ERC, czyli marsjańskie zmagania w Podzamczu (case study)

ERC, czyli marsjańskie zmagania w Podzamczu (case study)

Brief for Poland / Inspiracje

European Rover Challenge to największe wydarzenie robotyczno-kosmiczne organizowane w Europie, które już na stałe wpisało się w kalendarz naukowych imprez tej części świata. Organizowany przez Planet PR event zdobył w konkursie magazynu „Brief” tytuł Grand Prix dla najbardziej wyróżniającego się wydarzenia, jakie miało miejsce ubiegłego lata w Polsce, oraz pierwsze miejsce w kategorii Inne.

-

Kapituła konkursu „Najlepsze wydarzenie lata 2015” wysoko punktuje projekty wpisujące się w DNA miejsc i budujące markę regionu. Potencjał ERC tkwi nie tylko w możliwości zaprezentowania samej miejscowości czy okolicy. Organizacja konkursu to również doskonała okazja do promocji Polski jako kraju wspierającego rozwój nowych technologii i innowacji. Trzon wydarzenia, który stanowi rywalizacja zespołów studentów z całego świata, konstruujących łaziki marsjańskie, a także włączona do programu eventu strefa pokazów, skierowana do szerokiego grona odbiorców, są bardzo medialnym tematem. Zdjęcia z imprezy pojawiały się nie tylko w wielu publikacjach w kraju, ale także za granicą, m.in. w „Washington Post” czy na oficjalnym fan page Discovery Channel.



Europejskie Zawody Łazików Marsjańskich

Dla Planet PR, agencji zrzeszonej w międzynarodowej sieci public relations GlobalCom PR Network, promocja nowych technologii i marketing miejsc od zawsze były priorytetem. Organizacja European Rover Challenge stanowiła zatem kolejny krok w rozwoju agencji, która już od 2009 r. wspierała polskie zespoły studentów startujących w amerykańskim University Rover Challenge. To właśnie sukcesy polskich drużyn w tym konkursie skłoniły przedstawicieli rządu RP do rozpoczęcia negocjacji z Europejską Agencją Kosmiczną w 2012 r., a Mars Society do przyznania Polsce w 2013 r. prawa do organizacji odpowiednika zawodów URC w Europie.

Wcześniejsze doświadczenia Planet PR w organizacji różnego typu wydarzeń, także tych związanych z promocją nauki, i znajomość realiów zawodów organizowanych w Stanach Zjednoczonych przełożyły się na sukces pierwszej edycji ERC w 2014 r. oraz jeszcze lepszą organizację i bogatszy program drugiej odsłony konkursu. Spektakularny debiut w 2014 r., nagrodzony m.in. brązową statuetką dla najlepszego eventu public relations na świecie w konkursie Stevie Awards, stał się jednocześnie dla agencji wyzwaniem powtórzenia sukcesu własnego wydarzenia w kolejnej edycji i podniesienia wysoko postawionej przed rokiem poprzeczki. Nowym celem European Rover Challenge 2015 stała się chęć ugruntowania przez Planet PR pozycji ERC w przestrzeni międzynarodowej jako wydarzenia cyklicznego, prestiżowego i jedynego w swoim rodzaju – stworzenia mocnej marki Europejskich Zawodów Łazików Marsjańskich.



Marsjańska sceneria w Podzamczu

Druga edycja ERC odbyła się na początku września 2015 r. na terenie Regionalnego Centrum Naukowo-Technologicznego w Podzamczu koło Chęcin. Dzięki nawiezieniu ponad 750 ton czerwonej ziemi już po raz drugi udało się stworzyć odpowiednią, „marsjańską” scenerię. Skuteczne okazało się wdrożenie pomysłu obejmującego wykorzystanie w komunikacji wizualnej pracy amerykańskich rysowników i poszerzenie wydarzenia o dodatkowe atrakcje – piknik naukowo-technologiczny dla wszystkich odwiedzających. Zorganizowano m.in. specjalne zajęcia dla najmłodszych, warsztaty edukacji kosmicznej ESERO dla nauczycieli, prezentacje profesjonalnych robotów wykorzystywanych przez wojsko i policję oraz pokaz startu rakiety. To wszystko przełożyło się na frekwencyjny sukces wydarzenia – ERC 2015 przyciągnęło 30 tys. osób. O rosnącym prestiżu samych zawodów świadczy również fakt udziału w European Rover Challenge 2015 ponad 300. konstruktorów z dziesięciu krajów świata. To wzrost o 300 proc. w stosunku do liczby uczestników pierwszej edycji. W czasie drugiej odsłony uczestnicy mogli również wziąć udział w zorganizowanych specjalnie dla nich warsztatach mentoringowych.

