Produkt lokalny czy globalny?

Produkt lokalny czy globalny?

Brief.pl / Wiedza

Jak wynika z badania Global Brand–Origin, przeprowadzonego przez firmę Nielsen, ok. 75 proc. konsumentów uważa kraj pochodzenia danego produktu za jeden z najważniejszych czynników wpływających na decyzję o zakupie artykułu. Kwestia pochodzenia często wyprzedza takie przyczyny, jak cena, funkcjonalność czy jakość.

-

Badanie przeprowadzono w 61 krajach, gdzie o 40 kategorii zapytano ponad 30 tys. respondentów. Zdaniem ankietowanych z Europy jak i dwóch Ameryk, pochodzenie marki jest mniej istotne niż pozostałe czynniki wpływające na wybór (średnio zdaniem 35 proc. respondentów z Europy, 32 proc. z Ameryki Północnej i 31 proc. z Ameryki Łacińskiej). Odmienną opinię mieli konsumenci z regionu Azji i Pacyfiku oraz Afryki i Bliskiego Wschodu – tu odpowiednio 33 proc. oraz 32 proc. uznało, że kraj pochodzenia jest ważniejszy od pozostałych czynników.

Nielsen sprawdził również jakie są powody, dla których statystyczny konsument preferuje marki lokalne lub globalne. Wśród najważniejszych czynników motywujących do zakupu zależnie od pochodzenia marki respondenci wskazywali kolejno lepszą cenę (42 proc. w przypadku marki globalnej, 43 proc. w przypadku lokalnej), pozytywne doświadczenia związane z marką (32 proc. marki globalne, 28 proc. lokalne), bezpieczny sposób przetworzenia produktu i jego skład (31 proc. do 28 proc.), korzyści związane z zakupem (31 proc. do 25 proc.) oraz promocje (26 proc. do 24 proc.).

Nie powinno być zaskoczeniem, że jedyny czynnik, którego wpływ na zakup globalnych lub lokalnych marek różni się znacząco, to duma narodowa. Logiczne jest bowiem, że duma narodowa to najistotniejsze kryterium wyboru dla lokalnych produktów. Średnio zdaniem co piątego respondenta jest to najważniejszy czynnik wpływający na zakup artykułów lokalnych. Najwyższy sentyment przejawiają mieszkańcy Afryki i Bliskiego Wschodu (25 proc.), Azji i Pacyfiku (24 proc.) oraz Ameryki Łacińskiej (21 proc.).

Lokalne marki podbijają rynki spożywcze

Konsumenci preferują lokalne marki przy wyborze świeżych produktów. Większość ankietowanych, kupujących produkty z danej kategorii, częściej wybiera marki lokalne kupując warzywa, mięso, owoce, owoce morza oraz jogurty. Podobnie rzecz ma się w przypadku pakowanych produktów spożywczych, takich jak lody, płatki śniadaniowe czy warzywa w puszkach.
Z drugiej strony, wśród produktów higieny osobistej i kosmetyków globalne marki są bezkonkurencyjne. Respondenci wybierają je kupując m.in. maszynki do golenia, szampony i odżywki, kosmetyki oraz dezodoranty. Podobnie rzecz ma się w przypadku past do zębów, mydeł do rąk i ciała oraz balsamów.

Polscy konsumenci

Odpowiedzi polskich respondentów nie różnią się od statystycznej percepcji marek lokalnych i globalnych. Podobnie jak statystyczny Europejczyk, kupując lokalne marki chcemy wspierać lokalnych producentów, a tym samym gospodarkę naszego kraju. Wśród marek globalnych szukamy zaś innowacyjności.

Zobacz inne polecane artykuły

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Magazyn / Aktualności

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?
Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Marketing afiliacyjny, jako rodzaj działań marketingowych online, powinna znać każda duża i średnia firma, prowadząca aktywną sprzedaż w sieci. Stwarza on optymalne warunki do promocji produktów i usług, zapewniając jednocześnie dodatkowe korzyści, wynikające ze współpracy z siecią afiliacyjną. Choć zainteresowanie nim stale wzrasta, wciąż nie wszyscy mają świadomość istnienia tego rozwiązania i nie dla wszystkich jest ono zrozumiałe. Czym zatem jest afiliacja i kto powinien z niej skorzystać?