wp - grudzien 2016

Polskie drużyny wygrywają w Konkursie Łazików Marsjańskich

Polskie drużyny wygrywają w Konkursie Łazików Marsjańskich

Brief.pl / Aktualności

III edycja European Rover Challenge 2016. zakończyła się we wrześniu br. W zawodach wzięły udział 23 drużyny z siedmiu krajów świata. Polskę reprezentowało 15 drużyn z 13 uczelni wyższych i jedna z Młodzieżowego Domu Kultury. W konkursie wystąpili przedstawiciele m.in Australii, Kanady, Bangladeszu, Indii, Turcji i po raz pierwszy Nepalu.

-

Drużyny, które zakwalifikowały się do finału miały ponad 3 miesiące na to, aby przygotować swoje łaziki do zrealizowania zadań konkursowych. Specjalnie przygotowana do zawodów arena, imitująca marsjański grunt, stała się polem rywalizacji w czterech konkurencjach będących odbiciem rzeczywistych zadań wykonywanych przez łaziki na powierzchni Marsa.

Ekipa Raptors z Politechniki Łódzkiej wygrała III edycję European Rover Challenge 2016, drużyna Impuls z Politechniki Świętokrzyskiej zajęła II miejsce. Kanadyjscy studenci z ekipy McGill  zajęli  III miejsce, a Continuum z Uniwersytetu Wrocławskiego otrzymało nagrodę specjalną w konkurencji Maintenance.

Trzecia edycja European Rover Challenge odbyła się pod dachem Centrum Wystawienniczo – Kongresowego w Jasionce, w województwie podkarpackim.  W ciągu dwóch poprzednich odsłon, w konkursie European Rover Challenge  uczestniczyło łącznie ponad piędziesięciu tysięcy widzów. Wydarzeniu towarzyszyła  konferencja dotycząca robotyki kosmicznej oraz specjalne warsztaty wspierające dalszy rozwój zespołów konstruktorów. Nagrody dla laureatów konkursu  w tej edycji ufundowali między innymi  DPS Software i National Geographic. 

Wypowiedź pomysłodawcy

 

Specjalnie dla magazynu Business in Brief wydarzenie skomentował Łukasz Wilczyński, prezes Europejskiej Agencji Kosmicznej, pomysłodawca i organizator ERC:

– European Rover Challenge to największe w Europie wydarzenie w dziedzinie robotyki kosmicznej skierowane do przedstawicieli świata nauki i biznesu, sektora nowych technologii, a także szerokiej publiczności. Zjawiskowość, atrakcyjność samego konkursu łazików marsjańskich zasłania  często praktyczną stronę tego przedsięwzięcia. Mianowicie na ERC pojawiają się przedstawiciele sektora kosmicznego, którzy „wyłapują” młode  talenty i innowacyjne rozwiązania. Uczestnicy zawodów mają bowiem o wiele większą szansę na znalezienie pracy w branży  kosmicznej niż ich koledzy z uczelni. W tym roku trzecie miejsce w ERC zajęła kanadyjska ekipa  McGill Robotics,. Przypomnę, że McGill Robotics, firma, która narodziła się jako spin-out kanadyjskiej uczelni McGill University. Polskie uczelnie powoli także dostrzegają, że wygrana w tych zawodach to doskonała rekomendacja na rynku pracy, w sektorze bardzo zaawansowanych kosmicznych technologii. Wygrana zespołu studenckiego w ERC jest przecież doskonałym świadectwem wysokiego poziomu nauczania w danej placówce.  A polskie uczelnie, nawet najlepsze potrzebują promocji, by  ściągnąć kolejnych, zdolnych studentów. Fascynuję mnie talent i wiedza tych młodych ludzi, którzy przyjeżdżają na European Rover Challenge z całego świata od Nepalu przez Australię po Kanadę czy Peru. Łaziki marsjańskie, które biorą udział w ERC to konstrukcje studenckie, zrealizowane przy mocno ograniczonym budżecie, a jednak wykonują niezwykle trudne i precyzyjne zadania. Ludzie z sektora kosmicznego przyjeżdżają, by podpatrywać takie rozwiązania jak np. innowacyjny pomysł  na zawieszenie łazika, który może zostać podpatrzony i wykorzystany w przyszłości w projekcie kosmicznym, ale z pewnością przy zastosowaniu znacznie droższych materiałów. ERC  jest  jednym  z tych wydarzeń, które kształtuje ludzi, którzy za 5-10 lat będą stanowili  sile polskiego sektora kosmicznego. 

O European Rover Challenge 

 

ERC to największa w Europie impreza robotyczno-kosmiczna, skierowana do przedstawicieli świata nauki i biznesu, sektora new-tech, studentów, a także szerokiej publiczności. Poprzednie edycje wydarzenia odwiedziło ponad 50 tys. widzów. Organizatorami ERC jest Europejska Fundacja Kosmiczna i Województwo podkarpackie, zaś patronat honorowy nad wydarzeniem objęło Ministerstwo Rozwoju, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Europejska Agencja Kosmiczna, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Polska Agencja Kosmiczna.

Partnerami wydarzenia są: Agencja Rozwoju Przemysłu S.A., Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Związek Pracodawców Sektora Kosmicznego, MathWorks, DPS Software, Sener Polska, Kielecki Park Technologiczny, Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego, Inkubator Technologiczny w Stalowej Woli, Centrum Transferu Technologii Politechnika Krakowska, SpeedUp Venture Capital Group, The Mars Society, ABM Space, Stowarzyszenie Upowszechniania Wiedzy „ExploRes"

Więcej informacji znajdziecie na stronie internetowej. 

::

Foto: Informacja prasowa 

 

 

 

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

Brief.pl / Aktualności

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube
Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

YouTube ogłasza coroczne podsumowanie najchętniej oglądanych filmów i teledysków – Rewind 2016. „Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]” to najchętniej oglądane wideo w Polsce. Na liście nie zabrakło również polskich gwiazd YouTube: Abstrachuje.tv z filmami „Czego nie mówią: policjanci” oraz „Najlepszy film motywacyjny na świecie”, a także wideo „Wąs! Wąs! Wąs!” Cyber Mariana (feat. Czwarta Fala). W rankingu znalazł się też film Twardowsky 2.0., jeden z materiałów wchodzących w skład niestandardowego projektu Legendy polskie stworzonego przez Allegro. Jeśli chodzi o zestawienie muzyczne, Polacy najchętniej oglądali klip Sylwii Grzeszczak „Tamta dziewczyna”.