Wydatki na badania i rozwój w Polsce [raport]

Wydatki na badania i rozwój w Polsce [raport]

Brief.pl / Wiedza

Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) udostępniła najnowszy raport dotyczący wysokości wydatków na badania i rozwój w ponad 40 krajach świata. Jak w tym zestawieniu prezentuje się Polska?

-

Zgodnie z danymi OECD, kiedy mowa o wydatkach na badania i rozwój (B+R), nie mamy się raczej czym pochwalić. W 2014 roku przeznaczyliśmy na ten cel zaledwie 0,9 proc. PKB (czyli 8,4 tys. dol.), tym samym zajmując 35. pozycję w całym zestawieniu. Za nami znalazły się tylko takie kraje, jak Chile, Grecja, Argentyna, Meksyk, Słowacja oraz Rumunia.

Nasz wynik może być szczególnie niepokojący zważywszy na fakt, że średnia wydatków na B+R dla krajów Unii Europejskiej wynosi prawie 2 proc. PKB, zaś dla wszystkich państw branych pod uwagę w zestawieniu OECD niemal 2,4 proc. PKB. Poniekąd ratować może nas fakt, że od 2006 r. zauważalny jest niewielki, ale raczej stabilny wzrost wydatków na ten cel.

 

Korea Południowa liderem

Daleko nam jednak do liderów rankingu – Korei Południowej, przeznaczającej na B+R prawie 4,3 proc. PKB, Izraela (4,1 proc.), Japonii (3,6 proc.) czy Szwecji (3,2 proc.). I, co ciekawe, nie tyle jest to kwestia braku inwestycji rządowych – zgodnie z publikacją „Main Science and Technology Indicators”, przygotowaną przez OECD, w naszym kraju prawie 50 proc. wydatków na B+R w 2013 roku pochodziło właśnie od rządu – a raczej niewystarczającego zaangażowania finansowego ze strony przemysłu.

Zarówno w Korei, Izraelu, Japonii jak i Szwecji to właśnie przedstawiciele szeroko pojętego przemysłu są odpowiedzialni za większy procent wydatków na badania i rozwój. Jednym z powodów tego stanu rzeczy może być fakt, że w Polsce brakuje ulg podatkowych, które zachęcałyby przedsiębiorców do finansowania działań badawczo-rozwojowych.

 

Co wymaga poprawy?

Sytuacja nie wygląda kolorowo również jeśli chodzi o liczbę badaczy. W 2014 roku na 1000 zatrudnionych osób tylko 5 określało się mianem badacza, przy czym średnia dla Unii Europejskiej wynosi prawie 8 osób, zaś w przodującej pod tym względem Finlandii jest to 15 osób.

Co ciekawe jednak, wcale nie wypadamy tak źle kiedy mowa o równości płciowej w tym sektorze. W Polsce niemal 38 proc. badaczy to kobiety, podczas gdy w Japonii wskaźnik ten wynosi niecałe 15 proc., a w Korei 18,5 proc. Jednak nawet mimo tego, nie ulega wątpliwości, że jeśli chcemy poprawić pozycję naszego kraju na świecie w kontekście poziomu innowacyjności, wiele pracy przed nami. W kontekście danych OECD wydaje się, że warto byłoby zacząć od usprawnienia współpracy między przedstawicielami świata nauki i biznesu.

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.