wp - grudzien 2016

Komunikacyjne preferencje Polaków. Czy nowe narzędzia zastąpiły tradycyjne? [RAPORT]

Komunikacyjne preferencje Polaków. Czy nowe narzędzia zastąpiły tradycyjne? [RAPORT]

Brief.pl / Aktualności

w 2017 roku minie dokładnie 25 lat od chwili wysłania pierwszej wiadomości tekstowej, znanej wszystkim jako SMS. W ciągu ostatniego ćwierćwiecza technologia niesamowicie się rozwinęła, a w naszym życiu na stałe zagościły media społecznościowe, za pośrednictwem których nie tylko budujemy społeczności, ale także komunikujemy się. Czy to oznacza, że nowe narzędzia zastąpiły te „tradycyjne”? Na te i inne pytania dotyczące aktualnych preferencji komunikacyjnych Polaków odpowiadamy w niniejszym opracowaniu.

-

Z przyjemnością oddajemy w Państwa ręce czwartą edycję raportu „Komunikacja SMS w Polsce”. Co roku analizujemy kompleksowo rynek komunikacji mobilnej oraz trendy związane z komunikowaniem się, ze szczególnym uwzględnieniem SMS-ów. Tegoroczna edycja raportu zawiera 5 podstawowych kategorii tematycznych, które uwzględniają różnorodne obszary wykorzystania SMS-ów w komunikacji konsumenckiej, jak i biznesowej.

W ramach naszego opracowania, będą Państwo mogli się zapoznać z ogólnymi danymi dotyczącymi korzystania z SMS-ów i MMS-ów na co dzień – zbadaliśmy nie tylko popularność tej formy kontaktu, ale także częstotliwość użytkowania, cele oraz alternatywne wobec bieżącej komunikacji z rodziną lub bliskimi zastosowania SMS-ów, którymi badani byliby zainteresowani. Kolejne rozdziały skupiają się natomiast na analizie poszczególnych obszarów komunikacji z wykorzystaniem SMS-ów: wiadomości Premium, komunikacji ze strony urzędów i instytucji publicznych, wykorzystaniu SMS-ów przez firmy – także lokalne – oraz sklepy internetowe. Istotny aspekt naszego raportu to również analiza trendów komunikacyjnych w kontekście rosnącej popularności smartfonów, których użytkownicy znajdują się coraz częściej w centrum zainteresowania managerów odpowiedzialnych za sprzedaż produktów i usług. Badanie „Komunikacja SMS w Polsce 2015” zostało przeprowadzone metodą CAWI, za pomocą ankiety internetowej zamieszczonej w dedykowanym serwisie internetowym. W badaniu wzięło udział 3948 respondentów.

 

 

Okiem ekspertów

- Rynek urządzeń mobilnych, w Polsce i na świecie, rośnie z roku na rok. Obecnie, według raportu Digital in 2016 (We Are Social), Polacy spędzają w sieci średnio 4,4 godziny dziennie, przeglądając zasoby internetowe na komputerze. Tymczasem udział tabletów i smartfonów w ruchu internetowym stale rośnie – za ich pośrednictwem odwiedzamy już 51% stron, będąc online średnio 1,3 godziny dziennie. Dynamiczny rozwój komunikacji mobilnej nie byłby oczywiście możliwy bez zamiany zwykłych telefonów komórkowych na smartfony, które w 2015 roku sprzedano w ilości 7,5 mln egzemplarzy (aż 73% wszystkich sprzedanych telefonów według IDC). Warto wspomnieć także o stałym spadku średnich cen smartfonów, gdzie urządzenia z systemem Android w I kwartale 2016 roku sprzedawano już o ok. 66 euro taniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Rozwój komunikacji mobilnej i związana z tym ekspansja mediów społecznościowych to z pewnością zauważalny trend, który będzie nadal ewoluował. Mimo to, poziom zainteresowania komunikacją za pośrednictwem „starych, dobrych” SMS-ów nie maleje, na co wskazywały zarówno nasze poprzednie badania, jak i badanie tegoroczne. Polacy nadal bardzo chętnie wysyłają i odbierają SMS-y, z których codziennie korzysta aktywnie od 73% (wysyłanie) do 80% (odbieranie) osób - komentuje Artur Sadowski, CEO SerwerSMS.pl.

