Dobrze zaprojektowane doświadczenia, czyli jakie? (Wywiad)

Dobrze zaprojektowane doświadczenia, czyli jakie? (Wywiad)

Brief.pl / Wiedza

Ile na temat user experience wiedzą polscy przedsiębiorcy i na czym polega odpowiedzialne projektowanie doświadczeń? Na te i inne pytania odpowiada Hubert Anyżewski, ekspert Google w obszarach strategii produktowej i user experience, a także twórca jednej z największych w Europie konferencji poświęconych UX - UX Poland.

-

Rynek user experience rozwija się dynamicznie na rynkach zagranicznych, a i w Polsce mówi się na ten temat coraz więcej i głośniej. Jak Pan postrzega projektowanie doświadczeń?

Projektowanie doświadczeń to nowy paradygmat myślenia. Zmieniamy podejście do produktów i usług. W dawnym modelu, głównym pytaniem było “What?”. Co dany produkt ma robić? Jakie ma zastosowanie? “What?” to ważne pytanie, ale absolutnie niewystarczające. Jeśli poprzestaniemy na “What?“, bardzo trudno będzie nam stworzyć usługę czy produkt, z którego ludzie będą chcieli korzystać. Następnym równie ważnym pytaniem, które odróżnia nowe podejście od starego, jest “How?”. Jak to ma działać? Jak będzie używane? Experience design, czyli projektowanie doświadczeń skupia się właśnie na tym drugim pytaniu. A dokładnie na tym, jak będzie się czuł, jakie będzie miał wrażenia użytkownik w trakcie korzystania z naszych produktów lub usług.

Dobrze zaprojektowane doświadczenie jest już obowiązkowe dla segmentu premium. Na przykład ekskluzywne linie lotnicze muszą swoim pasażerom zapewnić nie tylko transport z punktu A do punktu B, ale również bezproblemowe załatwienie wszystkich spraw związanych z przelotem, od wyszukiwania połączenia aż do powrotu do domu. Biznes coraz mocniej interesuje się experience designem, bo ma to silne uzasadnienie ekonomiczne. “Miękkie” wrażenia mają mierzalne przełożenie na twarde wskaźniki.

 

Dlaczego, z perspektywy przedsiębiorcy, warto jest projektować doświadczenia klientów i budować w ten sposób konkurencyjność produktu?

Oczywiście nie do przecenienia jest aspekt ekonomiczny - kolejne badania dowodzą że inwestycje w Experience Design mają bardzo wysoką stopę zwrotu. Jest to powiązane z wieloma kwestiami, między innymi z tym, że produkty i usługi upodabniają się do siebie. Jest to szczególnie wyraźne w mocno regulowanych branżach - każde konto w banku czy abonament telefoniczny będzie mniej więcej podobny jeśli chodzi o funkcjonalność, czy cenę. W tej sytuacji doświadczenie obcowania z marką i produktem staje się kluczowym wyróżnikiem konkurencji.

 

Co Pana zdaniem oznacza odpowiedzialne projektowanie?

Chodzi o branie na siebie odpowiedzialności – od prostych decyzji podejmowanych przez projektanta, po decyzje strategiczne podejmowane przez inwestorów. Na każdym poziomie są to inne decyzje, ale to co robimy ma konkretny wpływ na ludzi, używających tego co tworzymy. Na poziomie projektanta może to być kwestia tego, jak będzie czuł się użytkownik wprowadzając kilkanaście razy dziennie to samo 8 cyfrowe hasło z klawiatury telefonu. Na poziomie inwestora może to być odpowiedzialność za losy tysięcy ludzi, którzy będą musieli zmienić sposób w jaki pracują.

 

W jaki sposób stosowanie narzędzi UX może pozytywnie wpływać na zmianę społeczną?

Coraz częściej problemy społeczne są rozwiązywane za pomocą narzędzi service designowych. To podejście, którego skuteczność potwierdziliśmy w biznesie, dziś zaczynamy stosować do mierzenia się z wyzwaniami nowych czasów. To może być kwestia systemowej aktywizacji wolontariuszy, którą zajmiemy się podczas UX Poland, wspólnie z Jasonem Ulaszkiem, założycielem UX for Good, albo działania pozwalające minimalizować wpływ różnic międzypokoleniowych. Przez powszechny dostęp do informacji nasz świat się kurczy. W ciągu sekund możemy dowiadywać się o wydarzeniach z drugiej strony globu. Każdy z nas może informacje nadawać, przetwarzać, rozprzestrzeniać. Powstają nowe wyzwania, które najskuteczniej rozwiążemy nowymi metodami.

 

Jak dużą świadomość potencjału UX mają, Pana zdaniem, polscy producenci?

W polskich firmach pojawiają się wewnętrzne teamy UX. Coraz więcej przedsiębiorców szuka sposobów, żeby poprawić swoją usługę czy produkt przy użyciu technik projektowych. Jeszcze nie jesteśmy na tym etapie co Zachód, ale nasze firmy zarówno „podpatrują“ praktyki stosowane w międzynarodowych koncernach, jak i wprowadzają swoje, oryginalne rozwiązania. Uważam, że idziemy w dobrym kierunku, szczególnie że umiejętności i kreatywność polskich UXowców mocno wyprzedza poziom świadomości przedsiębiorców. Jeśli chodzi o polskich specjalistów od UX, to nie mamy się czego wstydzić – w żaden sposób nie odstajemy od światowej czołówki.

::

Przeczytaj także: Ux w pigułce już wiosną w Warszawie

Zobacz inne polecane artykuły

Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production

Brief.pl / Ludzie

Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production
Branded content, czyli content w służbie markom. Rozmowa z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production

Czym jest branded content? Którym markom czy branżom działania branded contentowe przynieść mogą szczególną korzyść? O stosunkowo młodym trendzie, który w najbliższym czasie może zrewolucjonizować komunikację marketingową marek rozmawiamy z Tomaszem Dławichowskim z Timecode Film Production.