wp - grudzien 2016

Portret Finansowy Polaków

Portret Finansowy Polaków

Brief.pl / Wiedza

Deutsche Bank opublikował coroczny "Portret Finansowy Polaków". Z raportu wyraźnie wynika, że coraz lepsza sytuacja finansowa Polaków wcale nie oznacza zwiekszenia zaineteresowania inwestowaniem, zaciąganiem kredytów czy nawet oszczędzaniem.

-

Jak oszczędzają Polacy?

 

Niechętnie. Najczęściej odkładają środki na koncie (29 proc.) lub na lokatach (18 proc). O 21 proc. w porównaniu do zeszłorocznego raportu zwiększyła się liczba ludzi odkładających na "czarną godzinę". Takich w Polsce jest az 55 proc. Z drugiej strony Polacy coraz mniej odkładają na edukację dzieci, godną emeryturę czy nowe mieszkanie

Co dziesiąty Polak woli trzymać oszczędności w gotówcę, taki też odsetek oszczędza na zakup nowego samochodu. Na emeryturę w ramach tzw. III filaru oszczędza mniej niż 6 proc. badanych, a 2/3 Polaków na starość planuje żyć z emerytury państwowej.

W co inwestujemy?

 

Na pierwszym miejscu w rankingu najbardziej atrakcyjnych, w opinii Polaków, inwestycji znajduje się samochód. Złoto spadło na drugie miejsce (13,4 proc.). Na trzecim miejscu znalazły się akcje (około 7 proc).

40 proc. Polaków nie planuję żadnych większych wydatków w 2016 roku. Rok temu takiej odpowiedzi udzieliło aż 62 proc. Wygląda na to, że chętniej wydajemy pieniądze. Na co? Wakacje i podróże (22 proc.), remont (19 proc), organizacja wesela, chrzcin lub komunii (9 proc.).

O czym marzymy i czego się spodziewamy?

 

Z badań wynika, że nie jesteśmy przekonani czy to dobry moment, aby inwestować w przyszłość swoja i swoich dzieci. Sześciu na dziesięciu Polaków (59,8 proc.) nie planuje w przyszłym roku żadnych czynności związanych z finansami ( to niemal o 10 proc. więcej niż rok temu). Jeśli jednak taki plan istnieje, to najczęściej wybór padnie na oszczędzanie niż inwestycje.

Ponad 5 proc. ma w planach kredyt mieszkaniowy, a 2,7 proc. gotówkowy. Tylko 1,3 proc. chce otworzyć rachunek bankowy - ponad trzy razy mniej niż w poprzednim roku.

A co jeśli szczęście uśmiechnie się i wygramy na loterii 5 mln zł? Aż 40 proc. zainwestuje w dom, 28 proc. zapłaci za edukację dzieci, 25 proc. uda się w podróż dookoła świata, a 21 proc. otworzy własny biznes.

Dobrą wiadomością jest to, ze Polacy mogą pochwalić się dużą dozą empatii – aż 27,5 proc. badanych deklaruje, że przeznaczy wygraną na cele charytatywne.

Największym zaś marzeniem Polaków jest bezpieczeństwo i możliwość zgromadzenia majątku.

::

źródło: materiały prasowe 

Zobacz inne polecane artykuły

Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność

Magazyn / Ludzie

Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność
Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność

Gdy mowa o najbardziej nowatorskich firmach technologicznych na świecie, na myśl zazwyczaj jako pierwsze przychodzą takie spółki, jak Apple, Google czy Facebook. Microsoft w gronie wymienionych jest zaś traktowany raczej jako starszy brat, który może i kiedyś napędzał rozwój technologii, ale dziś na tyle przyzwyczaił się do stosowanych przez lata rozwiązań, że daleko mu do miana najważniejszego innowatora. Stojący od przeszło dwóch lat na czele założonej przez Billa Gatesa firmy Satya Nadella robi jednak wszystko, by ów wizerunek zmienić... a niedawny zakup LinkedIna to tylko jeden z przykładów jego starań.

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

Brief.pl / Aktualności

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube
Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

YouTube ogłasza coroczne podsumowanie najchętniej oglądanych filmów i teledysków – Rewind 2016. „Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]” to najchętniej oglądane wideo w Polsce. Na liście nie zabrakło również polskich gwiazd YouTube: Abstrachuje.tv z filmami „Czego nie mówią: policjanci” oraz „Najlepszy film motywacyjny na świecie”, a także wideo „Wąs! Wąs! Wąs!” Cyber Mariana (feat. Czwarta Fala). W rankingu znalazł się też film Twardowsky 2.0., jeden z materiałów wchodzących w skład niestandardowego projektu Legendy polskie stworzonego przez Allegro. Jeśli chodzi o zestawienie muzyczne, Polacy najchętniej oglądali klip Sylwii Grzeszczak „Tamta dziewczyna”.