Wydatki na badania i rozwój w Polsce [raport]

Wydatki na badania i rozwój w Polsce [raport]

Brief.pl / Wiedza

Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) udostępniła najnowszy raport dotyczący wysokości wydatków na badania i rozwój w ponad 40 krajach świata. Jak w tym zestawieniu prezentuje się Polska?

-

Zgodnie z danymi OECD, kiedy mowa o wydatkach na badania i rozwój (B+R), nie mamy się raczej czym pochwalić. W 2014 roku przeznaczyliśmy na ten cel zaledwie 0,9 proc. PKB (czyli 8,4 tys. dol.), tym samym zajmując 35. pozycję w całym zestawieniu. Za nami znalazły się tylko takie kraje, jak Chile, Grecja, Argentyna, Meksyk, Słowacja oraz Rumunia.

Nasz wynik może być szczególnie niepokojący zważywszy na fakt, że średnia wydatków na B+R dla krajów Unii Europejskiej wynosi prawie 2 proc. PKB, zaś dla wszystkich państw branych pod uwagę w zestawieniu OECD niemal 2,4 proc. PKB. Poniekąd ratować może nas fakt, że od 2006 r. zauważalny jest niewielki, ale raczej stabilny wzrost wydatków na ten cel.

 

Korea Południowa liderem

Daleko nam jednak do liderów rankingu – Korei Południowej, przeznaczającej na B+R prawie 4,3 proc. PKB, Izraela (4,1 proc.), Japonii (3,6 proc.) czy Szwecji (3,2 proc.). I, co ciekawe, nie tyle jest to kwestia braku inwestycji rządowych – zgodnie z publikacją „Main Science and Technology Indicators”, przygotowaną przez OECD, w naszym kraju prawie 50 proc. wydatków na B+R w 2013 roku pochodziło właśnie od rządu – a raczej niewystarczającego zaangażowania finansowego ze strony przemysłu.

Zarówno w Korei, Izraelu, Japonii jak i Szwecji to właśnie przedstawiciele szeroko pojętego przemysłu są odpowiedzialni za większy procent wydatków na badania i rozwój. Jednym z powodów tego stanu rzeczy może być fakt, że w Polsce brakuje ulg podatkowych, które zachęcałyby przedsiębiorców do finansowania działań badawczo-rozwojowych.

 

Co wymaga poprawy?

Sytuacja nie wygląda kolorowo również jeśli chodzi o liczbę badaczy. W 2014 roku na 1000 zatrudnionych osób tylko 5 określało się mianem badacza, przy czym średnia dla Unii Europejskiej wynosi prawie 8 osób, zaś w przodującej pod tym względem Finlandii jest to 15 osób.

Co ciekawe jednak, wcale nie wypadamy tak źle kiedy mowa o równości płciowej w tym sektorze. W Polsce niemal 38 proc. badaczy to kobiety, podczas gdy w Japonii wskaźnik ten wynosi niecałe 15 proc., a w Korei 18,5 proc. Jednak nawet mimo tego, nie ulega wątpliwości, że jeśli chcemy poprawić pozycję naszego kraju na świecie w kontekście poziomu innowacyjności, wiele pracy przed nami. W kontekście danych OECD wydaje się, że warto byłoby zacząć od usprawnienia współpracy między przedstawicielami świata nauki i biznesu.

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Brief.pl / Aktualności

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości
5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Długie, mroźne miesiące zimy dają się nam we znaki, rozbudzając tym samym pragnienie zmiany, zieleni i kolorów. Tak też powinny wyglądać newslettery – świeżo i słonecznie. Marketerzy, jako ci, którzy zawsze podążają nie tylko za panującymi w branży trendami, ale także za potrzebami odbiorców, powinni włączyć do komunikacji te elementy, których odbiorcy w tym okresie szczególnie łakną.