50+, czyli grupa z potencjałem

50+, czyli grupa z potencjałem

Magazyn / Wiedza

Myśląc o osobach 50+ należy zdać sobie sprawę z tego, jak bardzo różnorodna jest ta grupa. Obejmuje zarówno osoby aktywne zawodowo, które mają dochody znacznie powyżej średniej, jak również emerytów, którzy żyją bardzo skromnie. Jednak wszystkie badania pokazują, że osoby po 50. roku życia korzystają z internetu znacznie mniej intensywnie, wszechstronnie i regularnie niż przeciętni internauci oraz starsi użytkownicy sieci w innych krajach. Jakie są przyczyny oraz skutki wykluczenia cyfrowego, a także co możemy zrobić aby zmienić ten stan rzeczy?

-

Grupa 50+ w Polsce na tle UE i USA

Głównym wymiarem wykluczenia cyfrowego jest w naszym kraju wiek. Co trzeci Polak to osoba powyżej 50. roku życia. Wśród prawie 13 mln Polaków w grupie 50+ z internetu korzysta zaledwie 21,6 proc, choć aż 40 proc. posiada do niego dostęp.  Obecnie osoby w wieku 50+ to tylko 18 proc. polskich internautów. Tymczasem wśród osób w wieku 16-49 lat z sieci korzysta 71 proc. Międzygeneracyjna różnica w korzystaniu z sieci jest więc bardzo duża i wynosi aż 50 p.p.

W Unii Europejskiej Polska należy do krajów o najniższym odsetku użytkowników sieci. Według badań Eurostatu w przeciągu ostatniego roku prawie 60 proc. Polaków zadeklarowało, że korzystało z internetu przynajmniej raz. Jest to o 8 p.p. mniej niż średnia dla całej Unii Europejskiej. Różnica jest widoczna, lecz sytuacja wygląda znacznie gorzej w starszych grupach wiekowych. W przedziale 55-64 lata korzystanie z internetu zadeklarowało 30 proc. Polaków. Jest to o 18 p.p. mniej niż w całej Unii. Jedynie 8 państw ma niższy odsetek użytkowników internetu w tej grupie wiekowej. Podobnie niską pozycję zajmujemy ze względu na odsetek użytkowników w grupie wiekowej 65-74. W Polsce jedynie 8 proc. zadeklarowało korzystanie z internetu w ciągu ostatniego roku. W całej Unii Europejskiej było to aż 25 proc.

Duże różnice występują również pomiędzy Polską a Stanami Zjednoczonymi, gdzie z sieci korzysta 78 proc. osób w wieku 50-64 lat i 42,7 proc. osób starszych. Tymczasem w Polsce w tych samych grupach wiekowych mamy odpowiednio 32 proc. i 6 proc. użytkowników. Różnice są więc bardzo znaczące, szczególnie gdy uwzględnimy, że użytkowników w starszych grupach wiekowych przybywa w tempie 2-3 p.p. na rok.

Zasady tworzenia stron WWW przyjaznych dla wszystkich użytkowników sieci*

1. Czytelna struktura, pozwalająca w każdej chwili określić, gdzie się jest i jak wrócić do strony głównej lub poprzedniej zakładki.

2. Łatwa nawigacja.

3. Jasne instrukcje do wykonania określonych działań oraz komunikaty błędów wraz z informacją, jak je usunąć.

4. Dla starszych użytkowników dużym wyzwaniem są ruchome elementy interfejsu, bo wymagają sporej wprawy w posługiwaniu się myszką, dlatego autorzy raportu zalecają albo całkowitą rezygnację z nich albo ułatwienie ich obsługi.

* Wnioski z badania "Internet dla użytkowników w wieku 50+”

Tekst powstał na podstawie raportów Koalicji „Dojrz@łość w sieci”, w tym badania „Internet dla użytkowników w wieku 50+”. Więcej na: http://dojrzaloscwsieci.pl/raporty.html.

Cały tekst można przeczytać w specjalnym raporcie Briefu "Efektywna komunikacja w internecie", który jest dostępny pod linkiem.

Zobacz inne polecane artykuły

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

Wychowaj sobie konsumenta

Magazyn / Aktualności

Wychowaj sobie konsumenta
Wychowaj sobie konsumenta

Jak zbudować pozycję eksperta w umysłach konsumentów? Jak uskutecznić proces generowania leadów i wzbudzić zainteresowanie marką? W strategii content marketingowej warto znaleźć miejsce na white paper, czyli...? Mowa o użytecznej treści z górnej półki.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.