry” co nieznajomej osobie z dobrą opinią w internecie. Stwierdzenie „Zaufanie staje się nową walutą” może okazać się bardziej prawdziwe niż się nam wydaje.

- Przedsięwzięcia w ekonomii współpracy działają na rzecz pozytywnej zmiany społecznej, stwarzając i wykorzystując możliwości, które zazwyczaj nie są dostrzegane przez bardziej tradycyjnie zorientowane podmioty. Przedsiębiorcy w ekonomii współpracy potrafią znajdować takie rozwiązania, które generują korzyści ekonomiczne i społeczne jednocześnie, przyczyniając się wprost np. do zwalczania nierówności społecznych, do przeciwdziałania zmianom klimatycznym i promowania odpowiedzialnej konsumpcji - podkreśla prof. Bolesław Rok, Dyrektor Centrum Etyki Biznesu i Innowacji Społecznych Akademii Leona Koźmińskiego.

Platformy takie jak np. UBER czy Airbnb rozwijają się w tempie niemożliwym do osiągnięcia dla tradycyjnego biznesu. Radykalność przewag konkurencyjnych sprawia, że „tradycyjne” konkurowanie z ekonomią współpracy  już dziś dla wielu biznesów jest skazane na porażkę. - Wchodzimy tu w dużej mierze na nieznane terytoria. Ekonomia współpracy to inna filozofia biznesowa, zmieniająca dotychczasowe „zasady gry”. Mamy tu do czynienia z wieloma nowymi i nieintuicyjnymi praktykami, jak chociażby z tym, że zamiast dążenia do centralizacji procesów i efektu skali, mamy do czynienia z rozproszeniem i efektem sieciowym. Wytłumaczenie biznesowej logiki za nimi idącej to duże wyzwanie, które podjęliśmy  w Raporcie – mówi Sebastian Starzyński, Prezes instytutu badania rynku ABR SESTA.

Raport kierowany jest zatem do szerokiego grona zarówno kluczowych osób z dużych przedsiębiorstw w tych branżach, w których już zachodzą gwałtowne zmiany, jak i do przedstawicieli sektora publicznego, doradców i szeroko rozumianych liderów nowych idei. Naturalnymi adresatami raportu są również wszyscy ci, którzy już obecnie działają lub rozważają wystartowanie z przedsięwzięciem w tym obszarze. Raport jest ważnym punktem odniesienia i impulsem do dalszej debaty publicznej dotyczącej perspektyw rozwoju ekonomii współpracy w Polsce.

Raport ten jest również ważny na głębszym poziomie. Rozumiejąc ekonomię współpracy, a zwłaszcza jej fundamentalne mechanizmy oraz trendy je napędzające, możemy „połączyć kropki” i zobaczyć spójną historię za wieloma – wydawałoby się – niepołączonymi ze sobą zjawiskami. Może to przyczynić się do lepszego zrozumienia otaczającego nas świata, a co za tym idzie, zwiększenia poczucia sensu, celowości, a także zaufania i przynależności dla wielu ludzi. 

Raport podstawowy i wersja rozszerzona z 10 proc. zniżk dla naszych czytelników dostępne na stronie ekonomiawspolpracy.pl.

::

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.