E-commerce w Polsce: polskie marki górą (raport)

E-commerce w Polsce: polskie marki górą (raport)

Brief.pl / Aktualności

Już blisko połowa Polaków korzysta z zakupów online, a konkurencja pomiędzy poszczególnymi markami e-commerce jest coraz większa. Które z nich są najbardziej rozpoznawalne przez polskich internautów? O tym dowiemy się z najnowszego raportu o e-handlu w Polsce.

-

Polska marka liderem

 

Według najnowszego raportu „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” Polacy chętnie kupują przez internet. W rankingu rozpoznawalności serwisów zakupowych w polskiej sieci niekwestionowanym liderem jest platforma Allegro.pl (69 proc.). Marka ta dominuje nie tylko w ogólnej kategorii zakupów online, ale też w wielu poszczególnych kategoriach produktów (np. odzież czy sprzęt RTV/AGD). Drugi w rankingu rozpoznawalności jest serwis OLX.pl (28 proc.). Widoczna różnica wskazań pomiędzy tymi domenami, z ogromną przewagą Allegro.pl, potwierdza silną pozycję tej marki w świadomości polskich e-konsumentów.

─ Dominująca pozycja Allegro absolutnie nie dziwi. Marka ta przez wiele lat działalności wypracowała sobie bardzo solidną pozycję, na tyle mocną by skutecznie walczyć ze światowymi liderami jak choćby eBay’em. W przypadku tej platformy możemy nawet powiedzieć, że tak jak Google jest synonimem wyszukiwania w sieci, tak Allegro jest w Polsce synonimem e-commerce. W porównaniu do ubiegłorocznego raportu zmiany w czołówce są niewielkie ─ z grona najbardziej rozpoznawanych e-sklepów wypadł m.in. Merlin, co aż tak bardzo nie zaskakuje, oraz Amazon, co już może nieco dziwić. Mimo że w tegorocznej edycji raportu lider czyli Allegro ma nieco słabszy wynik, to i tak różnica między miejscem pierwszym a drugim jest na tyle duża, że musiałoby wydarzyć się coś naprawdę spektakularnego, żeby za rok sytuacja diametralnie się zmieniła. Co pewien czas słychać również głosy, że zagrożeniem dla Allegro może być Aliexpress. Patrząc jednak na wyniki badania możemy zdecydowanie powiedzieć, że są to głosy dziś zupełnie nieuzasadnione ─ mówi Marek Molicki, ekspert Gemiusa.  

─ Sukces Allegro.pl jest w pełni zasłużony. Chociaż serwis powstał jako klon idei amerykańskiego eBaya, to konsekwentnie rozwijał się i budował swoją przewagę konkurencyjną, a także własne, autorskie rozwiązania i narzędzia. Co prawda eBay przegrał tę konkurencję na własne życzenie, latami nie wchodząc na rynek polski, a następnie robiąc to w sposób amatorski. Polska marka zbudowało w międzyczasie prawdziwą, trudną do podrobienia wartość dodaną, którą doceniają klienci całego regionu. ─ tłumaczy Prof. Dariusz Jemielniak z Akademii Leona Koźmińskiego. 

Specjaliści w swoich kategoriach

 

Użytkownicy sieci zostali zapytani o nazwy serwisów i stron WWW, które kojarzą im się ze sprzedażą poszczególnych grup produktów. Najbardziej rozpoznawalną marką sprzedającą produkty spożywcze jest Tesco.pl (wymienione przez 18 proc. respondentów), a z zakupami w aptece internetowej kojarzy się Dbam o Zdrowie – Doz.pl (7 proc.). W kontekście zakupów drogeryjnych w sieci (w tym perfum) najczęściej wymienianą marką jest Rossmann.pl (10 proc.). Z serwisem internetowym, sprzedającym multimedia w formie elektronicznej (aplikacje, e-booki itp.), najczęściej kojarzy się Empik.com (17 proc.), który osiągnął także najwyższy wynik wskazań (32 proc.) wśród serwisów sprzedających multimedia w formie tradycyjnej (książki, płyty itp.).

::

 

Foto: Fotolia

Zobacz inne polecane artykuły

GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!

Brief.pl / Aktualności

GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!
GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!

Już w ten czwartek o godzinie 14.30 na Facebooku Business in Brief rusza transmisja live z wyjątkowego wydarzenia, jakie przygotowaliśmy dla Was wspólnie z partnerami. Jeśli spodziewacie się nudnych prezentacji, przydługich paneli, straconego czasu... pozwólcie, że Was zaskoczymy.

Pierwszy rok Netfliksa w Polsce

Brief.pl / Aktualności

Pierwszy rok Netfliksa w Polsce
Pierwszy rok Netfliksa w Polsce

W styczniu 2016 roku stronę internetową Netfliksa odwiedziło 338 tys. polskich użytkowników sieci (PC). Jednak przez kolejnych siedem miesięcy zainteresowanie serwisem było znacznie mniejsze. Z analizy firmy Gemius wynika, że na Netflix.com nieco chętniej zaglądały kobiety (52,9 proc. użytkowników), a najliczniejsza grupa użytkowników pochodziła z miast powyżej 500 tys. mieszkańców.