Po co Twojej marce monitoring sieci?

Po co Twojej marce monitoring sieci?

Brief.pl / Wiedza

W ostatnich latach w Polsce mogliśmy obserwować rozwój narzędzi do monitorowania mediów społecznościowych. Oczywiście były wcześniej dostępne tego typu narzędzia, jednak dopiero niedawno zauważono ich pełny potencjał.

-

Monitoring Internetu to temat bardzo rozległy, jednak bardzo interesujący pod względem merytorycznym. Daje on możliwość zbadania opinii o marce w sieci, ale również może pomóc przy budowie całościowej strategii obecności, nie tylko w mediach społecznościowych, ale także w całym Internecie.

Ponad połowa Internautów obserwuje w Internecie marki, a prawie 40% udziela się w mediach społecznościowych pisząc o markach. To ogromny potencjał do wykorzystania. Dzięki monitoringowi możemy „wejść z klientem w interakcję”, możemy poznać jego opinie, podziękować za nie, bądź po prostu pomóc, jeżeli internauta ma jakiś problem. Ale zakres monitoringu jest dużo większy.

Badanie opinii


Najważniejsza jest możliwość badania opinii o swojej marce w sieci, gdyż w dzisiejszych czasach sam Google nie wystarczy. Ogromna ilość for internetowych, kilka portali społecznościowych, oraz niezliczona rzesza różnych portali opiniotwórczych to „masa”, której nie sposób już samodzielnie lub za pomocą wyszukiwania w Google, ogarnąć. Dobre narzędzia monitoringu oferują monitoring sieci społecznościowych poprzez ich api. Dzięki temu mają możliwość „wejścia” do systemu sieci społecznościowej i dokładniejszego wyszukania interesującego nas tematu. Możemy sprawdzić co o naszej marce mówią internauci (i w jakim kontekście) w różnych miejscach w sieci. To sprawi, że będziemy mogli przeanalizować nasze działania i zobaczyć czy nasz wizerunek jest pozytywny, bądź co trzeba zmienić.

Zapobieganie kryzysom

 

Stały monitoring własnej marki, pozwala także na uniknięcie, bądź załagodzenie w zalążku, kryzysu w mediach społecznościowych. Internauci zaczynają rozumieć potęgę Web 2.0 i nie wahają się jej użyć. Jeden niepochlebny wpis na Facebooku, może pogrążyć markę na kilka tygodni i spowodować straty, nawet finansowe. Możliwość szybkiej reakcji na negatywne wpisy, daje nam możliwość przewidzenia i oceny czy kryzys już nastąpił i jak sobie z nim, ewentualnie, poradzić.

Zaawansowana obsługa klienta


Kolejnym elementem jest zaawansowana obsługa klienta poprzez monitoring mediów społecznościowych. Tak jak jeszcze niedawno, firmy miały swoich przedstawicieli na forach, tak teraz mają możliwość łatwego odszukania klientów „z problemami” i zaoferowania im pomocy. Taki klient dużo bardziej doceni pomoc od firmy, niż zwykłe odesłanie go do opieki gwarancyjnej. Dzięki temu również zbudujemy lojalność takiego klienta. W przyszłości, zastanawiając się nad wyborem marki, z pewnością pomyśli najpierw o tej, która mu kiedyś pomogła.

Wsparcie sprzedaży


Monitoring to również możliwość wsparcia sprzedaży. Dzięki narzędziom do badania Internetu możemy wyszukać osoby zainteresowane konkretnym produktem, bądź grupą produktów i włączając się do dyskusji polecić swój. Jest to rozszerzenie działań marketingu szeptanego, jednak dużo skuteczniejsze, niż pisanie na forach ogólnych i reklamowanie swojej marki.

Monitoring konkurencji


Dla klientów równie ważne jak opinie o nim samym, są informacje o tym, jakim wizerunkiem w sieci dysponuje konkurencja. Monitoring mediów społecznościowych pozwala na zbadanie działań konkurencji oraz analizę i ocenę prowadzonych przez nią działań marketingowych i wizerunkowych. Również cenną wiedzą jest to jaki sentyment generują działania konkurencji, automatyczna jego ocena w narzędziach do monitoringu to ułatwia.

Odnajdywanie swoich fanów


Bardzo ważną kwestią jest możliwość dotarcia za pomocą monitoringu do serwisów, w których są „fani” naszej marki. Trafiając na takie miejsca możemy mieć pewność, że pojawienie się tam, np.: z kampanią banerową, nie spotka się z krytyką ze strony społeczności. Mało tego pozwoli nam mieć pewność, że nasz przekaz trafi do osób nim zainteresowanych. W dłuższej perspektywie może nam to pozwolić nawet na zbudowanie pewnej społeczności, skupionej wokół naszej marki w konkretnym serwisie.

