wp - grudzien 2016

ERC, czyli marsjańskie zmagania w Podzamczu (case study)

ERC, czyli marsjańskie zmagania w Podzamczu (case study)

Brief for Poland / Inspiracje

European Rover Challenge to największe wydarzenie robotyczno-kosmiczne organizowane w Europie, które już na stałe wpisało się w kalendarz naukowych imprez tej części świata. Organizowany przez Planet PR event zdobył w konkursie magazynu „Brief” tytuł Grand Prix dla najbardziej wyróżniającego się wydarzenia, jakie miało miejsce ubiegłego lata w Polsce, oraz pierwsze miejsce w kategorii Inne.

-

Kapituła konkursu „Najlepsze wydarzenie lata 2015” wysoko punktuje projekty wpisujące się w DNA miejsc i budujące markę regionu. Potencjał ERC tkwi nie tylko w możliwości zaprezentowania samej miejscowości czy okolicy. Organizacja konkursu to również doskonała okazja do promocji Polski jako kraju wspierającego rozwój nowych technologii i innowacji. Trzon wydarzenia, który stanowi rywalizacja zespołów studentów z całego świata, konstruujących łaziki marsjańskie, a także włączona do programu eventu strefa pokazów, skierowana do szerokiego grona odbiorców, są bardzo medialnym tematem. Zdjęcia z imprezy pojawiały się nie tylko w wielu publikacjach w kraju, ale także za granicą, m.in. w „Washington Post” czy na oficjalnym fan page Discovery Channel.



Europejskie Zawody Łazików Marsjańskich

Dla Planet PR, agencji zrzeszonej w międzynarodowej sieci public relations GlobalCom PR Network, promocja nowych technologii i marketing miejsc od zawsze były priorytetem. Organizacja European Rover Challenge stanowiła zatem kolejny krok w rozwoju agencji, która już od 2009 r. wspierała polskie zespoły studentów startujących w amerykańskim University Rover Challenge. To właśnie sukcesy polskich drużyn w tym konkursie skłoniły przedstawicieli rządu RP do rozpoczęcia negocjacji z Europejską Agencją Kosmiczną w 2012 r., a Mars Society do przyznania Polsce w 2013 r. prawa do organizacji odpowiednika zawodów URC w Europie.

Wcześniejsze doświadczenia Planet PR w organizacji różnego typu wydarzeń, także tych związanych z promocją nauki, i znajomość realiów zawodów organizowanych w Stanach Zjednoczonych przełożyły się na sukces pierwszej edycji ERC w 2014 r. oraz jeszcze lepszą organizację i bogatszy program drugiej odsłony konkursu. Spektakularny debiut w 2014 r., nagrodzony m.in. brązową statuetką dla najlepszego eventu public relations na świecie w konkursie Stevie Awards, stał się jednocześnie dla agencji wyzwaniem powtórzenia sukcesu własnego wydarzenia w kolejnej edycji i podniesienia wysoko postawionej przed rokiem poprzeczki. Nowym celem European Rover Challenge 2015 stała się chęć ugruntowania przez Planet PR pozycji ERC w przestrzeni międzynarodowej jako wydarzenia cyklicznego, prestiżowego i jedynego w swoim rodzaju – stworzenia mocnej marki Europejskich Zawodów Łazików Marsjańskich.



