Kilka kroków do lepszego e-sklepu

Kilka kroków do lepszego e-sklepu

Brief.pl / Wiedza

Co lubimy w sklepach internetowych, a czego nie znosimy? Jakie funkcjonalności warto wprowadzić, a z których zrezygnować, aby wizyta w e-sklepie była przyjemna i jak najczęściej kończyła się transakcją? Odpowiedzi na te pytania przynosi raport przygotowany przez platformę Mixit.pl.

-

O tym, czy zakupy w sklepie są dla nas przyjemne, czy nie, decyduje bardzo wiele czynników, począwszy od usytuowania sklepu, wysokości cen, jakości towaru, a skończywszy na obsłudze. Czy te same kategorie odnoszą się do sklepów internetowych? Platfoma Mixit.pl przeprowadziła ankietę na ten temat. Okazuje się, że przyjemność zakupów w internecie najczęściej psuje nam nadmierna automatyzacja.


Co nam przeszkadza w e-zakupach?

49 proc. ankietowanych przyznało, że denerwuje ich konieczność rejestracji w sklepie internetowym, zwłaszcza gdy zakupów dokonują okazjonalnie. Zdaniem Dawida Urbańczyka, eksperta programu Trusted Trader Polska nie chodzi tu jedynie o konieczność poświęcenia czasu na rejestrację.

– Coraz mniej chętnie akceptujemy konieczność rejestracji, ze względu na troskę dotyczącą naszych danych osobowych. Mało który sklep przekazuje nam informację jakie korzyści płyną dla kupującego z samej rejestracji, którą na wstępie klient uważa za abuzywną, czyli nadużywającą zasady swobody zawierania umów – mówi Urbańczyk.

Kolejnym dystraktorem są niejasne informacje dotyczące samego produktu i sposobu jego zakupu: przede wszystkim brak łatwych do znalezienia informacji na temat kosztów dostawy, zwrotów i reklamacji – na te problemy wskazało 36 proc respondentów.

Ponad 25 proc. badanych denerwuje skomplikowany sposób poruszania się po witrynie – wygrywają sklepy, w których proces ten jest najbardziej intuicyjny.


Lubimy mieć wpływ

A co najbardziej podoba nam się w sklepach internetowych? Z ankiety Mixit.pl wynika, że przede wszystkim doceniamy czas, który możemy poświęcić na spokojne zastanowienie się nad zakupami. Aż 62 proc. badanych zadeklarowało, że ceni sobie możliwość zastanowienia się i spokojnego dokonania wyboru.

– Tego często brakuje w sklepach stacjonarnych. Presja szybkiego wyboru, czy w skrajnym przypadku zbyt natarczywe nagabywanie przez sprzedawców sprawia, że klienci często czują się przytłoczeni zakupami. W sklepie internetowym możemy wybierać tak długo i zmieniać zdanie tyle razy, ile nam się podoba – mówi Karolina Czech z Mixit.pl.

Kupowanie przez internet ma też jeszcze jedną wielką zaletę – żeby wybrać towar, zamówić go i zapłacić, a najczęściej też by go odebrać – nie musimy wychodzić z domu. Wygodę tę docenia 59 proc. respondentów. Tyle samo ankietowanych wskazało, że zaletą sklepów internetowych są niższe w porównaniu ze sklepami stacjonarnymi ceny.


Personalizacja

Wyniki ankiety potwierdzają też, że kupujący w internecie cenią sobie personalizację. Zdaniem Marcina Wallnera, współwłaściciela Mixit.pl potwierdza to bardzo istotną kwestię: – Jako klienci jesteśmy coraz bardziej świadomi i wymagający. Chcemy by nasze zakupy dokładnie odpowiadały naszym potrzebom. Coraz częściej jesteśmy gotowi zapłacić więcej za indywidualne traktowanie, czy możliwość zmiany ostatecznego kształtu produktu – mówi Wallner.

W spersonalizowanej witrynie liczy się też możliwość wystawienia recenzji po zakupie i zobaczenia ocen innych użytkowników sklepu (55 proc.). Lubimy także dostawać podarunki i zniżki. Chętniej też godzimy się na udostępnienie swoich danych osobowych, gdy w zamian otrzymujemy rabat na zakupy. Zapisanie się do newslettera lub założenie konta w sklepie nie stanowi wtedy dla nas problemu (46 proc.).


Dokładna informacja i obsługa klienta w czasie rzeczywistym

W odpowiedziach otwartych ankietowani podkreślają, że największym mankamentem sklepów internetowych jest brak obszernej informacji o produktach. W przypadku kosmetyków i żywności najbardziej uciążliwy jest brak informacji o ich pełnym składzie, czy też zdjęć pokazujących produkt z każdej strony. Dobrze odbierane są za to prezentacje video, które jednak w polskich sklepach internetowych są jeszcze rzadkością.

Tym, co najważniejsze z punktu widzenia obsługi klienta, jest kontakt z obsługą sklepu w czasie rzeczywistym. Wysłanie maila z zapytaniem czy wypełnienie w tym celu formularza kontaktowego nie zaspokaja współczesnych potrzeb konsumenckich. Dopiero czat lub rozmowa telefoniczna i szybkie uzyskanie porady, sprawia że czujemy się dobrze obsłużeni.

– Dzisiaj, aby odnieść sukces w internetowej sprzedaży nie wystarczy chwytliwa domena i ładny sklep internetowy. Coraz istotniejszy staje się szacunek wobec klienta wyrażany w obsłudze kupującego - mówi Dawid Urbańczyk. – W dobie pełnej cyfryzacji życia i zakupów oczekujemy natychmiastowej odpowiedzi na nurtujące nas pytania i prostoty przekazu niezbędnych informacji – dodaje ekspert.

Wielu ankietowanych stwierdziło też, że gdyby więcej sklepów dawało przy zakupach nawet drobne gratisy, częściej kupowaliby właśnie w tych sklepach, a nawet zostali ich stałymi klientami.

::

Badania zostały przeprowadzone na grupie reprezentatywnej w ankiecie anonimowej, w której wzięło udział 450 osób.

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.