(G)rywalizacja w pracy, czyli jak zwiększyć efektywność pracowników

(G)rywalizacja w pracy, czyli jak zwiększyć efektywność pracowników

Brief.pl / Inspiracje

Pracodawcy poszukują różnych metod budowania motywacji i poprawiania efektywności swoich pracowników. Coraz chętniej sięgają po metody oparte na koncepcji grywalizacji. Czym jest i jakie oferuje możliwości? Opowiadają Łukasz Grabowski i Jan Grzesikiewicz z SalesPistols.

-

Działamy odruchowo

 

Jak pokazują badania z zakresu psychologii behawioralnej, około 40 proc. działań człowieka nie wynika ze świadomej decyzji, ale bazuje na wyuczonych odruchach i przyzwyczajeniach. Grywalizacja – w najprostszym ujęciu – to wykorzystanie mechaniki rodem z gier do zmieniania nawyków uczestników. Pozwala na ubarwienie szarej pracowniczej rzeczywistości i jednoczesne efektywne motywowanie pracowników do zwiększonej aktywności. 

Czym różni się od tradycyjnych konkursów dla pracowników? Przede wszystkim istotny jest natychmiastowy feedback. Grywalizacja nie będzie skuteczna, jeśli wyznaczymy odbiór obiecanej nagrody za pół roku. To mechanizm, który opiera się na ciągłej interakcji, małych krokach i niewielkich, często symbolicznych trofeach.

Czy w takim układzie konkurs, gdzie główną nagrodą będzie lepszy samochód czy egzotyczna wycieczka nie będzie lepiej motywował pracowników? Wbrew pozorom – nie. Oczywiście pchnie do działania najsilniejszych, najbardziej doświadczonych graczy, ale ci słabsi nie będą chcieli brać udziału w rywalizacji. W efekcie wydajność zespołu może spaść nawet o 65 proc. i skutek będzie wprost przeciwny do zamierzonego.

 

Lubimy rywalizację

 

Mechanizm grywalizacji bazuje na fakcie, że bardzo lubimy ze sobą konkurować. Dlatego większość gier komputerowych ma ranking punktów – żebyśmy chętniej do nich zaglądali, chcąc pokonać naszych znajomych czy graczy z innego końca świata. Podobnie współczesne samochody, które zachęcają do bicia rekordów – tym razem w ekologicznej jeździe. BMW już wprowadziło możliwość porównywania spalania i osiągów pomiędzy poszczególnymi kierowcami za pomocą komputera pokładowego i Facebooka.

Dokładnie tak samo sytuacja wygląda w firmach. Przykładem niech będzie eksperyment w jednym z call-center. Pracownicy zostali podzieleni na dwie grupy. Jedna pracowała tradycyjnie, a druga otrzymała wyzwanie – kto otrzyma najwięcej odmów, ten wygrywa. Nagroda była czysto symboliczna: uznanie i pochwała przełożonego. Ludzie z pierwszej grupy byli zniechęceni do pracy, otrzymując ciągłe odmowy od klientów, niezainteresowanych kupnem usługi. Z kolei pracownicy w drugiej grupie, słysząc każdą kolejną odmowę, zyskiwali pewność siebie i motywację do dalszych działań, chcąc wygrać rywalizację. W rezultacie druga grupa miała o 40 proc. więcej podjętych prób kontaktu z klientem, niż pierwsza. Efektywność gwałtownie wzrosła tylko dlatego, że lubimy ze sobą konkurować.

 

Zmiana nawyków

 

Codzienne, regularne oddziaływanie na pracownika pozwala zmienić jego przyzwyczajenia i wypracować dobre odruchy. Chcesz podnieść efektywność rano? Poprawić motywację? Zwiększyć zaangażowanie pracowników? To możliwe dzięki dobrze opracowanemu programowi grywalizacji. Można go stworzyć samodzielnie, jednak lepiej jest zdać się na rozwiązania stworzone przez fachowców w tej dziedzinie. 

Na rynku dostępne są między innymi aplikacje mobilne, które są profesjonalnymi narzędziami grywalizacyjnymi na systemy Android i iOS. Aplikacje te pomagają budować motywację pracowników.

Dzisiejszy rynek pracy już zrezygnował z metody kija na rzecz marchewki. Pytanie jak wygląda motywacja pracowników w twojej firmie?

::

Foto: Fotolia

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.