Setki milionów złotych na innowacje w przemyśle kolejowym

Setki milionów złotych na innowacje w przemyśle kolejowym

Brief.pl / Aktualności

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłasza uruchomienie nowego programu sektorowego – INNOTABOR, który powstał na wniosek największych polskich przedsiębiorstw związanych z transportem kolejowym. Projekty wyłonione w konkursie mają podnieść innowacyjność i konkurencyjność polskiego taboru szynowego. Nabór wniosków rozpocznie się 16 sierpnia.

-

Dzięki współpracy przedsiębiorców z rodzimymi naukowcami polski przemysł kolejowy ma stać się znacznie bardziej innowacyjny. - Zaawansowane technologie usprawnią przewozy pasażerskie i towarowe, a także przyczynią się do rozkwitu dziedzin nauki związanych z transportem szynowym. Przystosowanie taboru do większych prędkości, wprowadzenie energooszczędnych rozwiązań i podniesienie konkurencyjności polskich firm na rynku europejskim – to główne cele, które osiągniemy dzięki programowi INNOTABOR. Przedsiębiorcy lub konsorcja będą się mogli starać o sumę do 65 mln zł na jeden projekt – zaznacza Jarosław Gowin, wiceprezes Rady Ministrów, minister nauki i szkolnictwa wyższego.

W pierwszym konkursie INNOTABOR NCBR planuje przeznaczyć 196 mln zł na badania przemysłowe i eksperymentalne prace rozwojowe związane z wszelkiego rodzaju środkami transportu kolejowego. Dofinansowanie obejmie: lokomotywy, zespoły trakcyjne, tramwaje, wagony towarowe do przewozu materiałów niebezpiecznych, pojazdy specjalne do obsługi infrastruktury, wagony do obsługi przewozów intermodalnych, a także wybrane podzespoły pojazdów szynowych.

– Dodatkowym celem programu jest obrona krajowego przemysłu i rynku przed napływem tańszych produktów niższej jakości. Chcemy to osiągnąć poprzez zwiększenie liczby wdrożeń innowacyjnych pojazdów szynowych w Polsce oraz zintensyfikowanie współpracy w obszarze B+R rodzimego sektora taboru szynowego. Uruchamiamy INNOTABOR, by wspierać owocną kooperację jednostek naukowych i badawczych z przedsiębiorcami, którzy zgłosili takie zapotrzebowanie – mówi prof. Maciej Chorowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Program INNOTABOR został ustanowiony na wniosek Grupy Inicjatywnej składającej się z czołowych polskich producentów taboru: Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A., NEWAG S.A., Wagony Świdnica S.A., Europejskie Konsorcjum Kolejowe Wagon Sp. z o.o., H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o., Solaris Bus&Coach S.A.

– Jako polski producent pojazdów szynowych od dłuższego czasu czekaliśmy na taką formę wsparcia ze strony polskiego rządu. INNOTABOR spełnia oczekiwania polskich przedsiębiorców – tworzy solidne podstawy do rozwijania współpracy przemysłu z jednostkami naukowymi w celu tworzenia innowacyjnych, energooszczędnych i niezawodnych środków transportu, które będą jednocześnie zwiększać potencjał eksportowy naszej gospodarki. To program na miarę naszych potrzeb – mówi Tomasz Zaboklicki, prezes zarządu PESA S.A.

Projekty zgłaszane do programu INNOTABOR powinny być ukierunkowane na opracowanie produktów wykorzystujących nowe materiały i technologie. Produkcja seryjna takiego sprzętu będzie możliwa po wdrożeniu innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych i technologicznych, które wpływają na komfort podróżowania transportem kolejowym. Część prac w ramach programu będzie dotyczyła środków transportu szynowego w miastach i dużych aglomeracjach, nie tylko pociągów dalekobieżnych.

To już ósmy po INNOLOT, INNOMED, INNOCHEM, INNOTEXTILE, INNOSTAL, GAMEINN  i INNOSBZ program NCBR w Działaniu 1.2 „Sektorowe programy B+R” Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Nabór wniosków potrwa od 16 sierpnia do 30 września 2016 r. Więcej informacji dostępnych na stronie NCBR.

::

Fot. Fotolia

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.