Produkt lokalny czy globalny?

Produkt lokalny czy globalny?

Brief.pl / Wiedza

Jak wynika z badania Global Brand–Origin, przeprowadzonego przez firmę Nielsen, ok. 75 proc. konsumentów uważa kraj pochodzenia danego produktu za jeden z najważniejszych czynników wpływających na decyzję o zakupie artykułu. Kwestia pochodzenia często wyprzedza takie przyczyny, jak cena, funkcjonalność czy jakość.

-

Badanie przeprowadzono w 61 krajach, gdzie o 40 kategorii zapytano ponad 30 tys. respondentów. Zdaniem ankietowanych z Europy jak i dwóch Ameryk, pochodzenie marki jest mniej istotne niż pozostałe czynniki wpływające na wybór (średnio zdaniem 35 proc. respondentów z Europy, 32 proc. z Ameryki Północnej i 31 proc. z Ameryki Łacińskiej). Odmienną opinię mieli konsumenci z regionu Azji i Pacyfiku oraz Afryki i Bliskiego Wschodu – tu odpowiednio 33 proc. oraz 32 proc. uznało, że kraj pochodzenia jest ważniejszy od pozostałych czynników.

Nielsen sprawdził również jakie są powody, dla których statystyczny konsument preferuje marki lokalne lub globalne. Wśród najważniejszych czynników motywujących do zakupu zależnie od pochodzenia marki respondenci wskazywali kolejno lepszą cenę (42 proc. w przypadku marki globalnej, 43 proc. w przypadku lokalnej), pozytywne doświadczenia związane z marką (32 proc. marki globalne, 28 proc. lokalne), bezpieczny sposób przetworzenia produktu i jego skład (31 proc. do 28 proc.), korzyści związane z zakupem (31 proc. do 25 proc.) oraz promocje (26 proc. do 24 proc.).

Nie powinno być zaskoczeniem, że jedyny czynnik, którego wpływ na zakup globalnych lub lokalnych marek różni się znacząco, to duma narodowa. Logiczne jest bowiem, że duma narodowa to najistotniejsze kryterium wyboru dla lokalnych produktów. Średnio zdaniem co piątego respondenta jest to najważniejszy czynnik wpływający na zakup artykułów lokalnych. Najwyższy sentyment przejawiają mieszkańcy Afryki i Bliskiego Wschodu (25 proc.), Azji i Pacyfiku (24 proc.) oraz Ameryki Łacińskiej (21 proc.).

Lokalne marki podbijają rynki spożywcze

Konsumenci preferują lokalne marki przy wyborze świeżych produktów. Większość ankietowanych, kupujących produkty z danej kategorii, częściej wybiera marki lokalne kupując warzywa, mięso, owoce, owoce morza oraz jogurty. Podobnie rzecz ma się w przypadku pakowanych produktów spożywczych, takich jak lody, płatki śniadaniowe czy warzywa w puszkach.
Z drugiej strony, wśród produktów higieny osobistej i kosmetyków globalne marki są bezkonkurencyjne. Respondenci wybierają je kupując m.in. maszynki do golenia, szampony i odżywki, kosmetyki oraz dezodoranty. Podobnie rzecz ma się w przypadku past do zębów, mydeł do rąk i ciała oraz balsamów.

Polscy konsumenci

Odpowiedzi polskich respondentów nie różnią się od statystycznej percepcji marek lokalnych i globalnych. Podobnie jak statystyczny Europejczyk, kupując lokalne marki chcemy wspierać lokalnych producentów, a tym samym gospodarkę naszego kraju. Wśród marek globalnych szukamy zaś innowacyjności.

Zobacz inne polecane artykuły

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Brief.pl / Wiedza

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku
5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Algorytmy wyszukiwarki Google aktualizowane są nawet kilkaset razy w ciągu roku. Nic więc dziwnego, że nadążenie za zmianami bywa trudne, nawet dla dobrego specjalisty SEO, a to, co sprawdzało się jeszcze pół roku temu, obecnie może być traktowane co najwyżej jako mit. Przekonaj się, jakie działania pozycjonujące mają sens na dziś, a które lepiej odpuścić.

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Brief.pl / Aktualności

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar
Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Zbierają dane o użytkownikach sieci w 187 państwach, a ich autorska platforma DMP – OnAudience.com - przetwarza już ponad 3 mld profili internautów. Pokornie przyznają, że nie monitorują jeszcze aktywności sieciowej mieszkańców San Escobar, ale i tu obiecują rychłą poprawę. Warszawska spółka Cloud Technologies swój biznes zaczynała jako start-up w garażu, dziś po 6 latach działalności ma pozycję polskiego lidera analityki Big Data, posiadającego największą hurtownię danych w Europie. W tym roku spółka planuje opuścić NewConnect na rzecz głównego parkietu GPW.