Polski startup stworzył innowacyjny lek na grypę

Polski startup stworzył innowacyjny lek na grypę

Brief.pl / Technologie

Naukowcy z polskiego startupu TherVira prowadzą prace nad uniwersalnym lekiem przeciwko grypie. Zaprojektowali go przy użyciu własnego modelu komputerowego. Jak dowiodły późniejsze badania nad lekiem, zabija on wirusa grypy w sposób zupełnie bezpieczny dla ludzkich komórek.

-

Bardzo możliwe, że w najbliższych latach na polskim rynku pojawi się uniwersalny lek na grypę. Startup TherVira już kilka lat temu rozpoczął prace nad własnym system komputerowym, który pozwala projektować leki. W efekcie badaczom udało się stworzyć oprogramowanie, które pozwala wyszukiwać związki chemiczne biorące udział w rozwoju konkretnych chorób. 

To właśnie dzięki innowacyjnej technologii opracowanej przez startup udało się stworzyć medykament, który doskonale radzi sobie z wirusem grypy, zabijając go, gdy organizm zostanie już zarażony. - Leki, które obecnie są na rynku mogą jedynie zablokować wejście wirusa, czyli infekcję oraz wyjście namnożonych kopii wirusa z komórki. Jednak żaden z nich nie potrafi wirusa z niej wyeliminować. My opracowaliśmy właśnie taki lek za pomocą przygotowanego przez nas wcześniej oprogramowania komputerowego - w rozmowie z PAP mówi Katarzyna Kamińska z Międzynarodowego Instytutu Biologii Komórkowej i Molekularnej w Warszawie.

Lek stworzony przy pomocy oprogramowania pozwala nie tylko zablokować aktywność wirusa grypy, ale i powstrzymać jego namnażanie i rozwój w komórce. Dzięki tej metodzie możliwe jest wyleczenie pacjenta z grypy na każdym etapie choroby. - To dowodzi, że nie wpływamy na funkcje i aktywność samej komórki. Mamy więc już gotowe i sprawdzone doświadczalnie związki - tłumaczy Katarzyna Kamińska.

W kolejnym etapie prac naukowcy planują udoskonalać lek, by był on możliwie najbardziej efektywny i dobrze tolerowany przez organizm człowieka. - Następnie będziemy chcieli wkraczać w fazy badań przedklinicznych. Na etapie badań klinicznych, jeśli do nich dojdzie, będzie potrzebna współpraca z już bardzo dużą firmą farmaceutyczną - zaznacza rozmówczyni PAP. - Wprowadzenie leku na rynek to zwykle praca na lata. Najbardziej optymistyczny scenariusz opracowania i wdrożenia nowego leku, to średnio około 10 lat - dodaje. 

::

Fot. Fotolia

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.

(Marketingowe) Rozgrywki poza boiskiem
. Rozmowa z Grzegorzem Krychowiakiem

Magazyn / Aktualności

(Marketingowe) Rozgrywki poza boiskiem
. Rozmowa z Grzegorzem Krychowiakiem
(Marketingowe) Rozgrywki poza boiskiem
. Rozmowa z Grzegorzem Krychowiakiem

Na pierwszym miejscu jest to, co dzieje się na boisku, ale zaraz za grą, jeśli mowa o zawodzie piłkarza, liczy się jego wizerunek. Marketing sportowy ma ogromne znaczenie, bo wpływa zarówno na medialny odbiór, jak i wycenę zawodnika. O marketingu w sporcie i wykorzystywaniu social media w budowaniu wizerunku opowiada Grzegorz Krychowiak, piłkarz Reprezentacji Polski oraz francuskiego klubu Paris Saint Germain.