Polski startup stworzył innowacyjny lek na grypę

Polski startup stworzył innowacyjny lek na grypę

Brief.pl / Technologie

Naukowcy z polskiego startupu TherVira prowadzą prace nad uniwersalnym lekiem przeciwko grypie. Zaprojektowali go przy użyciu własnego modelu komputerowego. Jak dowiodły późniejsze badania nad lekiem, zabija on wirusa grypy w sposób zupełnie bezpieczny dla ludzkich komórek.

-

Bardzo możliwe, że w najbliższych latach na polskim rynku pojawi się uniwersalny lek na grypę. Startup TherVira już kilka lat temu rozpoczął prace nad własnym system komputerowym, który pozwala projektować leki. W efekcie badaczom udało się stworzyć oprogramowanie, które pozwala wyszukiwać związki chemiczne biorące udział w rozwoju konkretnych chorób. 

To właśnie dzięki innowacyjnej technologii opracowanej przez startup udało się stworzyć medykament, który doskonale radzi sobie z wirusem grypy, zabijając go, gdy organizm zostanie już zarażony. - Leki, które obecnie są na rynku mogą jedynie zablokować wejście wirusa, czyli infekcję oraz wyjście namnożonych kopii wirusa z komórki. Jednak żaden z nich nie potrafi wirusa z niej wyeliminować. My opracowaliśmy właśnie taki lek za pomocą przygotowanego przez nas wcześniej oprogramowania komputerowego - w rozmowie z PAP mówi Katarzyna Kamińska z Międzynarodowego Instytutu Biologii Komórkowej i Molekularnej w Warszawie.

Lek stworzony przy pomocy oprogramowania pozwala nie tylko zablokować aktywność wirusa grypy, ale i powstrzymać jego namnażanie i rozwój w komórce. Dzięki tej metodzie możliwe jest wyleczenie pacjenta z grypy na każdym etapie choroby. - To dowodzi, że nie wpływamy na funkcje i aktywność samej komórki. Mamy więc już gotowe i sprawdzone doświadczalnie związki - tłumaczy Katarzyna Kamińska.

W kolejnym etapie prac naukowcy planują udoskonalać lek, by był on możliwie najbardziej efektywny i dobrze tolerowany przez organizm człowieka. - Następnie będziemy chcieli wkraczać w fazy badań przedklinicznych. Na etapie badań klinicznych, jeśli do nich dojdzie, będzie potrzebna współpraca z już bardzo dużą firmą farmaceutyczną - zaznacza rozmówczyni PAP. - Wprowadzenie leku na rynek to zwykle praca na lata. Najbardziej optymistyczny scenariusz opracowania i wdrożenia nowego leku, to średnio około 10 lat - dodaje. 

::

Fot. Fotolia

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Brief.pl / Aktualności

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości
5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Długie, mroźne miesiące zimy dają się nam we znaki, rozbudzając tym samym pragnienie zmiany, zieleni i kolorów. Tak też powinny wyglądać newslettery – świeżo i słonecznie. Marketerzy, jako ci, którzy zawsze podążają nie tylko za panującymi w branży trendami, ale także za potrzebami odbiorców, powinni włączyć do komunikacji te elementy, których odbiorcy w tym okresie szczególnie łakną.