Trendy okiem eksperta: Big data

Trendy okiem eksperta: Big data

Brief.pl / Wiedza

O czym mówi się w branży? Jakie obserwujemy trendy? Specjalnie dla Brief.pl Marek Molicki, ekspert firmy Gemius.

-

Wielkie zbiory danych, tzw. big data, są coraz częstszym tematem w branży. Można było o nich przeczytać w wielu podsumowaniach roku i prognozach trendów opublikowanych przez krajowych ekspertów. Big data to też wątek przewodni raportów globalnych firm doradczych i badawczych. Gartner informuje, że do 2019 roku 90% dużych organizacji będzie zatrudniała Chief Data Officera, ale tylko połowa z nich odniesie sukces. Prawdopodobnym powodem porażki może być po prostu zbyt duża ilość danych do przeanalizowania. Jeśli ktokolwiek myśli, że będzie łatwiej, niestety myli się.

A łatwiej raczej nie będzie, bo ilość danych będzie przyrastać bardzo dynamicznie. Amerykański Emarketer, który prognozuje trendy na najbliższe lata, opublikował właśnie raport pt. „11 Key Digital Trends for 2016: Our predictions for what will – and won’t – happen next year”. Wynika z niego, że osoby z pokolenia Millennialsów (11 milionów Polaków) oraz następującego po nich pokolenia, tzw. Centennials nie mają problemu z – ujmijmy to ogólnie – dzieleniem się nawet większa ilością danych. A jakie są najczęstsze powody dzielenia się danymi?

57% respondentów wskazuje promocje, kupony, zniżki i rekomendacje produktów, 32% mówi o „informacjach pomagających podjąć decyzje”, a 31% twierdzi, że dzieli się danymi, jeśli w ten sposób może rozwiązać problem lub uzyskać dostęp do miejsca, w którym udzielona zostanie pomoc. Krótko rzecz biorąc ankietowani mówią wprost – jeśli jest coś, co pomoże mi zaoszczędzić pieniądze lub czas spędzony na poszukiwaniu rozwiązania problemu – mogę o sobie „powiedzieć” sporo (np. logując się poprzez Facebooka, wypełniając ankiety, wykonując konkretne czynności, etc.).

Z drugiej strony przybywa firm, które chętnie upieką dwie pieczenie na jednym ogniu. Zaoferują pomoc w rozwiązaniu problemów klientów (np. poprzez content marketing) budując tym samym zaufanie do marki, a przy okazji zyskując dane, które później mogą wykorzystać w targetowaniu reklam. Wszystko po to by jeszcze precyzyjniej trafiać w potrzeby klientów i jednocześnie optymalizować ROI. Ten trend jest coraz bardziej widoczny, nie ma wątpliwości, że reklama i big data mają przed sobą wspólną przyszłość. Dziś jednak big data jest nadal bardziej buzzwordem niż realną wartością, z której korzystają firmy w odpowiednio dużej skali.

Nie mam wątpliwości, że skuteczność kampanii realizowanych w oparciu o big data sprawi, że będziemy mieli do czynienia zarówno ze wzrostem liczby klientów zainteresowanych big data, jak i specjalistów, którzy będą w stanie przenalizować wielkie zbiory danych (i tych drugich będzie zdecydowanie mniej). Przybędzie z pewnością coraz bardziej zaawansowanych algorytmów i narzędzi, dzięki którym klienci będą otrzymywali personalizowane, targetowane behawioralnie reklamy w czasie rzeczywistym. To dzieje się z resztą już dziś, choć jeszcze nie w masowej skali. Trend jest jednak oczywisty.

::

Marek Molicki - Ekspert w branży online, znawca e-marketingu, e-commerce i big data. Pasjonat mediów społecznościowych, a także mówca i trener. Fascynują go nowe technologie i korzyści, jakie ludzie dzięki nim osiągają.

Doświadczenie zdobywał w wielu polskich i międzynarodowych firmach, takich, jak Vogel Burda Communication, Chip Xonio Online GmbH, CD Projekt, Cenega, Axel Springer i Grupa Pracuj.

W Gemiusie jako regional manager jest odpowiedzialny za rozwój strategii firmy w każdym z oddziałów spółki w Europie.

::

Fot. Fotolia/morganimation

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.