Ugruntowywanie monopolu

Ugruntowywanie monopolu

Brief.pl / Aktualności

Niestety walka o polski sektor pocztowy nie ustała wraz z częściową jego liberalizacją. Znowelizowany projekt ustawy Prawo pocztowe miał demonopolizować rynek, a w praktyce ugruntowuje monopolistyczną pozycję Poczty Polskiej, która z dniem 1 stycznia 2013 roku uzyskała status tzw. operatora wyznaczonego.

-

Niestety Poczta Polska uniemożliwia niezależnym operatorom pocztowym odpłatny dostęp do oddawczych i nadawczych skrzynek pocztowych, skrytek pocztowych, sortowni oraz listonoszy. Działanie to nie tylko zmniejsza dostępność usług pocztowych dla obywateli, ogranicza wolną konkurencję i tym samym zrównoważony rozwój sektora pocztowego, ale sprawia również, że operator wyznaczony świadomie rezygnuje z dodatkowych wpływów, płynących z komercyjnej współpracy z innymi podmiotami działającymi na rynku pocztowym.

Mimo pozytywnych zmian, jakie wprowadziła nowa ustawa Prawo pocztowe - np. zniesienie obszaru zastrzeżonego dla operatora publicznego, czyli obsługi przesyłek w obszarze wagowym do 50 gramów, nadal wiele kwestii pozostaje sprzecznych z doktryną prawa wspólnotowego. Formalnego ani też praktycznego uzasadnienia w świetle dyrektyw unijnych nie mają m.in. przepisy dotyczące warunków dostępu alternatywnych operatorów do infrastruktury operatora wyznaczonego.

Przyjęte w dniu 23 listopada 2012 roku przez Sejm RP rozstrzygnięcia prawne w zakresie nowej ustawy Prawo pocztowe - której celem było uwolnienie sektora pocztowego w Polsce od formalnych ograniczeń i barier – zawierają niestety istotne niezgodności z III Dyrektywą pocztową zobowiązującą Państwa Członkowskie do uwolnienia rynku pocztowego. Sytuacja ta w sposób jawny prowadzi do dyskryminującego traktowania operatorów pocztowych w Polsce, uszczupla dochody budżetu państwa, zaś samo Państwo naraża na istotne konsekwencje prawne i finansowe ze strony Unii Europejskiej.

 

Zobacz inne polecane artykuły

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Magazyn / Aktualności

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?
Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Marketing afiliacyjny, jako rodzaj działań marketingowych online, powinna znać każda duża i średnia firma, prowadząca aktywną sprzedaż w sieci. Stwarza on optymalne warunki do promocji produktów i usług, zapewniając jednocześnie dodatkowe korzyści, wynikające ze współpracy z siecią afiliacyjną. Choć zainteresowanie nim stale wzrasta, wciąż nie wszyscy mają świadomość istnienia tego rozwiązania i nie dla wszystkich jest ono zrozumiałe. Czym zatem jest afiliacja i kto powinien z niej skorzystać?