Produkt lokalny czy globalny?

Produkt lokalny czy globalny?

Brief.pl / Wiedza

Jak wynika z badania Global Brand–Origin, przeprowadzonego przez firmę Nielsen, ok. 75 proc. konsumentów uważa kraj pochodzenia danego produktu za jeden z najważniejszych czynników wpływających na decyzję o zakupie artykułu. Kwestia pochodzenia często wyprzedza takie przyczyny, jak cena, funkcjonalność czy jakość.

-

Badanie przeprowadzono w 61 krajach, gdzie o 40 kategorii zapytano ponad 30 tys. respondentów. Zdaniem ankietowanych z Europy jak i dwóch Ameryk, pochodzenie marki jest mniej istotne niż pozostałe czynniki wpływające na wybór (średnio zdaniem 35 proc. respondentów z Europy, 32 proc. z Ameryki Północnej i 31 proc. z Ameryki Łacińskiej). Odmienną opinię mieli konsumenci z regionu Azji i Pacyfiku oraz Afryki i Bliskiego Wschodu – tu odpowiednio 33 proc. oraz 32 proc. uznało, że kraj pochodzenia jest ważniejszy od pozostałych czynników.

Nielsen sprawdził również jakie są powody, dla których statystyczny konsument preferuje marki lokalne lub globalne. Wśród najważniejszych czynników motywujących do zakupu zależnie od pochodzenia marki respondenci wskazywali kolejno lepszą cenę (42 proc. w przypadku marki globalnej, 43 proc. w przypadku lokalnej), pozytywne doświadczenia związane z marką (32 proc. marki globalne, 28 proc. lokalne), bezpieczny sposób przetworzenia produktu i jego skład (31 proc. do 28 proc.), korzyści związane z zakupem (31 proc. do 25 proc.) oraz promocje (26 proc. do 24 proc.).

Nie powinno być zaskoczeniem, że jedyny czynnik, którego wpływ na zakup globalnych lub lokalnych marek różni się znacząco, to duma narodowa. Logiczne jest bowiem, że duma narodowa to najistotniejsze kryterium wyboru dla lokalnych produktów. Średnio zdaniem co piątego respondenta jest to najważniejszy czynnik wpływający na zakup artykułów lokalnych. Najwyższy sentyment przejawiają mieszkańcy Afryki i Bliskiego Wschodu (25 proc.), Azji i Pacyfiku (24 proc.) oraz Ameryki Łacińskiej (21 proc.).

Lokalne marki podbijają rynki spożywcze

Konsumenci preferują lokalne marki przy wyborze świeżych produktów. Większość ankietowanych, kupujących produkty z danej kategorii, częściej wybiera marki lokalne kupując warzywa, mięso, owoce, owoce morza oraz jogurty. Podobnie rzecz ma się w przypadku pakowanych produktów spożywczych, takich jak lody, płatki śniadaniowe czy warzywa w puszkach.
Z drugiej strony, wśród produktów higieny osobistej i kosmetyków globalne marki są bezkonkurencyjne. Respondenci wybierają je kupując m.in. maszynki do golenia, szampony i odżywki, kosmetyki oraz dezodoranty. Podobnie rzecz ma się w przypadku past do zębów, mydeł do rąk i ciała oraz balsamów.

Polscy konsumenci

Odpowiedzi polskich respondentów nie różnią się od statystycznej percepcji marek lokalnych i globalnych. Podobnie jak statystyczny Europejczyk, kupując lokalne marki chcemy wspierać lokalnych producentów, a tym samym gospodarkę naszego kraju. Wśród marek globalnych szukamy zaś innowacyjności.

Zobacz inne polecane artykuły

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

Wychowaj sobie konsumenta

Magazyn / Aktualności

Wychowaj sobie konsumenta
Wychowaj sobie konsumenta

Jak zbudować pozycję eksperta w umysłach konsumentów? Jak uskutecznić proces generowania leadów i wzbudzić zainteresowanie marką? W strategii content marketingowej warto znaleźć miejsce na white paper, czyli...? Mowa o użytecznej treści z górnej półki.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.