Trendy okiem eksperta: Big data

Trendy okiem eksperta: Big data

Brief.pl / Wiedza

O czym mówi się w branży? Jakie obserwujemy trendy? Specjalnie dla Brief.pl Marek Molicki, ekspert firmy Gemius.

-

Wielkie zbiory danych, tzw. big data, są coraz częstszym tematem w branży. Można było o nich przeczytać w wielu podsumowaniach roku i prognozach trendów opublikowanych przez krajowych ekspertów. Big data to też wątek przewodni raportów globalnych firm doradczych i badawczych. Gartner informuje, że do 2019 roku 90% dużych organizacji będzie zatrudniała Chief Data Officera, ale tylko połowa z nich odniesie sukces. Prawdopodobnym powodem porażki może być po prostu zbyt duża ilość danych do przeanalizowania. Jeśli ktokolwiek myśli, że będzie łatwiej, niestety myli się.

A łatwiej raczej nie będzie, bo ilość danych będzie przyrastać bardzo dynamicznie. Amerykański Emarketer, który prognozuje trendy na najbliższe lata, opublikował właśnie raport pt. „11 Key Digital Trends for 2016: Our predictions for what will – and won’t – happen next year”. Wynika z niego, że osoby z pokolenia Millennialsów (11 milionów Polaków) oraz następującego po nich pokolenia, tzw. Centennials nie mają problemu z – ujmijmy to ogólnie – dzieleniem się nawet większa ilością danych. A jakie są najczęstsze powody dzielenia się danymi?

57% respondentów wskazuje promocje, kupony, zniżki i rekomendacje produktów, 32% mówi o „informacjach pomagających podjąć decyzje”, a 31% twierdzi, że dzieli się danymi, jeśli w ten sposób może rozwiązać problem lub uzyskać dostęp do miejsca, w którym udzielona zostanie pomoc. Krótko rzecz biorąc ankietowani mówią wprost – jeśli jest coś, co pomoże mi zaoszczędzić pieniądze lub czas spędzony na poszukiwaniu rozwiązania problemu – mogę o sobie „powiedzieć” sporo (np. logując się poprzez Facebooka, wypełniając ankiety, wykonując konkretne czynności, etc.).

Z drugiej strony przybywa firm, które chętnie upieką dwie pieczenie na jednym ogniu. Zaoferują pomoc w rozwiązaniu problemów klientów (np. poprzez content marketing) budując tym samym zaufanie do marki, a przy okazji zyskując dane, które później mogą wykorzystać w targetowaniu reklam. Wszystko po to by jeszcze precyzyjniej trafiać w potrzeby klientów i jednocześnie optymalizować ROI. Ten trend jest coraz bardziej widoczny, nie ma wątpliwości, że reklama i big data mają przed sobą wspólną przyszłość. Dziś jednak big data jest nadal bardziej buzzwordem niż realną wartością, z której korzystają firmy w odpowiednio dużej skali.

Nie mam wątpliwości, że skuteczność kampanii realizowanych w oparciu o big data sprawi, że będziemy mieli do czynienia zarówno ze wzrostem liczby klientów zainteresowanych big data, jak i specjalistów, którzy będą w stanie przenalizować wielkie zbiory danych (i tych drugich będzie zdecydowanie mniej). Przybędzie z pewnością coraz bardziej zaawansowanych algorytmów i narzędzi, dzięki którym klienci będą otrzymywali personalizowane, targetowane behawioralnie reklamy w czasie rzeczywistym. To dzieje się z resztą już dziś, choć jeszcze nie w masowej skali. Trend jest jednak oczywisty.

::

Marek Molicki - Ekspert w branży online, znawca e-marketingu, e-commerce i big data. Pasjonat mediów społecznościowych, a także mówca i trener. Fascynują go nowe technologie i korzyści, jakie ludzie dzięki nim osiągają.

Doświadczenie zdobywał w wielu polskich i międzynarodowych firmach, takich, jak Vogel Burda Communication, Chip Xonio Online GmbH, CD Projekt, Cenega, Axel Springer i Grupa Pracuj.

W Gemiusie jako regional manager jest odpowiedzialny za rozwój strategii firmy w każdym z oddziałów spółki w Europie.

::

Fot. Fotolia/morganimation

Zobacz inne polecane artykuły

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Brief.pl / Wiedza

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku
5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Algorytmy wyszukiwarki Google aktualizowane są nawet kilkaset razy w ciągu roku. Nic więc dziwnego, że nadążenie za zmianami bywa trudne, nawet dla dobrego specjalisty SEO, a to, co sprawdzało się jeszcze pół roku temu, obecnie może być traktowane co najwyżej jako mit. Przekonaj się, jakie działania pozycjonujące mają sens na dziś, a które lepiej odpuścić.

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Brief.pl / Aktualności

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar
Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Zbierają dane o użytkownikach sieci w 187 państwach, a ich autorska platforma DMP – OnAudience.com - przetwarza już ponad 3 mld profili internautów. Pokornie przyznają, że nie monitorują jeszcze aktywności sieciowej mieszkańców San Escobar, ale i tu obiecują rychłą poprawę. Warszawska spółka Cloud Technologies swój biznes zaczynała jako start-up w garażu, dziś po 6 latach działalności ma pozycję polskiego lidera analityki Big Data, posiadającego największą hurtownię danych w Europie. W tym roku spółka planuje opuścić NewConnect na rzecz głównego parkietu GPW.