- „Uwaga”. Oto prawdziwy święty Graal komunikacji. To właśnie ona stanowi kluczowy element umożliwiający prawdziwą łączność nadawcy komunikatu z jego odbiorcą, z tym, który ma szansę zrozumieć daną treść, a następnie podążyć za nią lub ją odrzucić. Jak ją zatem pozyskać? Sposób wydaje się prosty: trafiając z właściwym komunikatem do właściwej osoby we właściwym miejscu i czasie. To wnioski tyleż trywialne, ile nieprzekraczalne i niepodważalne i twórcy strategii komunikacyjnych doskonale zdają sobie z tego sprawę. Różnie zaś bywa z realizacją… Mając na uwadze fakt, że smartfony oraz tablety stanowią dziś przedmioty „pierwszej potrzeby” – a zaryzykuję stwierdzenie, że w przypadku wielu na równi ze szczoteczką do zębów czy posiłkiem – komunikacja z użyciem tychże narzędzi mobilnych stanowi jedną z najważniejszych dziś dróg pozyskiwania rzeczonej „uwagi”. I nie mówimy tu jedynie o komunikacji opartej na dostępie do internetu, ale również na tradycyjnych SMS-ach. Czy jest to jednak działanie właściwe dla każdego nadawcy i każdego komunikatu? Nie. Ponieważ jest to „teren” prywatny, strzeżony, wstęp mają tam tylko niektórzy - mówi Michał Wolski, zastępca redaktora naczelnego magazynu Business in Brief.

- Komunikacja SMS to przede wszystkim szybkość dotarcia, krótka i nieskomplikowana forma przekazu oraz prostota obsługi – wszak podstawową funkcją każdego telefonu, niezależnie od systemu operacyjnego czy dostępu do internetu, jest właśnie możliwość wysyłania i odbierania krótkich wiadomości tekstowych. SMS-y możemy wysyłać i otrzymywać gdziekolwiek jesteśmy, a sam komunikat od razu dociera bezpośrednio do odbiorcy. Niesłabnące zainteresowanie kontaktem z wykorzystaniem SMS-ów w Polsce, możliwość szybkiego i efektywnego dotarcia do potencjalnych klientów oraz coraz to nowsze zastosowania tej formy kontaktu (SMS-y alarmowe, wiadomości PUSH) pozwalają marketerom skutecznie komunikować się za ich pośrednictwem zarówno z potencjalnymi, jak i stałymi klientami. Co więcej, sami konsumenci także wyrażają zainteresowanie otrzymywaniem komunikatów o charakterze reklamowym czy promocyjnym, bezpośrednio na swój telefon – niemal 70% osób, które aktualnie odbierają tego typu wiadomości od firm z szeroko pojętej branży handlowo-usługowej, chce odbierać je nadal. Nadawcy SMS-ów muszą jednak pamiętać o tym, by treści kierowane do konsumentów były odpowiednio stargetowane i spersonalizowane, gdyż tylko wtedy obie strony będą mogły odnieść wymierne korzyści - twierdzi Daniel Zawiliński, CEO SerwerSMS.pl.

