Jak konsumujemy treści informacyjne? (raport)

Jak konsumujemy treści informacyjne? (raport)

Brief.pl / Wiedza

55 proc. Polaków na czytanie wiadomości poświęca od 15 do 45 minut dziennie. Choć jesteśmy ciekawi świata, to w pierwszej kolejności skupiamy się na wydarzeniach z kraju. Ponad połowa badanych deklaruje, że informacje przegląda w godzinach pracy lub wieczorem – takie wnioski płyną z z raportu upday „Polak na bieżąco, czyli jak konsumujemy treści informacyjne”.

-

Raport pt. „Polak na bieżąco, czyli jak konsumujemy treści informacyjne" powstał na podstawie badania przeprowadzonego na zlecenie upday Polska przez firmę SW Research na początku marca 2016 roku.

Celem badania było sprawdzenie, w jaki sposób Polacy konsumują informacje. Zbadano zarówno nawyki czytelnicze – czas poświęcany na przeglądanie wiadomości oraz preferowane typy kanałów informacyjnych, jak również obszary tematyczne cieszące się największym zainteresowaniem respondentów.


Rutyna

Statystyczny Polak poświęca na przeglądanie wiadomości około pół godziny dziennie. Ponad połowa badanych (55 proc.) wybrała przedział od 15 do 45 minut. Konsumowanie treści informacyjnych odgrywa istotną rolę w życiu Polaków. Drugą pod względem liczebności grupę stanowią bowiem osoby poświęcające na tę czynność do godziny dzienne (36 proc.).




Mit porannej prasówki

Badanie obaliło zakorzeniony w kulturze mit porannego przeglądu prasy. Ponad połowa (51 proc.) respondentów newsy przegląda w godzinach pracy, późnym popołudniem bądź wieczorem. Osoby przeglądające wiadomości o nieregularnych porach stanowią 30 proc. badanych, a amatorzy porannej prasówki to zaledwie 19 proc respondentów.


Polak jest online

Badanie pokazało, że Polacy na ogół wiadomości przeglądają online. W pytaniu wielokrotnego wyboru o formę przeglądania informacji, aż 83,3 proc. badanych wskazało właśnie tę rodzinę kanałów informacyjnych.

Prasa codzienna została wskazana przez niewiele ponad 30 proc. respondentów, a czytanie drukowanych tygodników i miesięczników zadeklarowało niecałe 22 proc. badanych.  




Polska – Rozrywka – Świat

Statystyczny Polak interesuje się przede wszystkim wydarzeniami z kraju. Ponad 63 proc. badanych deklaruje, że najczęściej czyta właśnie wiadomości krajowe. Drugą najczęściej wskazywaną kategorią są informacje dotyczące rozrywki (44,6 proc.), a trzecią wiadomości ze świata (39 proc.).

Najpopularniejsze obszary tematyczne prezentują się odmiennie u kobiet i mężczyzn. Choć wszyscy, niezależnie od płci, najchętniej czytają wiadomości krajowe, wśród kobiet na drugim miejscu uplasowała się rozrywka (52,9 proc.), a wśród mężczyzn sport (44,6 proc.).

Panie w znacznie większym stopniu niż Panowie interesują się kulturą. Jest to trzecia najczęściej wskazywana przez nie kategoria tematyczna (41,4 proc.). Trzecią najczęściej wskazywaną kategorią przez mężczyzn okazały się wiadomości ze świata (40,7 proc.), ex aequo z informacjami gospodarczymi (40,6 proc.).




Jakim typem jesteś?

Na podstawie preferencji tematycznych, nawyków czytelniczych i parametrów demograficznych w raporcie wyszczególniono pięć typów konsumentów treści informacyjnych najczęściej występujących w polskim społeczeństwie.

Uppies, Ciekawi świata, Nowocześni tradycjonaliści, Rozrywkowi i Oldschoolowcy – do co najmniej jednej z tych grup przynależy każdy z nas.
 
::

upday to spersonalizowana platforma informacyjna stworzona z myślą o smartfonach i tabletach z rodziny Samsung Galaxy. Rozwiązanie łączy efekty pracy zespołów redakcyjnych z agregacją wiadomości opartą o specjalny algorytm i system analizujący zachowania użytkowników (machine learning). Aplikacja upday dostępna jest na rynkach polskim, niemieckim, francuskim i brytyjskim. Właścicielem platformy upday jest firma Axel Springer SE.

::

Foto: Fotolia

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Brief.pl / Aktualności

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster
YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Z każdym rokiem rośnie rola treści wideo, co przekłada się na wzrost popularności YouTuberów. Potencjał ten dostrzegają firmy, stawiając na współpracę z Vlogerami. Których z nich ma największy potencjał reklamowy? W analizie przygotowanej przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” podsumowano obecność medialną 100 najpopularniejszych pod względem liczby subskrybentów polskich YouTuberów. Raport dotyczy 2016 roku.