Startupy a sprawa polskiej gospodarki: Jakub Weber, Deloitte

Startupy a sprawa polskiej gospodarki: Jakub Weber, Deloitte

Brief.pl / Aktualności

Magazyn Business in Brief rozpoczyna cykl materiałów poświęcony miejscu startupów w polskiej gospodarce. Zaprezentujemy poglądy przedstawicieli różnych branż, m.in. ekonomistów oraz pracowników dużych korporacji dotyczące znaczenia rynku startupów w strategii rozwoju polskiego systemu ekonomicznego.

-

Jakub Weber, senior manager, Innovation Consulting, Deloitte: 

 

–  Sektor startupów przyciąga dużą uwagę medialną, choć informacje dotyczą głównie doświadczeń poszczególnych firm - spektakularnych sukcesów, a czasem porażek (stosunek 144 tys. vs. 37 tys. wyników w Google). W Polsce brakowało jednak kompleksowego spojrzenia na nasz ekosystem startupowy w ujęciu faktycznego wpływu na gospodarkę. Deloitte we współpracy m.in. z NCBR, PKO Bankiem Polskim i T-Mobile przeprowadził szerokie badanie „Diagnoza ekosystemu startupów w Polsce 2016”. Sektor startupów dopiero się rozwija i prawdopodobnie trudno byłoby rzetelnie uchwycić jego realny wpływ w tej chwili, dlatego założyliśmy inne podejście. Wybraliśmy pięć obszarów kluczowych dla zapewnienia zrównoważonego rozwoju ekosystemu. Należą do nich: finansowanie, regulacje prawne, kapitał ludzki, kapitał społeczny i otoczenie instytucjonalne. Następnie zbudowaliśmy model dojrzałości ekosystemu, który czerpie z doświadczeń najbardziej rozwiniętych krajów, wykorzystując m.in. szereg obiektywnych wskaźników.. Zestawiając polski ekosystem startupów z modelem, uzyskaliśmy relatywną ocenę Polski. Wypadamy co najwyżej średnio (ok. 2 punkty w skali 1-4). Taka analiza pozwoliła określić obszary, w których szczególnie potrzeba konkretnych zmian. 

W drugiej części badania, wykorzystując model przepływów międzygałęziowych, oszacowaliśmy faktyczny wpływ ekosystemu startupowego na gospodarkę w perspektywie kilkuletniej. Przy założeniu stałej poprawy stopnia dojrzałości, m.in. poprzez wdrożenie proponowanych rozwiązań, startupy mogą W Polsce wygenerować ponad 2,2 mld zł wartości dodanej w 2023 r. Jest to niemal pół miliarda złotych więcej, niż wynoszą planowane wydatki budżetowe na oświatę i wychowanie w 2016 r. Równocześnie startupy mogą stworzyć w 2023 r. łącznie ponad 50,3 tys. miejsc pracy. Natomiast całkowite wygenerowane przez te podmioty dochody gospodarstw domowych szacujemy na nawet 757 mln zł za 7 lat. Aktualnie obserwujemy intensyfikację wysiłków systemowych ukierunkowanych na poprawę pozycji ekosysetmu w Polsce. Kierują one sektor na ścieżkę rozwoju, należy jednak dokładnie obserwować ich wpływ i w razie potrzeby dostosowywać przeprowadzane interwencje.

 

 

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Brief.pl / Aktualności

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster
YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Z każdym rokiem rośnie rola treści wideo, co przekłada się na wzrost popularności YouTuberów. Potencjał ten dostrzegają firmy, stawiając na współpracę z Vlogerami. Których z nich ma największy potencjał reklamowy? W analizie przygotowanej przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” podsumowano obecność medialną 100 najpopularniejszych pod względem liczby subskrybentów polskich YouTuberów. Raport dotyczy 2016 roku.