- Niemal ćwierć wieku minęło od momentu wysyłki pierwszego SMS-a. Od tamtej pory towarzyszył nam na telefonach komórkowych z czarno-białym i kolorowym wyświetlaczem, z klapką, z dotykowym ekranem i na smartfonach każdego dnia. Wydawać by się mogło, że zmiany na rynku telekomunikacyjnym, rozwój technologii, a także aplikacji mobilnych służących do wysyłania wiadomości sprawi, że SMS-y odejdą w niepamięć. Tymczasem raport „Komunikacja SMS w Polsce 2015” udowadnia, że wciąż chętnie sięgamy po ten sposób komunikacji, korzystając z niego zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym, w kontakcie z rodziną, przyjaciółmi, markami i instytucjami publicznymi. Zaledwie 2,8% respondentów przyznaje, że w ogóle nie korzysta z komunikacji via SMS, tym samym sprawiając, że ta forma jest wciąż najpopularniejszym sposobem komunikacji mobilnej w Polsce. Ten wynik jest jeszcze bardziej wymowny, gdy zestawi się go z informacją mówiącą o tym, że ponad 90% badanych posiada przynajmniej jedną aplikację do wysyłania wiadomości na swoim telefonie. A jednak to SMS-y są wciąż podstawowym sposobem na komunikację co drugiego Polaka. Doceniamy je za prostotę w korzystaniu, łatwy dostęp do usługi, szybkość i niezawodność w dostarczaniu wiadomości oraz uniwersalność tej metody komunikacji. Wszystkie te elementy sprawiają także, że po SMS-y coraz chętniej sięgają marki, a także instytucje publiczne, które zachęcają do zapoznania się z ofertą firmy, kuszą rabatami, przypominają o istotnych wydarzeniach, zaplanowanych wizytach czy statusie zamówień bądź spraw urzędowych. Ta powszechność i prostota nie oznacza jednak, że wystarczy wysłać określoną liczbę SMS-ów, aby osiągnąć zamierzony efekt biznesowy. Jak w każdych działaniach marketingowych tak i tu potrzebna jest odpowiednia strategia oraz świadomość oczekiwań klientów - dodaje Justyna Bakalarska, redaktor magazynu Marketer+.

 

 

Osoby używające SMS-ów zdecydowanie najczęściej korzystają z tej formy kontaktu codziennie. Każdego dnia SMS-y otrzymuje średnio aż 8 na 10 badanych, którzy równie często deklarują ich wysyłkę. Z MMS-ów, zarówno pod względem wysyłki, jak i odbioru, korzysta się rzadziej – respondenci sięgają po multimedialne wiadomości najczęściej kilka razy w miesiącu. Komunikacja SMS, w opinii badanych, jest najbardziej przydatna w sytuacjach, które wymagają szybkiego kontaktu, informacji zwrotnej lub potwierdzenia, np. przypomnienie o spotkaniu, ustalenie godziny, poinformowanie o spóźnieniu. Stosunkowo rzadziej z krótkich wiadomości tekstowych korzysta się, gdy w grę wchodzą ważne wydarzenia z życia, którymi badani chcą podzielić się z bliskimi, np. otrzymanie nowej pracy, awans, narodziny dziecka. Należy przypuszczać, że przy tego typu tematach, częściej wybierany jest kontakt „bezpośredni”, np. rozmowa telefoniczna. 

 Popularność SMS-ów, pomimo upływu lat i pojawiania się nowych narzędzi komunikacji, nie maleje. Z tej formy kontaktu nadal korzystają niemal wszyscy Polacy (zaledwie 2,8% w ogóle nie korzysta), dzięki czemu SMS-y to wciąż najpopularniejsza forma komunikacji mobilnej w Polsce. Z MMS-ów, czyli multimedialnych wiadomości zawierających grafikę, animację czy video, korzysta więcej niż 7 na 10 osób, co z pewnością jest związane z posiadaniem smartfonów (łącznie ich posiadanie deklaruje 87% badanych).

 

Korzystanie z usług SMS Premium


Na podstawie odpowiedzi badanych, profil przeciętnej osoby deklarującej korzystanie z SMS-ów Premium przedstawia się następująco: mężczyzna w wieku 25-34, mieszkaniec miasta średniej wielkości (do 200 tys. mieszkańców), z wykształceniem średnim o zarobkach netto nieprzekraczających 3000 zł. Badani deklarują korzystanie z usługi SMS Premium najczęściej kilka razu w roku – należy przypuszczać, że znaczna większość osób decyduje się skorzystać z wysyłki płatnego SMS-a przy skrupulatnie wybranych, konkretnych okazjach. 6,5% respondentów wskazuje jednak na bardzo częste wykorzystanie SMS-ów Premium - kilka razy w tygodniu lub nawet codziennie.

