(G)rywalizacja w pracy, czyli jak zwiększyć efektywność pracowników

(G)rywalizacja w pracy, czyli jak zwiększyć efektywność pracowników

Brief.pl / Inspiracje

Pracodawcy poszukują różnych metod budowania motywacji i poprawiania efektywności swoich pracowników. Coraz chętniej sięgają po metody oparte na koncepcji grywalizacji. Czym jest i jakie oferuje możliwości? Opowiadają Łukasz Grabowski i Jan Grzesikiewicz z SalesPistols.

-

Działamy odruchowo

 

Jak pokazują badania z zakresu psychologii behawioralnej, około 40 proc. działań człowieka nie wynika ze świadomej decyzji, ale bazuje na wyuczonych odruchach i przyzwyczajeniach. Grywalizacja – w najprostszym ujęciu – to wykorzystanie mechaniki rodem z gier do zmieniania nawyków uczestników. Pozwala na ubarwienie szarej pracowniczej rzeczywistości i jednoczesne efektywne motywowanie pracowników do zwiększonej aktywności. 

Czym różni się od tradycyjnych konkursów dla pracowników? Przede wszystkim istotny jest natychmiastowy feedback. Grywalizacja nie będzie skuteczna, jeśli wyznaczymy odbiór obiecanej nagrody za pół roku. To mechanizm, który opiera się na ciągłej interakcji, małych krokach i niewielkich, często symbolicznych trofeach.

Czy w takim układzie konkurs, gdzie główną nagrodą będzie lepszy samochód czy egzotyczna wycieczka nie będzie lepiej motywował pracowników? Wbrew pozorom – nie. Oczywiście pchnie do działania najsilniejszych, najbardziej doświadczonych graczy, ale ci słabsi nie będą chcieli brać udziału w rywalizacji. W efekcie wydajność zespołu może spaść nawet o 65 proc. i skutek będzie wprost przeciwny do zamierzonego.

 

Lubimy rywalizację

 

Mechanizm grywalizacji bazuje na fakcie, że bardzo lubimy ze sobą konkurować. Dlatego większość gier komputerowych ma ranking punktów – żebyśmy chętniej do nich zaglądali, chcąc pokonać naszych znajomych czy graczy z innego końca świata. Podobnie współczesne samochody, które zachęcają do bicia rekordów – tym razem w ekologicznej jeździe. BMW już wprowadziło możliwość porównywania spalania i osiągów pomiędzy poszczególnymi kierowcami za pomocą komputera pokładowego i Facebooka.

Dokładnie tak samo sytuacja wygląda w firmach. Przykładem niech będzie eksperyment w jednym z call-center. Pracownicy zostali podzieleni na dwie grupy. Jedna pracowała tradycyjnie, a druga otrzymała wyzwanie – kto otrzyma najwięcej odmów, ten wygrywa. Nagroda była czysto symboliczna: uznanie i pochwała przełożonego. Ludzie z pierwszej grupy byli zniechęceni do pracy, otrzymując ciągłe odmowy od klientów, niezainteresowanych kupnem usługi. Z kolei pracownicy w drugiej grupie, słysząc każdą kolejną odmowę, zyskiwali pewność siebie i motywację do dalszych działań, chcąc wygrać rywalizację. W rezultacie druga grupa miała o 40 proc. więcej podjętych prób kontaktu z klientem, niż pierwsza. Efektywność gwałtownie wzrosła tylko dlatego, że lubimy ze sobą konkurować.

 

Zmiana nawyków

 

Codzienne, regularne oddziaływanie na pracownika pozwala zmienić jego przyzwyczajenia i wypracować dobre odruchy. Chcesz podnieść efektywność rano? Poprawić motywację? Zwiększyć zaangażowanie pracowników? To możliwe dzięki dobrze opracowanemu programowi grywalizacji. Można go stworzyć samodzielnie, jednak lepiej jest zdać się na rozwiązania stworzone przez fachowców w tej dziedzinie. 

Na rynku dostępne są między innymi aplikacje mobilne, które są profesjonalnymi narzędziami grywalizacyjnymi na systemy Android i iOS. Aplikacje te pomagają budować motywację pracowników.

Dzisiejszy rynek pracy już zrezygnował z metody kija na rzecz marchewki. Pytanie jak wygląda motywacja pracowników w twojej firmie?

::

Foto: Fotolia

Zobacz inne polecane artykuły

GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!

Brief.pl / Aktualności

GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!
GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!

Już w ten czwartek o godzinie 14.30 na Facebooku Business in Brief rusza transmisja live z wyjątkowego wydarzenia, jakie przygotowaliśmy dla Was wspólnie z partnerami. Jeśli spodziewacie się nudnych prezentacji, przydługich paneli, straconego czasu... pozwólcie, że Was zaskoczymy.

Pierwszy rok Netfliksa w Polsce

Brief.pl / Aktualności

Pierwszy rok Netfliksa w Polsce
Pierwszy rok Netfliksa w Polsce

W styczniu 2016 roku stronę internetową Netfliksa odwiedziło 338 tys. polskich użytkowników sieci (PC). Jednak przez kolejnych siedem miesięcy zainteresowanie serwisem było znacznie mniejsze. Z analizy firmy Gemius wynika, że na Netflix.com nieco chętniej zaglądały kobiety (52,9 proc. użytkowników), a najliczniejsza grupa użytkowników pochodziła z miast powyżej 500 tys. mieszkańców.