Branża komunikacji marketingowej A.D. 2016

Branża komunikacji marketingowej A.D. 2016

Brief.pl / Wiedza

Jakie są dziś najważniejsze trendy w marketingu? Co odróżnia najskuteczniejsze zespoły od tych, których działania są efektywne, jednak nie wybijają się? W którą stronę ewoluuje marketing? Odpowiedzi na te i inne pytania znaleźć można w publikacji „2016 State of Marketing”, stworzonej przez firmę Salesforce.

-

Raport „2016 State of Marketing” powstał na podstawie badania, w którym wzięło udział blisko 4000 szefów marketingu z firm z Ameryki Północnej, Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii i krajów skandynawskich oraz Australii, Brazylii i Japonii. Badanie objęło również firmy, które nie wykorzystują rozwiązań Salesforce. W raporcie wzięto pod uwagę trzy grupy badane: high performers, czyli firmy o najlepszych rezultatach biznesowych, moderate performers, tzn. przedsiębiorstwa uzyskujące średnie wyniki oraz underperformers, tj. spółki z wynikami poniżej średniej dla swojej branży.

Digital jest królem

Jak wynika z raportu, w branży komunikacji marketingowej królem jest dzisiaj digital, zaś jego diamentową koronę stanowi dbanie o tzw. customer experience, czyli doświadczenie klientów. Najskuteczniejsze zespoły szczególnie dbają o to, by zachować pełną spójność w komunikacji i działaniach ukierunkowanych na klientów, niezależnie od sposobu interakcji i fazy współpracy. Dodatkowo, tym, co wyróżnia firmy odnoszące najlepsze efekty jest stworzenie strategii „customer journey”, tzn. budowania relacji przy użyciu różnych kanałów – urządzeń mobilnych, e-maili, sieci społecznościowych czy serwisów internetowych – przy szczególnej dbałości o spójność przekazu. Co ciekawe, chęć konstruowania tego typu strategii jest obecnie na drugim miejscu na liście priorytetów szefów marketingu.

Oczywiście, utrzymywanie wielu kanałów komunikacji wymaga sprawnego zarządzania nimi. Ci ankietowanym, którym udaje się to najlepiej deklarują, że niezbędne jest zarządzanie działaniami w trybie online, w każdym z kanałów cyfrowych.

Nowe technologie

Kolejnym elementem wyróżniającym najskuteczniej działające firmy jest nadążanie za rozwojem tzw. nowych technologii. 53 proc. najbardziej efektywnych menedżerów jest zdania, że w pełni dotrzymuje kroku najnowszym trendom technologicznym, podczas gdy w grupie underperformers odsetek ten wynosi zaledwie 4 proc. Najlepsze zespoły są bardziej skłonne korzystać m.in. z zaawansowanych narzędzi analitycznych oraz inteligentnych technologii predykcyjnych. Co ważne, z raportu wynika, że najskuteczniejsi menedżerowi przewidują zwiększanie wydatków na nowe technologie.

Z raportu wynika również, że rok 2016 jest kolejnym „rokiem mobile”. Dotyczy to zarówno wzrostu popularności aplikacji mobilnych, jak i komunikacji przez urządzenia mobilne, np. za pomocą SMS-ów. W przeciągu ubiegłego roku firmy zanotowały prawie 100 proc. wzrost wykorzystania aplikacji oraz ponad 100 proc. wzrost w dziedzinie komunikacji za pomocą krótkich wiadomości tekstowych.
Warto wspomnieć także o personalizacji przekazów e-mail. Najskuteczniejsze zespoły są ponad 4 razy bardziej skłonne korzystać z analizy wielkich zbiorów danych w celu kreowania spersonalizowanych przekazów mailowych. Prawie 50 proc. szefów marketingu jest przy tym zdania, że e-mail jest dziś głównym narzędziem marketingowych mającym wpływ na generowanie przychodów.

Siła społeczności

W ubiegłym roku 3 z 5 obszarów, w których firmy planowały największy wzrost wydatków, związane były z działaniami w serwisach społecznościowych. Działania w tym kierunku musiały przynieść pozytywne rezultaty, skoro obecnie 75 proc. szefów marketingu deklaruje, że osiąga zwrot z inwestycji w działania w społecznościach.

Co więcej, niemal 2/3 firm planuje w 2016 r. zwiększać wydatki na reklamę w serwisach społecznościowych. 83 proc. ankietowanych z grupy High performers będzie wykorzystywać coraz więcej danych klientów dla jak najlepszej segmentacji i targetowania przekazu reklamowego w społecznościach.

Wsparcie zarządu

Wydaje się jednak, że najważniejszy wniosek płynący z raportu brzmi: najskuteczniejsze zespoły zajmujące się komunikacją marketingową są popieranie przez osoby zarządzające firmą. 83 proc. ankietowanych z grupy high performers deklaruje, że zarządy w ich firmach są w pełni zaangażowanie we wspieranie strategii marketingowej. Dla porównania, w firmach osiągających słabsze wyniki od średniego podobnego zdania jest mniej niż 1/3 menedżerów. Nie powinno zaskakiwać, że wsparcie zarządu pomaga zwiększać wagę planowanych wydatków na marketing, co w rezultacie podnosi skuteczność działań w tym obszarze i przekłada się na rezultaty biznesowe.

::

Fot.Fotolia.com/darkovujic

Pobierz pełen raport z badania

Zobacz inne polecane artykuły

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Magazyn / Aktualności

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?
Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Marketing afiliacyjny, jako rodzaj działań marketingowych online, powinna znać każda duża i średnia firma, prowadząca aktywną sprzedaż w sieci. Stwarza on optymalne warunki do promocji produktów i usług, zapewniając jednocześnie dodatkowe korzyści, wynikające ze współpracy z siecią afiliacyjną. Choć zainteresowanie nim stale wzrasta, wciąż nie wszyscy mają świadomość istnienia tego rozwiązania i nie dla wszystkich jest ono zrozumiałe. Czym zatem jest afiliacja i kto powinien z niej skorzystać?