Polki w branży IT [Raport]

Polki w branży IT [Raport]

Brief.pl / Wiedza

Jak kobiety odnajdują się w sektorze IT, w którym wciąż przeważają mężczyźni? Czy ich zdaniem warto kończyć studia kierunkowe czy lepiej skupić się na zdobywaniu doświadczenia? A co można powiedzieć o kwestii dyskryminacji płciowej w tej branży? Na te i inne pytania odpowiedzi dostarcza raport "Kobiety w IT", stworzony przez firmę Hays Poland we współpracy ze społecznością Geek Girls Carrots oraz agencją Biuro Podróży Reklamy.

-

Szeroko pojęty sektor IT jest dziś jedną z najdynamiczniej rozwijających się gałęzi gospodarki. Niestety, branża ta wciąż uznawana jest za bardziej "męską", a kobiety w niej pracujące znajdują się w zdecydowanej mniejszości. Firma Hays Poland, we współpracy ze społecznością Geek Girls Carrots oraz agencją Biuro Podróży Reklamy postanowiły zatem przyjrzeć się sytuacji zawodowej kobiet zatrudnionych w firmach IT w Polsce, poszukując m.in. odpowiedzi na pytanie o to, jak przedstawicielki płci żeńskiej odnajdują się w tym specyficznym środowisku. 

Jak wynika z badania, w którym udział wzięło 1035 profesjonalistek z sektora IT, 75 proc. respodentek  jest zdania, że praca w tej branży przynosi im wiele korzyści. Jak uważa Kamila Sidor, założycielka i CEO Geek Girls Carrots, profesjonalistki cenią sobie zarobki oraz brak sztywnej hierarchii i bezrobocia. Do rozwoju kariery w obszarze IT kobiety motywuje również szybki rozwój sektora. – Technologie wdzierają się w każdą dziedzinę życia i biznesu, co powoduje, że na przykład umiejętność programowania będzie jeszcze częściej wykorzystywana w przyszłości – dodaje Sidor.

Wiedza we własnym zakresie

W badanej grupie przeważają kobiety w wieku od 25 do 40 lat – stanowiły one 75 proc. wszystkich badanych. Co ciekawe, wśród badanych tylko 34 proc. osób posiadało wykształcenie wyższe w dziedzinie IT. Ponad połowa ankietowanych była jednocześnie zdania, że na rozwój ich zainteresowań dotyczących komputerów największy wpływ miało samokształcenie.

Badanie pokazuje również, że kobiety wybierają tę ścieżkę kariery coraz częściej, niejednokrotnie podejmując decyzję o zmianie zawodu. Zgodnie z raportem, 68 proc. respondentek pracowało wcześniej poza obszarem IT. Raport pokazuje także, że im młodszy wiek ankietowanych, tym rzadziej posiadają doświadczenie zawodowe spoza branży IT. Co ciekawe, zmiana obszaru zawodowego zazwyczaj nie jest motywowana kwestiami finansowymi.

Programistka nierówna programiście?

Ciekawym zagadnieniem jest również kwestia nierówności płciowych w tej branży. Chociaż 44 proc. ankietowanych zadeklarowało, że w swojej karierze nigdy nie doświadczyło przeciwności wynikających z ich płci, równie wiele osób (46 proc.) było zdania, że kobietom w branży jest trochę trudniej niż mężczyznom, zaś 21.5 proc respondentek zaznaczyło, że jest im w branży dużo trudniej niż przedstawicielom płci męskiej. Przyczyną takiego stanu rzeczy są przede wszystkim panujace w branży uprzedzenia i stereotypy. Wygląda więc na to, że przed nami jeszcze dużo pracy, jeśli chcemy pozbyć się nierówności płciowych w tym sektorze, jednym z najbardziej zmaskulinizowanych w Polsce.

::

Fot. Fotolia.com/Gstudio Group

Tagi:

IT kobiety

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.