wp - grudzien 2016

Technofobie - sprawdź, czy jesteś uzależniony

Technofobie - sprawdź, czy jesteś uzależniony

Magazyn / Inspiracje

Większość z nas bez wstydu przyznaje, że czuje uzależnienie od swoich smartfonów. Taka deklaracja zdaje się dziś niczym zaskakującym. Trudno bowiem nie czuć przywiązania do urządzenia, które jest dla nas komunikatorem, nawigacją, aparatem fotograficznym, portfelem czy odtwarzaczem muzyki w jednym… Kochamy nasze łączniki ze światem – co jednak czujemy, kiedy ich nie ma?

-

 

Nomofobia to lęk, który swoją nazwę wziął od skrótu słów „no mobile phobia”. Ludzie cierpiący na to zaburzenie, odczuwają niepokój w momencie, gdy orientują się, że nie mają przy sobie telefonu. Obawa pojawia się także w chwili, gdy smartfon jest poza zasięgiem lub ma rozładowaną baterię. Jak wynika z badań, do odczuwania tego rodzaju lęku przyznaje się niespełna 80 proc. ludzi przed ukończonym 25. rokiem życia. W grupie wiekowej 25 - 34 lat, ów procent wynosi 64.

 

HPVS [ang. Human Phantom Vibration Syndrome – przyp. red.] to syndrom fantomowych wibracji. Prawdopodobnie każdemu, kto posiada smartfon, zdarzyło się sięgnąć po niego, jak się okazało, bezcelowo. Przyczyn odczuwania wibracji, które w rzeczywistości nie występują, może być wiele. Za jedną z podstawowych uważa się wzmożony stres. Mogą być one także związane z pracą tzw. neuronów lustrzanych, które aktywują się w chwili, gdy widzimy kogoś chwytającego telefon – wtedy odruchowo sięgamy po swój. Prócz odczuwania niemających miejsca drgań, wielu ludzi przyznaje, że zdarza się im również słyszeć dźwięk przychodzących wiadomości lub powiadomień pojawiających się na portalach społecznościowych…

 

FOMO [ang. Fear Of Missing Out – przyp. red.], a więc strach przed tym, że ominie nas coś istotnego, jest ściśle związany z powyższymi lękami. Kompulsywne przeglądanie komunikatorów i portali wynika z poczucia silnej potrzeby natychmiastowej reakcji na komunikaty, zarówno te skierowane bezpośrednio do nas, jak i te, wymieniane publicznie pomiędzy innymi użytkownikami portali społecznościowych. Wiąże się to nierzadko z zaniedbywaniem obowiązków na rzecz nieustannej kontroli wszystkiego, co ma miejsce w świecie on-line. „Pomocne” w całodobowym nadzorze są mobilne powiadomienia push, które napastują użytkownika drogą wizualną i dźwiękową. To im właśnie w znacznej mierze zawdzięczamy trudności z koncentracją i tendencję do prokrastynacji. Strach przed byciem niedoinformowanym może być tak silny, że pochłaniać będziemy nawet te wiadomości, które nie są dla nas w żaden sposób interesujące czy istotne.

 

Zobacz inne polecane artykuły

Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność

Magazyn / Ludzie

Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność
Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność

Gdy mowa o najbardziej nowatorskich firmach technologicznych na świecie, na myśl zazwyczaj jako pierwsze przychodzą takie spółki, jak Apple, Google czy Facebook. Microsoft w gronie wymienionych jest zaś traktowany raczej jako starszy brat, który może i kiedyś napędzał rozwój technologii, ale dziś na tyle przyzwyczaił się do stosowanych przez lata rozwiązań, że daleko mu do miana najważniejszego innowatora. Stojący od przeszło dwóch lat na czele założonej przez Billa Gatesa firmy Satya Nadella robi jednak wszystko, by ów wizerunek zmienić... a niedawny zakup LinkedIna to tylko jeden z przykładów jego starań.

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

Brief.pl / Aktualności

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube
Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

YouTube ogłasza coroczne podsumowanie najchętniej oglądanych filmów i teledysków – Rewind 2016. „Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]” to najchętniej oglądane wideo w Polsce. Na liście nie zabrakło również polskich gwiazd YouTube: Abstrachuje.tv z filmami „Czego nie mówią: policjanci” oraz „Najlepszy film motywacyjny na świecie”, a także wideo „Wąs! Wąs! Wąs!” Cyber Mariana (feat. Czwarta Fala). W rankingu znalazł się też film Twardowsky 2.0., jeden z materiałów wchodzących w skład niestandardowego projektu Legendy polskie stworzonego przez Allegro. Jeśli chodzi o zestawienie muzyczne, Polacy najchętniej oglądali klip Sylwii Grzeszczak „Tamta dziewczyna”.