Paweł Prochenko: brakuje w Polsce wybitnych kampanii

Paweł Prochenko: brakuje w Polsce wybitnych kampanii

Brief.pl / Patronaty

Jak wygląda dobra kampania społeczna? O zmieniających się trendach i kryteriach oceny zgłoszeń do konkursu Kampania Społeczna Roku opowiada Paweł Prochenko, przewodniczący jury.

-

 Jakie kryteria muszą być spełnione, aby kampania społeczna spełniła swoje cele, została zauważona, wpłynęła na zachowania ludzi, aby była po prostu skuteczna?

 

W kampaniach społecznych, podobnie jak w komercyjnych, chodzi głównie o skuteczność. Jednak o ile w kampaniach komercyjnych czy to budując wizerunek firmy, czy reklamując konkretny produkt finalnie chodzi o wzrost sprzedaży, to w kampanii społecznej ostatecznym celem powinna być zmiana postaw społecznych. To oczywiście jest bardzo trudne zadanie i nie zawsze można to osiągnąć realizacją jednej kampanii reklamowej. Niemniej jednak cel marketingowy właśnie tak powinien być sformułowany.

Jeśli przyjmiemy takie założenia, to najważniejszymi czynnikami wpływającymi na skuteczność kampanii będą: dobra strategia – inaczej trafnie sformułowany insight i niestandardowa realizacja po to aby wyróżnić się i przyciągać uwagę odbiorcy oraz zbudować zasięg mediowy. Niekonwencjonalność może płynąć ze styku różnych działań: OOH, internetu i PR. W kampaniach, które posiadają budżety mediowe, nawet w przetargach instytucji publicznych, zastępuje się lub uzupełnia strategię mediową o niekonwencjonalne wykorzystanie mediów np. idea placement. 

 

 

A co na pewno nie powinno pojawić się w kampanii społecznej?

 

Moim zdaniem nie ma czegoś takiego, co nie powinno się pojawiać w kampaniach społecznych. Czasem wydaje mi się, że było już wszystko. Niemniej jednak należy pamiętać, że kampania społeczna poza swoim doraźnym oddziaływaniem to budowanie kapitału społecznego. Czasami twórcy jak i inicjatorzy o tym zapominają. Chodzi o to, że nie można bazować na stereotypach negatywnych i rozwiązując jakiś problem jednocześnie pogłębiać inny. 

 

 

Jakimi kryteriami kierują się Państwo oceniając zgłoszenia do Konkursu na Kampanię Społeczną Roku?

 

Bardzo zależy nam na obiektywności i przejrzystości, dlatego od tego roku chcieliśmy aby Konkursowi przyglądała się niezależna instytucja i audytowała głównie procedury wyboru zwycięskich kampanii. Poprosiliśmy o pomoc Sustainers, która doradziła nam w przygotowaniu nowych przejrzystych kryteriów oceny oraz samego formularza zgłoszeń. Wprowadziliśmy również klauzulę konfliktu interesów. Chcemy, aby była ona bardzo restrykcyjnie przestrzegana. 

Obecnie kryteria oceny to:

1.  Strategia i kreacja- ocena strategicznego i holistycznego myślenia i założeń kampanii w tym ocena trafnego doboru argumentacji oferującej korzyść dla odbiorcy (a nie tylko jego kreatywność);  

 2. Opis przebiegu realizacji kampanii (opis tego co udało się zrealizować);

 3. Opis działań PR 

 4. Efektywność  

5. Kreatywność i wyjątkowość kampanii

 

 

Jakie trendy będziemy obserwoawać w dziedzinie kampanii społecznych?

 

Trendy w kampaniach społecznych są spójne z trendami kampanii komercyjnych. Oczywiście będą wykorzystywane nowe technologie. W 2016 r. zapewne będziemy świadkami kampanii społecznej z wykorzystaniem Oculusa lub innych działań 3d. Twórcy kampanii będą szukać ciekawych rozwiązań, kanałów i kontekstów. W przetargach publicznych coraz częściej będą wymagania związane z niestandardowymi formami.

 

Proszę w kilku zdaniach posumować dotychczasowe edycje konkursu?

 

Na przestrzeni czasu widać zmiany w sposobie planowania i myślenia o kampaniach, dzięki możliwościom, jakie dają media społecznościowe. Rozwój technologii pozwala realizować kampanie, które są bliżej ludzi; angażują odbiorców w rozwiązania lub przynajmniej rozumienie problemu. W 2014 r. jury nominowało do nagród prawie połowę ze zgłoszonych kampanii, co oznacza, że coraz więcej projektów osiąga dobry poziom. Większość z nich oparta była na trafnie opracowanych insightach i rzetelnie zrealizowana. Jednocześnie, w porównaniu z przykładami kampanii realizowanymi na świecie, brakuje w Polsce kampanii wybitnych.

::

BRIEF jest patronem mediallnym konkursu.

::

Przeczytaj także: 

6 NAJBARDZIEJ KREATYWNYCH KAMPANII SPOŁECZNYCH ZE ŚWIATA

Zobacz inne polecane artykuły

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?

Brief.pl / Aktualności

Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?
Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?

W dzisiejszych czasach bardzo popularna jest strategia promocji, wchodząc do sklepu jesteśmy z każdej półki atakowani promocjami cenowymi. Okazuje się jednak, że promocje w dłuższej perspektywie przynoszą pyrrusowe zwycięstwa. W co zatem warto zainwestować, co jest driverem zakupowym, którym kieruje się coraz więcej klientów?

Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków

Brief.pl / Aktualności

Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków
Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków

Rozwój technologiczny, który z roku na rok nabiera tempa, coraz bardziej wpływa na życie każdego z nas. Zgodnie z tegorocznym raportem firmy doradczej Deloitte „TMT Predictions” na progu kolejnej rewolucji stoi telekomunikacja, której napędem będą m.in. sieć piątej generacji (5G), beacony oraz technologie biometryczne. Polska w tych aspektach już dziś nie ustępuje rynkom światowym. Jak wynika z badania Deloitte aż 57 proc. dorosłych użytkowników telefonów komórkowych w Polsce korzysta już z 4G/LTE, a 31 proc. nieposiadających takiej usługi w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy chce z niej skorzystać. Beneficjentem kolejnej fali zmian w telekomunikacji będą też polskie firmy technologiczne, specjalizujące się w świadczeniu obsługi IT-as-a-service i działające na rynku beaconów.