Druga edycja ERC zapamiętana zostanie także dzięki spotkaniom z gośćmi specjalnymi. W wydarzeniu udział wzięli: prof. Harrison Schmitt, ostatni człowiek, który stąpał po księżycu, uczestnik misji Apollo 17, a także wybitny geolog; prof. Giancarlo Genta, znany specjalista ds. robotyki z Politechniki Turyńskiej; i Gianfranco Visentin, szef działu robotyki Europejskiej Agencji Kosmicznej. Długo wyczekiwanym przez fanów kosmosu, literatury i kina punktem programu była także wideorozmowa z Andym Weirem, autorem książki „Marsjanin”. Spotkanie odbyło się tuż przed światową premierą filmu Ridleya Scotta z Mattem Damonem w roli głównej, opartego na motywach powieści.

 



Międzynarodowy sukces

European Rover Challenge wypada bardzo korzystnie w zestawieniu ze swoim amerykańskim odpowiednikiem – University Rover Challenge. W 2015 r. do udziału w ERC zgłosiło się więcej drużyn niż do odbywającego się kilka miesięcy wcześniej konkursu w Stanach Zjednoczonych. Różnorodny program ERC oraz współpraca Planet PR z wieloma partnerami przełożyła się na bardzo duże zainteresowanie. Swoje miejsce znalazły tu rodziny z dziećmi, fani innowacji i nowych technologii, zainteresowani tematyką robotyczno-kosmiczną pasjonaci oraz studenci zrzeszeni w zespołach budujących łaziki marsjańskie i wybitni specjaliści z tej dziedziny. Dodatkowo, w przeciwieństwie do słabo dostępnych terenów pustyni w stanie Utah, wydarzenie w Podzamczu przyciągnęło wiele zainteresowanych eventem osób oraz przedstawicieli mediów, także zagranicznych.

European Rover Challenge 2015 udowodniło, że zawody posiadają już ugruntowaną pozycję marki w skali międzynarodowej. W oparciu o swoje dziesięcioletnie doświadczenie, agencja Planet PR zbudowała wydarzenie kompletne – stworzone od podstaw, bez punktów odniesienia na tym polu w najbliższym otoczeniu, dopracowane pod każdym względem, w tym obejmujące kompleksowe zarządzanie komunikacją marketingową projektu. Zrealizowano wizję, która od samego początku zakładała, że to event znacznie wykraczający poza ramy dość niszowych zawodów łazików marsjańskich przeznaczonych wąskiej grupie naukowców z całego świata. ERC podjęło się zadania promocji nauki oraz realizacji misji pomocy młodym i zdolnym studentom. Dzięki spotkaniom z przedstawicielami międzynarodowych organizacji kosmicznych i możliwościom zaprezentowania im swoich umiejętności uczestnictwo w zawodach stanowi dla nich wyjątkową szansę na rozwój kariery. Obecnie Planet PR przygotowuje kolejną, trzecią odsłonę wydarzenia – European Rover Challenge 2016.

::

Przeczytaj także:

Rusza konkurs "Najlepsze Wydarzenie Zimy 2015/2016"

Zobacz listę zwycięzców I edycji konkursu

Zobacz inne polecane artykuły

GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!

Brief.pl / Aktualności

GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!
GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!

Już w ten czwartek o godzinie 14.30 na Facebooku Business in Brief rusza transmisja live z wyjątkowego wydarzenia, jakie przygotowaliśmy dla Was wspólnie z partnerami. Jeśli spodziewacie się nudnych prezentacji, przydługich paneli, straconego czasu... pozwólcie, że Was zaskoczymy.

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Brief.pl / Aktualności

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster
YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Z każdym rokiem rośnie rola treści wideo, co przekłada się na wzrost popularności YouTuberów. Potencjał ten dostrzegają firmy, stawiając na współpracę z Vlogerami. Których z nich ma największy potencjał reklamowy? W analizie przygotowanej przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” podsumowano obecność medialną 100 najpopularniejszych pod względem liczby subskrybentów polskich YouTuberów. Raport dotyczy 2016 roku.

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Brief.pl / Aktualności

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości
5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Długie, mroźne miesiące zimy dają się nam we znaki, rozbudzając tym samym pragnienie zmiany, zieleni i kolorów. Tak też powinny wyglądać newslettery – świeżo i słonecznie. Marketerzy, jako ci, którzy zawsze podążają nie tylko za panującymi w branży trendami, ale także za potrzebami odbiorców, powinni włączyć do komunikacji te elementy, których odbiorcy w tym okresie szczególnie łakną.