Prosta Spółka Akcyjna. Jakie zmiany w prawie potrzebne są startupom?

Prosta Spółka Akcyjna. Jakie zmiany w prawie potrzebne są startupom?

Brief.pl / Aktualności

Prowadzone przez Ministerstwo Rozwoju pre-konsultacje dotyczące koncepcji Prostej Spółki Akcyjnej (PSA) dobiegły końca. Celem przedsięwzięcia ma być stworzenie rzeczywiście prostej, atrakcyjnej i wygodnej dla przedsiębiorców spółki. Jakie postulaty w związku z tym mają polskie startupy? Fundacja Startup Poland przedstawiła swoje stanowisko.

-

Prosta Spółka Akcyjna to nowy typ spółki kapitałowej. Potrzebę jej wprowadzenia do polskiego prawa Ministerstwo Rozwoju dostrzegło na podstawie analizy otoczenia prawnego przedsiębiorców związanych z innowacjami - nie tylko w Polsce, ale też poza nią. Nazwę “Prosta Spółka Akcyjna” podczas prowadzonych konsultacji wybrali przedstawiciele startupów. To z nimi konsultowana była również przedstawiona przez ministerstwo koncepcję PSA, a stanowisko na temat nowej spółki kapitałowej przygotowaliśmy w oparciu o wyniki konsultacji.

Z zebranych przez Startup Poland opinii wyłania się przede wszystkim postulat stworzenia spółki, która funkcjonowała będzie w prosty sposób, adekwatne do swojej nazwy. Sama idea wprowadzenia do polskiego porządku prawnego nowego typu spółki kapitałowej, która ułatwi rozwój innowacji, oceniana jest pozytywnie, ale towarzyszą jej obawy o przeregulowanie przepisów i stworzenie “hybrydy” prawnej. W rzeczywistości PSA ma być odpowiedzią na problemy ograniczające rozwój startupów w Polsce, szczególnie te związane z rozpoczynaniem działalności gospodarczej, pozyskiwaniem kapitału, czy ewentualną likwidacją firmy.

Podczas konsultacji Ministerstwa Rozwoju założenia dotyczące obniżenia kapitału zakładowego i ustawienia go w PSA na poziomie 1 zł z jednej strony wzbudziły entuzjazm przedsiębiorców, z drugiej - pojawiły się obawy o utratę funkcji gwarancyjnej kapitału zakładowego. Odmiennie oceniany był też pomysł nadania radzie nadzorczej fakultatywnego charakteru. Pozytywnie ocenione zostało przedstawione przez ministerstwo założenie przydzielania akcji pracownikom PSA. Możliwość tworzenia przez spółki tzw. “option pool”, czyli puli akcji w celu późniejszego przekazania ich pracownikom, pojawiała się zresztą wielokrotnie wśród postulatów Startup Poland. Takie rozwiązanie usprawniłoby ekosystem funkcjonowania startupów w Polsce.

Rozwiązania wypracowanie podczas pre-konsultacji są jednak dopiero propozycjami konkretnych przepisów prawnych. Opinie przekazane do Ministerstwa Rozwoju, w tym również te odmienne mają być punktem wyjścia dla dalszej debaty nad nową spółką kapitałową. Kluczowe dla sprawnego korzystania z PSA będzie stworzenie właściwych regulacji prawnych.

W ramach dalszej pracy nad PSA, przez Ministerstwo Rozwoju zaplanowane zostały już debaty na temat PSA z udziałem inwestorów, praktyków obsługujących startupy oraz przedstawicieli nauki prawa handlowego. Te odbędą się w dniach 3, 10 oraz 17 sierpnia br. o godz. 17:00 w gmachu Ministerstwa Rozwoju. W debatach może wziąć udział każda zainteresowana osoba. MR prosi tylko o wcześniejsze zgłoszenie obecności poprzez kontakt z sekretariatem Departamentu Doskonalenia Regulacji Gospodarczych, pod adresem: sekretariatddr@mr.gov.pl lub telefonicznie pod numerem telefonu (22) 693-58-14.

::

Fot. Fotolia

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.