Globalny raport o przedsiębiorczości: Polacy coraz chętniej otwierają własny biznes

Globalny raport o przedsiębiorczości: Polacy coraz chętniej otwierają własny biznes

Brief.pl / Aktualności

Globalny raport o przedsiębiorczości, opublikowany przez Global Entrepreneurship Monitor (GEM), pokazuje, że przedsiębiorczość jest postrzegana jako aktywność „elitarna” i dwie trzecie dorosłych uważa przedsiębiorczość za trafny wybór kariery. Jak na tym tle wygląda Polska?

-

66 proc. ankietowanych dorosłych (osoby pomiędzy 18 a 64 rokiem życia z 60 różnych krajów świata) uznaje przedsiębiorczość za dobry wybór kariery, a ponad połowa populacji w wieku produkcyjnym czuje, że ma potencjalną możliwość rozpoczęcia działalności gospodarczej - wynika z Globalnego raportu o przedsiębiorczości 2015.

Raport został opublikowany przez Global Entrepreneurship Monitor (GEM) oraz inne sponsorujące instytucje: Babson College, Universidad Del Desarrollo, Universiti Tun Abdul Razak, Tecnológico de Monterrey i London Business School.

 

Polacy boją się bankructwa

 

W Polsce, aż 56 proc. ankietowanych czuje się na siłach, aby spróbować swoich szans w biznesie, czyli o 2 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Jednak liczba nowo założonych firm nie rośnie. Od 2013 roku Polska utrzymuje to samo 38 miejsce pod względem liczby przedsiębiorstw we wczesnej fazie rozwoju. Najsłabiej wypadamy w rankingu w kryterium „strach przed bankructwem“. Prawie 48 proc. badanych przyznaje się do obawy przed niepowodzeniem, co daje Polsce 56 miejsce na końcu listy 60-ciu państw. 

Statystycznie we wszystkich 60 krajach dla 70 proc. ankietowanych przedsiębiorczość kojarzy się z wysokim statusem społecznym. Dla porównania, 56 proc. badanych Polaków podziela tę opinię. Dla ponad 60 proc. Polaków to słuszny wybór kariery.

Na świecie, 21 proc. dorosłych w 60 ankietowanych krajach zamierza otworzyć własny biznes w ciągu najbliższych trzech lat. W Polsce ta sytuacja jest zbliżona do światowej średniej, 20 proc. ankietowanych ma podobne zamiary. We wszystkich krajach, najwyższy wskaźniki udziału przedsiębiorczości przypada w grupie 25-35-latków i 35-44-latków.  

 

 

- Zrozumienie tego, co hamuje i co zwiększa przedsiębiorczość w różnych okolicznościach nigdy nie było tak ważne, jak dziś, w momencie, kiedy wiele gospodarek boryka się z trudnościami - zwłaszcza w krajach rozwijających się, gdzie bezrobocie stale rośnie - podkreśla Mike Herrington, dyrektor wykonawczy GEM oraz jeden z autorów raportu. 

 

5 kobiet na 10 mężczyzn

 

Gospodarki napędzane czynnikami wytwórczymi wykazują najwyższy wskaźnik aktywności kobiecej we wczesnym stadium przedsiębiorczości (TEA), bo aż 20 proc. Gospodarki te pokazują również najwyższy wskaźnik przedsiębiorczych kobiet w stosunku do mężczyzn, średnio na 10 mężczyzn przedsiębiorców przypadada aż dziewięć kobiet przedsiębiorców. W Polsce ta proporcja wynosi 5 kobiet na 10 meżczyzn, co daje nam 38 pozycję w rankingu.

- Zdolność danej gospodarki do przedsiębiorczości zależy od współistnienia różnych typów zachowań pro przedsiębiorczych, co pomaga bezrobotnym przekwalifikować się, aby otworzyć własną działalność gospodarczą, a w następnej fazie tworzyć nowe miejsca pracy, wprowadzać innowacje i operować w skali globalnej. Przy pomocy Global Entrepreneurship Monitor, staramy się szerzyć tę świadomość pośród decydentów, aby Ci mogli tworzyć ekosystem biznesowy przyjazny w szerokiej skali przedsiębiorczości - mówi Slavica Singer, jedna z autorów raportu i profesor na J.J. Strossmayer University of Osijek w Chorwacji. 

::

Foto: Fotolia

Zobacz inne polecane artykuły

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?

Brief.pl / Aktualności

Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?
Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?

W dzisiejszych czasach bardzo popularna jest strategia promocji, wchodząc do sklepu jesteśmy z każdej półki atakowani promocjami cenowymi. Okazuje się jednak, że promocje w dłuższej perspektywie przynoszą pyrrusowe zwycięstwa. W co zatem warto zainwestować, co jest driverem zakupowym, którym kieruje się coraz więcej klientów?

Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków

Brief.pl / Aktualności

Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków
Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków

Rozwój technologiczny, który z roku na rok nabiera tempa, coraz bardziej wpływa na życie każdego z nas. Zgodnie z tegorocznym raportem firmy doradczej Deloitte „TMT Predictions” na progu kolejnej rewolucji stoi telekomunikacja, której napędem będą m.in. sieć piątej generacji (5G), beacony oraz technologie biometryczne. Polska w tych aspektach już dziś nie ustępuje rynkom światowym. Jak wynika z badania Deloitte aż 57 proc. dorosłych użytkowników telefonów komórkowych w Polsce korzysta już z 4G/LTE, a 31 proc. nieposiadających takiej usługi w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy chce z niej skorzystać. Beneficjentem kolejnej fali zmian w telekomunikacji będą też polskie firmy technologiczne, specjalizujące się w świadczeniu obsługi IT-as-a-service i działające na rynku beaconów.