3 rzeczy, o których warto pamiętać podczas zmiany sprzedawcy energii elektrycznej dla firm

3 rzeczy, o których warto pamiętać podczas  zmiany sprzedawcy energii elektrycznej dla firm

Brief.pl / Aktualności

W Polsce od 2007 roku możliwe jest dokonanie wyboru sprzedawcy prądu. Z opcji takiej z roku na rok korzysta coraz więcej klientów indywidualnych i przede wszystkim firm. Wynika to z wielu potencjalnych zysków, jakie można osiągnąć dzięki takiej decyzji. Jak zawsze trzeba jednak być ostrożnym, by wyczekiwana zmiana nie okazała się porażką. W artykule tym przytoczone zostały trzy najważniejsze zagadnienia, o których trzeba wiedzieć i pamiętać przy dokonywaniu takiej zmiany.

-
SPONSOROWANE

Po pierwsze: trzeba wiedzieć, o co właściwie chodzi z tą zmianą sprzedawcy prądu 

 

Aby dokonać dobrej zmiany sprzedawcy prądu, przede wszystkim należy zdobyć podstawową wiedzę w tym temacie. Na początek trzeba więc zdać sobie sprawę z faktu, że zmiany sprzedawcy energii elektrycznej może dokonać każdy odbiorca. Nie ma też żadnych ograniczeń w kwestii ilości zmian i każdorazowo decyzja taka nie wiąże się z kosztami. Co więcej, zmiana sprzedawcy prądu to nie zmiana sieci komórkowej czy dostawcy Internetu. Nie musimy się więc martwić, że za niższą cenę otrzymamy gorszej jakości prąd, czy też częściej będą miały miejsce przerwy w dostawach. Za te kwestie odpowiada nie sprzedawca, a dostawca prądu, czyli Operator Systemu Dystrybucyjnego (OSD). OSD to firma, która zarządza siecią elektryczną na danym terenie i zajmuje się szeroko pojętym przesyłem prądu. Aby odbierać energię trzeba mieć jednocześnie podpisane umowy zarówno ze sprzedawcą od którego kupujemy prąd, jak i z OSD, który poprzez swoje sieci przesyłowe nam ją dostarcza. W tym miejscu nie trzeba się jednak martwić kosztami, bo ceny usług OSD są ustalone z góry i niezależne od naszego wyboru sprzedawcy.

Jeśli więc aktualny sprzedawca straszy nas kosztami zmiany, negatywnymi skutkami dla ciągłości dostaw prądu czy innymi problemami, to powinniśmy zająć się poszukiwaniem lepszego partnera do biznesu.

To na czym polega zmiana sprzedawcy prądu? A no na tym, że zmieniasz sprzedawcę – firmę od której kupujesz prąd, a dostawca, czyli OSD pozostaje ten sam. Możesz kupić energię od innego sprzedawcy, ale operatora sieci nie zmienisz. W związku z tym możesz manewrować tylko kosztami zakupu energii, koszty związane z przesyłem nie zmienią się. 


Po drugie: zmiana sprzedawcy prądu powinna być korzystna

 

Oczywiste jest, że każdy sprzedawca prądu dla firm reklamuje swoją ofertę jako najlepszą na rynku. W praktyce bywa z tym różnie, dlatego zawsze należy dokładnie przyjrzeć się wszystkim warunkom poszczególnych propozycji. 

– Kluczowa dla oceny jakości oferty jest oczywiście cena za kilowatogodzinę, gdyż tańsza kWh to realne oszczędności. Od razu jednak należy zwrócić uwagę na wysokość ewentualnych kosztów dodatkowych ujętych zazwyczaj w opłacie handlowej. Te bowiem nierzadko mogą zniwelować oszczędności uzyskane w samej cenie prądu - dodaje specjalista z ewe.pl

Drugim ważnym kryterium wyboru sprzedawcy prądu dla firm jest długość umowy i jej charakterystyka. Często bowiem wybierając długotrwałą współpracę można liczyć na lepszą cenę czy dodatkowe profity. Przy kilkuletniej współpracy zawsze jednak należy sprawdzić, czy umowa gwarantuje nam stałą cenę prądu i brak dodatkowych opłat w przyszłości.

