wp - grudzien 2016

(G)rywalizacja w pracy, czyli jak zwiększyć efektywność pracowników

(G)rywalizacja w pracy, czyli jak zwiększyć efektywność pracowników

Brief.pl / Inspiracje

Pracodawcy poszukują różnych metod budowania motywacji i poprawiania efektywności swoich pracowników. Coraz chętniej sięgają po metody oparte na koncepcji grywalizacji. Czym jest i jakie oferuje możliwości? Opowiadają Łukasz Grabowski i Jan Grzesikiewicz z SalesPistols.

-

Działamy odruchowo

 

Jak pokazują badania z zakresu psychologii behawioralnej, około 40 proc. działań człowieka nie wynika ze świadomej decyzji, ale bazuje na wyuczonych odruchach i przyzwyczajeniach. Grywalizacja – w najprostszym ujęciu – to wykorzystanie mechaniki rodem z gier do zmieniania nawyków uczestników. Pozwala na ubarwienie szarej pracowniczej rzeczywistości i jednoczesne efektywne motywowanie pracowników do zwiększonej aktywności. 

Czym różni się od tradycyjnych konkursów dla pracowników? Przede wszystkim istotny jest natychmiastowy feedback. Grywalizacja nie będzie skuteczna, jeśli wyznaczymy odbiór obiecanej nagrody za pół roku. To mechanizm, który opiera się na ciągłej interakcji, małych krokach i niewielkich, często symbolicznych trofeach.

Czy w takim układzie konkurs, gdzie główną nagrodą będzie lepszy samochód czy egzotyczna wycieczka nie będzie lepiej motywował pracowników? Wbrew pozorom – nie. Oczywiście pchnie do działania najsilniejszych, najbardziej doświadczonych graczy, ale ci słabsi nie będą chcieli brać udziału w rywalizacji. W efekcie wydajność zespołu może spaść nawet o 65 proc. i skutek będzie wprost przeciwny do zamierzonego.

 

Lubimy rywalizację

 

Mechanizm grywalizacji bazuje na fakcie, że bardzo lubimy ze sobą konkurować. Dlatego większość gier komputerowych ma ranking punktów – żebyśmy chętniej do nich zaglądali, chcąc pokonać naszych znajomych czy graczy z innego końca świata. Podobnie współczesne samochody, które zachęcają do bicia rekordów – tym razem w ekologicznej jeździe. BMW już wprowadziło możliwość porównywania spalania i osiągów pomiędzy poszczególnymi kierowcami za pomocą komputera pokładowego i Facebooka.

Dokładnie tak samo sytuacja wygląda w firmach. Przykładem niech będzie eksperyment w jednym z call-center. Pracownicy zostali podzieleni na dwie grupy. Jedna pracowała tradycyjnie, a druga otrzymała wyzwanie – kto otrzyma najwięcej odmów, ten wygrywa. Nagroda była czysto symboliczna: uznanie i pochwała przełożonego. Ludzie z pierwszej grupy byli zniechęceni do pracy, otrzymując ciągłe odmowy od klientów, niezainteresowanych kupnem usługi. Z kolei pracownicy w drugiej grupie, słysząc każdą kolejną odmowę, zyskiwali pewność siebie i motywację do dalszych działań, chcąc wygrać rywalizację. W rezultacie druga grupa miała o 40 proc. więcej podjętych prób kontaktu z klientem, niż pierwsza. Efektywność gwałtownie wzrosła tylko dlatego, że lubimy ze sobą konkurować.

 

Zmiana nawyków

 

Codzienne, regularne oddziaływanie na pracownika pozwala zmienić jego przyzwyczajenia i wypracować dobre odruchy. Chcesz podnieść efektywność rano? Poprawić motywację? Zwiększyć zaangażowanie pracowników? To możliwe dzięki dobrze opracowanemu programowi grywalizacji. Można go stworzyć samodzielnie, jednak lepiej jest zdać się na rozwiązania stworzone przez fachowców w tej dziedzinie. 

Na rynku dostępne są między innymi aplikacje mobilne, które są profesjonalnymi narzędziami grywalizacyjnymi na systemy Android i iOS. Aplikacje te pomagają budować motywację pracowników.

Dzisiejszy rynek pracy już zrezygnował z metody kija na rzecz marchewki. Pytanie jak wygląda motywacja pracowników w twojej firmie?

::

Foto: Fotolia

Zobacz inne polecane artykuły

Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność

Magazyn / Ludzie

Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność
Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność

Gdy mowa o najbardziej nowatorskich firmach technologicznych na świecie, na myśl zazwyczaj jako pierwsze przychodzą takie spółki, jak Apple, Google czy Facebook. Microsoft w gronie wymienionych jest zaś traktowany raczej jako starszy brat, który może i kiedyś napędzał rozwój technologii, ale dziś na tyle przyzwyczaił się do stosowanych przez lata rozwiązań, że daleko mu do miana najważniejszego innowatora. Stojący od przeszło dwóch lat na czele założonej przez Billa Gatesa firmy Satya Nadella robi jednak wszystko, by ów wizerunek zmienić... a niedawny zakup LinkedIna to tylko jeden z przykładów jego starań.

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

Brief.pl / Aktualności

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube
Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

YouTube ogłasza coroczne podsumowanie najchętniej oglądanych filmów i teledysków – Rewind 2016. „Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]” to najchętniej oglądane wideo w Polsce. Na liście nie zabrakło również polskich gwiazd YouTube: Abstrachuje.tv z filmami „Czego nie mówią: policjanci” oraz „Najlepszy film motywacyjny na świecie”, a także wideo „Wąs! Wąs! Wąs!” Cyber Mariana (feat. Czwarta Fala). W rankingu znalazł się też film Twardowsky 2.0., jeden z materiałów wchodzących w skład niestandardowego projektu Legendy polskie stworzonego przez Allegro. Jeśli chodzi o zestawienie muzyczne, Polacy najchętniej oglądali klip Sylwii Grzeszczak „Tamta dziewczyna”.