Europejskie „smart” miasta

Europejskie „smart” miasta

Brief.pl / Inspiracje

Dziś wiele miast startuje w wyścigu o tytuł "smart", jednak, jak twierdzą eksperci, największym problemem większości z nich jest brak kompleksowości podejmowanych działań. Nikogo nie trzeba przekonywać, że warto się nad tym tematem pochylić, bo wdrażanie inteligentnych systemów przekłada się bezpośrednio nie tylko na podniesienie standardu życia mieszkańców, ale jest także szansą dla miasta na pomnażanie kapitału ludzkiego i finansowego. Przyjrzyjmy się, jak te koncepcje umiejętnie wprowadzają w życie niektóre europejskie metropolie.

-

Barcelona

Barcelona to jedno z europejskich miast, które świetnie radzi sobie z wdrażaniem inteligentnych inicjatyw miejskich. Władze, chcąc usprawnić obieg i dostępność informacji, zdecydowały się na rozmieszczenie w metropolii czujników. Zbierają one dane dotyczące między innymi hałasu, zanieczyszczenia powietrza czy ruchu drogowego. System ten pomaga mieszkańcom na przykład w znalezieniu wolnego miejsca parkingowego, co pozwala na redukcję tłoku na barcelońskich ulicach.

Amsterdam

Amsterdam to miasto rowerów, nie powinno zatem dziwić, że to właśnie tu został zrealizowany pierwszy na świecie projekt bike-sharing, samoobsługowy system wypożyczania tych pojazdów. Nie jest to jednak jedyny przykład rozwiązań przyjaznych mieszkańcom i turystom. Amsterdam zasługuje na miano "smart" między innymi z uwagi na inteligentne sieci energetyczne, mające za zadanie zmniejszenie emisji zanieczyszczeń i zwiększenie wykorzystania źródeł odnawialnych. W mieście podjęto kilkadziesiąt innych inicjatyw, a na uwagę zasługują chociażby beacony zamontowane w holenderskich kanałach, odpowiadające za usprawnienie transportu miejskiego.

Wiedeń

Wiedeń znany jest jako miasto, które zapewnia swoim mieszkańcom wysoki standard życia. Spośród licznych projektów realizowanych w ramach usprawniania systemu miejskiego, na uwagę zasługuje szczególnie strategia Citizen Solar Power Plant, która zakłada, że do 2030 roku 50 proc. energii pozyskiwane będzie ze źródeł odnawialnych. Miasto, we współpracy z lokalnym dostawcą energii Wien Energy, opracowało program finansowania społecznościowego, który ma zachęcić ludzi do inwestycji w panele słoneczne. Zgodnie z założeniami zaangażowane w akcję osoby mają zagwarantowany zwrot ok. 3 proc. kosztów rocznie. W omawianą koncepcję wpisują się też działania mające na celu rozwój mobilności elektrycznej, przykładowo w zakresie car-sharing.

Londyn

Londyn od dawna uważany jest za finansową stolicę Europy i lidera w obszarze przedsiębiorczości. Prężnie rozwija się w dziedzinie tzw. smart economy, stając się doskonałym terenem dla narodzin startupów. Ubiegłoroczny konkurs Smart City Challenge został wsparty przez takie firmy jak Transport for London czy IBM, które zdecydowały się przeznaczyć 750 tys. funtów na realizację projektów z zakresu internetu rzeczy, chmury i innych technologii, mających wyjść naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców miasta.  

Sztokholm

Sztokholm to miasto, w którym rozwiązania z zakresu nowych technologii są chętnie testowane i stosowane w celu stworzenia ekosystemu, sprzyjającemu dynamicznemu rozwojowi gospodarki lokalnej. Jednym z ciekawszych projektów jest strategia dostarczania zaawansowanych usług e-administracji dla obywateli. Dzięki temu, mieszkańcy mogą załatwić wiele spraw bez konieczności składania wizyty w urzędzie. Dodatkowo rozlokowane w mieście czujniki, urządzenia monitorujące zanieczyszczenia oraz system zamontowany w pojazdach komunikacji miejskiej umożliwiają szybki dostęp w czasie rzeczywistym do informacji dotyczących pogody, natężenia ruchu, czy przewidywanego czasu przejazdu.

 

::

Foto: Fotolia.com / Autor: GaudiLab

 

Zobacz inne polecane artykuły

Perfekcyjna egzekucja podstawą innowacji. Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce

Brief.pl / Ludzie

Perfekcyjna egzekucja podstawą innowacji. Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce
Perfekcyjna egzekucja podstawą innowacji. Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce

Po 3 latach od momentu wejścia na polski rynek Uberowi udało się zgromadzić ponad milion zadowolonych użytkowników. Jak się okazuje, z aplikacji w Polsce najchętniej korzysta pokolenie millenialsów. Teraz firma zdecydowała się umocnić swój marketing - tak, by z aplikacją dotrzeć do szerszego grona odbiorców, w różnym wieku. O nowej strategii marketingowej, zjawisku uberyzacji i premierach kolejnych usług Ubera rozmawiamy z Kacprem Winiarczykiem, general managerem Ubera w Polsce.

Cannes breaking news: Polak ponownie na czele europejskich struktur IAA

Brief.pl / Aktualności

Cannes breaking news: Polak ponownie na czele europejskich struktur IAA
Cannes breaking news: Polak ponownie na czele europejskich struktur IAA

Paweł Kowalewski, pełniący stanowisko Global Vice President objął dodatkowo stanowisko VP Area Director Europe. Paweł jest jedynym Polakiem w globalnych strukturach IAA i w dalszym ciągu odpowiadać będzie za rozwój stowarzyszenia na świecie. Nowe obowiązki objął w niedzielę podczas IAA Executive Committee Meeting w Cannes.