Polska powinna zawalczyć o startupowców (raport)

 Polska powinna zawalczyć o startupowców (raport)

Brief.pl / Aktualności

Polska potrzebuje strategii przyciągania technologicznych talentów – apeluje Fundacja Startup Poland, publikując analizę programów wizowych dla startupów działających na świecie. Polska zostaje w tyle, co w kontekście zbyt małej podaży specjalistów na rynku może stać się kluczową barierą dla rozwoju firm technologicznych w kraju.

-

Fundacja Startup Poland zbadała trend przyciągania technologicznych talentów i – w oparciu o analizę 16 działających na świecie programów wizowych dla przedsiębiorców innowacyjnych zawartą w opublikowanym dokumencie “Polityki wizowe dla startupów”, zachęca do otwarcia nowego rozdziału w dyskusji nt. polskiej strategii przyciągania talentów.

Deficyt

 

Popyt na specjalistów m.in. programistów, analityków lub marketerów internetowych przewyższa podaż nie tylko w Polsce, ale również w większości krajów zachodnich. W ciągu najbliższych lat ten deficyt będzie się zwiększać. Nic dziwnego, że coraz wyraźniej widać próbę poszukiwania przez kraje na całym świecie zachęt dla innowacyjnych firm technologicznych do zakładania działalności na ich terytorium oraz przyciągania utalentowanych kadr.

– Na niektóre specjalistyczne stanowiska związane z programowaniem szukamy pracowników nawet przez kilka miesięcy. Aplikują do nas pracownicy z Ukrainy, Turcji, a nawet Brazylii, Indii czy Sri Lanki. Nie jesteśmy jednak w stanie każdorazowo inwestować czas w analizę procedur zatrudniania obcokrajowców z każdego z tych krajów. Spójna polityka dotycząca sprowadzania specjalistów spoza UE pomogłaby lokalnym firmom szybciej się rozwijać - podkreśla Borys Musielak z Samba TV.

 

Międzynarodowy potencjał

 

Według raportu European Startup Monitor w Polsce 95,4 proc. pracowników i 94,9 proc. założycieli startupów to rodzimi obywatele. Jest to wysoki wynik, w porównaniu do pozostałych przedstawionych w rapocie krajów UE, gdzie już 12 proc. założycieli i kolejno 32 proc. pracowników pochodzi z krajów innych niż kraj założycielski.

Patrząc na wyniki można wywnioskować, że pluralizm kulturowy generuje o wiele większy potencjał innowacyjności i produktywności. Startupowe stolice Europy, takie jak Londyn i Berlin, mają najwięcej międzynarodowych pracowników. We Francji rząd uruchomił w 2015 roku specjalny program French Tech Ticket, by przyciągnąć zagranicznych przedsiębiorców pragnących stworzyć lub rozwinąć swój startup w Paryżu – mówi CEO Startup Poland, Eliza Kruczkowska.

– Specjalistów chętnych do pracy w naszym kraju nie brakuje. Zainteresowanie Polską obserwujemy zwłaszcza ze strony ukraińskich inżynierów. W pierwszych projektach przyciągających talenty do Polski prym wiodą rozwiązania z obszaru SAAS, bezpieczeństwa cybernetycznego i life science. Mamy już zidentyfikowane ośrodki chętnych do przyjazdu inżynierów i startupowców, teraz pilną potrzebą jest kompleksowa legislacja – mówi Maciej Sadowski, prezes Startup Hub Poland, organizacji przyciągającej projekty high-tech do Polski.

 

Ułatwienie dla startupowców

 

W ciągu pięciu ostatnich lat na świecie powstało 10 programów wizowych dla przedsiębiorców, a cztery kraje (Litwa, Słowacja, Estonia i Izrael) ogłosiły plany stworzenia specjalnych wiz dla startupów w 2017 roku.

– Polityki skierowane do przedsiębiorców i startupów są często niezwykle atrakcyjne. Niektóre kraje – jak Chile – wykorzystują je jako zachęty dla swoich obywateli, absolwentów najlepszych światowych uczelni, oferując specjalne dofinansowanie. Francuzi co pół roku przyjmują 50 założycieli startupów i ich małe zespoły oferując mentoring, szybką ścieżkę wizową i 25 000 EUR dla każdego członka. To odpowiedzi na prognozy Komisji Europejskiej, według których do 2020 roku liczba nieobsadzonych miejsc pracy w branży ICT ma wynieść 800 tysięcy – mówi Magdalena Beauchamp ze Startup Poland, współautorka opracowania.

 

::

 

Foto: Fotolia/denisismagilov

 

Zobacz inne polecane artykuły

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?

Brief.pl / Aktualności

Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?
Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?

W dzisiejszych czasach bardzo popularna jest strategia promocji, wchodząc do sklepu jesteśmy z każdej półki atakowani promocjami cenowymi. Okazuje się jednak, że promocje w dłuższej perspektywie przynoszą pyrrusowe zwycięstwa. W co zatem warto zainwestować, co jest driverem zakupowym, którym kieruje się coraz więcej klientów?

Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków

Brief.pl / Aktualności

Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków
Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków

Rozwój technologiczny, który z roku na rok nabiera tempa, coraz bardziej wpływa na życie każdego z nas. Zgodnie z tegorocznym raportem firmy doradczej Deloitte „TMT Predictions” na progu kolejnej rewolucji stoi telekomunikacja, której napędem będą m.in. sieć piątej generacji (5G), beacony oraz technologie biometryczne. Polska w tych aspektach już dziś nie ustępuje rynkom światowym. Jak wynika z badania Deloitte aż 57 proc. dorosłych użytkowników telefonów komórkowych w Polsce korzysta już z 4G/LTE, a 31 proc. nieposiadających takiej usługi w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy chce z niej skorzystać. Beneficjentem kolejnej fali zmian w telekomunikacji będą też polskie firmy technologiczne, specjalizujące się w świadczeniu obsługi IT-as-a-service i działające na rynku beaconów.