Dobrze zaprojektowane doświadczenia, czyli jakie? (Wywiad)

Dobrze zaprojektowane doświadczenia, czyli jakie? (Wywiad)

Brief.pl / Wiedza

Ile na temat user experience wiedzą polscy przedsiębiorcy i na czym polega odpowiedzialne projektowanie doświadczeń? Na te i inne pytania odpowiada Hubert Anyżewski, ekspert Google w obszarach strategii produktowej i user experience, a także twórca jednej z największych w Europie konferencji poświęconych UX - UX Poland.

-

Rynek user experience rozwija się dynamicznie na rynkach zagranicznych, a i w Polsce mówi się na ten temat coraz więcej i głośniej. Jak Pan postrzega projektowanie doświadczeń?

Projektowanie doświadczeń to nowy paradygmat myślenia. Zmieniamy podejście do produktów i usług. W dawnym modelu, głównym pytaniem było “What?”. Co dany produkt ma robić? Jakie ma zastosowanie? “What?” to ważne pytanie, ale absolutnie niewystarczające. Jeśli poprzestaniemy na “What?“, bardzo trudno będzie nam stworzyć usługę czy produkt, z którego ludzie będą chcieli korzystać. Następnym równie ważnym pytaniem, które odróżnia nowe podejście od starego, jest “How?”. Jak to ma działać? Jak będzie używane? Experience design, czyli projektowanie doświadczeń skupia się właśnie na tym drugim pytaniu. A dokładnie na tym, jak będzie się czuł, jakie będzie miał wrażenia użytkownik w trakcie korzystania z naszych produktów lub usług.

Dobrze zaprojektowane doświadczenie jest już obowiązkowe dla segmentu premium. Na przykład ekskluzywne linie lotnicze muszą swoim pasażerom zapewnić nie tylko transport z punktu A do punktu B, ale również bezproblemowe załatwienie wszystkich spraw związanych z przelotem, od wyszukiwania połączenia aż do powrotu do domu. Biznes coraz mocniej interesuje się experience designem, bo ma to silne uzasadnienie ekonomiczne. “Miękkie” wrażenia mają mierzalne przełożenie na twarde wskaźniki.

 

Dlaczego, z perspektywy przedsiębiorcy, warto jest projektować doświadczenia klientów i budować w ten sposób konkurencyjność produktu?

Oczywiście nie do przecenienia jest aspekt ekonomiczny - kolejne badania dowodzą że inwestycje w Experience Design mają bardzo wysoką stopę zwrotu. Jest to powiązane z wieloma kwestiami, między innymi z tym, że produkty i usługi upodabniają się do siebie. Jest to szczególnie wyraźne w mocno regulowanych branżach - każde konto w banku czy abonament telefoniczny będzie mniej więcej podobny jeśli chodzi o funkcjonalność, czy cenę. W tej sytuacji doświadczenie obcowania z marką i produktem staje się kluczowym wyróżnikiem konkurencji.

 

Co Pana zdaniem oznacza odpowiedzialne projektowanie?

Chodzi o branie na siebie odpowiedzialności – od prostych decyzji podejmowanych przez projektanta, po decyzje strategiczne podejmowane przez inwestorów. Na każdym poziomie są to inne decyzje, ale to co robimy ma konkretny wpływ na ludzi, używających tego co tworzymy. Na poziomie projektanta może to być kwestia tego, jak będzie czuł się użytkownik wprowadzając kilkanaście razy dziennie to samo 8 cyfrowe hasło z klawiatury telefonu. Na poziomie inwestora może to być odpowiedzialność za losy tysięcy ludzi, którzy będą musieli zmienić sposób w jaki pracują.

 

W jaki sposób stosowanie narzędzi UX może pozytywnie wpływać na zmianę społeczną?

Coraz częściej problemy społeczne są rozwiązywane za pomocą narzędzi service designowych. To podejście, którego skuteczność potwierdziliśmy w biznesie, dziś zaczynamy stosować do mierzenia się z wyzwaniami nowych czasów. To może być kwestia systemowej aktywizacji wolontariuszy, którą zajmiemy się podczas UX Poland, wspólnie z Jasonem Ulaszkiem, założycielem UX for Good, albo działania pozwalające minimalizować wpływ różnic międzypokoleniowych. Przez powszechny dostęp do informacji nasz świat się kurczy. W ciągu sekund możemy dowiadywać się o wydarzeniach z drugiej strony globu. Każdy z nas może informacje nadawać, przetwarzać, rozprzestrzeniać. Powstają nowe wyzwania, które najskuteczniej rozwiążemy nowymi metodami.

 

Jak dużą świadomość potencjału UX mają, Pana zdaniem, polscy producenci?

W polskich firmach pojawiają się wewnętrzne teamy UX. Coraz więcej przedsiębiorców szuka sposobów, żeby poprawić swoją usługę czy produkt przy użyciu technik projektowych. Jeszcze nie jesteśmy na tym etapie co Zachód, ale nasze firmy zarówno „podpatrują“ praktyki stosowane w międzynarodowych koncernach, jak i wprowadzają swoje, oryginalne rozwiązania. Uważam, że idziemy w dobrym kierunku, szczególnie że umiejętności i kreatywność polskich UXowców mocno wyprzedza poziom świadomości przedsiębiorców. Jeśli chodzi o polskich specjalistów od UX, to nie mamy się czego wstydzić – w żaden sposób nie odstajemy od światowej czołówki.

::

Przeczytaj także: Ux w pigułce już wiosną w Warszawie

Zobacz inne polecane artykuły

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Magazyn / Aktualności

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?
Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Marketing afiliacyjny, jako rodzaj działań marketingowych online, powinna znać każda duża i średnia firma, prowadząca aktywną sprzedaż w sieci. Stwarza on optymalne warunki do promocji produktów i usług, zapewniając jednocześnie dodatkowe korzyści, wynikające ze współpracy z siecią afiliacyjną. Choć zainteresowanie nim stale wzrasta, wciąż nie wszyscy mają świadomość istnienia tego rozwiązania i nie dla wszystkich jest ono zrozumiałe. Czym zatem jest afiliacja i kto powinien z niej skorzystać?