Produkt lokalny czy globalny?

Produkt lokalny czy globalny?

Brief.pl / Wiedza

Jak wynika z badania Global Brand–Origin, przeprowadzonego przez firmę Nielsen, ok. 75 proc. konsumentów uważa kraj pochodzenia danego produktu za jeden z najważniejszych czynników wpływających na decyzję o zakupie artykułu. Kwestia pochodzenia często wyprzedza takie przyczyny, jak cena, funkcjonalność czy jakość.

-

Badanie przeprowadzono w 61 krajach, gdzie o 40 kategorii zapytano ponad 30 tys. respondentów. Zdaniem ankietowanych z Europy jak i dwóch Ameryk, pochodzenie marki jest mniej istotne niż pozostałe czynniki wpływające na wybór (średnio zdaniem 35 proc. respondentów z Europy, 32 proc. z Ameryki Północnej i 31 proc. z Ameryki Łacińskiej). Odmienną opinię mieli konsumenci z regionu Azji i Pacyfiku oraz Afryki i Bliskiego Wschodu – tu odpowiednio 33 proc. oraz 32 proc. uznało, że kraj pochodzenia jest ważniejszy od pozostałych czynników.

Nielsen sprawdził również jakie są powody, dla których statystyczny konsument preferuje marki lokalne lub globalne. Wśród najważniejszych czynników motywujących do zakupu zależnie od pochodzenia marki respondenci wskazywali kolejno lepszą cenę (42 proc. w przypadku marki globalnej, 43 proc. w przypadku lokalnej), pozytywne doświadczenia związane z marką (32 proc. marki globalne, 28 proc. lokalne), bezpieczny sposób przetworzenia produktu i jego skład (31 proc. do 28 proc.), korzyści związane z zakupem (31 proc. do 25 proc.) oraz promocje (26 proc. do 24 proc.).

Nie powinno być zaskoczeniem, że jedyny czynnik, którego wpływ na zakup globalnych lub lokalnych marek różni się znacząco, to duma narodowa. Logiczne jest bowiem, że duma narodowa to najistotniejsze kryterium wyboru dla lokalnych produktów. Średnio zdaniem co piątego respondenta jest to najważniejszy czynnik wpływający na zakup artykułów lokalnych. Najwyższy sentyment przejawiają mieszkańcy Afryki i Bliskiego Wschodu (25 proc.), Azji i Pacyfiku (24 proc.) oraz Ameryki Łacińskiej (21 proc.).

Lokalne marki podbijają rynki spożywcze

Konsumenci preferują lokalne marki przy wyborze świeżych produktów. Większość ankietowanych, kupujących produkty z danej kategorii, częściej wybiera marki lokalne kupując warzywa, mięso, owoce, owoce morza oraz jogurty. Podobnie rzecz ma się w przypadku pakowanych produktów spożywczych, takich jak lody, płatki śniadaniowe czy warzywa w puszkach.
Z drugiej strony, wśród produktów higieny osobistej i kosmetyków globalne marki są bezkonkurencyjne. Respondenci wybierają je kupując m.in. maszynki do golenia, szampony i odżywki, kosmetyki oraz dezodoranty. Podobnie rzecz ma się w przypadku past do zębów, mydeł do rąk i ciała oraz balsamów.

Polscy konsumenci

Odpowiedzi polskich respondentów nie różnią się od statystycznej percepcji marek lokalnych i globalnych. Podobnie jak statystyczny Europejczyk, kupując lokalne marki chcemy wspierać lokalnych producentów, a tym samym gospodarkę naszego kraju. Wśród marek globalnych szukamy zaś innowacyjności.

Zobacz inne polecane artykuły

GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!

Brief.pl / Aktualności

GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!
GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!

Już w ten czwartek o godzinie 14.30 na Facebooku Business in Brief rusza transmisja live z wyjątkowego wydarzenia, jakie przygotowaliśmy dla Was wspólnie z partnerami. Jeśli spodziewacie się nudnych prezentacji, przydługich paneli, straconego czasu... pozwólcie, że Was zaskoczymy.

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Brief.pl / Aktualności

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster
YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Z każdym rokiem rośnie rola treści wideo, co przekłada się na wzrost popularności YouTuberów. Potencjał ten dostrzegają firmy, stawiając na współpracę z Vlogerami. Których z nich ma największy potencjał reklamowy? W analizie przygotowanej przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” podsumowano obecność medialną 100 najpopularniejszych pod względem liczby subskrybentów polskich YouTuberów. Raport dotyczy 2016 roku.

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Brief.pl / Aktualności

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości
5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Długie, mroźne miesiące zimy dają się nam we znaki, rozbudzając tym samym pragnienie zmiany, zieleni i kolorów. Tak też powinny wyglądać newslettery – świeżo i słonecznie. Marketerzy, jako ci, którzy zawsze podążają nie tylko za panującymi w branży trendami, ale także za potrzebami odbiorców, powinni włączyć do komunikacji te elementy, których odbiorcy w tym okresie szczególnie łakną.