wp - grudzien 2016

Polski startup stworzył innowacyjny lek na grypę

Polski startup stworzył innowacyjny lek na grypę

Brief.pl / Technologie

Naukowcy z polskiego startupu TherVira prowadzą prace nad uniwersalnym lekiem przeciwko grypie. Zaprojektowali go przy użyciu własnego modelu komputerowego. Jak dowiodły późniejsze badania nad lekiem, zabija on wirusa grypy w sposób zupełnie bezpieczny dla ludzkich komórek.

-

Bardzo możliwe, że w najbliższych latach na polskim rynku pojawi się uniwersalny lek na grypę. Startup TherVira już kilka lat temu rozpoczął prace nad własnym system komputerowym, który pozwala projektować leki. W efekcie badaczom udało się stworzyć oprogramowanie, które pozwala wyszukiwać związki chemiczne biorące udział w rozwoju konkretnych chorób. 

To właśnie dzięki innowacyjnej technologii opracowanej przez startup udało się stworzyć medykament, który doskonale radzi sobie z wirusem grypy, zabijając go, gdy organizm zostanie już zarażony. - Leki, które obecnie są na rynku mogą jedynie zablokować wejście wirusa, czyli infekcję oraz wyjście namnożonych kopii wirusa z komórki. Jednak żaden z nich nie potrafi wirusa z niej wyeliminować. My opracowaliśmy właśnie taki lek za pomocą przygotowanego przez nas wcześniej oprogramowania komputerowego - w rozmowie z PAP mówi Katarzyna Kamińska z Międzynarodowego Instytutu Biologii Komórkowej i Molekularnej w Warszawie.

Lek stworzony przy pomocy oprogramowania pozwala nie tylko zablokować aktywność wirusa grypy, ale i powstrzymać jego namnażanie i rozwój w komórce. Dzięki tej metodzie możliwe jest wyleczenie pacjenta z grypy na każdym etapie choroby. - To dowodzi, że nie wpływamy na funkcje i aktywność samej komórki. Mamy więc już gotowe i sprawdzone doświadczalnie związki - tłumaczy Katarzyna Kamińska.

W kolejnym etapie prac naukowcy planują udoskonalać lek, by był on możliwie najbardziej efektywny i dobrze tolerowany przez organizm człowieka. - Następnie będziemy chcieli wkraczać w fazy badań przedklinicznych. Na etapie badań klinicznych, jeśli do nich dojdzie, będzie potrzebna współpraca z już bardzo dużą firmą farmaceutyczną - zaznacza rozmówczyni PAP. - Wprowadzenie leku na rynek to zwykle praca na lata. Najbardziej optymistyczny scenariusz opracowania i wdrożenia nowego leku, to średnio około 10 lat - dodaje. 

::

Fot. Fotolia

Zobacz inne polecane artykuły

Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność

Magazyn / Ludzie

Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność
Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność

Gdy mowa o najbardziej nowatorskich firmach technologicznych na świecie, na myśl zazwyczaj jako pierwsze przychodzą takie spółki, jak Apple, Google czy Facebook. Microsoft w gronie wymienionych jest zaś traktowany raczej jako starszy brat, który może i kiedyś napędzał rozwój technologii, ale dziś na tyle przyzwyczaił się do stosowanych przez lata rozwiązań, że daleko mu do miana najważniejszego innowatora. Stojący od przeszło dwóch lat na czele założonej przez Billa Gatesa firmy Satya Nadella robi jednak wszystko, by ów wizerunek zmienić... a niedawny zakup LinkedIna to tylko jeden z przykładów jego starań.

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

Brief.pl / Aktualności

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube
Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

YouTube ogłasza coroczne podsumowanie najchętniej oglądanych filmów i teledysków – Rewind 2016. „Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]” to najchętniej oglądane wideo w Polsce. Na liście nie zabrakło również polskich gwiazd YouTube: Abstrachuje.tv z filmami „Czego nie mówią: policjanci” oraz „Najlepszy film motywacyjny na świecie”, a także wideo „Wąs! Wąs! Wąs!” Cyber Mariana (feat. Czwarta Fala). W rankingu znalazł się też film Twardowsky 2.0., jeden z materiałów wchodzących w skład niestandardowego projektu Legendy polskie stworzonego przez Allegro. Jeśli chodzi o zestawienie muzyczne, Polacy najchętniej oglądali klip Sylwii Grzeszczak „Tamta dziewczyna”.