Nowoczesne technologie mobilne w dużych firmach [Raport]

Nowoczesne technologie mobilne w dużych firmach [Raport]

Brief.pl / Wiedza

Zaledwie połowa badanych radzi sobie z zabezpieczeniem urządzeń mobilnych swoich pracowników. Bardziej optymistyczni w tym obszarze są prezesi firm w przeciwieństwie do kierowników IT, którzy jednocześnie częściej twierdzą, że mobilność jest zagrożeniem. To tylko niektóre z głównych wniosków kolejnej części raportu Orange Insights, przygotowanego przez Orange Polska. Jego przedmiotem jest podejście dużych przedsiębiorstw do wdrażania rozwiązań bezpieczeństwa i nowoczesnych technologii. Ankietowani odpowiedzieli na pytania dotyczące korzystania z urządzeń i aplikacji mobilnych w firmie, w tym także z poczty e-mail oraz cloud computingu

-

Według wyników raportu aż 81 proc. badanych uważa, że systemy informatyczne są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa. We współczesnych przedsiębiorstwach pracownicy, klienci i partnerzy biznesowi oczekują stałego i bezproblemowego dostępu do informacji oraz aplikacji, z każdego miejsca i o każdej porze. Wyniki badania Orange Insights pokazują, że przedsiębiorstwa, mimo świadomości dużej roli rozwiązań mobilnych i nowoczesnych technologii, wciąż w niewystarczającym stopniu dbają o zapewnienie bezpieczeństwa informacji, które przepływają przez urządzenia i aplikacje mobilne.

Poczta e-mail

Elektroniczna poczta to bez wątpienia jedno z najważniejszych narzędzi pracy w każdej firmie. Poczta jest wykorzystywana do komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, i coraz częściej pełni rolę głównego kanału pozyskiwania i przekazywania informacji. Co równie ważne, można ją obsługiwać przez różne urządzenia z dostępem do internetu – jest ona instalowana na urządzeniach służbowych, czyli laptopach i smartfonach. Właśnie dlatego poczta e-mail stała się jednym z głównych celów ataków cyberprzestępców.

Z danych raportu Orange Insights wynika, że zaledwie połowa badanych radzi sobie z zabezpieczeniem urządzeń mobilnych swoich pracowników. Bardziej optymistyczni w tym obszarze są prezesi firm w przeciwieństwie do kierowników IT, którzy jednocześnie częściej twierdzą, że mobilność to zagrożenie. Niestety 24 proc. przedsiębiorstw ma w tym zakresie duże problemy, które najczęściej są związane z brakiem polityki korzystania z urządzeń mobilnych. Większość, bo aż 63 proc. uczestniczących w badaniu, przedstawia, że ich pracownicy korzystają ze służbowych telefonów do obsługi prywatnej poczty. Co równie istotne, prawie połowa z nich (42 proc.) korzysta z prywatnych telefonów do obsługi tej firmowej. Wśród badanych branż, firmy usługowe najczęściej pozwalają na korzystanie zarówno ze służbowej poczty na prywatnym urządzeniu, jak i z prywatnej poczty na urządzeniu firmowym.

Cloud Computing, czyli rozwiązania w chmurze

Korzystanie z chmury obliczeniowej przez polskie przedsiębiorstwa staje się coraz popularniejszą praktyką. To elastyczne narzędzie, które umożliwia użytkownikowi zapis danych na zdalnym serwerze, jest metodą na obniżenie kosztów związanych z infrastrukturą IT w firmie. Dane ulokowane na zewnętrznych serwerach, pozwalają ograniczyć wydatki na dział informatyczny, a także zmniejszyć koszty związane z zakupem energii elektrycznej pobieranej przez tradycyjne serwery znajdujące się w budynku firmy. Według wyników badania Orange Insights, aż 46 proc. badanych korzysta z rozwiązań w chmurze i większość potwierdza, że ta usługa jest sposobem na optymalizację kosztów. Ponadto co trzecie przedsiębiorstwo, głównie z obszaru handlu i usług, zamierza zwiększyć korzystanie z wirtualnego narzędzia. Niemniej jednak prawie połowa (44 proc.), uważa, że usługa cloud computing stanowi także zagrożenie dla bezpieczeństwa IT, lecz w znacznej części są to odpowiedzi firm, które z niej nie korzystają.

Zarządzanie bezpieczeństwem IT

W kontekście zarządzania bezpieczeństwem IT przedstawiciele dużych firm wskazywali, że podstawową i najistotniejszą metodą budowania świadomości w zakresie ochrony informacji jest bieżące komunikowanie o zagrożeniach i zdarzeniach (aż 73%). Kolejnymi najczęściej stosowanymi sposobami (po 61 proc. odpowiedzi) są szkolenia dla pracowników oraz spisane procedury zachowań w sytuacji zagrożenia.

Badani, pytani o odpowiedzialność swoich pracowników w zakresie dbania o bezpieczeństwo informatyczne, w większości wypowiadali się pozytywnie. 64 proc. z nich twierdzi, że pracownicy ich firm zachowują się odpowiedzialnie korzystając z systemów IT i dostępu do informacji (70 proc.). Kierownicy IT w przeciwieństwie do prezesów zachowują w tym temacie większą ostrożność.

W 61 proc. badanych firm za bezpieczeństwo informatyczne odpowiadają wyspecjalizowane struktury bądź zewnętrzni dostawcy. W branży usług dominują specjalne zespoły, natomiast w handlu najczęściej za bezpieczeństwo IT odpowiada dedykowany pracownik.

Finansowanie bezpieczeństwa IT i rozwiązań mobilnych

Duże przedsiębiorstwa, mimo świadomości zagrożeń jakie niesie za sobą brak zabezpieczenia urządzeń mobilnych i systemów IT, często nie mogą przeznaczyć na ten cel odpowiedniego budżetu. Tylko co trzecia firma deklaruje, że ma możliwość sfinansowania wszystkich potrzeb związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa informatycznego. Niemniej jednak ponad połowa badanych, w tym większość dyrektorów finansowych (56 proc.) i kierowników IT (52 proc.), uważa, że ich budżet jest elastyczny, co oznacza, że w razie potrzeby, będą w stanie go zwiększyć na sfinansowanie potrzebnych działań. Prezesi rzadziej jednak zgadzają się z tą opinią (zaledwie 35 proc.) i jednocześnie aż 44 proc. z nich twierdzi, że nie ma w planach zwiększenia budżetu.

Firmy działające w obszarze usług, w porównaniu do innych branż, znacznie częściej planują pomnożenie swoich wydatków na bezpieczeństwo IT, ale też twierdzą, że ich budżet jest bardziej elastyczny dla takich działań. Jednak, w konfrontacji z sektorem produkcji i handlu, firmy usługowe rzadziej potwierdzają (32 proc.), że są w stanie sfinansować wszystkie swoje potrzeby.

orange insight

::

Fot.Fotolia.com/ra2 studio

Tagi:

mobile

Zobacz inne polecane artykuły

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

Wychowaj sobie konsumenta

Magazyn / Aktualności

Wychowaj sobie konsumenta
Wychowaj sobie konsumenta

Jak zbudować pozycję eksperta w umysłach konsumentów? Jak uskutecznić proces generowania leadów i wzbudzić zainteresowanie marką? W strategii content marketingowej warto znaleźć miejsce na white paper, czyli...? Mowa o użytecznej treści z górnej półki.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.