Najciekawsze polskie i zagraniczne kampanie społeczne ostatnich lat (wideo)

Najciekawsze polskie i zagraniczne kampanie społeczne ostatnich lat (wideo)

Brief.pl / Inspiracje

Czy są takie kampanie społeczne, które szczególnie zapadły Wam w pamięć? Zapytaliśmy Pawła Prochenko, przewodniczącego jury w konkursie Kampania Społeczna Roku, prezesa zarządu Fundacji Komunikacji Społecznej, które akcje społeczne są, jego zdaniem, najciekawsze.

-

Kampanie społeczne z Polski

 

Z polskich przykładów – kampania „Szacun Tropików" Fundacji Integracja, w ramach której na internetowej aukcji sprzedawano produkty dla "prawdziwych mężczyzn" – olej do opalania barwiący skórę we wzory typu tribal czy żel do włosów o nazwie Beton. Ponadto każdy z produktów charakteryzował się cechami ułatwiającymi skok do wody z dużej wysokości. Na końcu humorystycznych opisów znajdowała się poważna puenta – nadawca kampanii przypominał o tym, że skakanie do wody w miejscach do tego nieprzeznaczonych może skończyć się tragicznie.

 ::

 

Kolejny przykład to kampania „Autyzm wprowadza zmysły w błąd" Fundacji Synapsis. Aktor Bartłomiej Topa został sfilmowany w miejscach publicznych, gdy pokrzykiwał, wiercił się, wymachiwał rękoma, zasłaniał uszy. Po fali komentarzy i plotek, sugerujących m.in. nadużywanie środków psychoaktywnych, wyjaśniono, że brał udział w kampanii informacyjnej dotyczącej autyzmu i naśladował zachowanie osoby z tym zaburzeniem.

 ::

 

Kolejna warta uwagi akcja to „Bardzo dobre maniery” – w restauracjach biorących udział w akcji umieszczono plakaty i podkładki pod talerze zachęcające do ułożenia po skończonym posiłku sztućców w znak krzyża. Kelner obsługujący stolik doliczał wtedy do rachunku 5 złotych, które jest przekazywane na konto Polskiego Czerwonego Krzyża.

 ::

 

Z kampanii realizowanych przez firmy bardzo cenię też program firmy Jetline – „Rejsy Odkrywców”. Polega on na organizacji rejsów dla dzieci ze środowisk zagrożonych wykluczeniem, przemocą i patologią. To inicjatywa dwóch zapalonych żeglarzy, jednocześnie przyjaciół i wspólników, na co dzień prowadzących firmę, którzy postanowili zaszczepić swoją pasję innym. Punktem wyjścia była chęć upowszechniania żeglarstwa jako formy spędzania czasu, formy kształtowania charakteru człowieka i modelu życia, opartego o zaufanie, pracę zespołową, przyjaźń. Podoba mi się ta akcja, bo widzę, że wypływa naprawdę z pasji właścicieli firmy. Takie programy dają nadzieję na strategiczne zaangażowanie nie tylko dużych korporacji, ale również firm z sektora MŚP.

 

::

Kampanie zagraniczne

 

Jako ciekawe przykłady kampanii zagranicznych podałbym akcję "Girls Going Wild" holenderskiej organizacji Stop The Traffik. W spocie kobiety wykonywały wyzywający, seksualny taniec, entuzjastycznie komentowany przez przechodniów – jednak pod koniec na ekranie na dachu budynku pojawiła się krótka informacja: „Co roku tysiącom kobiet obiecuje się karierę taneczną w Europie Zachodniej. Smutne jest to, że kończą tutaj". Celem było zwrócenie uwagi opinii publicznej na problem handlu ludźmi.

 

::

 

Interesujący był również pomysł na citylighty hiszpańskiej fundacji ANAR – dzięki drukowi soczewkowemu umieszczonemu na wysokości wzroku dziecka, mogło ono zobaczyć komunikat, którego nie widzieli dorośli, dotyczący pomocy w sprawie złego traktowania w rodzinie.

::


Klucz to "niestandardowość"

 

Wszystkie wymienione kampanie były nagrodzone lub wyróżnione w konkursie Kampania Społeczna Roku. Charakteryzują się tym, że bazują na dobrych strategiach i ciekawych insightach. Sama realizacja jest kreatywna dzięki temu, że nie jest standardowa. Tzw. „niestandardy” to nie tylko pomysł na to aby się wyróżnić, ale też jedyny sposób, by zrealizować kampanię z małym budżetem. Czasem sam ruch na stronie może przewyższyć zasięg w grupie docelowej, jaki można osiągnąć w TV. Ostatni film z udziałem Jarosława Kuźniara nakręcony w ramach kampanii na temat walki z mową nienawiści, prowadzonej przez Stowarzyszenie Projekt: Polska osiągnął ponad 4 mln obejrzeń. Moim zdaniem to imponujący wynik.

 ::

Już jutro ukaże się rozmowa z Pawłem Prochenko, organizatorem i przewodniczącym Jury w konkursie Kampania Społeczna Roku, w którym m.in. o tym, jakie kryteria muszą być spełnione, aby kampania społeczna realizowała swoje cele, została zauważona i w rezultacie wpłynęła na zmianę negatywnych zachowań. 

BRIEF jest patronem medialnym konkursu Kampania Społeczna Roku.

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.

Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących

Brief.pl / Aktualności

Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących
Poland Business Run – polskie firmy po raz szósty pobiegną dla potrzebujących

Szósta edycja największego charytatywnego biegu w kraju – Poland Business Run – startuje 3 września. Uczestnicy pobiegną w tym roku w 7 miastach: Krakowie, Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku i Katowicach. Rejestracja drużyn rusza już pod koniec kwietnia. Cel? Pomoc osobom z niepełnosprawnością ruchową w powrocie do normalnego życia.