wp - grudzien 2016

Empatia projektanta

Empatia projektanta

Brief.pl / Patronaty

Odpowiedzialność w projektowaniu i społeczna użyteczność designu – to główne tematy konferencji UX Poland 2016, która już po raz siódmy zgromadziła w Warszawie specjalistów i entuzjastów projektowania doświadczeń z całego świata.

-

Czy design może zmieniać świat na lepsze? Jak projektować nowe rozwiązania tak, żeby przynosiły nie tylko ekonomiczny dochód, ale i pożytek dla społeczności, do których są skierowane? Na tematy związane z odpowiedzialnym projektowaniem doświadczeń dyskutowało ponad 400 uczestników tegorocznej konferencji UX Poland, nieoficjalnie nazwanej już “najbardziej empatyczną konferencją IT”. 

Wydarzenie zorganizowane zostało w warszawskim Centrum Nauki Kopernik przez firmę Uselab. Projektanci, przedsiębiorcy i przedstawiciele organizacji pozarządowych wzięli udział w 8 warsztatach i 15 wykładach, poprowadzonych przez specjalistów branży UX i design thinking z całego świata.

- Każdego roku, organizując konferencję UX Poland proponujemy uczestnikom inny temat przewodni, aby wzbudzić wokół niego szerszą dyskusję. Temat, nad którym postanowiliśmy się pochylić tym razem, to odpowiedzialność w projektowaniu. Widzimy, jak branża UX rozwija się i rośnie w siłę. Uznaliśmy, że to dobry moment, aby zatrzymać się na chwilę i zastanowić nad tym, jaka odpowiedzialność spoczywa na nas, jako projektantach, jaki wpływ na społeczeństwo mają nasza praca oraz produkty i usługi udostępniane przez firmy. – mówi Hubert Anyżewski, prezes Uselab. 

 Transformacja digitalowa jest faktem, smartfony na stale zadomowiły się w naszym życiu. Wpływ technologii na ludzi jest coraz większy.

- Jako projektanci jesteśmy odpowiedzialni przed użytkownikami, którzy będą korzystać z przedmiotów, usług i systemów, które zaprojektujemy. Powinniśmy dostarczać im dobrych, kreatywnych i użytecznych rozwiązań, które będą zmieniać ich życie na lepsze, nie tylko doraźnie, ale również w dalszej perspektywie. – mówi Franco Papeschi, Creative Director Frog Design Shanghai.

- Z punktu widzenia lean UX, odpowiedzialne projektowanie oznacza rozwiązywanie prawdziwych problemów prawdziwych ludzi w sposób, który będzie stanowić dla nich faktyczną wartość, zamiast projektowania rzeczy, które będą tylko dobrze wyglądać. – dodaje Jeff Gothelf, autor bestsellera “Lean UX”.

Odpowiedzialne projektowanie doświadczeń jest wykorzystywane nie tylko przez komercyjne marki, ale również przez organizacje pozarządowe. Swoim doświadczeniem i dobrymi praktykami konferencję UX Poland 2016 wspierali partnerzy merytoryczni: Amnesty International, walcząca o przestrzeganie praw człowieka na całym świecie oraz UX for Good, amerykańska organizacja wykorzystująca narzędzia UX do rozwiązywania społecznych problemów. Nie mogło też zabraknąć Fundacji Wielkie Orkiestry Świątecznej Pomocy, która dzięki wprowadzaniu zmian inspirowanych zachowaniem użytkowników strony wplacam.wosp.org.pl tylko w tym roku zebrała około 4,5 spośród ponad 72 milionów złotych oraz Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, pomagającej mieszkańcom małych miejscowości korzystać z nowych technologii.

- Designerzy mają niesamowitą zdolność wczuwania się w sytuację odbiorców swoich projektów, dlatego mogą być bardzo skuteczni w wypracowywaniu rozwiązań palących problemów społecznych. Projektanci mają do zaoferowania znacznie więcej niż dostarczanie zamówionych przez marki produktów. W UX for Good wierzymy, że designerzy mają swoją misję, staramy się przesunąć dotychczasowe granice projektowania, eksperymentować. – mówi Jason Ulaszek, założyciel UX for Good i Inzovu.

Tegoroczne wydarzenie wsparli również sponsorzy: Allianz Polska, Asseco Poland, Microsoft oraz Uniwersytet SWPS.

 UX Poland to jedno z największych wydarzeń branży UX w Europie. W ciągu 6 poprzednich edycji wzięło w nim udział ponad 2 tysiące uczestników, którzy mogli się spotkać z ponad setką światowej sławy specjalistówze Stanów Zjednoczonych, Kanady, Afryki, krajów Bliskiego Wschodu oraz Australii.

 Patronem medialnym wydarzenia był magazyn Brief.

 

 

 

Tagi:

UX Poland

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Wielcy nieznani: Martin Cooper, twórca telefonu komórkowego

Magazyn / Ludzie

Wielcy nieznani: Martin Cooper, twórca telefonu komórkowego
Wielcy nieznani: Martin Cooper, twórca telefonu komórkowego

Zgodnie z najnowszym raportem „Mobile Economy 2015”, stworzonym przez organizację GSMA, pod koniec 2014 r. ponad 3,6 mld ludzi na świecie miało wykupioną minimum jedną subskrypcję mobilną. To oznacza, że więcej niż połowa populacji ziemskiej właściwie w każdej chwili, niezależnie od miejsca, w którym się znajduje, i bez żadnego wysiłku może skontaktować się z drugą osobą. Wykonując telefon czy wysyłając wiadomość tekstową za pomocą urządzenia mobilnego, rzadko kiedy zastanawiamy się jednak nad tym, kto sprawił, że czynności te są dziś nie tylko możliwe, ale również tak powszechne, że tracą na swojej wyjątkowości. Martin Cooper, wynalazca telefonu komórkowego, jest dla wielu kolejnym „wielkim nieznanym”.