 

Wykorzystanie SMS-ów w działalności instytucji publicznych

Instytucje publiczne są coraz bardziej aktywne w kontakcie z obywatelami. Rośnie liczba urzędów, które za pośrednictwem SMS-a informują mieszkańców o istotnych dla nich statusach spraw, przypominają o odbiorze dokumentów. Aktualnie już co trzeci badany przyznaje, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy miał okazję otrzymać tego typu wiadomość od instytucji publicznej.

 

Wykorzystanie SMS-ów w marketingu produktów i usług

Jedna wiadomość o charakterze handlowym NA TYDZIEŃ to zdecydowanie najbardziej preferowana opcja w opinii badanych – taka częstotliwość otrzymywania interesujących ofert lub rabatów jest optymalna w ocenie więcej niż 4 na 10 konsumentów (42,1%). Co piąta osoba (19,7%) przyznaje jednak, że chętnie otrzymywałaby powiadomienia o wybranych promocjach firm lub sklepów nawet kilka razy w tygodniu. 2 na 3 badanych (65,7%) deklaruje otrzymywanie SMS-ów promocyjnych lub informacyjnych od firm i sklepów. Większość konsumentów (69,9%) chciałaby je otrzymywać nadal, ale z drugiej strony aż 30% wyraża niezadowolenie przyznając, że najchętniej wypisałoby się z listy odbiorców – być może to wina zbyt dużej częstotliwości otrzymywanych SMS-ów lub źle dopasowanej, a tym samym mało atrakcyjnej, oferty dla konkretnego klienta.

Zdecydowanie najbardziej atrakcyjną kategorią wiadomości dla konsumentów są informacje o promocjach lub rabat do sklepu, a dalej wiadomości dotyczące statusu realizacji zamówienia, które pozwalają klientowi spokojnie oczekiwać na przesyłkę lub podanie terminu odbioru w sklepie – tego typu informacje są szczególnie wskazane w przypadku zakupów internetowych. Klienci są najmniej zainteresowani wiadomościami SMS od ulubionych sklepów czy marek na temat godzin otwarcia czy ewentualnych przerw urlopowych.

 

 

 ::

Fot. Unsplash.com

 

Zobacz inne polecane artykuły

Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność

Magazyn / Ludzie

Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność
Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność

Gdy mowa o najbardziej nowatorskich firmach technologicznych na świecie, na myśl zazwyczaj jako pierwsze przychodzą takie spółki, jak Apple, Google czy Facebook. Microsoft w gronie wymienionych jest zaś traktowany raczej jako starszy brat, który może i kiedyś napędzał rozwój technologii, ale dziś na tyle przyzwyczaił się do stosowanych przez lata rozwiązań, że daleko mu do miana najważniejszego innowatora. Stojący od przeszło dwóch lat na czele założonej przez Billa Gatesa firmy Satya Nadella robi jednak wszystko, by ów wizerunek zmienić... a niedawny zakup LinkedIna to tylko jeden z przykładów jego starań.

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

Brief.pl / Aktualności

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube
Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

YouTube ogłasza coroczne podsumowanie najchętniej oglądanych filmów i teledysków – Rewind 2016. „Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]” to najchętniej oglądane wideo w Polsce. Na liście nie zabrakło również polskich gwiazd YouTube: Abstrachuje.tv z filmami „Czego nie mówią: policjanci” oraz „Najlepszy film motywacyjny na świecie”, a także wideo „Wąs! Wąs! Wąs!” Cyber Mariana (feat. Czwarta Fala). W rankingu znalazł się też film Twardowsky 2.0., jeden z materiałów wchodzących w skład niestandardowego projektu Legendy polskie stworzonego przez Allegro. Jeśli chodzi o zestawienie muzyczne, Polacy najchętniej oglądali klip Sylwii Grzeszczak „Tamta dziewczyna”.