Najciekawsze polskie i zagraniczne kampanie społeczne ostatnich lat (wideo)

Najciekawsze polskie i zagraniczne kampanie społeczne ostatnich lat (wideo)

Brief.pl / Inspiracje

Czy są takie kampanie społeczne, które szczególnie zapadły Wam w pamięć? Zapytaliśmy Pawła Prochenko, przewodniczącego jury w konkursie Kampania Społeczna Roku, prezesa zarządu Fundacji Komunikacji Społecznej, które akcje społeczne są, jego zdaniem, najciekawsze.

-

Kampanie społeczne z Polski

 

Z polskich przykładów – kampania „Szacun Tropików" Fundacji Integracja, w ramach której na internetowej aukcji sprzedawano produkty dla "prawdziwych mężczyzn" – olej do opalania barwiący skórę we wzory typu tribal czy żel do włosów o nazwie Beton. Ponadto każdy z produktów charakteryzował się cechami ułatwiającymi skok do wody z dużej wysokości. Na końcu humorystycznych opisów znajdowała się poważna puenta – nadawca kampanii przypominał o tym, że skakanie do wody w miejscach do tego nieprzeznaczonych może skończyć się tragicznie.

 ::

 

Kolejny przykład to kampania „Autyzm wprowadza zmysły w błąd" Fundacji Synapsis. Aktor Bartłomiej Topa został sfilmowany w miejscach publicznych, gdy pokrzykiwał, wiercił się, wymachiwał rękoma, zasłaniał uszy. Po fali komentarzy i plotek, sugerujących m.in. nadużywanie środków psychoaktywnych, wyjaśniono, że brał udział w kampanii informacyjnej dotyczącej autyzmu i naśladował zachowanie osoby z tym zaburzeniem.

 ::

 

Kolejna warta uwagi akcja to „Bardzo dobre maniery” – w restauracjach biorących udział w akcji umieszczono plakaty i podkładki pod talerze zachęcające do ułożenia po skończonym posiłku sztućców w znak krzyża. Kelner obsługujący stolik doliczał wtedy do rachunku 5 złotych, które jest przekazywane na konto Polskiego Czerwonego Krzyża.

 ::

 

Z kampanii realizowanych przez firmy bardzo cenię też program firmy Jetline – „Rejsy Odkrywców”. Polega on na organizacji rejsów dla dzieci ze środowisk zagrożonych wykluczeniem, przemocą i patologią. To inicjatywa dwóch zapalonych żeglarzy, jednocześnie przyjaciół i wspólników, na co dzień prowadzących firmę, którzy postanowili zaszczepić swoją pasję innym. Punktem wyjścia była chęć upowszechniania żeglarstwa jako formy spędzania czasu, formy kształtowania charakteru człowieka i modelu życia, opartego o zaufanie, pracę zespołową, przyjaźń. Podoba mi się ta akcja, bo widzę, że wypływa naprawdę z pasji właścicieli firmy. Takie programy dają nadzieję na strategiczne zaangażowanie nie tylko dużych korporacji, ale również firm z sektora MŚP.

 

::

Kampanie zagraniczne

 

Jako ciekawe przykłady kampanii zagranicznych podałbym akcję "Girls Going Wild" holenderskiej organizacji Stop The Traffik. W spocie kobiety wykonywały wyzywający, seksualny taniec, entuzjastycznie komentowany przez przechodniów – jednak pod koniec na ekranie na dachu budynku pojawiła się krótka informacja: „Co roku tysiącom kobiet obiecuje się karierę taneczną w Europie Zachodniej. Smutne jest to, że kończą tutaj". Celem było zwrócenie uwagi opinii publicznej na problem handlu ludźmi.

 

::

 

Interesujący był również pomysł na citylighty hiszpańskiej fundacji ANAR – dzięki drukowi soczewkowemu umieszczonemu na wysokości wzroku dziecka, mogło ono zobaczyć komunikat, którego nie widzieli dorośli, dotyczący pomocy w sprawie złego traktowania w rodzinie.

::


Klucz to "niestandardowość"

 

Wszystkie wymienione kampanie były nagrodzone lub wyróżnione w konkursie Kampania Społeczna Roku. Charakteryzują się tym, że bazują na dobrych strategiach i ciekawych insightach. Sama realizacja jest kreatywna dzięki temu, że nie jest standardowa. Tzw. „niestandardy” to nie tylko pomysł na to aby się wyróżnić, ale też jedyny sposób, by zrealizować kampanię z małym budżetem. Czasem sam ruch na stronie może przewyższyć zasięg w grupie docelowej, jaki można osiągnąć w TV. Ostatni film z udziałem Jarosława Kuźniara nakręcony w ramach kampanii na temat walki z mową nienawiści, prowadzonej przez Stowarzyszenie Projekt: Polska osiągnął ponad 4 mln obejrzeń. Moim zdaniem to imponujący wynik.

 ::

Już jutro ukaże się rozmowa z Pawłem Prochenko, organizatorem i przewodniczącym Jury w konkursie Kampania Społeczna Roku, w którym m.in. o tym, jakie kryteria muszą być spełnione, aby kampania społeczna realizowała swoje cele, została zauważona i w rezultacie wpłynęła na zmianę negatywnych zachowań. 

BRIEF jest patronem medialnym konkursu Kampania Społeczna Roku.

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.