wp - grudzien 2016

Co Polacy myślą o audiobookach?

Co Polacy myślą o audiobookach?

Brief.pl / Aktualności

Do Polski wchodzi Storytel. Szwedzki serwis oferuje dostęp do tysięcy audiobooków online. Marka zrewolucjonizowała sposób konsumpcji książek w Skandynawii. Kolej na polskiego czytelnika? Co Polacy myślą o audiobookach i czy są gotowi na innowacje?

-

Storytel to największy w Skandynawii serwis audiobooków, oferujący w ramach jednego abonamentu nieograniczony dostęp do całej biblioteki tytułów. Polski odbiorca, za niecałe 30 PLN miesięcznie, może uzyskać dostęp do bazy audiobooków w języku polskim i angielskim. Na starcie ma do wyboru 600 tytułów polskich oraz 16 tys. audiobooków i 4 tys. ebooków angielskich.

Serwis obsługuje systemy operacyjne iOS, Android i Windows, więc książek można słuchać na tablecie lub smartfonie. Głównie online, ale możliwe jest korzystanie z aplikacji również bez dostępu do sieci.

 

 

Storytel został założony w 2005 roku jako pierwszy na świecie serwis do słuchania audiobooków w systemie streamingu. Marka zrewolucjonizowała sposób konsumpcji książek w Skandynawii. Przeprowadzone badania pokazały, że aż 75 proc. użytkowników Storytel konsumuje więcej książek, niż przed rozpoczęciem subskrypcji, a średnia liczba przesłuchanych książek wynosi dwa tytuły miesięcznie. Użytkownicy Storytela konsumują książki w sytuacjach, które do tej pory temu nie służyły: podczas jazdy samochodem, uprawiania sportów, spacerów czy prac domowych.

Z aplikacji Storytel korzysta globalnie już ponad 200 tys. subskrybentów.  Serwis obecny jest na rynkach szwedzkim, norweskim, duńskim i holenderskim.

 

Jak wygląda konsumpcja audiobooków w Polsce?

Dyrektor generalny Storytel,  Jonas Tellander, podkreślił, że Polska z populacją blisko 40. mln osób to ważny rynek, pełen znakomitej rodzimej prozy. Zaznaczył, że ma zamiar wykorzystać swoje doświadczenia z innych krajów, by spopularyzowac w Polsce nowy model odbioru literatury.

Co na to statystyki? Z badania przeprowadzonego przez PBS, we współpracy z serwisem audiobook.pl w 2014 roku wynika, że około 4,8 mln Polaków kiedykolwiek sięgnęło po audiobooka. Liczba aktywnych użytkowników książek audio liczy  2,8 mln osób.

 

 

 

 

 

Kto?

Słuchacze audiobooków to w głównej mierze osoby młode, stanu wolnego, legitymujące się wyższym lub średnim wykształceniem, zamieszkujące duże miasta. Istotną rolę w słuchalności audiobooków odgrywa zaawansowanie technologiczne użytkowników. Udział korzystających jest wyraźnie wyższy zarówno wśród  internautów (13 proc. vs. 1 proc. nie-internautów), jak i wśród posiadaczy urządzeń  mobilnych tj. laptop, tablet, smartfon. Odsetek słuchaczy audiobooków jest aż o 12 p.p. wyższy w grupie użytkowników urządzeń mobilnych, niż wśród osób, które takich urządzeń nie posiadają (14 proc. vs. 2 proc.).

Słuchanie audiobooków nie jest zajęciem na co dzień - 17 proc. słuchaczy audiobooków zalicza się do kategorii heavy users, czyli korzystających codziennie lub kilka razy w tygodniu. 8 na 10 użytkowników sięga po książki stosunkowo rzadziej.

 

Gdzie i jak?

Użytkownicy książek audio najczęściej słuchają ich w domu (69 proc.), nieco rzadziej w środkach transportu publicznego (35 proc.) lub w samochodzie osobowym. Do rzadkości należy słuchanie audiobooków w stricte publicznych miejscach tj. praca (9 proc.), szkoła (9 proc.), restauracja/kawiarnia (7 proc.), czy sklep (6 proc.).

Okoliczności słuchania audiobooków koncentrują się wokół motywu podróży. 23 proc. użytkowników słucha ich w drodze do/z pracy, 22 proc. w drodze do/z szkoły, 19 proc. w drodze na urlop/wakacje. Słuchacze rzadko kiedy sięgają po książki w okolicznościach, w których musieliby wykazać się podzielnością uwagi, godząc jednocześnie słuchanie książki z wykonywaniem innej czynności np. podczas gotowania (10 proc.), uprawiania sportu (10 proc.), pracy (9 proc.), czy robienia zakupów (4 proc.).

 

Dlaczego Polacy nie słuchają audiobooków?

 

 

Serwisowi Storytel udało się zmienić sposób konsumpcji literatury w Skandynawii i nawet zwiększyć procent czytających osób. Czy powtórzy ten sukces w Polsce? Widzimy, że niektórzy Polacy są przywiązani do książki w tradycyjnej formie - nie posiadają odpowiedniego odtwarzacza bądź chęci sięgania po książkę. 

Biorąc jednak pod uwagę wysoki potencjał i szybki rozwój grupy użytkowników audiobooków, można stwierdzić, że ilość słuchaczy w przyszłości będzie tylko wzrastać.

Zobacz inne polecane artykuły

Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność

Magazyn / Ludzie

Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność
Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność

Gdy mowa o najbardziej nowatorskich firmach technologicznych na świecie, na myśl zazwyczaj jako pierwsze przychodzą takie spółki, jak Apple, Google czy Facebook. Microsoft w gronie wymienionych jest zaś traktowany raczej jako starszy brat, który może i kiedyś napędzał rozwój technologii, ale dziś na tyle przyzwyczaił się do stosowanych przez lata rozwiązań, że daleko mu do miana najważniejszego innowatora. Stojący od przeszło dwóch lat na czele założonej przez Billa Gatesa firmy Satya Nadella robi jednak wszystko, by ów wizerunek zmienić... a niedawny zakup LinkedIna to tylko jeden z przykładów jego starań.

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

Brief.pl / Aktualności

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube
Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

YouTube ogłasza coroczne podsumowanie najchętniej oglądanych filmów i teledysków – Rewind 2016. „Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]” to najchętniej oglądane wideo w Polsce. Na liście nie zabrakło również polskich gwiazd YouTube: Abstrachuje.tv z filmami „Czego nie mówią: policjanci” oraz „Najlepszy film motywacyjny na świecie”, a także wideo „Wąs! Wąs! Wąs!” Cyber Mariana (feat. Czwarta Fala). W rankingu znalazł się też film Twardowsky 2.0., jeden z materiałów wchodzących w skład niestandardowego projektu Legendy polskie stworzonego przez Allegro. Jeśli chodzi o zestawienie muzyczne, Polacy najchętniej oglądali klip Sylwii Grzeszczak „Tamta dziewczyna”.