Trendy okiem eksperta: Big data

Trendy okiem eksperta: Big data

Brief.pl / Wiedza

O czym mówi się w branży? Jakie obserwujemy trendy? Specjalnie dla Brief.pl Marek Molicki, ekspert firmy Gemius.

-

Wielkie zbiory danych, tzw. big data, są coraz częstszym tematem w branży. Można było o nich przeczytać w wielu podsumowaniach roku i prognozach trendów opublikowanych przez krajowych ekspertów. Big data to też wątek przewodni raportów globalnych firm doradczych i badawczych. Gartner informuje, że do 2019 roku 90% dużych organizacji będzie zatrudniała Chief Data Officera, ale tylko połowa z nich odniesie sukces. Prawdopodobnym powodem porażki może być po prostu zbyt duża ilość danych do przeanalizowania. Jeśli ktokolwiek myśli, że będzie łatwiej, niestety myli się.

A łatwiej raczej nie będzie, bo ilość danych będzie przyrastać bardzo dynamicznie. Amerykański Emarketer, który prognozuje trendy na najbliższe lata, opublikował właśnie raport pt. „11 Key Digital Trends for 2016: Our predictions for what will – and won’t – happen next year”. Wynika z niego, że osoby z pokolenia Millennialsów (11 milionów Polaków) oraz następującego po nich pokolenia, tzw. Centennials nie mają problemu z – ujmijmy to ogólnie – dzieleniem się nawet większa ilością danych. A jakie są najczęstsze powody dzielenia się danymi?

57% respondentów wskazuje promocje, kupony, zniżki i rekomendacje produktów, 32% mówi o „informacjach pomagających podjąć decyzje”, a 31% twierdzi, że dzieli się danymi, jeśli w ten sposób może rozwiązać problem lub uzyskać dostęp do miejsca, w którym udzielona zostanie pomoc. Krótko rzecz biorąc ankietowani mówią wprost – jeśli jest coś, co pomoże mi zaoszczędzić pieniądze lub czas spędzony na poszukiwaniu rozwiązania problemu – mogę o sobie „powiedzieć” sporo (np. logując się poprzez Facebooka, wypełniając ankiety, wykonując konkretne czynności, etc.).

Z drugiej strony przybywa firm, które chętnie upieką dwie pieczenie na jednym ogniu. Zaoferują pomoc w rozwiązaniu problemów klientów (np. poprzez content marketing) budując tym samym zaufanie do marki, a przy okazji zyskując dane, które później mogą wykorzystać w targetowaniu reklam. Wszystko po to by jeszcze precyzyjniej trafiać w potrzeby klientów i jednocześnie optymalizować ROI. Ten trend jest coraz bardziej widoczny, nie ma wątpliwości, że reklama i big data mają przed sobą wspólną przyszłość. Dziś jednak big data jest nadal bardziej buzzwordem niż realną wartością, z której korzystają firmy w odpowiednio dużej skali.

Nie mam wątpliwości, że skuteczność kampanii realizowanych w oparciu o big data sprawi, że będziemy mieli do czynienia zarówno ze wzrostem liczby klientów zainteresowanych big data, jak i specjalistów, którzy będą w stanie przenalizować wielkie zbiory danych (i tych drugich będzie zdecydowanie mniej). Przybędzie z pewnością coraz bardziej zaawansowanych algorytmów i narzędzi, dzięki którym klienci będą otrzymywali personalizowane, targetowane behawioralnie reklamy w czasie rzeczywistym. To dzieje się z resztą już dziś, choć jeszcze nie w masowej skali. Trend jest jednak oczywisty.

::

Marek Molicki - Ekspert w branży online, znawca e-marketingu, e-commerce i big data. Pasjonat mediów społecznościowych, a także mówca i trener. Fascynują go nowe technologie i korzyści, jakie ludzie dzięki nim osiągają.

Doświadczenie zdobywał w wielu polskich i międzynarodowych firmach, takich, jak Vogel Burda Communication, Chip Xonio Online GmbH, CD Projekt, Cenega, Axel Springer i Grupa Pracuj.

W Gemiusie jako regional manager jest odpowiedzialny za rozwój strategii firmy w każdym z oddziałów spółki w Europie.

::

Fot. Fotolia/morganimation

Zobacz inne polecane artykuły

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Magazyn / Aktualności

Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup
Skanska zainwestuje w Business Link. Największa inwestycja globalnej korporacji w polski startup

Business Link i Skanska będą współtworzyć innowacyjny ekosystem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) dla startupów, małych i średnich firm oraz sektora usług biznesowych. Deweloper zainwestował w Business Link, największą sieć coworkingu i prywatnych biur na wynajem w Polsce. Dzięki planowanej ekspansji Business Link stanie się największą tego typu siecią w Europie i drugą na świecie, a Skanska stworzy najbardziej kompleksową ofertę biurową dla różnorodnych podmiotów na rynku CEE.

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.