wp - grudzien 2016

50+, czyli grupa z potencjałem

50+, czyli grupa z potencjałem

Magazyn / Wiedza

Myśląc o osobach 50+ należy zdać sobie sprawę z tego, jak bardzo różnorodna jest ta grupa. Obejmuje zarówno osoby aktywne zawodowo, które mają dochody znacznie powyżej średniej, jak również emerytów, którzy żyją bardzo skromnie. Jednak wszystkie badania pokazują, że osoby po 50. roku życia korzystają z internetu znacznie mniej intensywnie, wszechstronnie i regularnie niż przeciętni internauci oraz starsi użytkownicy sieci w innych krajach. Jakie są przyczyny oraz skutki wykluczenia cyfrowego, a także co możemy zrobić aby zmienić ten stan rzeczy?

-

Grupa 50+ w Polsce na tle UE i USA

Głównym wymiarem wykluczenia cyfrowego jest w naszym kraju wiek. Co trzeci Polak to osoba powyżej 50. roku życia. Wśród prawie 13 mln Polaków w grupie 50+ z internetu korzysta zaledwie 21,6 proc, choć aż 40 proc. posiada do niego dostęp.  Obecnie osoby w wieku 50+ to tylko 18 proc. polskich internautów. Tymczasem wśród osób w wieku 16-49 lat z sieci korzysta 71 proc. Międzygeneracyjna różnica w korzystaniu z sieci jest więc bardzo duża i wynosi aż 50 p.p.

W Unii Europejskiej Polska należy do krajów o najniższym odsetku użytkowników sieci. Według badań Eurostatu w przeciągu ostatniego roku prawie 60 proc. Polaków zadeklarowało, że korzystało z internetu przynajmniej raz. Jest to o 8 p.p. mniej niż średnia dla całej Unii Europejskiej. Różnica jest widoczna, lecz sytuacja wygląda znacznie gorzej w starszych grupach wiekowych. W przedziale 55-64 lata korzystanie z internetu zadeklarowało 30 proc. Polaków. Jest to o 18 p.p. mniej niż w całej Unii. Jedynie 8 państw ma niższy odsetek użytkowników internetu w tej grupie wiekowej. Podobnie niską pozycję zajmujemy ze względu na odsetek użytkowników w grupie wiekowej 65-74. W Polsce jedynie 8 proc. zadeklarowało korzystanie z internetu w ciągu ostatniego roku. W całej Unii Europejskiej było to aż 25 proc.

Duże różnice występują również pomiędzy Polską a Stanami Zjednoczonymi, gdzie z sieci korzysta 78 proc. osób w wieku 50-64 lat i 42,7 proc. osób starszych. Tymczasem w Polsce w tych samych grupach wiekowych mamy odpowiednio 32 proc. i 6 proc. użytkowników. Różnice są więc bardzo znaczące, szczególnie gdy uwzględnimy, że użytkowników w starszych grupach wiekowych przybywa w tempie 2-3 p.p. na rok.

Zasady tworzenia stron WWW przyjaznych dla wszystkich użytkowników sieci*

1. Czytelna struktura, pozwalająca w każdej chwili określić, gdzie się jest i jak wrócić do strony głównej lub poprzedniej zakładki.

2. Łatwa nawigacja.

3. Jasne instrukcje do wykonania określonych działań oraz komunikaty błędów wraz z informacją, jak je usunąć.

4. Dla starszych użytkowników dużym wyzwaniem są ruchome elementy interfejsu, bo wymagają sporej wprawy w posługiwaniu się myszką, dlatego autorzy raportu zalecają albo całkowitą rezygnację z nich albo ułatwienie ich obsługi.

* Wnioski z badania "Internet dla użytkowników w wieku 50+”

Tekst powstał na podstawie raportów Koalicji „Dojrz@łość w sieci”, w tym badania „Internet dla użytkowników w wieku 50+”. Więcej na: http://dojrzaloscwsieci.pl/raporty.html.

Cały tekst można przeczytać w specjalnym raporcie Briefu "Efektywna komunikacja w internecie", który jest dostępny pod linkiem.

Zobacz inne polecane artykuły

Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność

Magazyn / Ludzie

Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność
Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność

Gdy mowa o najbardziej nowatorskich firmach technologicznych na świecie, na myśl zazwyczaj jako pierwsze przychodzą takie spółki, jak Apple, Google czy Facebook. Microsoft w gronie wymienionych jest zaś traktowany raczej jako starszy brat, który może i kiedyś napędzał rozwój technologii, ale dziś na tyle przyzwyczaił się do stosowanych przez lata rozwiązań, że daleko mu do miana najważniejszego innowatora. Stojący od przeszło dwóch lat na czele założonej przez Billa Gatesa firmy Satya Nadella robi jednak wszystko, by ów wizerunek zmienić... a niedawny zakup LinkedIna to tylko jeden z przykładów jego starań.

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

Brief.pl / Aktualności

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube
Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

YouTube ogłasza coroczne podsumowanie najchętniej oglądanych filmów i teledysków – Rewind 2016. „Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]” to najchętniej oglądane wideo w Polsce. Na liście nie zabrakło również polskich gwiazd YouTube: Abstrachuje.tv z filmami „Czego nie mówią: policjanci” oraz „Najlepszy film motywacyjny na świecie”, a także wideo „Wąs! Wąs! Wąs!” Cyber Mariana (feat. Czwarta Fala). W rankingu znalazł się też film Twardowsky 2.0., jeden z materiałów wchodzących w skład niestandardowego projektu Legendy polskie stworzonego przez Allegro. Jeśli chodzi o zestawienie muzyczne, Polacy najchętniej oglądali klip Sylwii Grzeszczak „Tamta dziewczyna”.