wp - grudzien 2016

Jaki hosting wybrać? Czyli 7 rzeczy, które powinieneś wiedzieć o hostingu

Jaki hosting wybrać? Czyli 7 rzeczy, które powinieneś wiedzieć o hostingu

Brief.pl / Wiedza

Własna domena i hosting to niezbędne elementy, by strona internetowa mogła zaistnieć w sieci. Wybór dostawcy hostingu i jego rodzaju bywa sprawia często sporo trudności. Przed podpisaniem umowy warto więc co nieco zgłębić temat, bo od hostingu zależą koszty i niezawodność działania strony. Oto 7 rzeczy, które trzeba wiedzieć o hostingu.

-

Hostig to inaczej miejsce na serwerze zewnętrznym, gdzie znajduje się strona internetowa. Dostawca hostingu udostępnia przestrzeń dyskową, na której przechowywane są dane ze strony internetowej, czyli pliki CSS, HTML, CMS i towarzyszące im różne skrypty. Przestrzeń dyskowa znajduje się na serwerach, które przez całą dobę są podłączone do internetu. Dzięki temu strona jest nie tylko widoczna dla użytkowników, dla też działa w sposób, który umożliwia korzystanie z jej wszystkich funkcji. Może to być np.: oglądanie filmów i zdjęć, czytanie artykułów, zamieszczanie komentarzy, prowadzenie blogów, dokonywanie zakupów. - Dla stron komercyjnych, które nastawione są np.: na sprzedaż w sieci bezawaryjne działanie strony to podstawa działalności i osiągania zysków. Hostingu nie powinny jednak ignorować nawet małe strony, bo samo ich uruchomienie zakłada, że ich właścicielom zależy na prezentowaniu ich treści szerszej publiczności. Blogi o różnej tematyce zabiegają równie prężnie o reklamodawców i czytelników, jak profesjonalne media, więc i dla nich pytanie: „jaki hosting stron wybrać?” nabiera kluczowego znaczenia – mówi Marek Panek z firmy LH.pl.

Hosting dzielony

Ten rodzaj usługi zakłada, że jeden serwer, przestrzeń dyskowa i transmisja danych są dzielone na wielu klientów. Jego zaletą jest niewielki koszt. Wadą zależność od ruchu na stronie sąsiadów. Gdy jedna ze stron podpiętych do dzielonego serwera zanotuje sporą liczbę odwiedzin, na pozostałych mogą pojawić się problemy z dostępnością, szybkością ładowania danych czy wyświetlania plików graficznych lub filmów.

Hosting dedykowany

Ten rodzaj usługi polecany jest zwłaszcza stronom o dużej liczbie użytkowników, z wieloma plikami graficznymi, filmami. Własny serwer daje jej pełną niezależność, a wszystkie jego zasoby, czyli przestrzeń dyskowa, oprogramowanie są wyłącznie do dyspozycji jednego klienta. Koszt takiego hostingu jest jednak sporo droższy niż w przypadku hostingu dzielonego.

Przestrzeń dyskowa i transmisja danych

Przestrzeń dyskowa z reguły podlega ograniczeniom. Warto więc zorientować się, ile miejsca będą zajmowały dane strony. Istotne jest uwzględnienie jej rozwoju w okresie obowiązywania umowy. Transmisja danych również jest limitowana umową. W tym punkcie warto przeanalizować ruch na stronie, by dobrać najbardziej odpowiednie parametry.

Dodatkowe usługi i język skryptów

Większość działających dziś stron internetowych, to strony interaktywne (a więc nie tylko oparte na CSS, czy HTML). Mają wbudowane blogi, systemy zakupów, dają możliwość zamieszczania komentarzy i oparte są na CMS-ach. Te funkcje wymagają określonych skryptów, jak np. PHP, Java. Hosting musi więc z nimi współpracować. Niektóre z tych systemów potrzebują baz danych i innych usług serwerowych, które powinien obejmować standardowy pakiet. Administrator strony powinien określić więc niezbędne parametry techniczne i jaki hosting będzie najbardziej odpowiedni od tej strony.