Na koniec warto dodać, że zwłaszcza w przypadku dużych firm, sprzedawcy prądu chętnie idą na ustępstwa i gwarantują dodatkowe benefity. Warto więc negocjować.

Po trzecie: oszczędzanie na prądzie to nie tylko niższa cena za kWh

 

Zmianę sprzedawcy energii elektrycznej warto połączyć z ogólnym audytem energetycznym firmy. Niektóre przedsiębiorstwa zajmujące się sprzedażą prądu oferują także szerokie doradztwo, które pozwala dodatkowo zwiększyć oszczędności. Pamiętajmy, że by oszczędzać, wcale nie trzeba czynić olbrzymich inwestycji. Oczywiście korzystanie z nowoczesnych urządzeń znacznie obniża zużycie prądu, ale często duże zyski można osiągnąć np. poprzez wyłączenie niepotrzebnych maszyn, odpowiednie używanie klimatyzacji czy też odpowiednie dostosowanie planu pracy.

Spore znaczenie dla ogólnych wydatków na energię elektryczną ma też odpowiedni do zapotrzebowania wybór grupy taryfowej. Firmy korzystają zasadniczo z taryf: A (największe przedsiębiorstwa korzystające z sieci wysokiego napięcia), B (średnie przedsiębiorstwa korzystające z sieci średniego napięcia) i C (małe firmy korzystające z sieci niskiego napięcia). Do tego dochodzi też, ilość rozliczanych stref czasowych (od jednej do trzech) oraz ich charakterystyka. Odpowiednie określenie własnego zapotrzebowania i ewentualne stwierdzenie godzinowych zmian zużycia energii może więc przyczynić się do dużych oszczędności - np. poprzez wybór taryfy dwustrefowej z niższą ceną w godzinach wieczornych w przypadku firmy działającej w większości poza godzinami szczytu.

Kluczowe dla osiągnięcia jak najwyższych korzyści ze zmiany sprzedawcy energii elektrycznej jest więc kompleksowe podejście do tego zagadnienia. Dlatego też zawsze warto szczegółowo zapoznać się z przysługującymi nam prawami i możliwościami, przyjrzeć się i porównać przedstawione oferty, a także wykorzystać zmianę sprzedawcy na przeprowadzenie ogólnego audytu energetycznego firmy. Pomijając któryś z tych trzech elementów bardzo łatwo jest stracić część potencjalnych zysków, a nawet sprawić, że podjęta decyzja okaże się błędem.

Zobacz inne polecane artykuły

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Brief.pl / Wiedza

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku
5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Algorytmy wyszukiwarki Google aktualizowane są nawet kilkaset razy w ciągu roku. Nic więc dziwnego, że nadążenie za zmianami bywa trudne, nawet dla dobrego specjalisty SEO, a to, co sprawdzało się jeszcze pół roku temu, obecnie może być traktowane co najwyżej jako mit. Przekonaj się, jakie działania pozycjonujące mają sens na dziś, a które lepiej odpuścić.

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Brief.pl / Aktualności

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar
Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Zbierają dane o użytkownikach sieci w 187 państwach, a ich autorska platforma DMP – OnAudience.com - przetwarza już ponad 3 mld profili internautów. Pokornie przyznają, że nie monitorują jeszcze aktywności sieciowej mieszkańców San Escobar, ale i tu obiecują rychłą poprawę. Warszawska spółka Cloud Technologies swój biznes zaczynała jako start-up w garażu, dziś po 6 latach działalności ma pozycję polskiego lidera analityki Big Data, posiadającego największą hurtownię danych w Europie. W tym roku spółka planuje opuścić NewConnect na rzecz głównego parkietu GPW.