Marsjańska sceneria w Podzamczu

Druga edycja ERC odbyła się na początku września 2015 r. na terenie Regionalnego Centrum Naukowo-Technologicznego w Podzamczu koło Chęcin. Dzięki nawiezieniu ponad 750 ton czerwonej ziemi już po raz drugi udało się stworzyć odpowiednią, „marsjańską” scenerię. Skuteczne okazało się wdrożenie pomysłu obejmującego wykorzystanie w komunikacji wizualnej pracy amerykańskich rysowników i poszerzenie wydarzenia o dodatkowe atrakcje – piknik naukowo-technologiczny dla wszystkich odwiedzających. Zorganizowano m.in. specjalne zajęcia dla najmłodszych, warsztaty edukacji kosmicznej ESERO dla nauczycieli, prezentacje profesjonalnych robotów wykorzystywanych przez wojsko i policję oraz pokaz startu rakiety. To wszystko przełożyło się na frekwencyjny sukces wydarzenia – ERC 2015 przyciągnęło 30 tys. osób. O rosnącym prestiżu samych zawodów świadczy również fakt udziału w European Rover Challenge 2015 ponad 300. konstruktorów z dziesięciu krajów świata. To wzrost o 300 proc. w stosunku do liczby uczestników pierwszej edycji. W czasie drugiej odsłony uczestnicy mogli również wziąć udział w zorganizowanych specjalnie dla nich warsztatach mentoringowych.

Druga edycja ERC zapamiętana zostanie także dzięki spotkaniom z gośćmi specjalnymi. W wydarzeniu udział wzięli: prof. Harrison Schmitt, ostatni człowiek, który stąpał po księżycu, uczestnik misji Apollo 17, a także wybitny geolog; prof. Giancarlo Genta, znany specjalista ds. robotyki z Politechniki Turyńskiej; i Gianfranco Visentin, szef działu robotyki Europejskiej Agencji Kosmicznej. Długo wyczekiwanym przez fanów kosmosu, literatury i kina punktem programu była także wideorozmowa z Andym Weirem, autorem książki „Marsjanin”. Spotkanie odbyło się tuż przed światową premierą filmu Ridleya Scotta z Mattem Damonem w roli głównej, opartego na motywach powieści.

 



Międzynarodowy sukces

European Rover Challenge wypada bardzo korzystnie w zestawieniu ze swoim amerykańskim odpowiednikiem – University Rover Challenge. W 2015 r. do udziału w ERC zgłosiło się więcej drużyn niż do odbywającego się kilka miesięcy wcześniej konkursu w Stanach Zjednoczonych. Różnorodny program ERC oraz współpraca Planet PR z wieloma partnerami przełożyła się na bardzo duże zainteresowanie. Swoje miejsce znalazły tu rodziny z dziećmi, fani innowacji i nowych technologii, zainteresowani tematyką robotyczno-kosmiczną pasjonaci oraz studenci zrzeszeni w zespołach budujących łaziki marsjańskie i wybitni specjaliści z tej dziedziny. Dodatkowo, w przeciwieństwie do słabo dostępnych terenów pustyni w stanie Utah, wydarzenie w Podzamczu przyciągnęło wiele zainteresowanych eventem osób oraz przedstawicieli mediów, także zagranicznych.

European Rover Challenge 2015 udowodniło, że zawody posiadają już ugruntowaną pozycję marki w skali międzynarodowej. W oparciu o swoje dziesięcioletnie doświadczenie, agencja Planet PR zbudowała wydarzenie kompletne – stworzone od podstaw, bez punktów odniesienia na tym polu w najbliższym otoczeniu, dopracowane pod każdym względem, w tym obejmujące kompleksowe zarządzanie komunikacją marketingową projektu. Zrealizowano wizję, która od samego początku zakładała, że to event znacznie wykraczający poza ramy dość niszowych zawodów łazików marsjańskich przeznaczonych wąskiej grupie naukowców z całego świata. ERC podjęło się zadania promocji nauki oraz realizacji misji pomocy młodym i zdolnym studentom. Dzięki spotkaniom z przedstawicielami międzynarodowych organizacji kosmicznych i możliwościom zaprezentowania im swoich umiejętności uczestnictwo w zawodach stanowi dla nich wyjątkową szansę na rozwój kariery. Obecnie Planet PR przygotowuje kolejną, trzecią odsłonę wydarzenia – European Rover Challenge 2016.

::

Przeczytaj także:

Rusza konkurs "Najlepsze Wydarzenie Zimy 2015/2016"

Zobacz listę zwycięzców I edycji konkursu

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.