Profesjonalizacja - przyszłość zawodu marketera

Profesjonalizacja - przyszłość zawodu marketera

Brief.pl / Wiedza

Badania wskazują, że jedynie 20 proc. respondentów pozytywnie ocenia zawód marketera. Marketerzy są postrzegani lepiej jedynie od sprzedawców, telemarketerów i polityków. Pisze o tym Robert Kozielski, chatered marketer w CIM, Questus.

-

Jak można przypuszczać, w Polsce to efekt dwóch zjawisk. Z jednej strony jest to wynik masowej „produkcji” absolwentów kierunku „Zarządzanie i marketing” przez niskiej próby uczelnie wyższe. Działania te często porównywane są do „produkcji” bezrobotnych. Z drugiej strony, jest to skutek dość fragmentarycznego, pobieżnego i niesystematycznego rozwoju kompetencji marketerów przez osoby, które określają siebie często jako tzw. trenerzy biznesu. W rzeczywistości jednak brak im doświadczenia, głębokiej wiedzy i unikanych umiejętności.

Duży popyt na kompetencje marketingowe (niezaspokajane przez uczelnie wyższe, szczególnie w sferze praktycznej), jak i dostępność funduszy unijnych tworzyły w ostatnich latach dla „trenerów biznesu” okazję … biznesową. Nierzadko korporacyjna arogancja sprawiała, że trenerzy ci wybierali dość łatwą drogę poprawy stanu swojego konta bankowego. Niestety, działo się to kosztem wielu nieświadomych osób poszukujących wiedzy, które trafiały na „magików” biznesu. Mimo że ta sytuacja ulega zmianie, wciąż można ją zaobserwować.

Opisane zjawiska w szczególny sposób dotyczą Polski, nie są jednak rzadkością w skali świata i były obserwowane na wielu rynkach. Odpowiedzią na ten problem był (w drugiej połowie XX wieku) rozwój instytucji, które z jednej strony stawiały sobie za cel ochronę standardów profesjonalnych, z drugiej rozwój kompetencji biznesowych. Przykładem takich kwalifikacji są kwalifikacje profesjonalne typu CFA, CIMA, ACCA, a w sferze marketingu CIM (www.cim.co.uk).

Jeśli spojrzymy na programy rozwijające kwalifikacje profesjonalne przez The Chartered Institute of Marketing w Londynie, zauważymy ich zbieżność z wyzwaniami, z jakimi będą musieli się zmierzyć marketerzy w najbliższych latach. Jak można przeczytać w raporcie opracowanym wspólnie przez IAB, Microsoft i Infotarget, największymi wyzwaniami marketerrów do 2020 roku będą marketing mobilny, social media, ale także analityka marketingowa czy zarządzanie innowacjami. W odpowiedzi program Professional Diploma in Marketing (poziom zaawansowany w certyfikacji CIM) oferuje takie moduły jak Mastering Metrics, Digital Strategy, Driving Innovation, czy Strategic Marketing (więcej między innymi na stronie www.questus.pl) . Jeśli do tego dołożymy fakt, że zdobycie kwalifikacji CIM wiąże się ze zdaniem egzaminu, który prowadzony jest przez niezależny Instytut w Londynie, to w dość prosty sposób można wycenić wartość dyplomu i zdobytych kompetencji. Wyraźnie widać potrzebę profesjonalizacji pracy i kompetencji marketera. Profesjonalizacji, która winna się opierać na ciągłym rozwijaniu kompetencji  weryfikowanych w skali międzynarodowej, a nie na powierzchownych programach, nieudolnych uczelniach, czy szamanach biznesu.

 

Zobacz inne polecane artykuły

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?

Brief.pl / Aktualności

Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?
Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?

W dzisiejszych czasach bardzo popularna jest strategia promocji, wchodząc do sklepu jesteśmy z każdej półki atakowani promocjami cenowymi. Okazuje się jednak, że promocje w dłuższej perspektywie przynoszą pyrrusowe zwycięstwa. W co zatem warto zainwestować, co jest driverem zakupowym, którym kieruje się coraz więcej klientów?

Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków

Brief.pl / Aktualności

Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków
Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków

Rozwój technologiczny, który z roku na rok nabiera tempa, coraz bardziej wpływa na życie każdego z nas. Zgodnie z tegorocznym raportem firmy doradczej Deloitte „TMT Predictions” na progu kolejnej rewolucji stoi telekomunikacja, której napędem będą m.in. sieć piątej generacji (5G), beacony oraz technologie biometryczne. Polska w tych aspektach już dziś nie ustępuje rynkom światowym. Jak wynika z badania Deloitte aż 57 proc. dorosłych użytkowników telefonów komórkowych w Polsce korzysta już z 4G/LTE, a 31 proc. nieposiadających takiej usługi w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy chce z niej skorzystać. Beneficjentem kolejnej fali zmian w telekomunikacji będą też polskie firmy technologiczne, specjalizujące się w świadczeniu obsługi IT-as-a-service i działające na rynku beaconów.