50+, czyli grupa z potencjałem

50+, czyli grupa z potencjałem

Magazyn / Wiedza

Myśląc o osobach 50+ należy zdać sobie sprawę z tego, jak bardzo różnorodna jest ta grupa. Obejmuje zarówno osoby aktywne zawodowo, które mają dochody znacznie powyżej średniej, jak również emerytów, którzy żyją bardzo skromnie. Jednak wszystkie badania pokazują, że osoby po 50. roku życia korzystają z internetu znacznie mniej intensywnie, wszechstronnie i regularnie niż przeciętni internauci oraz starsi użytkownicy sieci w innych krajach. Jakie są przyczyny oraz skutki wykluczenia cyfrowego, a także co możemy zrobić aby zmienić ten stan rzeczy?

-

Grupa 50+ w Polsce na tle UE i USA

Głównym wymiarem wykluczenia cyfrowego jest w naszym kraju wiek. Co trzeci Polak to osoba powyżej 50. roku życia. Wśród prawie 13 mln Polaków w grupie 50+ z internetu korzysta zaledwie 21,6 proc, choć aż 40 proc. posiada do niego dostęp.  Obecnie osoby w wieku 50+ to tylko 18 proc. polskich internautów. Tymczasem wśród osób w wieku 16-49 lat z sieci korzysta 71 proc. Międzygeneracyjna różnica w korzystaniu z sieci jest więc bardzo duża i wynosi aż 50 p.p.

W Unii Europejskiej Polska należy do krajów o najniższym odsetku użytkowników sieci. Według badań Eurostatu w przeciągu ostatniego roku prawie 60 proc. Polaków zadeklarowało, że korzystało z internetu przynajmniej raz. Jest to o 8 p.p. mniej niż średnia dla całej Unii Europejskiej. Różnica jest widoczna, lecz sytuacja wygląda znacznie gorzej w starszych grupach wiekowych. W przedziale 55-64 lata korzystanie z internetu zadeklarowało 30 proc. Polaków. Jest to o 18 p.p. mniej niż w całej Unii. Jedynie 8 państw ma niższy odsetek użytkowników internetu w tej grupie wiekowej. Podobnie niską pozycję zajmujemy ze względu na odsetek użytkowników w grupie wiekowej 65-74. W Polsce jedynie 8 proc. zadeklarowało korzystanie z internetu w ciągu ostatniego roku. W całej Unii Europejskiej było to aż 25 proc.

Duże różnice występują również pomiędzy Polską a Stanami Zjednoczonymi, gdzie z sieci korzysta 78 proc. osób w wieku 50-64 lat i 42,7 proc. osób starszych. Tymczasem w Polsce w tych samych grupach wiekowych mamy odpowiednio 32 proc. i 6 proc. użytkowników. Różnice są więc bardzo znaczące, szczególnie gdy uwzględnimy, że użytkowników w starszych grupach wiekowych przybywa w tempie 2-3 p.p. na rok.

Zasady tworzenia stron WWW przyjaznych dla wszystkich użytkowników sieci*

1. Czytelna struktura, pozwalająca w każdej chwili określić, gdzie się jest i jak wrócić do strony głównej lub poprzedniej zakładki.

2. Łatwa nawigacja.

3. Jasne instrukcje do wykonania określonych działań oraz komunikaty błędów wraz z informacją, jak je usunąć.

4. Dla starszych użytkowników dużym wyzwaniem są ruchome elementy interfejsu, bo wymagają sporej wprawy w posługiwaniu się myszką, dlatego autorzy raportu zalecają albo całkowitą rezygnację z nich albo ułatwienie ich obsługi.

* Wnioski z badania "Internet dla użytkowników w wieku 50+”

Tekst powstał na podstawie raportów Koalicji „Dojrz@łość w sieci”, w tym badania „Internet dla użytkowników w wieku 50+”. Więcej na: http://dojrzaloscwsieci.pl/raporty.html.

Cały tekst można przeczytać w specjalnym raporcie Briefu "Efektywna komunikacja w internecie", który jest dostępny pod linkiem.

Zobacz inne polecane artykuły

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Magazyn / Aktualności

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?
Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Marketing afiliacyjny, jako rodzaj działań marketingowych online, powinna znać każda duża i średnia firma, prowadząca aktywną sprzedaż w sieci. Stwarza on optymalne warunki do promocji produktów i usług, zapewniając jednocześnie dodatkowe korzyści, wynikające ze współpracy z siecią afiliacyjną. Choć zainteresowanie nim stale wzrasta, wciąż nie wszyscy mają świadomość istnienia tego rozwiązania i nie dla wszystkich jest ono zrozumiałe. Czym zatem jest afiliacja i kto powinien z niej skorzystać?