O marketingu sensorycznym jako części strategii marki

O marketingu sensorycznym jako części strategii marki

Brief.pl / Aktualności

IMS, wspólnie z instytutem badawczym Millward Brown przeprowadzili badania wpływu narzędzi marketingu sensorycznego na zachowanie konsumentów. O komentarz poprosiliśmy Jarosława Grzesicę, doradcę zarządu IMS.

-

O komentarz dotyczący badań poprosiliśmy doradcę zarządu IMS, Jarosława Grzesicę:

“Marketing sensoryczny będzie coraz intensywniej wykorzystywany w przestrzeniach handlowych i usługowych. Jest brakującym ogniwem, znajdując się dokładnie pomiędzy zracjonalizowanym procesem zakupowym, a całkowicie emocjonalnym, wrażeniowym sposobem spędzania czasu, rozrywki i relaksu. Marketing sensoryczny będzie się rozwijał, bo rozwija się konsument, oczekuje czegoś więcej niż „podaży”.

Do zauważalnych trendów zaliczyłbym integrowanie myślenia sensorycznego z koncepcją identyfikacji marki. Dla przykładu coraz większa grupa klientów IMS (są to m.in znane marki modowe, ale też np. banki) zainteresowana jest nie tyle zakupem i emisją zapachów w swoich sieciach, lecz opracowaniem brandingu zapachowego, rozszerzenia swojego CI o zapach, często także o identyfikującą ich muzykę. Myślę, że dla świadomych merketerów nie jest to innowacja, a raczej konieczność postępowania z duchem czasu.

Zagrożeniem dla marketingu sensorycznego jest obecnie brak wiedzy na temat samej kategorii marketingu sensorycznego. Zarówno stosowanie mieszanek zapachowych jak playlist muzycznych, a także projektowanie sensorycznie oddziałujących opakowań czy przedmiotów to złożone procesy wymagające wiedzy i dostępu do technologii (zapach), wiedzy o rynku i wiedzy prawnej (muzyka). Takie produkty profesjonalnie opracowane i serwisowane zwykle wymagają po drugiej stronie osoby świadomej, która wie, czego chce osiągnąć i jak to oddziałuje (np. utrzymuje traffic w punkcie handlowym – co przekłada się na zyski).

Jako przestrzeń dla rozwoju narzędzi sensorycznych niejako cywilizujących nasze otoczenie postrzegam przede wszystkim obszar usług np. sektor bankowy, który ma sporo do zrobienia w dziedzinie zmniejszania dystansu z klientem i budowania przyjaznej atmosfery, poczucia prestiżu lub bezpieczeństwa. To można uzyskać kreując odpowiednie procesy obsługowe, ale także stosując narzędzia sensoryczne: przyjazny zapach, sympatyczna muzyka na granicy słyszalności etc. Z drugiej strony takim obszarem jest również wzornictwo przemysłowe, którego wynikiem jest oddziaływanie na nasz zmysł dotyku. Ludzie nieco bardziej zwracają uwagę na to, jak różne przedmioty wyglądają, leżą w ręce, jak się na nich siedzi. Z całą pewnością dużo można jeszcze osiągnąć w technologiach wizualnych (digital signage) – przed nami sporo ekscytujących wynalazków, z uwagi na niezwykłą aktywność producentów tych technologii możemy spodziewać się coraz większej interaktywności oraz ciekawych rozwiązań wielkopowierzchniowych (dobrym przykładem jest np. krakowska galeria Kazimierz i jej instalacje DS na czele z interaktywnym sufitem).”

 O raporcie więcej tutaj:

 

Marketing sensoryczny zwiększa współczynnik optymizmu

::

 

Foto: Fotolia/LaCozza

 

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.