Domeny

Dobry hosting powinien obejmować również subdomeny wraz z przestrzenią dyskową. Strona jest osiągalna w sieci pod określonym adresem. Subdomeny zwiększają zasięg, więc pakietu z subdomenami jest z punktu widzenia zwiększania dotarcia bardziej korzystny.

Koszty

Ważnym punktem są koszty. Niezależnie od sposobu płatności: miesięcznie lub z góry raz w roku różnice w kosztach usług mogą być u poszczególnych dostawców dość znaczne. Zależą one od przestrzeni dyskowej, liczby skryptów, subdomen, dodatkowych usług, ruchu. Przed po podpisaniem umowy, warto zwrócić szczególną uwagę, co się dzieje ze stroną, jak zostaną przekroczone parametry określone w umowie. - Jeśli strona zniknie, albo zostaną naliczone dodatkowe opłaty, to naraża nas to na nieprzewidziane wysokie koszty. Dobry dostawca hostingu powinien z wyprzedzeniem poinformować o zbliżaniu się do limitu i zaproponować zmianę pakietu. - dodaje Marek Panek z LH.pl.

Bezawaryjność i opinia

Inne czynniki, które należy wziąć pod uwagę to niezawodność w dostępności strony, która powinna wynosić przynajmniej 99 proc. Warto również pamiętać o lokalizacji serwerów. Serwer oddalony od użytkowników oznacza dłuższy czas ładowania strony, co ma wpływ na komfort jej użytkowania. Dobrze jest też poszperać w sieci i sprawdzić, od kiedy działa firma, poczytać opinie na forach, by nie trafić na dostawcę hostingu, z którym przez zazwyczaj roczny czas trwania umowy będą czekały nas kłopoty. Skargi na poziom obsługi klientów, długi czas oczekiwania na usunięcie awarii powinny eliminować potencjalnych dostawców.

Dla właścicieli strony oznaczają odpływ użytkowników, a w konsekwencji reklamodawców bądź spadek sprzedaży, czyli de facto niższe zyski. Hosting jest dziś podstawą działalności w sieci, więc wybór hostingu nie powinien być przypadkowy. Druga szansa w internecie może się nie powtórzyć, a trudno pogodzić się z porażką swoich internetowych zamierzeń biznesowych, które nie wynikają z błędów związanych z niewłaściwą ofertą, czy dbałością o klienta, lecz są skutkiem braku wcześniejszego rozeznania, jaki hosting wybrać.

Tagi:

hosting

Zobacz inne polecane artykuły

Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność

Magazyn / Ludzie

Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność
Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność

Gdy mowa o najbardziej nowatorskich firmach technologicznych na świecie, na myśl zazwyczaj jako pierwsze przychodzą takie spółki, jak Apple, Google czy Facebook. Microsoft w gronie wymienionych jest zaś traktowany raczej jako starszy brat, który może i kiedyś napędzał rozwój technologii, ale dziś na tyle przyzwyczaił się do stosowanych przez lata rozwiązań, że daleko mu do miana najważniejszego innowatora. Stojący od przeszło dwóch lat na czele założonej przez Billa Gatesa firmy Satya Nadella robi jednak wszystko, by ów wizerunek zmienić... a niedawny zakup LinkedIna to tylko jeden z przykładów jego starań.

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

Brief.pl / Aktualności

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube
Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

YouTube ogłasza coroczne podsumowanie najchętniej oglądanych filmów i teledysków – Rewind 2016. „Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]” to najchętniej oglądane wideo w Polsce. Na liście nie zabrakło również polskich gwiazd YouTube: Abstrachuje.tv z filmami „Czego nie mówią: policjanci” oraz „Najlepszy film motywacyjny na świecie”, a także wideo „Wąs! Wąs! Wąs!” Cyber Mariana (feat. Czwarta Fala). W rankingu znalazł się też film Twardowsky 2.0., jeden z materiałów wchodzących w skład niestandardowego projektu Legendy polskie stworzonego przez Allegro. Jeśli chodzi o zestawienie muzyczne, Polacy najchętniej oglądali klip Sylwii Grzeszczak „Tamta dziewczyna”.