PewDiePie i Warner Bros oskarżeni o nieuczciwe praktyki marketingowe

PewDiePie i Warner Bros oskarżeni o nieuczciwe praktyki marketingowe

Brief.pl / Aktualności

Wszystko za sprawą wpadki, która miała miejsce w ubiegłym roku. YouTuber PewDiePie zamieścił na swoich kanałach społecznościowych opłaconą recenzję gry. W niemal niewidoczny sposób oznaczył jednak informację o tym, że artykuł jest sponsorowany, co bardzo szybko wychwycili internauci.

-

Federalna Komisja Handlu zawarła z Warner Bros porozumienie, na mocy którego wydawcy zabronione zostało reklamowanie artykułów sponsorowanych jako zwykłych opinii niezależnych producentów i recenzentów. To efekt burzy, jaką rozpętała w Internecie informacja o recenzji gry zamieszczonej w kanałach społecznościowych jednego z popularniejszych YouTuberów, PewDiePie. Jak się okazało, opinia na temat gry "Śródziemie: Cień mordoru" była opłacona. PewDiePie nie oznaczył tego faktu w wystarczająco widoczny sposób, dodatkowo z poziomu Facebooka istniejące oznaczenie w ogóle nie było widoczne.

W ubiegłym roku wytwórnia Warner Bros wykupiła u PewDiePie recenzję jednej z gier. YouTuber w ramach współpracy zobowiązał się napisać przynajmniej jednego tweeta i zamieścić jeden wpis dotyczący gry na Facebooku. Dodatkowo musiał wyprodukować materiały wideo, przedstawiając w nich opłacony produkt wyłącznie w dobrym świetle. Stworzone przez niego wideo nie mogło zawierać negatywnej opinii o grze ani o wydawcy. Umowa obejmowała również zakaz pokazywania ewentualnych błędów w produkcji. Materiały opublikowane przez YouTubera miały być jasną zachętą do odwiedzenia znajdującego się w opisie linku do strony z grą.

Felix Kjellberg (w Internecie znany właśnie jako PewDiePie) jest osobą, od której opinii uzależnione są często sukcesy lub porażki pojawiających się na rynku gier. Zarabiający kilkanaście milionów dolarów rocznie szwedzki YouTuber swoją działalność opiera głównie na recenzjach - na swoim kanale zamieszcza zarówno własne opinie, jak i sponsorowane materiały. Recenzja opłacona przez Warner Bros, usostępniona przez Kjellberga, przyniosła wytwórni blisko 4 miliony dodatkowych odsłon.

Co ciekawe, wpadka dotycząca opisywanej współpracy zebrała skrajnie różne opinie internautów. Podczas gdy część z nich czuła się oszukana, druga część studziła emocje, pisząc, że granica pomiędzy tym co autentyczne, a treściami powstającymi wskutek rozmaitych współprac już dawno się zatarła. Według opinii drugiej grupy, nikogo nie powinien dziwić fakt, że na kanale jednego z najbardziej rozpoznawalnych YouTuberów na świecie pojawiają się opłacone recenzje - nawet te, które nie są oznaczone w wystarczająco widoczny sposób. Pozostaje jednak pytanie, czy tego typu niemoralne praktyki powinny być bagatelizowane?

::

Fot. Print screen / YouTube.com

 

Zobacz inne polecane artykuły

GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!

Brief.pl / Aktualności

GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!
GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!

Już w ten czwartek o godzinie 14.30 na Facebooku Business in Brief rusza transmisja live z wyjątkowego wydarzenia, jakie przygotowaliśmy dla Was wspólnie z partnerami. Jeśli spodziewacie się nudnych prezentacji, przydługich paneli, straconego czasu... pozwólcie, że Was zaskoczymy.

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Brief.pl / Aktualności

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster
YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Z każdym rokiem rośnie rola treści wideo, co przekłada się na wzrost popularności YouTuberów. Potencjał ten dostrzegają firmy, stawiając na współpracę z Vlogerami. Których z nich ma największy potencjał reklamowy? W analizie przygotowanej przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” podsumowano obecność medialną 100 najpopularniejszych pod względem liczby subskrybentów polskich YouTuberów. Raport dotyczy 2016 roku.

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Brief.pl / Aktualności

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości
5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Długie, mroźne miesiące zimy dają się nam we znaki, rozbudzając tym samym pragnienie zmiany, zieleni i kolorów. Tak też powinny wyglądać newslettery – świeżo i słonecznie. Marketerzy, jako ci, którzy zawsze podążają nie tylko za panującymi w branży trendami, ale także za potrzebami odbiorców, powinni włączyć do komunikacji te elementy, których odbiorcy w tym okresie szczególnie łakną.