Polski startup stworzył innowacyjny lek na grypę

Polski startup stworzył innowacyjny lek na grypę

Brief.pl / Technologie

Naukowcy z polskiego startupu TherVira prowadzą prace nad uniwersalnym lekiem przeciwko grypie. Zaprojektowali go przy użyciu własnego modelu komputerowego. Jak dowiodły późniejsze badania nad lekiem, zabija on wirusa grypy w sposób zupełnie bezpieczny dla ludzkich komórek.

-

Bardzo możliwe, że w najbliższych latach na polskim rynku pojawi się uniwersalny lek na grypę. Startup TherVira już kilka lat temu rozpoczął prace nad własnym system komputerowym, który pozwala projektować leki. W efekcie badaczom udało się stworzyć oprogramowanie, które pozwala wyszukiwać związki chemiczne biorące udział w rozwoju konkretnych chorób. 

To właśnie dzięki innowacyjnej technologii opracowanej przez startup udało się stworzyć medykament, który doskonale radzi sobie z wirusem grypy, zabijając go, gdy organizm zostanie już zarażony. - Leki, które obecnie są na rynku mogą jedynie zablokować wejście wirusa, czyli infekcję oraz wyjście namnożonych kopii wirusa z komórki. Jednak żaden z nich nie potrafi wirusa z niej wyeliminować. My opracowaliśmy właśnie taki lek za pomocą przygotowanego przez nas wcześniej oprogramowania komputerowego - w rozmowie z PAP mówi Katarzyna Kamińska z Międzynarodowego Instytutu Biologii Komórkowej i Molekularnej w Warszawie.

Lek stworzony przy pomocy oprogramowania pozwala nie tylko zablokować aktywność wirusa grypy, ale i powstrzymać jego namnażanie i rozwój w komórce. Dzięki tej metodzie możliwe jest wyleczenie pacjenta z grypy na każdym etapie choroby. - To dowodzi, że nie wpływamy na funkcje i aktywność samej komórki. Mamy więc już gotowe i sprawdzone doświadczalnie związki - tłumaczy Katarzyna Kamińska.

W kolejnym etapie prac naukowcy planują udoskonalać lek, by był on możliwie najbardziej efektywny i dobrze tolerowany przez organizm człowieka. - Następnie będziemy chcieli wkraczać w fazy badań przedklinicznych. Na etapie badań klinicznych, jeśli do nich dojdzie, będzie potrzebna współpraca z już bardzo dużą firmą farmaceutyczną - zaznacza rozmówczyni PAP. - Wprowadzenie leku na rynek to zwykle praca na lata. Najbardziej optymistyczny scenariusz opracowania i wdrożenia nowego leku, to średnio około 10 lat - dodaje. 

::

Fot. Fotolia

Zobacz inne polecane artykuły

Rekordowe wyjście inwestycyjne Venture Capital. Synerise zainwestuje 20 mln zł w rozwój sztucznej inteligencji i autonomicznego marketing

Brief.pl / Aktualności

Rekordowe wyjście inwestycyjne Venture Capital. Synerise zainwestuje 20 mln zł w rozwój sztucznej inteligencji i autonomicznego marketing
Rekordowe wyjście inwestycyjne Venture Capital. Synerise zainwestuje 20 mln zł w rozwój sztucznej inteligencji i autonomicznego marketing

Krakowska spółka po raz drugi w ciągu ostatniego roku z sukcesem zakończyła prywatną emisję akcji. W drodze transakcji o wartości 45 mln zł Synerise uzyskał dostęp do kapitału, którego sporą część przeznaczy na badania i rozwój. 29-krotną stopę zwrotu uzyskał Satus Venture, który za kwotę 25 mln zł sprzedał część swoich akcji w spółce.

Perfekcyjna egzekucja podstawą innowacji. Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce

Brief.pl / Ludzie

Perfekcyjna egzekucja podstawą innowacji. Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce
Perfekcyjna egzekucja podstawą innowacji. Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce

Po 3 latach od momentu wejścia na polski rynek Uberowi udało się zgromadzić ponad milion zadowolonych użytkowników. Jak się okazuje, z aplikacji w Polsce najchętniej korzysta pokolenie millenialsów. Teraz firma zdecydowała się umocnić swój marketing - tak, by z aplikacją dotrzeć do szerszego grona odbiorców, w różnym wieku. O nowej strategii marketingowej, zjawisku uberyzacji i premierach kolejnych usług Ubera rozmawiamy z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce.