Brak budżetu główną przyczyną niepowodzeń startupów. Skąd pozyskać brakujące środki?

Brak budżetu główną przyczyną niepowodzeń startupów. Skąd pozyskać brakujące środki?

Brief.pl / Aktualności

Z roku na rok liczba start-upów w Polsce rośnie, jednak mimo wszystko nadal 9 na 10 młodych przedsiębiorstw kończy swoją działalność już po roku. Główna przyczyną niepowodzenia jest przeważnie problem z pozyskaniem środków na dalszy rozwój przedsiębiorstwa, a bez odpowiedniego finansowania ciężko jest prowadzić jakąkolwiek działalność, nawet mając na nią najlepszy pomysł. Skąd pozyskać środki na przetrwanie chwilowych zastojów w działalności?

-

Dzięki różnorodnym szkoleniom, konferencjom oraz programom akceleracji i inkubacji młodzi start-upowcy są coraz lepiej przygotowani do prowadzenia działalności biznesowej. Założenie startupu najczęściej wiąże się jednak z koniecznością pozyskania odpowiedniego kapitału, niezbędnego do jego rozwoju. Kwoty te mogą znacząco różnić się w zależności od potrzeb poszczególnych podmiotów, jednak jedno jest pewne - potrzeby finansowe są z reguły znacznie większe niż wartość posiadanego przez startupowca majątku.

Skąd pozyskać brakujące środki?

Pierwsze co przychodzi do głowy to wsparcie finansowe od aniołów biznesu lub funduszy venture capital. W takim schemacie znalezienie finansowania zewnętrznego polega na przekonywaniu inwestorów, że plany wobec biznesu są rozwojowe, solidne i zapewniają duże prawdopodobieństwo realizacji założeń biznesplanu. Jednak taki model finansowania w polskim ekosystemie jest stosunkowo słabo rozwinięty. Wynika to z niewielkiej liczby aniołów biznesu i funduszy venture capital oraz braku zachęt fiskalnych do inwestowania w startupy. Poza tym inwestorzy nie chcą finansować inicjatyw objętych wysokim ryzykiem. Wolą sponsorować znane projekty, które wykazują duży potencjał biznesowy. Dlatego większość, bo aż 60 proc. nowopowstałych przedsiębiorstw, jest zdana na finansowanie z własnych środków, które są zazwyczaj niewystarczające do dalszego rozwoju startupu.

Jakie są alternatywne metody finansowania?

Jednym z alternatywnych rozwiązań są pożyczki z sektora FinTech, czyli Financial Technology. Przyjęło się, że banki dosyć niechętnie przyznają pieniądze młodym firmom, zwłaszcza na początku działalności. Na rynku pojawiają się podmioty w całości dedykujące swoją ofertę mikro-firmom, które ze względu na swoją krótką działalność na rynku nie mają wystarczającej historii kredytowej, aby zdobyć kredyt na warunkach bankowych.Ponadto, dzięki pozyskanym środkom i ich terminowej spłacie startupowiec tworzy pozytywną historię kredytową, która jest ważna przy ubieganiu się o dalsze finansowanie. Firmy FinTech-owe często same są start-upami, więc doskonale rozumieją specyfikę takiej działalności. Kolejną zaletą, przemawiającą za tym rozwiązaniem, jest brak wymaganego minimalnego okresu funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku, co oznacza że dodatkową pulę pieniędzy można otrzymać już od pierwszego dnia funkcjonowania przedsiębiorstwa. Z badania pozyczkaportal.pl wynika, że ponad 30 proc. młodych przedsiębiorców byłoby zainteresowanych szybką pożyczką pozabankową.

Na czym zależy startupom przy pozyskiwaniu dofinansowania?

- Firmy FinTech-owe proponują bezpieczne i sprawdzone rozwiązania dla młodych przedsiębiorców. Plusem takich pożyczek jest szybka decyzja, brak biurokracji oraz dostęp do finansowania już od pierwszego dnia działalności firmy. To właśnie na tych elementach zależy startupowcom najbardziej, szczególnie w przypadku, gdy decydujący jest czas wprowadzenia nowej usługi czy produktu na rynek - komentuje Tymon Zastrzeżyński z pozyczkaportal.pl.

Na dodatek, uzyskanie środków od pożyczkodawcy zapewnia większą elastyczność w wydatkowaniu pieniędzy niż w przypadku dotacji. Mogą one zostać przeznaczone na niemal każdy cel związany z realizacją projektu, co jest ważnym aspektem dla osób, które chcą samodzielnie zarządzać swoim projektem.

 

::

Fot. Fotolia

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.