wp - grudzien 2016

Narzędzia społecznościowe pomagają w pracy?

Narzędzia społecznościowe pomagają w pracy?

Brief.pl / Wiedza

Dwóch na pięciu pracowników w Europie uważa, że narzędzia społecznościowe zwiększają efektywność pracy. Z kolei 27 proc. badanych jest zdania, że ich pracodawcy nie doceniają wartości tych narzędzi i często ograniczają do nich dostęp. Tak wynika z raportu opublikowanego przez firmę Microsoft.

-

Narzędzia społecznościowe najczęściej używane przez pracowników w Polsce to równocześnie te najchętniej wspierane przez pracodawców - e-mail (88 proc.), czytniki kanałów RSS (73 proc.), komunikatory (39 proc.) i sieci intranet (39 proc.). Wciąż z największą rezerwą właściciele firm odnoszą się do mikroblogów, zewnętrznych sieci społecznościowych oraz platform blogowych.

Badanie, na zlecenie Microsoft, przeprowadziła firma badawcza Ipsos. Wzięło w nim udział 4 787 pracowników z różnych krajów Europy, w tym z Polski. Badanie pokazało, że ponad 37 proc. pracowników narzeka na niedostateczną współpracę w swoich firmach oraz uważa, że narzędzia społecznościowe poprawiłyby tę sytuację oraz efektywność pracy. Dwie trzecie europejskich pracowników stosuje narzędzia społecznościowe do komunikacji ze współpracownikami, a 18 proc. jest gotowych zainwestować własne pieniądze w narzędzia społecznościowe z myślą o usprawnieniu pracy firmy. W Polsce 39 proc. ankietowanych przyznało, że tego typu narzędzia istotnie wpłynęłyby na wzrost produktywności. Paradoksalnie jednak aż 78 proc. badanych uważa, że główną barierą wdrożenia kanałów społecznościowych w firmie jest - obok obaw związanych z bezpieczeństwem (68 proc.) i utratą danych (57 proc.) - właśnie lęk przed spadkiem produktywności pracowników.

- Pracownicy już teraz korzystają z własnych urządzeń do celów służbowych, ale coraz częściej używają też osobistych usług - powiedziała Charlene Li, założycielka i analityk w Altimeter Group, firmie badającej media społecznościowe i inne trendy technologiczne. - Pracownicy chcą pracować inaczej, przy użyciu narzędzi nowoczesnych i zapewniających stały kontakt. Zwracają także uwagę na to, jak wygląda ich interakcja w życiu osobistym. Media społecznościowe w przedsiębiorstwie to nowy sposób pracy, a firmy i instytucje wdrażające te rozwiązania zyskują lepszą komunikację, szybszy kontakt z klientami oraz przewagę konkurencyjną - dodaje.

Niechęć ze strony firm do stosowania narzędzi społecznościowych w opinii pracowników negatywnie wpływa na efektywność pracy. 27 proc. respondentów uważa, że mogłoby pracować lepiej, gdyby kierownictwo bardziej sprzyjało stosowaniu narzędzi społecznościowych. Co ciekawe w Polsce ten odsetek wynosi aż 42 proc.

Potencjał narzędzi społecznościowych

Narzędzia społecznościowe, o ile są odpowiednie do potrzeb firmy i są właściwie wykorzystywane mogą okazać się bardzo wartościowe. Ułatwiają one pracownikom komunikację, wymianę informacji oraz współpracę pomiędzy różnymi osobami i zespołami, często rozproszonymi geograficznie, a także kontakt z klientami, dostawcami i innymi ważnymi kontrahentami.

- W latach 90. pracę w firmach przyspieszyła poczta e-mail. Narzędzia społecznościowe dla przedsiębiorstwa będą sprzyjać większej elastyczności i przekształceniom w miejscu pracy XXI wieku - powiedział Kurt DelBene, prezes Microsoft Office Division. - Uważamy, że obecnie używane narzędzia, takie jak e-mail, komunikatory, łączność głosowa, wideokonferencje i serwisy społecznościowe, będą w przyszłości podlegać ujednolicaniu oraz głębokiej integracji z aplikacjami. Przyspieszy to współpracę i zasadniczo zmieni sposób pracy.

Według wizji Microsoft media społecznościowe dla przedsiębiorstw będą stanowić platformę łączącą się ze wszystkimi narzędziami do komunikacji i współpracy, a nie oddzielne witryny internetowe czy aplikacje, które wymagają osobnej obsługi. Firmy, które wdrożą narzędzia społecznościowe będą czerpać z tego wymierne korzyści. Przede wszystkim chodzi tu o lepszą współpracę w ramach zespołów, zaangażowanie pracowników, skuteczną komunikację wewnątrz firmy, a także elastyczność wymaganą do sprawnej reakcji na zmiany.

Informacje o badaniu

Firma badawcza Ipsos przeprowadziła ankietę online wśród pracowników umysłowych (definiowanych jako osoby dorosłe, pracujące w firmach zatrudniających co najmniej 100 osób, używające komputera stacjonarnego, laptopa, tabletu lub smartfonu do wykonywania co najmniej 75 proc. swoich zadań). Badanie trwało od 25 marca do 24 kwietnia 2013 r. W ramach ankiety przeprowadzono łącznie 9 908 wywiadów w 32 krajach.

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.