(G)rywalizacja w pracy, czyli jak zwiększyć efektywność pracowników

(G)rywalizacja w pracy, czyli jak zwiększyć efektywność pracowników

Brief.pl / Inspiracje

Pracodawcy poszukują różnych metod budowania motywacji i poprawiania efektywności swoich pracowników. Coraz chętniej sięgają po metody oparte na koncepcji grywalizacji. Czym jest i jakie oferuje możliwości? Opowiadają Łukasz Grabowski i Jan Grzesikiewicz z SalesPistols.

-

Działamy odruchowo

 

Jak pokazują badania z zakresu psychologii behawioralnej, około 40 proc. działań człowieka nie wynika ze świadomej decyzji, ale bazuje na wyuczonych odruchach i przyzwyczajeniach. Grywalizacja – w najprostszym ujęciu – to wykorzystanie mechaniki rodem z gier do zmieniania nawyków uczestników. Pozwala na ubarwienie szarej pracowniczej rzeczywistości i jednoczesne efektywne motywowanie pracowników do zwiększonej aktywności. 

Czym różni się od tradycyjnych konkursów dla pracowników? Przede wszystkim istotny jest natychmiastowy feedback. Grywalizacja nie będzie skuteczna, jeśli wyznaczymy odbiór obiecanej nagrody za pół roku. To mechanizm, który opiera się na ciągłej interakcji, małych krokach i niewielkich, często symbolicznych trofeach.

Czy w takim układzie konkurs, gdzie główną nagrodą będzie lepszy samochód czy egzotyczna wycieczka nie będzie lepiej motywował pracowników? Wbrew pozorom – nie. Oczywiście pchnie do działania najsilniejszych, najbardziej doświadczonych graczy, ale ci słabsi nie będą chcieli brać udziału w rywalizacji. W efekcie wydajność zespołu może spaść nawet o 65 proc. i skutek będzie wprost przeciwny do zamierzonego.

 

Lubimy rywalizację

 

Mechanizm grywalizacji bazuje na fakcie, że bardzo lubimy ze sobą konkurować. Dlatego większość gier komputerowych ma ranking punktów – żebyśmy chętniej do nich zaglądali, chcąc pokonać naszych znajomych czy graczy z innego końca świata. Podobnie współczesne samochody, które zachęcają do bicia rekordów – tym razem w ekologicznej jeździe. BMW już wprowadziło możliwość porównywania spalania i osiągów pomiędzy poszczególnymi kierowcami za pomocą komputera pokładowego i Facebooka.

Dokładnie tak samo sytuacja wygląda w firmach. Przykładem niech będzie eksperyment w jednym z call-center. Pracownicy zostali podzieleni na dwie grupy. Jedna pracowała tradycyjnie, a druga otrzymała wyzwanie – kto otrzyma najwięcej odmów, ten wygrywa. Nagroda była czysto symboliczna: uznanie i pochwała przełożonego. Ludzie z pierwszej grupy byli zniechęceni do pracy, otrzymując ciągłe odmowy od klientów, niezainteresowanych kupnem usługi. Z kolei pracownicy w drugiej grupie, słysząc każdą kolejną odmowę, zyskiwali pewność siebie i motywację do dalszych działań, chcąc wygrać rywalizację. W rezultacie druga grupa miała o 40 proc. więcej podjętych prób kontaktu z klientem, niż pierwsza. Efektywność gwałtownie wzrosła tylko dlatego, że lubimy ze sobą konkurować.

 

Zmiana nawyków

 

Codzienne, regularne oddziaływanie na pracownika pozwala zmienić jego przyzwyczajenia i wypracować dobre odruchy. Chcesz podnieść efektywność rano? Poprawić motywację? Zwiększyć zaangażowanie pracowników? To możliwe dzięki dobrze opracowanemu programowi grywalizacji. Można go stworzyć samodzielnie, jednak lepiej jest zdać się na rozwiązania stworzone przez fachowców w tej dziedzinie. 

Na rynku dostępne są między innymi aplikacje mobilne, które są profesjonalnymi narzędziami grywalizacyjnymi na systemy Android i iOS. Aplikacje te pomagają budować motywację pracowników.

Dzisiejszy rynek pracy już zrezygnował z metody kija na rzecz marchewki. Pytanie jak wygląda motywacja pracowników w twojej firmie?

::

Foto: Fotolia

Zobacz inne polecane artykuły

Okazje warte milion(y)

Brief.pl / Aktualności

Okazje warte milion(y)
Okazje warte milion(y)

Ile razy zdarzyło Ci się z żalem odrzucić atrakcyjną promocję, bo była to „oferta dla dwojga”, albo należało „podzielić się nią z przyjaciółmi”? Marcinowi i Adrianowi, dwóm studentom z Gniezna także przytrafiło się to nie raz i dlatego założyli serwis NaSpółę.pl. Młody, funkcjonujący od kilku miesięcy startup docenili inwestorzy, zasilając go okrągłym milionem złotych.

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Brief.pl / Wiedza

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku
5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Algorytmy wyszukiwarki Google aktualizowane są nawet kilkaset razy w ciągu roku. Nic więc dziwnego, że nadążenie za zmianami bywa trudne, nawet dla dobrego specjalisty SEO, a to, co sprawdzało się jeszcze pół roku temu, obecnie może być traktowane co najwyżej jako mit. Przekonaj się, jakie działania pozycjonujące mają sens na dziś, a które lepiej odpuścić.