Badanie buzz'u


Monitoring marki w sieci pozwala nam skutecznie zbadać poziom buzz’u w sieci. Oznacza to, że możemy zaobserwować jak często i w jakim tonie, o naszej marce wyrażają się nasi klienci. Jedną z zalet monitoringu jest właśnie identyfikacja miejsc, w których o naszej marce jest głośno. A jeżeli internauci dyskutują, to nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy i my pojawili się tam ze swoją komunikacją. Nie ukrywajmy tego, że jesteśmy przedstawicielami marki, ale też nie narzucajmy swojego zdania – niech internauta myśli, że marka jest jego przyjacielem, że może na marce polegać – zbudowanie silnej więzi marki z internautą spowoduje jego powrót w przyszłości. Klient lepiej patrzy na markę, która po zakupie oferuje mu wsparcie, niż jak marka go lekceważy i pokazuje, iż liczył się on dla niej tylko do momentu zakupu produktu. Znajomość postrzegania swojej marki jest kluczowym czynnikiem przy budowie długofalowej strategii rozwoju marki i jej obecności w sieci.

Analiza


Bardzo istotnym elementem monitoringu marki, jest możliwość analizy kampanii w innych mediach. Dzięki badaniu, wyszukiwaniu informacji o marce, możemy sprawdzić konwersję z kampanii bannerowej, bądź wręcz kampanii w mediach tradycyjnych. Reklamy telewizyjne, radiowe, czy zewnętrzne są szeroko komentowane i oceniane przez Internautów. Zbadamy, czy po premierowej emisji naszego materiału reklamowego, internauci dyskutują o nim lub o ofercie jaką im w tym materiale przedstawiliśmy.

Ciekawym elementem, w tym temacie, jest zdobycie wiedzy o angażujących miejscach dyskusji. Dzięki monitoringowi można np.: dowiedzieć się, iż jednym z aktywniejszych for dotyczących reklam telewizyjnych jest forum, które pomaga w odnalezieniu piosenek z konkretnych reklam. Narzędzia monitoringu pozwalają również na szybką rekcję. Bardzo często reklamy telewizyjne ulegają efektowi wiralowości i dzięki kreatywności internautów wpisują się w tzw. kulturę remiksu (czyli wykorzystywanie istniejącego już materiału celem stworzenia zupełnie nowego).

Analiza i badania


Kolejną funkcją monitoringu jest funkcja analiz i badań. Narzędzia monitoringowe można również wykorzystać w celu zbadania zjawisk społecznych, bądź zachowań internautów. Dobre narzędzia do monitoringu pozwalają monitorować dowolną frazę (nie tylko nazwę marki bądź produktu) i dzięki temu możemy zbadać trendy rządzące w danej chwili internetem i internautami. Dla przykładu, możemy pokusić się o sprawdzenie w jakiej porze roku polskie internautki farbują włosy, bądź jakich kosmetyków używają. De facto, dzięki takim możliwościom możemy zrobić badanie zachowań i podejścia społeczeństwa, na przykładzie potężnej grupy internautów.

Należy jednak pamiętać, że narzędzia do monitoringu nie są w stanie zastąpić odpowiednio przygotowanych działań marketingowych opartych o synergię wszystkich kanałów komunikacji. Narzędzie pozwoli nam przygotować strategię takich działań poprzez identyfikację miejsc, bądź najaktywniejszych internautów. Będziemy mogli sprawdzić, która sieć społecznościowa jest dla naszej marki najważniejszym kanałem komunikacji lub też najbardziej przeszkadza internautom w naszej, bieżącej strategii obecności w sieci.

Można oczywiście to wszystko zrobić samodzielnie, jednak dzięki monitoringowi, budowanie takiej strategii będzie przebiegało płynniej i, w mojej opinii, będzie zrobione lepiej. Nie bójmy się nowych rozwiązań, nie bójmy się eksperymentować z komunikacją naszej marki, każde niestandardowe zachowanie internauci docenią. Jeżeli tylko dobrze wykorzystamy dane dostarczane nam przez monitoring, połączymy to z odpowiednią synergią działań w mediach tradycyjnych, możemy uzyskać zmianę wizerunku marki w sieci o 180 stopni.

::

Mikołaj Winkiel prowadzi szkolenie z analityki w ramach cyklu naszych szkoleń. Dowiedz się więcej. 

Zobacz inne polecane artykuły

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.