O marketingu sensorycznym jako części strategii marki

O marketingu sensorycznym jako części strategii marki

Brief.pl / Aktualności

IMS, wspólnie z instytutem badawczym Millward Brown przeprowadzili badania wpływu narzędzi marketingu sensorycznego na zachowanie konsumentów. O komentarz poprosiliśmy Jarosława Grzesicę, doradcę zarządu IMS.

-

O komentarz dotyczący badań poprosiliśmy doradcę zarządu IMS, Jarosława Grzesicę:

“Marketing sensoryczny będzie coraz intensywniej wykorzystywany w przestrzeniach handlowych i usługowych. Jest brakującym ogniwem, znajdując się dokładnie pomiędzy zracjonalizowanym procesem zakupowym, a całkowicie emocjonalnym, wrażeniowym sposobem spędzania czasu, rozrywki i relaksu. Marketing sensoryczny będzie się rozwijał, bo rozwija się konsument, oczekuje czegoś więcej niż „podaży”.

Do zauważalnych trendów zaliczyłbym integrowanie myślenia sensorycznego z koncepcją identyfikacji marki. Dla przykładu coraz większa grupa klientów IMS (są to m.in znane marki modowe, ale też np. banki) zainteresowana jest nie tyle zakupem i emisją zapachów w swoich sieciach, lecz opracowaniem brandingu zapachowego, rozszerzenia swojego CI o zapach, często także o identyfikującą ich muzykę. Myślę, że dla świadomych merketerów nie jest to innowacja, a raczej konieczność postępowania z duchem czasu.

Zagrożeniem dla marketingu sensorycznego jest obecnie brak wiedzy na temat samej kategorii marketingu sensorycznego. Zarówno stosowanie mieszanek zapachowych jak playlist muzycznych, a także projektowanie sensorycznie oddziałujących opakowań czy przedmiotów to złożone procesy wymagające wiedzy i dostępu do technologii (zapach), wiedzy o rynku i wiedzy prawnej (muzyka). Takie produkty profesjonalnie opracowane i serwisowane zwykle wymagają po drugiej stronie osoby świadomej, która wie, czego chce osiągnąć i jak to oddziałuje (np. utrzymuje traffic w punkcie handlowym – co przekłada się na zyski).

Jako przestrzeń dla rozwoju narzędzi sensorycznych niejako cywilizujących nasze otoczenie postrzegam przede wszystkim obszar usług np. sektor bankowy, który ma sporo do zrobienia w dziedzinie zmniejszania dystansu z klientem i budowania przyjaznej atmosfery, poczucia prestiżu lub bezpieczeństwa. To można uzyskać kreując odpowiednie procesy obsługowe, ale także stosując narzędzia sensoryczne: przyjazny zapach, sympatyczna muzyka na granicy słyszalności etc. Z drugiej strony takim obszarem jest również wzornictwo przemysłowe, którego wynikiem jest oddziaływanie na nasz zmysł dotyku. Ludzie nieco bardziej zwracają uwagę na to, jak różne przedmioty wyglądają, leżą w ręce, jak się na nich siedzi. Z całą pewnością dużo można jeszcze osiągnąć w technologiach wizualnych (digital signage) – przed nami sporo ekscytujących wynalazków, z uwagi na niezwykłą aktywność producentów tych technologii możemy spodziewać się coraz większej interaktywności oraz ciekawych rozwiązań wielkopowierzchniowych (dobrym przykładem jest np. krakowska galeria Kazimierz i jej instalacje DS na czele z interaktywnym sufitem).”

 O raporcie więcej tutaj:

 

Marketing sensoryczny zwiększa współczynnik optymizmu

::

 

Foto: Fotolia/LaCozza

 

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.