Polska powinna zawalczyć o startupowców (raport)

 Polska powinna zawalczyć o startupowców (raport)

Brief.pl / Aktualności

Polska potrzebuje strategii przyciągania technologicznych talentów – apeluje Fundacja Startup Poland, publikując analizę programów wizowych dla startupów działających na świecie. Polska zostaje w tyle, co w kontekście zbyt małej podaży specjalistów na rynku może stać się kluczową barierą dla rozwoju firm technologicznych w kraju.

-

Fundacja Startup Poland zbadała trend przyciągania technologicznych talentów i – w oparciu o analizę 16 działających na świecie programów wizowych dla przedsiębiorców innowacyjnych zawartą w opublikowanym dokumencie “Polityki wizowe dla startupów”, zachęca do otwarcia nowego rozdziału w dyskusji nt. polskiej strategii przyciągania talentów.

Deficyt

 

Popyt na specjalistów m.in. programistów, analityków lub marketerów internetowych przewyższa podaż nie tylko w Polsce, ale również w większości krajów zachodnich. W ciągu najbliższych lat ten deficyt będzie się zwiększać. Nic dziwnego, że coraz wyraźniej widać próbę poszukiwania przez kraje na całym świecie zachęt dla innowacyjnych firm technologicznych do zakładania działalności na ich terytorium oraz przyciągania utalentowanych kadr.

– Na niektóre specjalistyczne stanowiska związane z programowaniem szukamy pracowników nawet przez kilka miesięcy. Aplikują do nas pracownicy z Ukrainy, Turcji, a nawet Brazylii, Indii czy Sri Lanki. Nie jesteśmy jednak w stanie każdorazowo inwestować czas w analizę procedur zatrudniania obcokrajowców z każdego z tych krajów. Spójna polityka dotycząca sprowadzania specjalistów spoza UE pomogłaby lokalnym firmom szybciej się rozwijać - podkreśla Borys Musielak z Samba TV.

 

Międzynarodowy potencjał

 

Według raportu European Startup Monitor w Polsce 95,4 proc. pracowników i 94,9 proc. założycieli startupów to rodzimi obywatele. Jest to wysoki wynik, w porównaniu do pozostałych przedstawionych w rapocie krajów UE, gdzie już 12 proc. założycieli i kolejno 32 proc. pracowników pochodzi z krajów innych niż kraj założycielski.

Patrząc na wyniki można wywnioskować, że pluralizm kulturowy generuje o wiele większy potencjał innowacyjności i produktywności. Startupowe stolice Europy, takie jak Londyn i Berlin, mają najwięcej międzynarodowych pracowników. We Francji rząd uruchomił w 2015 roku specjalny program French Tech Ticket, by przyciągnąć zagranicznych przedsiębiorców pragnących stworzyć lub rozwinąć swój startup w Paryżu – mówi CEO Startup Poland, Eliza Kruczkowska.

– Specjalistów chętnych do pracy w naszym kraju nie brakuje. Zainteresowanie Polską obserwujemy zwłaszcza ze strony ukraińskich inżynierów. W pierwszych projektach przyciągających talenty do Polski prym wiodą rozwiązania z obszaru SAAS, bezpieczeństwa cybernetycznego i life science. Mamy już zidentyfikowane ośrodki chętnych do przyjazdu inżynierów i startupowców, teraz pilną potrzebą jest kompleksowa legislacja – mówi Maciej Sadowski, prezes Startup Hub Poland, organizacji przyciągającej projekty high-tech do Polski.

 

Ułatwienie dla startupowców

 

W ciągu pięciu ostatnich lat na świecie powstało 10 programów wizowych dla przedsiębiorców, a cztery kraje (Litwa, Słowacja, Estonia i Izrael) ogłosiły plany stworzenia specjalnych wiz dla startupów w 2017 roku.

– Polityki skierowane do przedsiębiorców i startupów są często niezwykle atrakcyjne. Niektóre kraje – jak Chile – wykorzystują je jako zachęty dla swoich obywateli, absolwentów najlepszych światowych uczelni, oferując specjalne dofinansowanie. Francuzi co pół roku przyjmują 50 założycieli startupów i ich małe zespoły oferując mentoring, szybką ścieżkę wizową i 25 000 EUR dla każdego członka. To odpowiedzi na prognozy Komisji Europejskiej, według których do 2020 roku liczba nieobsadzonych miejsc pracy w branży ICT ma wynieść 800 tysięcy – mówi Magdalena Beauchamp ze Startup Poland, współautorka opracowania.

 

::

 

Foto: Fotolia/denisismagilov

 

Zobacz inne polecane artykuły

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

Wychowaj sobie konsumenta

Magazyn / Aktualności

Wychowaj sobie konsumenta
Wychowaj sobie konsumenta

Jak zbudować pozycję eksperta w umysłach konsumentów? Jak uskutecznić proces generowania leadów i wzbudzić zainteresowanie marką? W strategii content marketingowej warto znaleźć miejsce na white paper, czyli...? Mowa o użytecznej treści z górnej półki.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.