Startupy a sprawa polskiej gospodarki: Jakub Weber, Deloitte

Startupy a sprawa polskiej gospodarki: Jakub Weber, Deloitte

Brief.pl / Aktualności

Magazyn Business in Brief rozpoczyna cykl materiałów poświęcony miejscu startupów w polskiej gospodarce. Zaprezentujemy poglądy przedstawicieli różnych branż, m.in. ekonomistów oraz pracowników dużych korporacji dotyczące znaczenia rynku startupów w strategii rozwoju polskiego systemu ekonomicznego.

-

Jakub Weber, senior manager, Innovation Consulting, Deloitte: 

 

–  Sektor startupów przyciąga dużą uwagę medialną, choć informacje dotyczą głównie doświadczeń poszczególnych firm - spektakularnych sukcesów, a czasem porażek (stosunek 144 tys. vs. 37 tys. wyników w Google). W Polsce brakowało jednak kompleksowego spojrzenia na nasz ekosystem startupowy w ujęciu faktycznego wpływu na gospodarkę. Deloitte we współpracy m.in. z NCBR, PKO Bankiem Polskim i T-Mobile przeprowadził szerokie badanie „Diagnoza ekosystemu startupów w Polsce 2016”. Sektor startupów dopiero się rozwija i prawdopodobnie trudno byłoby rzetelnie uchwycić jego realny wpływ w tej chwili, dlatego założyliśmy inne podejście. Wybraliśmy pięć obszarów kluczowych dla zapewnienia zrównoważonego rozwoju ekosystemu. Należą do nich: finansowanie, regulacje prawne, kapitał ludzki, kapitał społeczny i otoczenie instytucjonalne. Następnie zbudowaliśmy model dojrzałości ekosystemu, który czerpie z doświadczeń najbardziej rozwiniętych krajów, wykorzystując m.in. szereg obiektywnych wskaźników.. Zestawiając polski ekosystem startupów z modelem, uzyskaliśmy relatywną ocenę Polski. Wypadamy co najwyżej średnio (ok. 2 punkty w skali 1-4). Taka analiza pozwoliła określić obszary, w których szczególnie potrzeba konkretnych zmian. 

W drugiej części badania, wykorzystując model przepływów międzygałęziowych, oszacowaliśmy faktyczny wpływ ekosystemu startupowego na gospodarkę w perspektywie kilkuletniej. Przy założeniu stałej poprawy stopnia dojrzałości, m.in. poprzez wdrożenie proponowanych rozwiązań, startupy mogą W Polsce wygenerować ponad 2,2 mld zł wartości dodanej w 2023 r. Jest to niemal pół miliarda złotych więcej, niż wynoszą planowane wydatki budżetowe na oświatę i wychowanie w 2016 r. Równocześnie startupy mogą stworzyć w 2023 r. łącznie ponad 50,3 tys. miejsc pracy. Natomiast całkowite wygenerowane przez te podmioty dochody gospodarstw domowych szacujemy na nawet 757 mln zł za 7 lat. Aktualnie obserwujemy intensyfikację wysiłków systemowych ukierunkowanych na poprawę pozycji ekosysetmu w Polsce. Kierują one sektor na ścieżkę rozwoju, należy jednak dokładnie obserwować ich wpływ i w razie potrzeby dostosowywać przeprowadzane interwencje.

 

 

Zobacz inne polecane artykuły

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?

Brief.pl / Aktualności

Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?
Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?

W dzisiejszych czasach bardzo popularna jest strategia promocji, wchodząc do sklepu jesteśmy z każdej półki atakowani promocjami cenowymi. Okazuje się jednak, że promocje w dłuższej perspektywie przynoszą pyrrusowe zwycięstwa. W co zatem warto zainwestować, co jest driverem zakupowym, którym kieruje się coraz więcej klientów?

Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków

Brief.pl / Aktualności

Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków
Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków

Rozwój technologiczny, który z roku na rok nabiera tempa, coraz bardziej wpływa na życie każdego z nas. Zgodnie z tegorocznym raportem firmy doradczej Deloitte „TMT Predictions” na progu kolejnej rewolucji stoi telekomunikacja, której napędem będą m.in. sieć piątej generacji (5G), beacony oraz technologie biometryczne. Polska w tych aspektach już dziś nie ustępuje rynkom światowym. Jak wynika z badania Deloitte aż 57 proc. dorosłych użytkowników telefonów komórkowych w Polsce korzysta już z 4G/LTE, a 31 proc. nieposiadających takiej usługi w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy chce z niej skorzystać. Beneficjentem kolejnej fali zmian w telekomunikacji będą też polskie firmy technologiczne, specjalizujące się w świadczeniu obsługi IT-as-a-service i działające na rynku beaconów.