Ugruntowywanie monopolu

Ugruntowywanie monopolu

Brief.pl / Aktualności

Niestety walka o polski sektor pocztowy nie ustała wraz z częściową jego liberalizacją. Znowelizowany projekt ustawy Prawo pocztowe miał demonopolizować rynek, a w praktyce ugruntowuje monopolistyczną pozycję Poczty Polskiej, która z dniem 1 stycznia 2013 roku uzyskała status tzw. operatora wyznaczonego.

-

Niestety Poczta Polska uniemożliwia niezależnym operatorom pocztowym odpłatny dostęp do oddawczych i nadawczych skrzynek pocztowych, skrytek pocztowych, sortowni oraz listonoszy. Działanie to nie tylko zmniejsza dostępność usług pocztowych dla obywateli, ogranicza wolną konkurencję i tym samym zrównoważony rozwój sektora pocztowego, ale sprawia również, że operator wyznaczony świadomie rezygnuje z dodatkowych wpływów, płynących z komercyjnej współpracy z innymi podmiotami działającymi na rynku pocztowym.

Mimo pozytywnych zmian, jakie wprowadziła nowa ustawa Prawo pocztowe - np. zniesienie obszaru zastrzeżonego dla operatora publicznego, czyli obsługi przesyłek w obszarze wagowym do 50 gramów, nadal wiele kwestii pozostaje sprzecznych z doktryną prawa wspólnotowego. Formalnego ani też praktycznego uzasadnienia w świetle dyrektyw unijnych nie mają m.in. przepisy dotyczące warunków dostępu alternatywnych operatorów do infrastruktury operatora wyznaczonego.

Przyjęte w dniu 23 listopada 2012 roku przez Sejm RP rozstrzygnięcia prawne w zakresie nowej ustawy Prawo pocztowe - której celem było uwolnienie sektora pocztowego w Polsce od formalnych ograniczeń i barier – zawierają niestety istotne niezgodności z III Dyrektywą pocztową zobowiązującą Państwa Członkowskie do uwolnienia rynku pocztowego. Sytuacja ta w sposób jawny prowadzi do dyskryminującego traktowania operatorów pocztowych w Polsce, uszczupla dochody budżetu państwa, zaś samo Państwo naraża na istotne konsekwencje prawne i finansowe ze strony Unii Europejskiej.

 

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.