wp - grudzien 2016

Polska znów na podium

Polska znów na podium

Brief for Poland / Aktualności

Polska odnotowała najwyższy w Europie przyrost inwestycji zagranicznych i liczby miejsc pracy stworzonych przez inwestorów. W pozostałych kategoriach uwzględnionych w dorocznym raporcie Ernst & Young Atrakcyjność inwestycyjna Europy również znalazła się w czołówce.

-

Według raportu, w ubiegłym roku bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ) stworzyły w Polsce o 67 proc. miejsc pracy więcej niż rok wcześniej; wynik całej Europy to +8 proc. Sama liczba nowych miejsc pracy (13 111) stawia Polskę na trzecim miejscu na kontynencie za Wielką Brytanią (30 311) i Rosją (13 356).

Projektów inwestycyjnych było w tym czasie w Polsce o 22 proc. więcej niż w 2011 - Europa zanotowała spadek o 2,8 proc. Dzięki tym wynikom Polska stała się liderem wzrostu w Europie. Inwestycje lokowane w Polsce należą do pracochłonnych - jeden projekt tworzy średnio 88,6 miejsc pracy, co daje Polsce trzeci wynik w Europie.

Ankietowani przez Ernst & Young przedsiębiorcy wskazali Polskę jako najbardziej atrakcyjną lokalizację dla inwestycji w Europie Środkowo-Wschodniej (37 proc. głosów). Wyniki pozostałych krajów regionu są dużo niższe: Czechy wskazało 15 proc. badanych, Węgry zaledwie 8 proc.



- W tym roku dzięki inwestycjom zagranicznym zamkniętym przez PAIiIZ powstało już o 21 proc. więcej miejsc pracy niż w analogicznym okresie 2012 roku - powiedział prezes PAIiIZ Sławomir Majman. - Wśród projektów zagranicznych obsługiwanych obecnie przez Agencję 60 proc. to biznesy intelektualne, a 3. miejsce zajmują ośrodki badawczo - rozwojowe - dodał. Prezes Majman zaznaczył również, że do tej pory Polska była obiektem ekspansji kapitału, a obecnie to polskie firmy coraz częściej inwestują za granicą - od 2008 polskie inwestycje zagraniczne wzrosły o 14 proc.

- Kompozycja lokowanych w Polsce projektów przemysłowych połączona z niezwykle silną pozycją Krakowa, Wrocławia czy Łodzi, jako lokalizacji dla centrów usługowych, sprawiają, że inaczej odczuwamy reperkusje światowego kryzysu niż wiele krajów Europy - skomentował wyniki raportu Paweł Tynel, dyrektor Zespołu ulg i dotacji Ernst & Young.

- Raport potwierdza, ze mamy światową modę na polski sukces. Świat rozumie, że Polska może być dobrym partnerem gospodarczym - powiedział podczas konferencji przedstawiającej raport wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński zaznaczając równocześnie, że Polska obserwuje konkurencję i pracuje nad stałym polepszaniem warunków do prowadzenia biznesu. - Sukces musi być kontynuowany i wspierany nowymi impulsami i robimy to poprzez zmiany w otoczeniu regulacyjnym polskiej gospodarki. Dzisiaj największym wyzwaniem jest wzmocnienie obsługiwania przedsiębiorców na poziomie instytucjonalnym, na poziomie państwa i samorządu - podsumował premier Piechociński.

Źródło: PAIiIZ

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Wielcy nieznani: Martin Cooper, twórca telefonu komórkowego

Magazyn / Ludzie

Wielcy nieznani: Martin Cooper, twórca telefonu komórkowego
Wielcy nieznani: Martin Cooper, twórca telefonu komórkowego

Zgodnie z najnowszym raportem „Mobile Economy 2015”, stworzonym przez organizację GSMA, pod koniec 2014 r. ponad 3,6 mld ludzi na świecie miało wykupioną minimum jedną subskrypcję mobilną. To oznacza, że więcej niż połowa populacji ziemskiej właściwie w każdej chwili, niezależnie od miejsca, w którym się znajduje, i bez żadnego wysiłku może skontaktować się z drugą osobą. Wykonując telefon czy wysyłając wiadomość tekstową za pomocą urządzenia mobilnego, rzadko kiedy zastanawiamy się jednak nad tym, kto sprawił, że czynności te są dziś nie tylko możliwe, ale również tak powszechne, że tracą na swojej wyjątkowości. Martin Cooper, wynalazca telefonu komórkowego, jest dla wielu kolejnym „wielkim nieznanym”.