Globalny raport o przedsiębiorczości: Polacy coraz chętniej otwierają własny biznes

Globalny raport o przedsiębiorczości: Polacy coraz chętniej otwierają własny biznes

Brief.pl / Aktualności

Globalny raport o przedsiębiorczości, opublikowany przez Global Entrepreneurship Monitor (GEM), pokazuje, że przedsiębiorczość jest postrzegana jako aktywność „elitarna” i dwie trzecie dorosłych uważa przedsiębiorczość za trafny wybór kariery. Jak na tym tle wygląda Polska?

-

66 proc. ankietowanych dorosłych (osoby pomiędzy 18 a 64 rokiem życia z 60 różnych krajów świata) uznaje przedsiębiorczość za dobry wybór kariery, a ponad połowa populacji w wieku produkcyjnym czuje, że ma potencjalną możliwość rozpoczęcia działalności gospodarczej - wynika z Globalnego raportu o przedsiębiorczości 2015.

Raport został opublikowany przez Global Entrepreneurship Monitor (GEM) oraz inne sponsorujące instytucje: Babson College, Universidad Del Desarrollo, Universiti Tun Abdul Razak, Tecnológico de Monterrey i London Business School.

 

Polacy boją się bankructwa

 

W Polsce, aż 56 proc. ankietowanych czuje się na siłach, aby spróbować swoich szans w biznesie, czyli o 2 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Jednak liczba nowo założonych firm nie rośnie. Od 2013 roku Polska utrzymuje to samo 38 miejsce pod względem liczby przedsiębiorstw we wczesnej fazie rozwoju. Najsłabiej wypadamy w rankingu w kryterium „strach przed bankructwem“. Prawie 48 proc. badanych przyznaje się do obawy przed niepowodzeniem, co daje Polsce 56 miejsce na końcu listy 60-ciu państw. 

Statystycznie we wszystkich 60 krajach dla 70 proc. ankietowanych przedsiębiorczość kojarzy się z wysokim statusem społecznym. Dla porównania, 56 proc. badanych Polaków podziela tę opinię. Dla ponad 60 proc. Polaków to słuszny wybór kariery.

Na świecie, 21 proc. dorosłych w 60 ankietowanych krajach zamierza otworzyć własny biznes w ciągu najbliższych trzech lat. W Polsce ta sytuacja jest zbliżona do światowej średniej, 20 proc. ankietowanych ma podobne zamiary. We wszystkich krajach, najwyższy wskaźniki udziału przedsiębiorczości przypada w grupie 25-35-latków i 35-44-latków.  

 

 

- Zrozumienie tego, co hamuje i co zwiększa przedsiębiorczość w różnych okolicznościach nigdy nie było tak ważne, jak dziś, w momencie, kiedy wiele gospodarek boryka się z trudnościami - zwłaszcza w krajach rozwijających się, gdzie bezrobocie stale rośnie - podkreśla Mike Herrington, dyrektor wykonawczy GEM oraz jeden z autorów raportu. 

 

5 kobiet na 10 mężczyzn

 

Gospodarki napędzane czynnikami wytwórczymi wykazują najwyższy wskaźnik aktywności kobiecej we wczesnym stadium przedsiębiorczości (TEA), bo aż 20 proc. Gospodarki te pokazują również najwyższy wskaźnik przedsiębiorczych kobiet w stosunku do mężczyzn, średnio na 10 mężczyzn przedsiębiorców przypadada aż dziewięć kobiet przedsiębiorców. W Polsce ta proporcja wynosi 5 kobiet na 10 meżczyzn, co daje nam 38 pozycję w rankingu.

- Zdolność danej gospodarki do przedsiębiorczości zależy od współistnienia różnych typów zachowań pro przedsiębiorczych, co pomaga bezrobotnym przekwalifikować się, aby otworzyć własną działalność gospodarczą, a w następnej fazie tworzyć nowe miejsca pracy, wprowadzać innowacje i operować w skali globalnej. Przy pomocy Global Entrepreneurship Monitor, staramy się szerzyć tę świadomość pośród decydentów, aby Ci mogli tworzyć ekosystem biznesowy przyjazny w szerokiej skali przedsiębiorczości - mówi Slavica Singer, jedna z autorów raportu i profesor na J.J. Strossmayer University of Osijek w Chorwacji. 

::

Foto: Fotolia

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.