Trendy okiem eksperta : Reactions i targetowanie

Trendy okiem eksperta : Reactions i targetowanie

Brief.pl / Wiedza

Jaki wpływ będą miały Facebook Reactions na targetowanie reklam? Czy internet zastąpił już telewizję? Trendy online dla Brief.pl opisuje Marek Molicki z firmy Gemius.

-

Przyszłość telewizji w internecie


Nie brakuje zwolenników teorii, według której internet już za chwilę wykończy telewizję. Nie brakuje również argumentów, że oto najmłodsze i nieco starsze pokolenia mogą spokojnie obejść się bez telewizji, bo w zupełności do życia wystarcza im internet. A w sieci, jak wiemy – jest wszystko. Kolejnym argumentem dla tych, którzy przyszłość telewizji widzą w internecie muszą być wyniki badania przeprowadzonego przez Media Technology Monitor. Wynika z niego, że liczba subskrybentów Netflixa w Kanadzie wzrosła z 21 proc. w 2012 roku do 48 proc. w 2015 roku w badanej grupie gospodarstw domowych.

Jeszcze ciekawiej przedstawiają się te wyniki, jeśli weźmiemy pod uwagę grupę gospodarstw domowych, w których mieszkają dzieci poniżej 12 roku życia (wzrost z 33 proc. w 2012 roku do 63 proc. w 2015 roku), nastolatki w wieku 12-17 lat (wzrost z 33 proc. w 2012 roku do 63 proc. w 2015 roku) oraz młodzież poniżej 18 roku życia (wzrost z 34 proc. w 2012 roku do 63 proc. w 2015 roku).

Dla równowagi pewna ciekawostka. Z badania „2016 Edelman Trust Barometr: China” wynika, że ponad ¾ użytkowników internetu w Chinach ufa mediom tradycyjnym i uznaje je za wiarygodne źródło informacji. Warto podkreślić, że w stosunku do 2015 roku liczba ufających tradycyjnym mediom wzrosła w lutym 2016 roku o 6 proc.

 

Facebook Reactions – zyskowne informacje


Wiarygodność jest niewątpliwie istotna nie tylko w przypadku mediów. W biznesie liczy się też umiejętność trafnego przewidywania. Jeśli wierzyć wynikom ankiety Forbes Insight i SAS, predictive marketing staje się coraz ważniejszy dla marketerów, choć nie tylko dla nich. Oczywiście, poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, czego w przyszłości będą chcieli klienci nie jest niczym nowym. Niewątpliwie dzięki big data, zaawansowanym modelom statystycznym i algorytmom dziś łatwiej jest przewidywać oczekiwania konsumentów oraz odpowiadać na pytanie, kto i kiedy ma szansę zostać naszym klientem, a kto nie.

W tej sytuacji warto zadać pytanie: jaką rolę w jeszcze bardziej precyzyjnym targetowaniu reklam odegrają nowe ikony pozwalające na pełniejsze wyrażanie emocji pod postami na Facebooku? Chyba nikt nie ma wątpliwości, że Facebook Reactions zmienią sporo.

Dziś, co prawda nikt z Facebooka nie wspomina o wykorzystaniu Reactions do targetowania reklam i prezentowania treści, ale naprawdę trudno uwierzyć, żeby w przyszłości nic się nie zmieniło. Pierwsze, co może się zmienić to treści prezentowane w News Feed, następnie reklamodawcy dostaną prawdopodobnie możliwość jeszcze bardziej precyzyjnego targetowania reklam. Być może już dziś w Facebooku pracuje zespół, który buduje modele zachowań, dzięki którym reklamodawca będzie mógł stworzyć precyzyjne segmenty odbiorców.

Pytanie: czy reklamodawca będzie skłonny zapłacić więcej za możliwość precyzyjnego targetowania, uznajmy za retoryczne. Wiedza na temat tego, co lubimy, czego nie lubimy, co nas irytuje, a co nas cieszy, pomoże w znacznie precyzyjniejszym dopasowaniu treści do konkretnych osób. A jeśli dodamy do tego profile społeczno-demograficzne, możliwości stają się jeszcze większe. Jakże proste stanie się stworzenie grupy celowej, w której znajdą się nie tylko osoby o wskazanym wieku, płci czy miejscu zamieszkania, ale także te, które pozytywnie reagowały na poprzednie kampanie. A to przecież najprostszy z modeli, jakie można wymyśleć. Niewykluczone, że programiści w Facebooku pracują nad modelem łączącym reakcje nie tylko na kampanie przeprowadzone przez reklamodawcę, ale też i reakcje na kampanię konkurencji, a nawet posty znajomych.

Parafrazując słynne zdanie wypowiedziane przez Winstona Churchilla możemy powiedzieć, że „Jeszcze nigdy tak wielu nie miało tak wiele możliwości podzielenia się informacjami o sobie z tak nielicznymi, a konkretnie Facebookiem”.

::


Przeczytaj także:

TRENDY OKIEM EKSPERTA: MOBILE

TRENDY OKIEM EKSPERTA: BIG DATA

::

Foto: Fotolia/thaibert

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Brief.pl / Aktualności

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości
5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Długie, mroźne miesiące zimy dają się nam we znaki, rozbudzając tym samym pragnienie zmiany, zieleni i kolorów. Tak też powinny wyglądać newslettery – świeżo i słonecznie. Marketerzy, jako ci, którzy zawsze podążają nie tylko za panującymi w branży trendami, ale także za potrzebami odbiorców, powinni włączyć do komunikacji te elementy, których odbiorcy w tym okresie szczególnie łakną.